Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير تعاون کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه به دنبال قطع يارانه کسي نيستيم گفت: 32 ميليون وام در شبکه بانکي ثبت شده است اما شايد نيمي از کشور از وام بهره نگرفته اند و بايد بر عدالت محور کردن تخصيص مالي تأکيد کنيم.
به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس، علي ربيعي در برنامه نگاه يک به تشريح عملکرد وزارتخانه متبوع خود در سال اقتصاد مقاومتي ، اقدام و عمل پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتداي اين برنامه ، ربيعي در تشريح تصميمات جلسه امروز ستاد بحران استان خوزستان گفت: در اين نشست رييس سازمان حفاظت از محيط زيست ، وزير جهاد کشاورزي و وزير نيرو به ارايه گزارشات خود پيرامون برنامه هاي وزارتخانه متبوعشان در حل بحران به وجود آمده در استان خوزستان پرداختند و نهايتا نيز مقرر شد، جلسات اين ستاد در هفته هاي آتي در استان خوزستان تشکيل شود.
وي افزود: همچنين رئيس‌جمهور نيز دستور جدي دادند که مسائل استان خوزستان البته نه تنها مساله گرد و غبار اين استان بار ديگر مرور شود و در مورد اجرايي شدن اقداماتي که از قبل در مورد آن ها تصميم گيري شده بود سرعت بيشتري داده شود.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در خصوص عملکرد دولت در سال اقتصاد مقاومتي ، اقدام و عمل نيز تصريح کرد: ترديد نيست در کشوري مثل کشور ما که در معرض تغييرات محيطي بسيار زيادي قرار دارد و محيط بين الملل نيز محيط پر تلاطمي براي ما بوده است و از سمتي نيز تحولات اجتماعي عظيمي در داخل کشور نسبت به مسائل جمعيتي داشتيم بايد به سمت شرايطي برويم که از نظر سلبي، شکنندگي مان را در برابر تغييرات بيروني کاهش و از نظر ايجابي نيز قدرت اقتصادي مان را افزايش دهيم.
ربيعي با اشاره به اين که همه جوامع در مقابل شوک هاي اقتصادي حساس هستند، گفت: با توجه به حساسيت هاي سياسي و اقتصادي ايران در منطقه و جهان قطعا نيازمند برنامه مشخص و منظمي در حوزه اقتصادي هستيم.
وي با تاکيد بر اينکه تلقي زجر از اقتصاد مقاومتي، تلقي اشتباهي است، افزود: در اقتصاد مقاومتي بايد زندگي مردم را شکوفا و قدرت اقتصادي آن ها و قدرت اقتصادي کشور را افزايش داد و شکنندگي ها در اقتصاد را در قبال تغييرات داخلي و بيروني کاهش دهيم.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با تاکيد بر اينکه امروز در مسير خود ساختگي قرار داريم، بيان کرد: کشور ما در معرض ريسک هاي اقتصادي بالا قرار دارد ولي سياست هايي را اتخاذ کرده ايم که سرعت و کيفيت پاسخگويي ما را به شوک هاي اقتصادي افزايش داده است و انشاء الله به سمتي حرکت خواهيم کرد که در معرض ريسک هاي اقتصادي کمتري قرار گيريم.
ربيعي در شائبه برخي افراد نسبت به اينکه سياست هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي به وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي رويه ساده اين دستگاه ها بوده است نيز اظهار داشت : بنده معتقد هستم که اقتصاد مقاومتي را بايد به مثابه نظريه کار و روش کار ديد؛ اگر اقتصاد مقاومتي را به مثابه نظر کار ببينيم چراغ راهنمايي براي چگونگي حرکت ما خواهد بود و اگر به مثابه روش ديده شود، نوآوري ها، سرعت به کار و نتيجه کارها بايد معطوف به اقتصاد مقاومتي باشد.
وي تصريح کرد: به طور مثال، يکي از مباحث اقتصاد مقاومتي ، لزوم رشد اقتصادي است اما آيا هرگونه منجر شدن به رشد و به هر قيمت ، اقتصاد مقاومتي است؛ روح اقتصاد مقاومتي اين است که عدالت محور باشد و اقتصاد را مردمي کند.
شکنندگي اقتصاد ايران رو به کاهش است
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در بخش ديگر اظهاراتش با تاکيد بر اين که روند شکنندگي اقتصاد ايران رو به کاهش است، بيان داشت: مطالعات ما نشان مي دهد از سال 2013 به بعد روند شکنندگي اقتصاد ايران رو به کاهش است و برنامه هايي که در بحث رشد و توسعه اقتصادي در پيش داريم به افزايش پايداري اقتصادي و تاب آوري بيشتر اقتصاد ما منجر خواهد شد.
ربيعي همچنين در مورد سهم نفت در بهبود شاخص رشد اقتصادي کشور نيز عنوان کرد: برخط ها مباحث پيرامون نفت و گاز در بهبود شاخص رشد اقتصادي کشور را غير مرتبط با اين رشد مي دانند اما اين در حالي است که در تمام دوران اقتصاد ايران، تاثير نفت و گاز در ساير بخش ها قابل رويت بوده است و آن چه که حائز اهميت است اين است که درآمدهاي نفتي را چگونه هزينه مي‌شود کنيم؛ آيا اين درآمد مي تواند ساير بخش هاي اقتصادي کشور را در بحث رشد ملي پايدار تر کند.
80 درصد شغل ها را زنان تصاحب کرده اند
وي با تاکيد بر اينکه نبايد رشد را تنها در مباحث سرمايه‌بر ديد چون در اين جا اشتغال کم است، گفت: روند تغييرات جمعيت فعال و غير فعال در نرخ مشارکت نشان مي دهد که نرخ مشارکت يه 40.4 درصد رسيده و جمعيت فعال ما نيز به 26 ميليون و 3700 هزار نفر رسيده است ضمن آنکه مشارکت زنان در بازار کار و حوزه اقتصاد کشور افزايش پيدا کرده به طوري که 80 درصد شغل هايمان را زنان گرفته اند.
ربيعي در ادامه برنامه با اشاره به اينکه، بايد به نيروي کار يک دلاري 10 دلار پرداخت کنيم افزود: ذائقه نيروي کار تغيير يافته است و هر کاري را نمي پسندد.
وي با اشاره به اين که، سازمان فني حرفه اي در اقتصاد مقاومتي حائز سهم است، گفت: از زماني که کار را شروع کردم طرح آموزش سيار را به جلو پيش بردم لذا، افراد ناتوان را در شهرهاي کوچک مورد بررسي قرار دادم و براي امسال260 الي 280 هزار نفر را براي اين طرح هدف گذاري کرده ام.
يکي از برنامه هاي اقتصاد مقاومتي توانمند سازي نيروي کار است
ربيعي توانمند سازي نيروي کار را يکي از برنامه هاي اقتصاد مقاومتي دانست و عنوان کرد: سياست هاي نهادي و ساختاري طرف عرضه و تقاضاي نيروي کار بايد اصلاح شود.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به راهبرد کاهش نرخ بيکاري در اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: 120 هزار شغل از حوزه آي تي سي براي سال آينده خواهيم داشت.
وي با اشاره به اينکه، اميدوارم براي سال96 با 1.5 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي بتوانيم اقدامات مناسبي را انجام دهيم افزود: سال96 سال جهش دولت خواهد بود لذا چشم انداز بنده به عنوان وزير در حوزه اشتغال اين است که در اين سال يک ميليون شغل ايجاد شود لذا، در شوراي عالي اشتغال سند اشتغال تک تک استان ها را بررسي خواهيم کرد.
وي با اشاره به اينکه، 80 درصد افراد با کارورزي در کارگاه ماندگار مي شوند، افزود: ظرفيت و مزيت تمامي روستاها مورد بررسي قرار گرفته است لذا در اين راستا کارهاي مطالعاتي صورت گرفته است.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي خاطرنشان کرد: در جلسه بعدي شوراي عالي اشتغال سند اشتغال کردستان و سيستان و بلوچستان مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي با بيان اينکه، سهم فني حرفه اي سهم مناسبي از کل نظام آموزشي نيست ادامه داد: با مطالعات انجام شده بر روي استان سيستان و بلوچستان مشخص شد که آنها بايد بر روي خدمات کار کنند.
اگر ساختار متناسب با اقتصاد مقاومتي نباشد شکاف بحران ايجاد مي شود
ربيعي با اشاره به اينکه، اميدواريم از سال96 تا 98 مجموعه دستگاه هاي استاني جهت گيري هاي خوبي در راستاي ايجاد اشتغال داشته باشند گفت: در صورتي که ، ساختار متناسب با اقتصاد مقاومتي نباشد شکاف بحران ايجاد مي شود.
وي با بيان اينکه، کنش ساختار اداري بايد پر تحرک تر از متغيرها باشد، افزود: کار تامين مالي خرد را به صورت پايلوت از بهزيستي آغاز شد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينکه ، نظام بانکي موجود عادتش به سمت بنگاه هاي بزرگ است ادامه داد: در تامين مالي خرد وثايق و تضامن تغيير مي کند.
32 ميليون وام در شبکه بانکي ثبت شده است
ربيعي با اشاره به اينکه، تسهيلات بايد به گلوگاه کارآفريني تبديل شود افزود: از سال67 تا 92 ، 32 ميليون وام در شبکه بانکي ثبت شده است.
وي با اشاره به اينکه، در خراسان رضوي تامين مالي خرد را با خيرين آغاز کرديم ادامه داد: شروع کسب و کار کوچک را هدف قرار داده ايم بنابراين گروه هاي محلي را در کارآفريني اجتماعي وارد کرديم.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينکه، درصدد رفع نابرابري ها هستيم اظهار داشت: بايد طرح هاي اشتغال متناسب با مناطق باشد زيرا هر منطقه اي مزيت خاص خود را دارد.
ربيعي با اشاره به اينکه، سال قبل هزار و600 ميليارد تومان وام خرد پرداخت شده است، عنوان کرد: تامين مالي خرد بايد افزايش يابد.
وي با اشاره به اينکه، بايد از طراحي تا فروش محصول با برنامه ريزي اقدام کرد، گفت: نزديک 100 هزار نفر در قالب6 هزار گروه هميار اقدامات لازم را انجام مي دهند.
نيمي از کشور از وام بهره نگرفته اند
ربيعي با بيان اينکه، شايد نيمي از کشور از وام بهره نگرفته اند، اظهار داشت: هر گروه هميار در برگيرنده 15 نفر است.
وي با تاکيد بر عدالت محور کردن تخصيص مالي گفت: صندوق کارآفريني اميد طرفداران زيادي دارد و از سوي ديگر، بانک مرکزي در راستاي ارائه تسهيلات اقدامات خوبي انجام داده است.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي تصريح کرد: وجود فقراي زياد جامعه را شکننده مي کند لذا، اقتصاد مقاومتي به معني کم کردن شکنندگي است.
در اقتصاد مقاومتي بر ضرورت توسعه کشور تاکيد شده است
ربيعي با تاکيد بر اينکه، بايد در اقتصاد مقاومتي فقرا را خوب ببينيم ادامه داد: در اقتصاد مقاومتي بر ضرورت توسعه کشور تاکيد شده است و از سوي ديگر نيز بايد عدالت منطقه اي رعايت شود.
وي با اشاره به اينکه، با 127 هزار کودک بازمانده از تحصيل تماس تلفني گرفته شد تا به تحصيل بازگردند گفت: بانک اطلاعاتي خوبي در اين رابطه ايجاد شده است.
در کودکان سوءتغذيه40 درصد، لاغري50 درصد و کوتاهي قد75 درصد کاهش يافته است
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به مبحث هزار روز اول زندگي افزود: در کودکان سوء تغذيه 40 درصد، لاغري50 درصد و کوتاهي قد 75 درصد کاهش يافته است.
بيش از 10 ميليون نفر طي سه مرحله سبد کالا دريافت خواهند کرد
وي با اشاره به اينکه، جلوگيري از نسلي شدن فقر يکي از اقدامات خوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي است عنوان کرد: بيش از 10 ميليون نفر طي سه مرحله سبد کالا دريافت خواهند کرد و يک مرحله ديگر مربوط به هزار روز اول زندگي مي شود.
ربيعي با اشاره به اينکه، مرحله اول در حال انجام است گفت: سبد کالايي ديگر در شب عيد خواهد بود و مرحله ديگر را به صورت هدفمند تر انجام خواهيم داد.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه، آيا توزيع سبد کالا اهداف انتخاباتي و سياسي دارد گفت: اگر مي خواستيم کار پوپوليستي انتخاباتي انجام دهيم توزيع سبد کالا را افزايش مي داديم.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي يادآور شد: بيماران هموفيلي، دياليز، تالاسمي، پيوند کليه و ام اس که داروهاي گران قيمت استفاده مي کنند مي توانند کد ملي خود را به سامانه 3000195 پيامک کنند تا به وضعيت آنها بهتر رسيدگي شود.
وي با اشاره به اينکه،اقتصاد مقاومتي راه بي بديلي است که در آن مي توان به فقرا کمک کرد و عدالت محور بود گفت: سازمان بهزيستي و کميته امداد در هيچ دوره اي تا به اين حد به هم نزديک نبودند لذا همکاري خوب بين بخشي حاکم است.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه، آيا 3 ميليون نفر امسال از دريافت يارانه حذف مي شوند افزود: تا اندازه اي که مي توانستم حذف کرديم لذا به دنبال قطع يارانه کسي نيستم که احساس نگراني کند لذا بايد به صورت هدفمند و دقيق اين کار انجام شود.
وي با اشاره به اينکه، تيتر هاي زيادي از دولت يارانه قطع کن زده مي شود ، خاطرنشان کرد: براي حل مسائل بايد اجماع ملي به وجود آيد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۲۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل طولانی شدن فرایند اداری ترخیص مواد اولیه شرکت‌های داروسازی به زودی رفع می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب تهران به همراه مدیران و معاونان سازمان صمت استان، تعزیرات حکومتی تهران و سازمان غذا و دارو با حضور در دو شرکت‌های داروسازی از خطوط تولید و آزمایشگاه‌های مختلف این دو مجموعه بازدید کرد و گفت: مشکل طولانی شدن فرایند اداری ترخیص مواد اولیه شرکت‌های داروسازی به زودی رفع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، علی صالحی در حاشیه این بازدید ضمن تبریک و تهنیت روز کارگر و معلم اظهار کرد: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری که سال جاری را با نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نام گذاری کردند و حسب دستور رئیس قوه قضائیه به منظور حمایت از تولید، از دو شرکت داروسازی توفیق دارو و خوارزمی که از جهات مختلف برای نظام جمهوری اسلامی ایران ارزشمند هستند، بازدید به عمل آوردیم.

وی افزود: در قوه قضائیه دبیرخانه اقتصاد مقاومتی در دادگستری‌های تمام استان‌های کشور فعال است تا از واحدهای تولیدی و صنعت گران حمایت شود.

دادستان تهران ادامه داد: در جلسه امروز با مسئولان و مدیران این شرکت‌های دارویی اعلام کردیم که مطالبات، مسائل و مشکلات موجود را به صورت مکتوب به دبیرخانه واحد اقتصاد مقاومتی دادسرای تهران ارائه دهند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای پیگیری و رفع آن‌ها اقدام کنیم.

صالحی درباره مشکل اعلامی طولانی شدن ترخیص مواد اولیه گفت: فرایند اداری ترخیص مواد اولیه را با قید فوریت بررسی و مرتفع می‌کنیم، همچنین برای رفع مشکل فرسودگی ماشین‌آلات شرکت‌ها از طریق برگزاری جلسه با بانک‌های عامل موضوع اعطای تسهیلات مصوب را پیگیری خواهیم کرد.

وی بیان کرد: بیشتر مشکلاتی که دو شرکت داروسازی بیان کردند مربوط به تأمین نشدن نقدینگی، پرداخت نشدن مطالبات، فرسوده شدن ماشین آلات، کیفیت قیمت گذاری در صنعت دارو، تخصیص نیافتن به موقع ارز و مشکلات تأمین مواد اولیه بود که مقرر شد شرکت‌های داروسازی مسائل مربوط به هر دستگاه را به صورت مجزا اعلام کنند تا پیگیری و جلسات لازم از طریق واحد اقتصاد مقاومتی دادسرای تهران صورت گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران افزود: مصوبات حمایتی که در جلسه امروز تصویب شد، در دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی دادسرای تهران پیگیری خواهد شد، همچنین جلساتی به منظور پیگیری اجرای مصوبات با مسئولان امر که می‌توانند مشکلات این واحدهای تولیدی را رفع کنند در دادسرای تهران برگزار خواهیم کرد و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، موانع پیش روی این واحدهای تولیدی را در خصوص چالش‌هایی که مطرح کردند به حداقل می‌رسانیم.

کد خبر 750026

دیگر خبرها

  • ارایه خدمات ۳۰ گروه جهادی به جامعه هدف در بوانات
  • ۳۳۰ عنوان برنامه طی هفته بسیج سال جاری در کرمانشاه اجرا می‌شود
  • شش مولفه اقتصاد مقاومتی متعلق به مردم است 
  • نقش شوراها در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • در پی راه‌اندازی دهکده اقتصاد مقاومتی دیگری در مناطق شرقی کرمانشاه هستیم
  • مشکل طولانی شدن فرایند اداری ترخیص مواد اولیه شرکت‌های داروسازی به زودی رفع می‌شود
  • اقتصاد دریا در مازندران مورتوجه قرار نگرفته است
  • بازدید دادستان تهران از دو شرکت‌ داروسازی
  • اعطای نشان ملی به شرکت آرد هشترود 
  • اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به " شرکت آرد هشترود "