Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران > سیاست‌خارجی - همشهری آنلاین:
اولین نشست جمعی از فعالان تجاری و صنعتی مشترک ایران و عراق بعد از اعلام رسمی خروج عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل روز شنبه در سفارتخانه ایران در بغداد برگزار شد.

به گزارش ایرنا، رییس اتحادیه کل اتاق بازرگانی عراق، روسای اتاق های بازرگانی استان های عراق، اتحادیه صنایع و کمیته سرمایه گذاری عراق به علاوه جمعی از تجار و سرمایه داران عراقی به همراه نمایندگان شرکت های ایرانی فعال درعراق در جلسه روز شنبه که با همکاری رایزنی بازرگانی ایران در عراق برگزار شد، حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روسای اتحادیه اتاق بازرگانی، اتحادیه صنایع و کمیته سرمایه گذاری عراق در این جلسه برضرورت اهتمام به سرمایه گذاری مشترک به عنوان اولویت دولت عراق در تعامل با کشورهای طرف تجاری عراق از جمله جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

تعدادی از نمایندگان شرکت های ایرانی فعال در بخش تولید و تبادلات تجاری نیز در این جلسه مسائل روادید، وجود پاره ای قوانین دست و پاگیر عراقی و تاخیر در پرداخت مطالبات مالی شرکت های ایرانی را توسط طرف عراقی یادآور شدند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران درعراق نیز در این جلسه در سخنانی بر ضرورت استفاده از ظرفیت های دو کشور برای گسترش تبادلات تجاری و سرمایه گذاری تاکید کرد.

'ایرج مسجدی' درباره مسئله روادید گفت که جمهوری اسلامی ایران مدت زیادی است به دولت عراق اعلام کرده است که آماده برداشتن کامل روادید و آزاد کردن رفت و آمدها بین شهروندان از جمله تجار و سرمایه داران دو کشور است اما تاکنون دولت عراق در این خصوص تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است.

مسجدی در خصوص بسترسازی برای گسترش روابط بین دو کشور گفت که جمهوری اسلامی ایران به تازگی اقدام به ایجاد منطقه آزاد تجاری در خرمشهر و آبادان کرده که می تواند بستر مناسبی برای سرمایه گذاری، سرمایه داران عراقی باشد.

وی ادامه داد که با توجه به این که این منطقه آزاد تجاری به آب های آزاد راه دارد، فرصت خوبی برای تجار و سرمایه گذاران عراقی است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران درعراق گفت که طبق گزارش ها حدود چهار هزار نفر اعم از بازاریان، تاجر و سرمایه داران عراقی در طول روزهای اخیر از این منطقه آزاد تجاری دیدن کرده و تمایل خود را برای سرمایه گذاری در آن ابراز داشته اند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران درعراق نیز درگفت وگو با ایرنا گفت که بعد از خروج عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل این اولین نشست مشترک تجار و صنعت گران و سرمایه گذاران ایرانی و عراقی است که در محل سفارت ایران در بغداد برگزار می شود.

'ناصر بهزاد' افزود: این نشست با هدف همدلی و همگرایی بین تجار و صنعتگران و سرمایه گذاران دو کشور و شناسایی اولویت بندهای عراق در زمینه طرح و پروژه های مختلف و مسئله سازندگی در این کشور است.

وی ادامه داد: رویکرد اقتصادی دولت عراق از تبادلات صرف تجاری با کشورها به سرمایه گذاری تغییر یافته است زیرا در صدد اشتغال زایی برای جوانان خود بر اساس مدل های روز دنیا است.

وی خاطر نشان کرد که هم اکنون فرصت مناسبی برای گسترش همکاری های اقتصادی بین دو کشور در بخش های مختلف فراهم شده است و ایران شرکت های ایرانی علاقه مند به کار با عراق نیز باید براساس مدل های مختلف، خود را با شرایط جدید وفق داده و سهم قابل توجهی از این همکاری اقتصادی را از آن خود کنند.

رایزن بازرگانی ایران درعراق با اشاره به تصویب اخیر قانون تسهیلات سرمایه گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در پارلمان عراق گفت که تصویب این قانون می تواند زمینه کاهش قیمت تمام شده کالا را برای شرکت های ایرانی فراهم کرده و اتصال به زنجیره های حوزه های مختلف تامین و عرضه کالا را در عراق به شکل اقتصادی تر ایجاد کند.

براساس گزارش ها سهم تبادلات سالانه تجاری غیر نفتی بین دو کشور در حدود 8 میلیارد دلار است و انتظار می رود با توجه به ظرفیت ها و پایین بودن هزینه های حمل و نقل این رقم در طول سنوات آینده به 20 میلیارد دلار در سال برسد.

در همین زمینه: عکس روز | تبادل نظر وزرای خارجه ایران و عراق صدور شبانه‌روزی ویزا برای ۴ میلیون زائر ایرانی اربعین به آمریکایی‌ها تفهیم کردیم که مسئول امنیت عراق نیستند دیدار حیدر العبادی با سردار سلیمانی نخست وزیر عراق با علی لاریجانی دیدار و گفتگو کرد

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۶۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود عدم اخذ مجوزات لازم و عدم هماهنگی با راه آهن جمهوری اسلامی، ۱۰ واگن محموله صادراتی کشور افغانستان به ترکیه که لکوموتیو آن توسط مجموعه موسوم به کنسرسیوم جدا شد و در مرز شمتیغ رها شده بود، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و با همراهی مرزبانی کشور به سمت مرز رازی در غرب کشور حمل شد.

همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را جهت حمل قطار دوم محموله تجاری پس از انجام تشریفات گمرکی و مرزبانی توسط صاحبان بار و شرکت فورواردر اعلام می‌کند.

در پی اطلاع رسانی‌های گذشته تاکید می‌شود که متأسفانه مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، بدون طی روال قانونی اعم از اخذ مجوزات مرزبانی و گمرک و همچنین عدم اخذ مجوز از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان متولی حمل‌ونقل ریلی کشور، اقدام به ارسال تعدادی واگن با محموله تجاری به مرز شمتیغ و سپس رها کردن این ۱۰ واگن در شمتیغ کرد و کوشید با فشارهای رسانه‌ای و توسل به برخی ادعاهای بعضاً کذب، نسبت به عبور این بار از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

در این راستا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌رغم ناپختگی و بی صداقتی صورت گرفته از سوی کنسرسیوم، با لحاظ کردن مصالح ملی و با حسن نیت، حمل بخش اول محموله تجاری را روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز کرد و این محموله روز گذشته (شنبه ۱۵ اردیبهشت) از تهران نیز عبور نموده و اکنون در مسیر مرز رازی واقع در شمال غرب کشور است. همچنین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود جهت حمل محموله تجاری بعدی را پس از کسب مجوزات لازم از سوی مراجع ذیربط از جمله مرزبانی و گمرک اعلام می‎‌کند.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تأکید می‌کند برقراری خط دائمی تبادلات تجاری ریلی با کشور افغانستان به ایران مستلزم انجام اصلاحات لازم بر روی خطوط ریلی افغانستان جهت رسیدن به استانداردهای مورد نیاز و همچنین انجام روال اداری و تشریفات قانونی لازم شامل اخذ مجوزهای مربوطه از مرزبانی، گمرک و راه‌آهن توسط فورواردرها خواهد بود.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ارتباط با همسایگان، ضمن تأکید مجدد بر تمایل خود برای گسترش هرچه بیشتر حمل ریلی محموله‌های تجاری کشور افغانستان به صورت صادرات، واردات یا ترانزیت آمادگی خود جهت کمک به بهسازی و بازسازی خطوط مربوطه و تسریع در برقراری مبادلات تجاری ریلی میان دو کشور ایران و افغانستان را اعلام می‌دارد.

کد خبر 6097908

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • ۱۰ واگن جدا شده محموله های ترانزیتی افغانستان به مرز رازی رسید
  • بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه از تهران گذشت/ آمادگی راه‌آهن برای حمل محموله‌های بعدی
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود