Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هفته نامه سلامت - ترجمه ندا احمدلو: يکي از مهم ترين مواردي که براي کنترل قند خون در بيماران مبتلا به ديابت همواره مطرح بوده و است، رعايت نکات تغذيه اي است. داشتن برنامه غذايي اصولي و سالم مي تواند احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي، فشار خون بالا، مشکلات مربوط به بينايي و بيماري هاي کليوي ناشي از ديابت را در اين بيماران به شدت کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از اين رو، در اين مطلب به بررسي بايدها و نبايدهاي تغذيه اي در افراد مبتلا به ديابت نوع 1 و 2 مي پردازيم.
بهترين و بدترين گوشت ها
بهترين ها: براساس اعلام انجمن ديابت آمريکا، بهترين گوشت ها براي افراد مبتلا به ديابت، گوشت هايي هستند که داراي کمترين ميزان چربي هاي اشباع باشند. اين گوشت ها شامل ماهي، بوقلمون و سينه مرغ مي شوند. بهتر است مبتلايان به ديابت، هفته اي 2 مرتبه، هرکدام از اين گوشت ها را در برنامه غذايي خود داشته باشند و يک روز باقي مانده هفته را از گوشت هاي مورد علاقه خودشان مصرف کنند. افراد گياهخوار و مبتلا به ديابت نيز مي توانند انواع لوبياها و مغزهاي خام را به عنوان منبع مناسب پروتيين در برنامه غذايي خودشان داشته باشند. اين عادت غذايي باعث حفظ سلامت سيستم قلبي- عروقي مبتلايان به ديابت مي شود.
بدترين ها: گوشت هاي فراوري شده مانند سوسيس، کالباس، همبرگر، انواع ناگت ها و گوشت هاي پرچربي مانند گوشت گوسفند، جزو بدترين گوشت ها براي مبتلايان به ديابت هستند که مي توانند خطر ابتلا به فشار خون و بيماري هاي قلبي را در آنها افزايش دهند.

بهترين و بدترين غلات
بهترين ها: بهترين غلات براي مبتلايان به ديابت، غلات سبوس دار است. برنج قهوه اي، ماکاروني قهوه اي، نان هاي سبوس دار و کينوا، جزو بهترين گزينه هاي سرشار از فيبر براي اين بيماران محسوب مي شوند.
بدترين ها: غلات تصفيه شده يا آرد سفيد که مي توانند باعث مقاومت به انسولين و افزايش سطح قند خون شوند، جزو بدترين گزينه هاي غلات براي مبتلايان به ديابت هستند.
بهترين و بدترين لبنيات
بهترين ها: ماست يوناني بدون چربي، ماست پروبيوتيک، شيرهاي بدون چربي و دوغ هاي کم نمک، بهترين گزينه ها ميان انواع محصولات لبني براي مبتلايان به ديابت هستند.
بدترين ها: بهتر است اين بيماران از مصرف لبنيات پرچرب و شيرکاکائوهاي آماده که حاوي شکر افزوده هستند، اکيدا خودداري کنند. به علاوه، مصرف ماست هاي ميوه اي هم به اين افراد توصيه نمي شود.
بهترين و بدترين سبزي ها
بهترين ها: سبزي هاي غيرنشاسته اي مانند سبزي هاي برگ سبز تيره، کلم بروکلي، مارچوبه و هويج (البته نوع خام آن)، داراي سطح پاييني از کربوهيدرات و سطح بالايي از فيبر غذايي هستند. اين سبزي ها مي توانند حداقل نصف بشقاب غذايي مبتلايان به ديابت را در هر وعده غذايي پرکنند.
بدترين ها: سبزي هاي نشاسته اي مانند ذرت، سيب زميني و نخودفرنگي، گزينه هاي مناسبي براي مبتلايان به ديابت نيستند. زيرا کربوهيدرات نسبتا بالايي دارند و بايد در رژيم غذايي اين افراد محدود شوند.
بهترين و بدترين ميوه ها
بهترين ها: انواع ميوه هاي تازه، حتي اگر شيرين هم باشند، حجم بالايي از فيبر و آنتي اکسيدان ها را در خود جا داده اند. از اين رو، معمولا محدوديت چنداني در مصرف ميوه ها براي مبتلايان به ديابت مطرح نيست. با اين حال، انواع توت جزو بهترين ميوه ها براي اين بيماران محسوب مي شوند.
بدترين ها: ميوه هاي خشک يا کمپوتي که قند بالاتري نسبت به ميوه هاي تازه دارند، گزينه مناسبي براي مبتلايان به ديابت نيستند.
بهترين و بدترين چربي ها
بهترين ها: چربي هاي غيراشباع تک زنجيره اي و چندزنجيره اي مانند چربي موجود در بادام، گردو، روغن آفتابگردان و روغن زيتون، همگي جزو بهترين چربي ها براي مبتلايان به ديابت هستند.
بدترين ها: چربي هاي اشباع که باعث افزايش کلسترول بد خون مي شوند، بايد از برنامه غذايي اين بيماران کنار گذاشته شوند. اين چربي ها شامل چربي موجود در کره، پنيرهاي پرچرب، غذاهاي سرخ کردني و روغن هاي جامد مي شود.

بشقاب غذاي ديابت
اگر به بيماري ديابت مبتلا هستيد، بايد بشقاب غذاي خود را در هر وعده غذايي به 3 قسمت تقسيم کنيد. يک قسمت بشقاب بايد 50 درصد آن را در بر بگيرد و حاوي سبزي هاي تازه باشد. يک چهارم بشقاب يا 25 درصد آن را بايد پروتيين هاي سالم و مناسب براي شما تشکيل بدهد و يک چهارم باقي مانده هم بايد به غلات سبوس دار اختصاص پيدا کند. مبتلايان به ديابت بايد تا حدامکان، وعده هاي غذايي خود را در طول روز افزايش دهند و حجم غذاي مصرفي در هر وعده را پايين بياورند تا نوسانات قند خون، مشکلي براي آنها ايجاد نکند.
بهترين مکمل ها کدام اند؟
معمولا افراد مبتلا به ديابت بايد براي پيشگيري از مشکلات ثانويه ناشي از ديابت، مصرف بعضي مکمل هاي غذايي را در برنامه روزانه خود داشته باشند. البته اين مکمل ها، بايد با نظر و تجويز متخصص تغذيه مصرف شوند. بعضي از رايج ترين مکمل هاي مورد نياز بيماران ديابتي به شرح زير است:
ويتامين هاي گروه B: ويتامين هاي B6 و B12 مي توانند به حفظ و ارتقاي قواي ذهني و قدرت شناختي اين بيماران کمک کنند و مانع ايجاد اختلال هاي روان شناختي در اين افراد شوند. به علاوه، بيوتين موجود در مکمل هاي B- Complex هم براي بهبود متابوليسم در اين افراد موثر است.
ويتامين C: ويتامين C باعث کاهش سطح سوربيتول در بدن مبتلايان به ديابت نوع 2 مي شود. سوربيتول، نوعي قند است که مي تواند در سلول هاي خوني تجمع کند و باعث آسيب رساني به سلول هاي چشمي، کليوي و مغزي شود.
ويتامين D: مصرف ويتامين D باعث افزايش قدرت دفاعي بدن براي مبتلايان به ديابت نوع 2 در مقابل بيماري هاي ويروسي و باکتريايي مي شود. از آنجايي که ابتلا به بيماري هاي عفوني، مخصوصا زخم پاي ديابتي، بسيار جدي است، مصرف ويتامين D براي مبارزه با عوامل عفوني در بدن اين بيماران اهميت زيادي دارد.
ويتامين E: ويتامين E، نوعي آنتي اکسيدان محلول در چربي است که مي تواند علاوه بر ايجاد تعادل در سطح قند خون، با راديکال هاي آزاد موجود در عروق و اعصاب هم مبارزه کند.
منيزيم: مصرف مکمل منيزيم به عنوان يک ماده معدني، علاوه بر افزايش انرژي اين افراد، احتمال مقاومت به انسولين را در آنها کاهش مي دهد.

دستور غذاي ديابت در طب سنتي
دکتر غلامرضا کرد افشاري، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران: در اين مطلب، با چند پيشنهاد غذايي که مي تواند باعث کاهش يا تنظيم قند خون در افراد مبتلا به ديابت شود، آشنا مي شويد.
1. قليه کدوسبز: براي تهيه اين قليه بايد 2 پياز متوسط را در 3 قاشق غذاخوري روغن زيتون تفت بدهيد و 5 کدو سبز بدون پوست و نگيني را در آن بريزيد. سپس حدود 2 ليوان آب و مقداري نمک و زردچوبه به آن اضافه کنيد و اجازه بدهيد آب غذا کاملا کشيده شود و کدو و پياز نرم شوند. اين غذا با نان سبوس دار براي بيماران ديابتي سرو مي شود.
2. خورش لوبيا کشاورزي: براي تهيه اين خورش، 100 گرم لوبياي کشاورزي يا لوبياي رشتي را از شب قبل خيس کنيد تا پوست آن به راحتي گرفته و به دو نيم تقسيم شود. سپس آن را با 5 قاشق غذاخوري شويد خشک، يک پياز متوسط رنده شده و مقدار کمي نمک و زردچوبه داخل قابلمه بريزيد و پس از افزودن مقداري آب به آن، روي حرارت ملايم قرار دهيد تا لوبياها بپزند و آب غذا کشيده شود. به جاي شويد خشک مي توانيد از شويد تازه هم استفاده کنيد.
3. خورش زرشکيه: براي تهيه اين خورش يک مرغ کوچک کامل را بشوييد و شکم آن را خالي کنيد. مرغ را به حالت عمودي قرار دهيد تا آب شکم آن کاملا خالي شود. سپس داخل شکم مرغ را با حدود يک ليوان زرشک، يک ليوان گشنيز و برگ کاسني تازه، مقداري نمک، فلفل، دارچين و آويشن، پرکنيد. مي توانيد کمي دارچين و فلفل هم به سطح مرغ بپاشيد. مرغ را داخل يک قابلمه گود بگذاريد. يک ليوان آب درون قابلمه بريزيد و اجازه دهيد با حرارت ملايم بپزد. بهتر است اين مرغ را همراه با شويد تازه براي مبتلايان به ديابت سرو کنيد.
منابع: Everyday Health, NBC News, Mayo Clinic

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۲۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به جنگ غزه و بحران انسانی در این باریکه تصریح کرد که پاسخ نامتناسب (رژیم) اسرائیل به عملیات هفتم اکتبر (طوفان الاقصی)، خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است.

بورل که به انگلیس سفر کرده است، روز جمعه در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه آکسفورد، گفت: «آنچه پس از گذشت هفت ماه در غزه رخ می‌دهد بسیار وحشتناک است.»

وی با تکرار مواضع خصمانه غرب علیه عملیات جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) علیه رژیم صهیونیستی عنوان کرد: «اما یک اتفاق وحشتناک نمی‌تواند اتفاق وحشتناک دیگری را توجیه کند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنان خود، به معیارهای دوگانه غرب در قبال جنگ در اوکراین و غزه اعتراف کرد و گفت: مردم واکنش سریع و قاطع ما را در حمایت از اوکراین مشاهده کردند اما نسبت به رفتار ما در قبال فلسطین تردید دارند. برداشت آنها این است که ارزش غیرنظامیان اوکراینی با مردم غزه، جایی که بیش از ۳۴ هزار غیرنظامی کشته شده و گرسنگی کودکان فلسطینی را می‌کشد، متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه (رژیم) اسرائیل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس در غزه را نقض کرده است تصریح کرد: ما باید در ادبیات خود به طور یکپارچه و منسجم عمل کنیم. اگر در جایی اعلام می‌کنیم که جنایت جنگی رخ داده است باید در هرجای دیگری که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، با همین ادبیات سخن بگوئیم.

بورل همچنین خواستار افزایش تلاش‌ها برای تحقق راه‌ حل موسوم به دو دولتی شد و ادعا کرد که این مسیر، تنها راه رسیدن به صلح در خاورمیانه است.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی طی نزدیک به هفت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

این رژیم همچنین به بهانه نابودی حماس قصد دارد تا به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کند. این مساله نگرانی‌های بین‌المللی را برانگیخته و به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که چنین اقدامی بحران انسانی در نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برای انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه تصویب کرد؛ اما رژیم صهیونیستی با حمایت تمام‌قد واشنگتن این قطعنامه را نادیده گرفته است و به کشتار مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۴ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۷ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

دیگر خبرها

  • ۱۰ فایده پیاده روی در سلامت بدن | بهترین زمان پیاده روی چه زمانی است؟
  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد
  • نوشیدن آبمیوه طبیعی در کودکی می‌تواند از ابتلا به چاقی در بزرگسالی جلوگیری کند
  • ۹ راهکار موثر برای کاهش وزن در زنان بالای ۳۰ سال
  • وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در ایران / آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها