Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: تخصیص بودجه قرآنی بر مبنای عملکرد دستگاه ها بوده است ولی مدیرکل کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن پاسخ داد: ما تخصیص درست نداشتیم که عملکرد خوبی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، برنامه رادیویی «افق» که روز‌های شنبه هر هفته از شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود، امروز شنبه ۲۵ آذرماه به بررسی «کاهش بودجه قرآنی کشور؛ علل، زمینه ها و راهکار جبران» پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی عزیززاده، مدیرکل کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم مهمان حضوری این برنامه بود.

عزیززاده در ابتدای این برنامه با اشاره به کاهش بودجه قرآنی گفت: متاسفانه تصویر درستی که از حوزه فعالیت های قرآنی است به حوزه مدیریت و برنامه ریزی کشور انتقال نداده ایم، ما در انتقال اقتضائات کار راهبردی به نظام برنامه ریزی کشور موفق نبودیم زیرا تلقی سازمان مدیریت به برنامه های قرآنی برنامه های جاری و معمولی و مرسوم است.

وی با بیان اینکه حوزه پیگیری در فعالیت های قرآنی از سایر بخش ها ضعیف تر است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وضعیت اعتبارات روند کاهش دارد ولی وقتی نوبت به بودجه قرآنی که می رسد فراموش می کنیم که پیگیری جدی کنیم که از 200 میلیارد سال 94 رسیده به 40 میلیارد در سال 97 ، این در حالی است که عملکرد هزینه بودجه را هم درست به برنامه ریزان منتقل نکردیم.

عزیززاده با بیان اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شواریی مرکب از 5 وزیر و دو معاون رئیس جمهور و نمایندگان مراکز و دستگاه هاست، اظهار کرد: کمتر جلسه ای پیدا می کنید که بیش از دو وزیر در آن حضور داشته باشد ما حتی در توجیه اعضای خود که شرکت کنند موفق نبودیم این یعنی اینکه شورا اعضای خود را نتوانسته مجاب به شرکت در جلسات کنند حاصلش هم فهرست مصوبات است.

مدیرکل کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم تصریح کرد: این درحالی است که قرار بود ما از هماهنگی فعالیت های قرآنی عبور کنیم و به نظام سازی برسیم قرار بوده از مرحله موازی کاری ها و دغدغه های بودجه ای به مرحله فرهنگ سازی قرآن در سطح عمومی برسیم و جایگاه قرآن را در فکر و ذهن مردم بالاتر ببریم در حالی که هنوز  در حوزه جلب اعتبارات و پیگیری جذب آنها موفق نبودیم.

از سال 90 تا کنون بایستی 318 میلیارد تومان دریافتی حوزه قرآن بود

وی با بیان اینکه ردیف بودجه 200 میلیارد تومان از سال 89 اجرایی شد، ادامه داد: با بررسی تخصیص بودجه از سال 90 تا سال جاری در می یابیم که از ابتدای این اقدام تاکنون 318 میلیارد تومان دریافتی حوزه قرآن بوده است در حالی که 1500 میلیارد تومان مصوب بوده است.

عزیززاده افزود: یک آفت دیگر که در حاشیه این کار است این است که برخی دستگاه ها که اعتبارات را می گیرند به خاطر مشکلات مالی از سهم اعتبارات اختصاصی خود برای قرآن کسر می گذاشتند که این مساله نیز آسیب می رساند.

بنابراین گزارش حجت الاسلام آزادی خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در تماس تلفنی با برنامه افق گفت: یکی از اشکالات در حوزه قرآن این است که رقمی از طریق دبیرخانه شورای عالی فرهنگ عمومی برای حوزه قرآنی دیده شده نگران کننده است نسبت به سال های قبل، در حالی که در جلساتی که با مسئولین داشتیم بنا بر این بوده که اعتبارات قرآنی چشمگیرتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که اگر بدنه و شبکه قرآنی کشور فعال شود یعنی اصلاح سبک زندگی اتفاق خواهد افتاد، اگر این حوزه تقویت شود یعنی کاهش آسیب های اجتماعی، ما به قرآن فقط نگاه آموزشی نداریم بلکه باید ریشه ای به این مسئله بنگریم که اگر اعتبارات زیاد شود انگیره خواهد داد، امیدواریم در کمیسیون تلفیق بودجه اتفاقی بیفتد تا سهم قرآن از بودجه ۹۷ بیشتر شود.

تخصیص بودجه قرآنی بر مبنای عملکرد دستگاه ها بوده است

حجت الاسلام آزادی خواه با اشاره به دو اشکال در این اختصاص بودجه اظهار کرد: اولین اشکال بر می گردد به عملکرد دستگاه های اجرایی در حوزه قرآن چون بودجه 97 بر مبنای عملکرد بسته شده و عملکرد دستگاه های متولی ارزیابی شده که نشان می دهد باید عملکردها منسجم تر، دفیق تر و جامع تر باشد البته بعضی از دستگاه ها عملکرد خوبی داشتند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه با توجه به ادغام دو اتحادیه امیدواریم این انسجام بهتر شکل بگیرد، تصریح کرد: اشکال دوم کم توجهی بودجه 97 به فعالیت های قرآنی است به این دلیل که خط کشی کردن حوزه فعالیت های قرآنی مبتنی به عملکرد جفا است چون حرکت فرهنگی در کشور دیر جواب می دهد.

وی تاکیدکرد: آنچه را که می توانم در کمیسیون تلفیق بودجه قول بدهم افزایش بودجه قرآنی است که امیدواریم جهش خوبی داشته باشیم و برای دفاع از بودجه های قرآنی تمام تلاش خود را می کنیم.

ما تخصیص درست نداشتیم که عملکرد خوبی داشته باشیم

عزیززاده در ادامه با بیان اینکه در سه سال گذشته 10 میلیارد تومان بودجه به حوزه قرآنی تخصیص داده شده است، ادامه داد: ما تخصیص درست نداشتیم که عملکرد خوبی داشته باشیم ما حتی برای تحقق فرمان رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ هم هم بودجه نداشتیم.

مدیرکل کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم افزود: با توجه به اینکه دستگاه ها برای خودشان بودجه قرآنی دارند، این بودجه مصوب بودجه مکمل است که باید تحول ایجاد کند، باید توسعه ایجاد کند ولی وقتی می آید داخل دستگاه ها و هزینه های جاری را برطرف می کند نباید توقع بیشتر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پایش باید دستگاه ها را جهت دهی کند که کدام موفق تر بودند، گفت: ما در بسیاری از برنامه ها تداخل داریم، این پایش به کمیسیون های تخصصی وارد شود و جدی تر عمل کند.

مطالبه گری جدی در فضای عمومی جامعه قرآنی صورت گیرد

عزیززاده با بیان اینکه باید مطالبه گری جدی در فضای عمومی جامعه قرآنی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در حوزه های دیگر فرهنگی کشور اگر این اتفاق بیفتد در فضای عمومی بیش از این که در جامعه قرآنی است وارد قضیه می شوند و مطالبه عمومی اتفاق می افتد و باید بدنه جامعه قرآنی به این مساله ورود کند.

مدیرکل کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم در ادامه با اشاره به وظایف کمیسیون تبلیغ و ترویج اظهار کرد: ما موظف هستیم در حوزه اسناد و سیاستگذاری ها تولید مهم کنیم، ما سند راهبردی حوزه را نوشتیم و در شورا مصوب و ابلاغ شد و فرایند اجرایی به کل دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه ما به تفکیک 38 اقدامی ما را بین سایر کشورهای اسلامی در حوزه قرآن به یک کشور ممتاز تبدیل کند، پرداخته ایم، تصریح کرد: طی یکی دو ماه آینده فراخوانی منتشر می شود که دستگاه ها سهم خود را از این حرکت مشخص کنند و اعتبارات را در این مساله متمرکز خواهیم کرد تا به هدف خود برسیم.

عزیززاده با بیان اینکه اولین سند تبلیغ و ترویج در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شد، گفت: همچنین شاخص های فعالیت ها را تصویب کردیم و سند تبلیغ و ترویج را در فضای بین الملل، در فضای مجازی و در حوزه اصطلاحات در مرکز آمار نهایی کردیم.

مدیرکل کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم تصریح کرد: کمیسیون ما سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از سال 95 اعتبار داشته که سابقه نشان داده که روزهای پایانی سال وصول شده و تقریبا بالای 80 درصد توزیع شده است.

وی گفت: بزرگترین مشکل کمیسیون مشکل ساختار است ما نهاد مستقل نیستیم ما نهاد راهبر هستیم و مسئولیت پشتیبانی محتوایی شواری توسعه را داریم و همواره اعلام کرده ایم مشکل اصلی کمیسیون تبلیغ و ترویج ساختار و نیروی انسانی است.

 

 

پایان پیام/345

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۳۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«رضا سپهوند» از حوزه خرم‌آباد به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

در مجلس آینده تقسیم‌بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

جریان انقلابی اکثریت را دارد، اگر کسانی انقلابی هستند وارد مجلس شوند و اولویت‌های مهم جامعه را در نظر بگیرند، موجب تقویت امید در جامعه می‌شود.‌

مهم‌ترین موضوعی که باتوجه‌به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده موردتوجه قرار بگیرد، چیست؟

حوزه تخصصی من آموزش و حوزه حقوقی و همچنین بودجه است، تلاش من این است که در کمیسیون بودجه باشم و دغدغه من تخصیص اعتبارات به شکل متوازن در کشور است و نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم صورت گیرد.‌

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

کمیسیون بودجه

مهم‌ترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راهکاری دارید؟

مهم‌ترین چالش اصلی لرستان بیکاری است و راهکار آن هم این است که از اعتبارات دولتی و همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای رفع این چالش استفاده کنیم، زیرساخت‌ها در این رابطه باید فراهم شود.

کد خبر 6086482

دیگر خبرها

  • امام جمعه اصفهان: گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است
  • رفع مشکل بیکاری در لرستان نیازمند اعتبار و سرمایه‌گذاری است
  • گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • باید ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی اضافه شود
  • جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد
  • مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند