Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@14:46:19 GMT

افشای گوشه دیگری از ریخت‌وپاش‌های «بن سلمان»

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۹۰۶۲۵

افشای گوشه دیگری از ریخت‌وپاش‌های «بن سلمان»

روزنامه نیویورک‌تایمز در برابر انکار مستمر دولت عربستان، اسناد مالکیت محمد بن سلمان بر گران‌ترین قصر مدرن فرانسه، یک قایق تفریجی مجلل و گران‌ترین تابلوی لئوناردو داوینچی را منتشر کرده و گفته که این اسناد به چهره به ظاهر اصلاح‌گر این شاهزاده، ضربه می‌زند.

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به بررسی دارایی‌ها و مخارج هنگفت شاهزاده‌های سعودی و به خصوص شاهزاده خبرساز این روزهای این کشور یعنی «محمد بن سلمان» پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع اصلی این گزارش، قصر مجللی است که بن سلمان در سال 2015 در پاریس خریده و به تازگی، هویت این شاهزاده سعودی به عنوان خریدار گمنام آن لو رفته است.

در ابتدای این گزارش آمده است: «دو سال پیش که قصر (تازه‌ساز) لوئی چهاردهم به فروش رفت، مجله "فورچونز" آن را "گران‌ترین خانه دنیا" لقب داد و نویسنده مجله مد و زیبایی "تاون اند کانتری" که از دیدن مشخصات این قصر از خود بیخود شده بود، مقاله‌ای در وصف فواره‌های طلایی، مجسمه‌های مرمرین و پارک دالان دالان 57 جریبی آن نوشت؛ اما در میان همه این گزارش‌ها و مقالات توصیفی، جای یک چیز خالی بود: نام خریدار این ملک 300 میلیون دلاری.»

حالا مشخص شده که رد این معامله به وارث تاج و تخ عربستان یعنی «محمد بن سلمان» می‌رسد.

خرید این خانه، یکی از معاملات سنگین سال 2015 این شاهزاده عرب بوده؛ وی 500 میلیون دلار برای خرید یک قایق تفریحی و 450 میلیون دلار برای خرید یکی از نقاشی‌های «لئوناردو داورینچی» هم هزینه کرده است.

این قصر که در شهر «لوئینز ونسان» فرانسه قرار دارد، بر اساس مدارک قانونی به چند شرکت تعلق دارد که همگی متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری «هشت» است؛ این یک شرکت سعودی است که مدیریتش در دست بنیاد شخصی محمد بن سلمان است. مشاوران مالی خانواده سلطنتی عربستان البته با صراحت به نیویورک تایمز گفته‌اند که این قصر نهایتاً متعلق به بن‌سلمان است.

«بروس ریدل» از تحلیلگران سابق سیا در توصیف حال و روز وجهه اجتماعی بن‌سلمان می‌گوید: «او سعی کرد از خود تصویر شخصی متفاوت، یک مصلح و مردی دور از فساد بسازد و تا حدودی هم موفق بود، اما این (ماجرا) ضربه‌ای کاری به تصویر ساخته شده از بن‌سلمان وارد کرد.»

محمد بن سلمان برای خرید آن قایق تفریحی 500 میلیون دلاری از یک کارخانه‌دار روس و خرید یک شکارگاه خصوصی مجلل 620 جریبی در نزدیکی پاریس هم از هویت همین شرکت سرمایه‌گذاری «هشت» استفاده کرده است.

نیویورک‌تایمز نوشته است: «قصر جدید بن سلمان، ظاهری قرن هفدهمی دارد اما در زیر این لایه ظاهری، یک سازه جدید و مدرن قرار دارد. به لطف تکنولوژی قرن بیست و یکمی این قصر، فواره‌ها، سیتسم صوتی، نورپردازی و سامانه تهویه مطبوع کل مجموعه از راه دور و توسط برنامه نصب شده بر روی آیفون بن‌سلمان، قابل کنترل است.»

این گزارش می‌افزاید: «بن‌سلمان 32 ساله، از نظر مردم کشورش، جوانی جسور - و از نظر برخی دیگر، جوانی بی‌پروا - است. وی علاوه بر حمله هوایی به یمن و محاصره قطر، در پرونده‌های داخلی کشورش هم دستی داشت. به نظر می‌رسد که این شاهزاده جوان با محدود کردن پلیس مذهبی سعودی، دادن قول حق رانندگی به زنان و اعلام خبر قریب‌الوقوع بودن باز شدن سینما در کشورش، حمایت جوانان سعودی بسیاری را جلب کرده است.»

خانواده سلطنتی سعودی که منشأ درآمدش هنوز هم نامشخص است، با پایین آمدن قیمت نفت سعی کرد که کسری بودجه رو به فزونی خود را با نظم و انضباط مالی جبران کند.

اما درست در سال گذشته میلادی که دولت برای جبران کسری بودجه خود، اجرای پروژه‌هایی به ارزش 250 میلیارد دلار را متوقف کرد، پادشاه کشور یعنی «ملک سلمان» در حال ساخت قصری جدید در مراکش بود و ولیعهدش هم به سراغ خرید یک قایق تفریحی مجهز به دو استخر و یک بالگرد رفته بود.

چندی بعد هم تابلوی «سالوادور ماندی» داوینچی با قیمت 450 میلیون دلار به یک خریدار ناشناس فروخته شد. این بیشترین قیمتی بود که تاکنون در یک حراج برای خرید یک اثر هنری پرداخت شده بود.

ابتدا گفته شد که خریدار، یک شاهزاده گمنام سعودی است و بعدها گفته شد که وی ارتباط نزدیکی با محمد بن سلمان دارد. اما مقامات اطلاعاتی آمریکا چندی بعد فاش کردند که این فرد، از جانب خود بن سلمان برای این خرید مأمور شده بوده است.

عربستان البته واکنش نشان داد و گفت که این تابلو از سوی یک تبعه سعودی که عامل خرید دولت امارات متحده عربی بوده، خریداری شده و بناست که در شعبه جدید موزه لوور در این کشور به نمایش درآید.

محمد البته تنها شاهزاده دخیل در این خریدهای بزرگ نیست. یکی دیگر از فرزندان ملک سلمان یعنی شاهزاده «ترکی بن سلمان» در میان حامیان مالی شرکت خدمات مالی «آیل آو من» است که در سال 2014 یکی از پنت‌هاوس‌های متعلق به خود در وست‌مینیستر لندن را به قیمت 33 میلیون دلار فروخت.

برادر دیگر محمد یعنی شاهزاده «سلطان بن سلمان» هم اخیراً یک هواپیمای بوئینگ لوکس را که حداقل 100 میلیون دلار قیمت دارد، خریده است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۰۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایه‌های «پاتریوت آمریکایی» فرو ریخت

به گزارش قدس آنلاین، وزیر دفاع آمریکا که تا این لحظه هیچ روایت درست و قابل اعتنایی برای آگاهی افکار عمومی از اثرات حمله موشکی و پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی ارائه نداده، در راستای کمک و البته روحیه دادن به مقامات رژیم اشغالگر به این شکل با کلمات بازی می‌کند. اینکه لوید آستین از تهران خواسته کارآمدی سیستم‌ تسلیحاتی خود را بررسی کند اصلاً نکته تعجب‌برانگیزی نیست، چرا که لحظاتی پس از عملیات کاملاً موفق «وعده صادق» جمهوری اسلامی، جو بایدن در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو به وی گفت: حساب کن در این نبرد پیروز شده‌ای، چون موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را سرنگون کرده‌ایم!

پاتریوتِ از رده خارج
اظهارات آستین دقیقاً در راستای همین موضع رئیس‌جمهور آمریکا قابل تحلیل و بررسی است نه چیزی بیشتر؛ او خود به‌خوبی می‌داند آنچه به عنوان «توانایی قابل توجه» اسرائیل برای دفاع از خودش گفته، یک شوخی بی‌مزه است که نه خودش به آن باور دارد نه  کارشناسانی که در این دو هفته به موضوع حملات سنگین موشکی و پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی پرداختند. همه می‌دانند اگر کمک مستقیم ناتو و همراهی کشورهای خائن منطقه نبود، صهیونیست‌ها چیزی برای عرض اندام نداشتند. به نظر، حرف دقیق‌تر آن است بگوییم آمریکا و غرب باید کارآمدی سیستم‌های پدافندی خود را بررسی کنند، چرا که در مقابل موشک‌های بالستیک، پهپادها و کروزهای ایرانی شکست سختی خوردند. این حرف ما نیست، بلکه واقعیتی است که اکنون از زبان رسانه‌های غربی – عبری نیز بیان می‌شود.

در این راستا، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی دیروز برای نخستین بار فاش کرد سامانه‌های پدافندی و دفاع موشکی ارتش آمریکا تا حد زیادی در رهگیری موشک‌های بالستیک ایران در جریان پاسخ تنبیهی به حمله تل‌آویو علیه کنسولگری ایران در دمشق ناکام ماندند و شکست خوردند. این رسانه سپس از تصمیم تل‌آویو برای جمع‌آوری و از رده خارج کردن سامانه‌های دفاعی مشهور آمریکایی خبر داد و نوشت: اشتباه‌های زیاد پاتریوت، مقامات را مجبور به تجدیدنظر فوری در به‌کارگیری این سیستم‌های پدافند هوایی کرده است. 

این تصمیم دو هفته پس از حمله موشکی پهپادی گسترده ایران به سرزمین‌های اشغالی گرفته شده است. تایمز اسرائیل هم به نقل از وبگاه ارتش رژیم اشغالگر اعلام کرد: «سیستم پاتریوت که در نیروی هوایی اسرائیل با نام «یاهالوم» (کلمه عبری به معنای الماس) شناخته می‌شود، ظرف دو ماه برای همیشه از رده خارج می‌شود و سامانه‌های پیشرفته‌تری جایگزین آن خواهد شد».

اثبات ناکارآمدی سامانه پیشرفته آمریکا
نیروی هوایی اسرائیل فوریه (بهمن‌ ۱۴۰۲) اعلام کرد به   دنبال جمع‌ کردن چند آتشبار باقیمانده پاتریوت‌های سرزمین‌های اشغالی است و پرسنل این نیرو، کار کردن با گنبد آهنین را آموزش خواهند دید.

آتشبارهای موشکی پاتریوت از سوی ایالات متحده با موفقیت علیه برخی از موشک‌های اسکاد که در طول جنگ خلیج‌فارس در سال۱۹۹۱ از عراق به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک شدند، به‌کارگیری شدند. این سیستم ساخت آمریکا در همان سال به‌طور رسمی وارد اسرائیل شد، اما نخستین رهگیری خود را در سال ۲۰۱۴ انجام داد و یک پهپاد حماس را که از نوار غزه پرتاب شد، سرنگون کرد.

این سامانه که برای سرنگونی هواپیما طراحی شده بود، به گفته ارتش اسرائیل در یک دهه بعد تنها حدود ۱۰هدف را رهگیری کرد، از جمله جنگنده‌های سوریه که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ وارد حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی شدند. این سیستم رهگیری و پدافندی نتوانست به نحو مطلوب دربرابر چالش‌ها ایستادگی کند و در ساقط کردن اهداف زیادی طی سال‌های به‌کارگیری شکست خورده است و از این بابت در جنگ خلیج‌فارس هم بدنام بود.

پشت پرده اظهارات آستین
در بحبوحه جنگ کنونی در نوار غزه، پاتریوت در موارد انگشت‌شمار مورد استفاده قرار گرفته است، با این حال در بیشتر موارد رهگیری‌های این سیستم پدافندی تشخیص اشتباه در شلیک‌های خود داشتند. رادیو ارتش اسرائیل یک هفته پس از عملیات تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران علیه این رژیم، از عملکرد ضعیف سامانه‌های دفاعی آمریکا انتقاد کرد. براساس گزارش این رسانه اسرائیلی، مشخص نیست اوکراین با آتشبارهای پاتریوت چطور از آسمان خود دربرابر حملات روسیه دفاع می‌کند!

در این شرایط، تحلیل سخنان اخیر 
وزیر جنگ آمریکا البته یک بعد دیگر هم دارد، آن هم بازاریابی و فروش تسلیحات است، چراکه با توجه به توفیق بالای ایران در زدن اهداف مدنظرش، حالا دیگر کسی سراغ تسلیحات پدافندی آمریکایی نمی‌رود. آستین با فرافکنی، علیه تسلیحات ایرانی یاوه‌گویی کرده تا به شکلی بگوید تسلیحات ما مشکلی نداشته و کاملاً موفق عمل کرده است! اما سابقه دروغ‌گویی آمریکایی‌ها با هدف فریب و سپس قالب کردن تسلیحات نظامی‌شان به طرف مقابل زیاد است. دی‌ماه دو سال پیش که عربستان سعودی و امارات هدف حملات موشکی و پهپادی ارتش یمن قرار گرفتند هم دروغ‌های عجیبی از توانایی سامانه‌های پدافندی توسط آمریکایی‌ها منتشر شد، آن‌ها با انتشار یک پاورپوینت و چند گرافیک ساده مدعی شدند سامانه چند میلیارد دلاری تاد و پاتریوت موفق شده‌اند موشک‌ها و پهپادهای یمنی را هدف قرار دهند؛ ادعایی که نادرستی آن مدتی بعد آشکار شد. ماجرای ابقیق و خریص و حمله به آرامکو که ۲۵درصد از توان پدافندی سعودی‌ها صرف محافظت از آن‌ها می‌شد فقط گوشه‌ای عیان شده از این ناتوانی سامانه‌های پرمدعای غربی بود، موضوعی که عملیات وعده‌صادق تیر خلاصی بر آن بود. نفوذ موشک‌های ایرانی و اصابت آن‌ها به اهداف، نشان‌دهنده وجود ضعف‌های جدی در سامانه‌های پدافند موشکی غربی و رژیم‌صهیونیستی است که در حملات احتمالی بعدی، ایران می‌تواند از این نقاط ضعف برای وارد کردن خسارات جدی به دشمن استفاده کند.

خبرنگار: هدایت جاوید

دیگر خبرها

  • پایه‌های «پاتریوت آمریکایی» فرو ریخت
  • ببینید | واکنش زاکانی به افشای قرارداد خرید واگن مترو از چین
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است
  • افشای صحبت‌های محمد صلاح در درگیری با کلوپ
  • اصرار بارسا به فروش ۲بازیکن مازادش به سعودی
  • محمد مهاجری به مهدی نصیری: آخر شما را با شاهزاده چکار؟ /یک موی گندیده تاجزاده به همه هیکل شاهزاده کثیف شرف دارد /از این راه برگردید
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • با«مست عشق» کرک و پر حسن فتحی ریخت؟!