Web Analytics Made Easy - Statcounter

جالب است که بدانید که پلک‌های ما دارای غده‌های ریز و کوچکی هستند که در زیر مژه‌ها به طور طبیعی وجود دارند. اگر بنا هر دلیل منافذ این غدد بسته شوند، می توانند باعث متورم شدن پلک‌ها شوند. عوامل آلوده کننده همچون گرد و غبار و خراب شدن پوست، خروج بیش از حد روغن از پوست می توانند باعث مسدود شدن منافذ غدد شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این گزارش شما را با 8 درمان خانگی موثر برای رهایی از جوش‌های روی پلک (گل مژه‌ها و chalazion) آشنا می‌کنیم تا با این موارد فرایند درمان را سرعت ببخشید.

سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی‌زاده سرچشمه: گل مژه‌ها در واقع جوش های قرمز کوچک و در پاره ای از اوقات بزرگی هستند که در لبه خارجی پلک ها رشد و گاها درونشان رشد می کنند. جالب است که بدانید که پلک‌های ما دارای غده‌های ریز و کوچکی هستند که در زیر مژه‌ها به طور طبیعی وجود دارند. اگر بنا هر دلیل منافذ این غدد بسته شوند، می توانند باعث متورم شدن پلک‌ها شوند. عوامل آلوده کننده همچون گرد و غبار و خراب شدن پوست، خروج بیش از حد روغن از پوست می توانند باعث مسدود شدن منافذ غدد شوند. چنین حالتی شرایط ایده‌الی را برای باکتری‌ها به وجود می‌آورد تا در آن‌ها رشد کرده و تکثیر یابند چرا که چنین مکان‌هایی غذای کافی و محیط امنی را برای باکتری‌ها و موجودات میکروسکوپی به وجود می آورند.

 

 

علائم به وجود آمدن گل مژه عبارتند از:

۱. درد و تورم

۲. افزایش تولید اشک

۳. به وجود آمدن توده پوستی بد فرم در ناحیه پلک‌ها

۴. درد به همراه خارش

اگر گل مژه به وجود آمده روی پلک شما دردناک نباشد ممکن است یک chalazion باشد. درمان chalazion و گل مژه ها تقریبا شبیه به هم است، اما ممکن است درمان chalazion کمی طول بکشد. در ادامه این گزارش شما را با 8 درمان خانگی موثر برای رهایی از جوش‌های روی پلک (گل مژه‌ها و chalazion) آشنا می کنیم تا با این موارد فرایند درمان را سرعت ببخشید.

۱. قرار دادن پارچه مرطوب و گرم روی پلک

وقتی شما پلک های مبتلا به گل مژه را در مقابل کمپرس آب گرم و یا یک وسیله گرم دیگر قرار می دهید. این کار باعث می شود که روغن و چربی محبوس شده در غدد روی پلک حل شود شما با این روش باعث تخلیه شدن غده های ورم کرده می شود این روش می تواند یکی از راحترین و کاربردی ترین را برای از بین بردن ورم های روی پلک باشد اگر مشکل از انسداد چربی ها در منافذ پوستی باشد با این روش به راحتی بر طرف می شود.
برای اجرای این روش ابتدا یک دستمال را درون آب گرم قرار دهید تا خیس شود فقط دقت کنید که آب بیش از حد گرم

نباشد چرا که ممکن است به چشمتان آسیب برساند. پس از این مرحله پارچه را روی چشم ان خود به مدت 5 الی 10 دقیقه قرار دهید توجه داشته باشید که آبی از پارچه سرازیر نشود. بی هیچ وجه پارچه را روی چشم خود فشار ندهید و یا پوست ملتهب شده روی پلک را سوارخ نکنید. شما می توانید این کار را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید.

۲. پلک خود را با صابون یا شامپو ملایم و آب تمیز کنید

برای تمیز کردن پلک‌های می توانید از شامپوهای بچه که چشم را نمی سوزانند استفاده کنید. برای این کار مقداری شماپور را با آب گرم مخلوط کنید و با استفاده ازیک تکه پنجه به آرام پلکی را که دچار ورم شده است را پاک کنید دقت کنید که آبی را که استفاده می کنید کمی گرم بود به نحوی که گرما روی پلک ها اثر گذار باشد. شما می توانید در طول روز چندین بار این کار را انجام دهید. این کار علاوه بر نابود کردن گل مژه از عوارض بعدی که معمولا به شکل عفونت می تواند به چشم ها آسیب بزند نیز جلوگیری می کند. یک گزینه دیگر برای شستشو و ضد عفونی کردن پلک ها این است که از سرم شستشو و یا محلول نمکی استفاده کنید در این روش دقت شود که محلول نمکی بیش از حد شور نباشد و همچنین آب بکار رفته از قبل جوشانده شده باشد. این روش می تواند باعث نابودی باکتری ها که یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن گل مژه‌ها و دیگر جوش ها روی پلک هستند باشد.

۳. استفاده از یک کیسه چای گرم (تی بگ)

شما می توانید بجای استفاده از پارچه مرطوب گرم از کیسه های چای پس از استفاده کردن از آن بهره ببرید. در این روش کیسه های چای سیاه به بهترین روش عمل می کند چرا که به کاهش تورم روی پلک کمک می کند و در برخی موارد خاصیت ضد باکتریای دارد. برای این کار چای کیسه ای را درون آب جوش انداخته و استفاده کرده اید را به مدت یک دقیقه خوب بشویید و سپس آن را درون یک لیوان آب جوش قرار دهید و پس از آن کمی صبر کنید تا کمی خنک شود اما نباید سرد شود. سپس کیسه را روی چشمان خود قرار دهید دقت شود که از کیسه آب چکه نکند سعی کنید با کمی فشردن کیسه قبل از گذاشتن آن بر روی چشم مانع از چکه کردن آن شوید. در ضمن گرمای چای کیسه باید قابل تحمل باشد تا ضمن اثر کردن بر روی گل مژه، باعث آسیب به چشمتان نشود.

۴. استفاده از مسکن‌ها برای رهایی از درد

اگر از ناحیه پلک و چشم هایتان احساس درد می کنید بهتر از قبل از مراجعه به پزشک از مسکن هایی همچون ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید تا درد چشم بیش از اندازه باعث آزار شما نشود. در چنین شرایطی دستورالعمل بسته مسکن ها را پیش از مصرف مطالعه کنید تا دوز بیش از اندازه دارو وارد بدن تان نشود. اگر درد حاصله با این روش کم نشد حتما به یک چشم پزشک و متخصص پوست مراجعه کنید.

۵. از آرایش کردن و استفاده از لنزها غیر پزشکی خودداری کنید

اگر یکی از پلک های شما دچار بیماری شده باشد وقتی با یک وسیله هر دو چشم خود را آرایش می کند عفونت و بیماری می تواند از چشمی به چشم دیگر به راحتی منتقل شود. آرایش کردن می تواند چشمانتان را تحریک کرده و طول دوره درمان را افزایش دهد.

بهتر است در مواقع عی که مجبور هستید از وسیله ای را که برای آرایش کردن چشم بیمار خود استفاده می کند را به هیچ عنوان برای آرایش چشمی که هنوز سالم است استفاده نکنید. توجه داشته باشید وسایل آرایشی که سه ماه از مهلت استفاده شان گذشته است را دور بیاندازید.

۶. از پمادهای آنتی بیوتیکی استفاده کنید

شما می توانید پمادهای آنتی بیوتیکی را از سراسر داروخانه های بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه کنید. برای استفاده از پماد ابتدا موضعی را که قرار است پماد بزنید را از وجود هر گون آلودگی خوب پاک کنید و سپس به اندازه جوش و یا گل مژه مقداری از پماد را روی آن بمالید توجه داشته باشید برخی پماد ها را می توان به درون پلک نیز مالید برای این کار بهتر است دستوری که به همراه ارائه می شود را خوب مطالعه کنید تا از مزایای بهداشتی آن برای رفع چنین مشکلاتی نهایت بهره راببرید. توجه داشته باشید به هیچ عنوان از استروئیدهای موضعی برای رفع چربی روی پلک استفاده نکنید چرا که چنین موادی ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که پماد آنتی بیوتیکی که استفاده می کنید حتما برای چشم و نواحی دور بر آن تهیه شده باشد. شواهده کمی وجود دارد که استریل های قطره ای چشم بتوانند مشکلات گل مژه را از روی پلک برطرف کنند.

۷. ماساژ دادن آرام روی پلک دارای گل مژه

برای ماساژ دادن روی پلک ها سعی کنید یک پارچه مرطوب و تمیز را روی چشمان تان قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید. اگر با این کار مواد درون گل مژه و یا جوش خارج شد سعی کنی بای ک ضد عفونی کننده موضع را به آرامی شستشو دهید فقط دقت کنید که آلودگی به درون چشم وارد نشود پس از ماساژ دست هایتان را به هیچ وجه به چشم سالم خود نمالید.

۸. مراجعه به پزشک

در پاره از اوقات و پس از گذشت یک الی دو هفته تورم روی پلک شما برطرف نمی شود در چنین شرایطی حتما به پزشک مراجعه کنید معمولا پزشکان در چنین شرایطی پماد آنتی بیوتیک برای شما تجویز می کنند و برای کاهش التهاب داروی استروئیدی تجویز می کنند تا تورم را کاهش دهند. در پاره ای از مواقع شاید نیاز به تخلیه حرفه ای جوش و گل مژه ها باشد. شاید دکترتان در مطب خود بتواند گل مژه و یا جوش را بااستفاده از ابزاری که دارد تخلیه کند و در مواقع حادتر نیاز به یک جراحی سرپایی لازم می‌شود. البته چنین جراحی هایی در مواقعی است که جوش و یا گل مژه داخل پلک باشد و امکان آن می رود که به چشم‌تان، به مرور زمان آسیب وارد شود.

هشدار: به هیچ عنوان سعی نکنید که جوش ها و گل مژه های روی پلک را با فشار دادن تخلیه کنید چرا که ممکن است این کار باعث کسترش آلودگی در دیگر نواحی چشم تان شود و با گسترش آلودگی چشمتان دچار آسیب جدی شود. اگر از جوش روی پلک خود خسته شده اید و یا احساس می کند باعث آزار شما شده است حتما به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

پرسش: آیا این نوع آلودگی پوست مسری است؟

جواب: به طور معمول گل مژه‌ها مسری نیستند. این مشکل نیز مثل جوش‌ها و آکنه های رفتار می کند. از آنجایی که این بیماری یک التهاب و تحریک پوستی است به هیچ عنوان نمی تواند از طریق یک تماس گاه و گاه به دیگران منتقل شود.

پرسش: چگونه می توان از ابتلا به گل مژه و یا جوش روی پلک جلوگیری کرد؟

جواب: برای جلوگیری از انتشار قبل از دست زدن به چشمانتان آن ها را با آب و صابون خوب بشویید.

جواب: اگر از لنز های چشمی استفاده می کنی حتما آن ها را ضد عفونی کنید.

جواب: آرایش چشم ها را قبل از خواب خوب بشوییدو تمیز کنید.

جواب: از حوله مشترک صورت و یا بدن استفاده نکنید.

پرسش: مدت زمان گل مژه چقدر است تا بهبود یابد؟

جواب: به طور معمول گل مژه در کمتر از سه روز بهبود می یابد اما روند بهبودی و تخلیه مواد درون پلک، به روش درمان خانگی ممکن است 7 الی 10 روز طول بکشد. در کل گل مژه ها به ندرت برای درمان نیاز به پزشک دارند، اما می توانند بسیار تحریک کننده باشند.

پرسش: در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه کرد؟

۱. وقتی گل مژه و یا جوش داخلی باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

۲. وقتی بیش از حد بزرگ باشد و دائما در حال رشد باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

۳. در صورت درناک بودن گل مژه و یا جوش حتما به پزشک مراجعه کنید.

۴. اگر وجود گل مژه و یا جوش بر بینایی شما تاثیر بد بگذارد بدون درنگ به پزشک مراجعه کنید.

اگر بنا بر هر دلیل وقتی گل مژه و یا جوش روی پلکتان به وجود آمد و این امر باعث ریزش بی رویه مژه های شما شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: healthline

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۷۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرم نویدکیا: اذیت کننده است که بازی‌های خانگی را دست می‌دهیم

سرمربی تیم فوتبال مس رفسنجان گفت: برایمان اذیت کننده است که خیلی از بازی‌ها را در خانه از دست می‌دهیم و باید سعی کنیم با کیفیت بهتر بازی‌های داخل خانه را خوب امتیاز بگیریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، محرم نویدکیا امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در نشست خبری پس از دیدار مقابل گل‌گهر سیرجان، اظهار کرد: به نظر من بازی خیلی سنگین و خوبی بود و فشار زیادی به تیم آمد؛ تا قبل از اینکه گل بخوریم خیلی بازی خوبی انجام دادیم و سه یا چهار موقعیت خوب داشتیم هم در شرایط هم در ضربات ایستگاهی ولی گل خوردیم و تمرکزمان به هم ریخت.

وی با بیان اینکه بین دوبازی اوضاع متعادل شد و نیمه دوم را نسبتاً خوب شروع کردیم و به گل رسیدیم، افزود: از دقیقه ۷۰ به بعد بچه‌ها از لحاظ جسمانی خسته بودند و ۲۰ دقیقه آخر از لحاظ فوتبالی گل گهر بهتر از ما بازی کرد.

سرمربی تیم فوتبال مس رفسنجان تصریح کرد: با همه این شرایط با وجود اینکه بازی قبل با پیکان ۱۲۰ دقیقه بازی کرده بودیم و تعداد نفرات جایگزین کمی داریم، باید از بازیکنانم تشکر کنم که تلاش کردند تا جایی که توانستند بازی را برگردانند اما متأسفانه نتوانستند.

وی ادامه داد: برایمان اذیت کننده است که خیلی از بازی‌ها را در خانه از دست می‌دهیم و باید سعی کنیم با کیفیت بهتر بازی‌های داخل خانه را خوب امتیاز بگیریم؛ وقتی تیم می‌تواند موقعیت خلق کند یعنی سعی می‌کند کارش را خوب انجام دهد ولی در ضربات آخر یکسری چیزها آموزشی نیست و خلاقیت خود بازیکنان است اما بچه‌ها تلاش خودشان را می‌کنند.

نویدکیا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم حضور منتظر محمد، بیان کرد: منتظر محمد بازیکن خیلی باکیفیتی است ولی کاپیتان تیم ملی امید کشورش است و می‌توانستیم اجازه ندهیم که برود لذا دور از انصاف بود؛ باید انصاف را باید رعایت می‌کردیم که به تیم ملی کشورش کمک کند و من هم این کار را برایش انجام دادم.

وی با اشاره به اینکه منتظر محمد مصدومیتی ندارد، افزود: بودن منتظر محمد مسلماً دست من را بازتر می‌کرد که شرایط بهتری برای تیم درست کنم ولی از آن‌طرف منصفانه بود به او اجازه دهم؛ الان هم ممکن است المپیک برود که اعتبارش برای باشگاه ما هم هست.

سرمربی مس رفسنجان هم‌چنین در مورد شرایط آب و هوایی و بارانی، تصریح کرد: آب و هوا و اینکه بگویم باران می‌آمد ما نبردیم، بهانه است، چون زمین خوب است و شرایط استاندارد دارد. باران نمی‌تواند بهانه‌ای برای کیفیت یا خراب شدن بازی باشد. بازی ارتباطی به باران ندارد.

وی تأکید کرد: از خودم و بازیکنانم توقعم بیشتر است؛ خیلی کار خاصی نکردیم و سعی کردیم شرایط تیم را فقط بهتر کنیم. انتظارمان بیشتر است و امیدوارم در نهایت بعد از لیگ بتوانیم ببینیم کسی که بالای سر تیم بوده است، توانسته به تیم کمک کند یا خیر.

نویدکیا در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه حقوق تیم‌های پایه مس کم است یا مطالباتشان پرداخت نشده است و تریبونی در اختیار ندارند، اظهار کرد: وقتی فهمیدم رشته‌های دیگر مطالباتشان را نداده‌اند گفتم اگر قرار است شرکت مس از باشگاه حمایت کند، همه جزو باشگاه هستند و باید حق و حقوق آن‌ها هم پرداخت شود.

وی ادامه داد: من نباید اینجا بنشینم و از خودم و بازیکنانم دفاع کنم، من می‌دانم مربیان پایه با حقوق ناچیز شبانه‌روز وقت می‌گذارند که یکی از بازیکنان به بزرگسالان برسد و مایه افتخار شهرشان باشد. ان شاءالله شرکت مس همانطور که حواسشان به تیم ما هست خواهش می‌کنم از سایر تیم‌ها هم مراقبت کنند.

کد خبر 749890

دیگر خبرها

  • دستیار هوشمند خانگی/ هوش مصنوعی چگونه به خانه‌داری کمک می‌کند؟
  • سریال جدید آیدا پناهنده چه زمانی منتشر می‌شود؟
  • محرم نویدکیا: اذیت کننده است که بازی‌های خانگی را از دست می‌دهیم
  • محرم نویدکیا: اذیت کننده است که بازی‌های خانگی را دست می‌دهیم
  • آلومینیوم با تصویر خاص مقابل فولاد
  • ذوب‌آهن به‌دنبال سومین برد خانگی مقابل نساجی
  • توزیع بیش از ۴۰۰ دستگاه لوازم خانگی در بجنورد
  • ۵ راه حل خانگی درمان مسمومیت
  • ببینید | اقدام عجیب یک شهروند؛ گشت و گذار با گرگ خانگی در خیابان‌!
  • فیلیمو هم سریال «حشاشین» را به ساترا حذف کرد