Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@15:30:56 GMT

تقویت طبقه متوسط

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۹۳۵۲۸

تقویت طبقه متوسط

تهران- ایرنا- روزنامه آسمان آبی در گفت وگویی با مهدی تقوی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، نوشت: امسال تورم هشت و نیم درصد است،‌ دولت می‌گوید اضافه حقوق‌ 10درصد خواهد بود؛ یعنی قدرت خرید مردم یک و نیم درصد بیشتر از تورم است؛ بنابراین دولت می‌خواهد قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

در ادامه این گفت وگو آمده است: مهدی تقوی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گفت‌وگو از نکات مثبت بودجه امسال می‌گوید. این استاد دانشگاه معتقد است برجام با افزایش میزان صادرات نفت ایران به دنیا بیشترین تأثیر را در گشایش اقتصادی کشور داشت. شرح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

**به نظر شما ویژگی بودجه 97 در قیاس با بودجه سال‌های قبل در حوزه سیاست‌گذاری کلان چیست؟
اگر بودجه آقای روحانی را با بودجه‌های آقای احمدی‌نژاد مقایسه کنیم، می‌فهمیم هدفمندی یارانه‌ها که اقدام غلطی بود و قیمت گاز را زیاد کرد و این پول به مردم داده شد، منحنی عرضه اقتصاد را بالا و چپ کشید و 40درصد تورم ایجاد و نرخ رشد را منفی کرد، در حال برچیده شدن است. آقای روحانی چنین گاف‌هایی نداد. ما در زمان تحریم‌ها فقط یک‌میلیون بشکه نفت می‌توانستیم صادر کنیم. بعد از برجام ایران دو و نیم میلیون بشکه نفت می‌تواند صادر کند. این موضوع در اقتصاد گشایش ایجاد کرد. تورم 40 درصد به زیر 10 درصد رسید، نرخ رشد اقتصادی هم مثبت شد؛ معنی رشد مثبت این است که تولید و GPN اقتصاد افزایش پیدا کرد.

**شما معتقدید این جهت‌گیری به اشتغال منجر شده و سمت‌وسوی وضعیت طبقه متوسط ایران را تقویت کرده است؟
بله، طبقه متوسط در دوران آقای احمدی‌نژاد مدام تضعیف شد. من به‌عنوان عضوی از طبقه متوسط، آن موقع با این‌که حقوق سطح بالایی می‌گرفتم که ناشی از کار زیادی بود که انجام می‌دادم، حقوقم را آقای احمدی‌نژاد 30 درصد زیاد می‌کرد، ولی تورم 40 درصد بود؛ یعنی گرچه یک سال سابقه کار من زیاد شده بود، ولی قدرت خرید من به جای این‌که افزایش پیدا کند، کاهش ‌یافته بود. الان دیگر آن وضعیت نیست. مردمی که جزو نیروی کار هستند، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، سالانه مقداری اضافه حقوق می‌گیرند. امسال دولت گفته است افزایش حقوق 10درصد خواهد بود.

این یعنی افزایش حقوق با توجه به تورم 8.5 درصد؛ یعنی قدرت خرید مردم 1.5 درصد افزایش می‌یابد. زمانی که قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند، امکان خرید کالا و خدمات آن‌ها بیشتر می‌شود و بخش‌های تولیدی هم وقتی تقاضا برای خریدشان بیشتر ‌شود، از نظر اقتصادی وضع‌شان بهبود پیدا می‌کند. همچنین وقتی سودآوری آن‌ها بیشتر شود، انگیزه‌شان برای سرمایه‌گذاری هم بیشتر می‌شود.

**با توجه به این‌که وضعیت بودجه عمرانی 11 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است، تأثیر منفی روی اقتصاد ما نخواهد داشت؟
باید بررسی کرد چرا بودجه عمرانی کاهش پیدا کرده است. بودجه عمرانی یعنی سرمایه‌گذاری دولت. چنین کاهشی دو نتیجه خواهد داشت؛ اول این‌که فعالیت‌های عمرانی لازم به حد خودش رسیده است و دیگر افزایش لازم ندارد. دوم این‌که دولت می‌خواهد از هزینه‌های عمرانی بکاهد و این پول را بیشتر برای رفاه مردم خرج کند. البته وجود بودجه عمرانی به‌طور غیرمستقیم رفاه مردم را افزایش می‌دهد، ولی دولت می‌خواهد این رفاه را مستقیم اضافه کند.

**از طرف دیگر این بودجه 30 میلیون نفر را از گردونه یارانه‌بگیران خارج می‌کند.
قبلا اعلام شد آن‌ها که نیاز ندارند، یارانه نگیرند، خیلی‌ها رفتند و گفتند ما یارانه نمی‌خواهیم. بنابراین قشرهایی که دست‌شان به دهن‌شان می‌رسید و حقوق‌بگیر دولت بودند و حقوق سطح بالایی داشتند رفتند و اعلام انصراف کردند. نمی‌دانم دولت الان به چه کسانی یارانه می‌دهد، ولی اگر درست عمل کند باید این یارانه را به اقشاری بدهد که حقوق‌های زیر یک میلیون تومان دارند. اطلاعات حقوق و درآمد هم که هست؛ هم وزارت دارایی و هم دیوان محاسبات این اطلاعات را دارد.

**دلار در بودجه 3500 تومان تعیین شده است، برخی معتقدند این موضوع رانت‌خواری و فساد را افزایش می‌دهد.
به نظر من به این شدت نمی‌رسد، اما حتی اگر به چهارهزارتومان هم برسد، مسخره است. ما تئوری برابری قدرت خرید را داریم. وقتی نرخ تورم شما از نرخ تورم آمریکا بیشتر است، ارزش پول ملی شما هم در مقابل آن پول کم می‌شود.

نظریه دیگری به نام نظریه پولی داریم. این نظریه می‌گوید، اگر شما کسر بودجه داشته باشید و بانک مرکزی‌تان با انتشار اسکناس آن را تأمین کند، این کار باعث تورم بیشتر می‌شود. آقای روحانی باید کاری کند که این تورم به جای افزایش، کاهش یابد.

**گفته می‌شود میزان کسری بودجه بین 30 تا 50 هزار میلیارد تومان است، از طرف دیگر بودجه جاری کشور بیش از 80 درصد از هزینه کل است و بودجه عمرانی 20 درصد است. بیشتر افزایش بودجه امسال دولت هم که از 370 هزار میلیارد تومان سال گذشته به 420 هزار میلیارد تومان رسیده است باید برای افزایش حقوق‌ها برود. آیا قرار است بودجه انبساطی باشد؟
اضافه حقوق قبلا چقدر بود؟ آیا آن اضافه حقوق به سطح تورم می‌رسید؟

**خیر.
اگر نمی‌رسید این نشان می‌دهد که خیلی‌ها عقب ماندند. حالا دولت می‌خواهد این عقب‌ماندگی را جبران کند. امسال تورم هشت و نیم درصد است،‌ دولت می‌گوید اضافه حقوق‌ 10درصد خواهد بود؛ یعنی قدرت خرید مردم یک و نیم درصد بیشتر از تورم است؛ بنابراین دولت می‌خواهد قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

**این کار به رونق هم منجر می‌شود؟
بله، وقتی تقاضا برای کالاها افزایش پیدا کند، رونق هم ایجاد می‌شود. ما الان از رکود خارج شده‌ایم؛ این کار نرخ رشد را افزایش می‌دهد. با برجام از رکود خارج شدیم؛ چون نرخ واقعی رشد ما مثبت شد.

**بنابراین به نظر شما جهت‌گیری کلی سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت آن است که رفاه عمومی تقویت شود؟
بله، من چنین اعتقادی دارم. می‌توانید با دکتر کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی، در این باره صحبت کنید.

*منبع: روزنامه آسمان آبی؛ 1396،9،26
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002** انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۳۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق کارگران و بازنشستگان با تورم همخوانی ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«علیرضا منادی سفیدان» از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات مجلس پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

پیش‌بینی می‌کنم تقسیم بندی به این صورت باشد که ۲۰ درصد نمایندگان اقلیت اصلاح طلبی، ۳۰ درصد مستقل و ۵۰ درصد اصول‌گرا باشند.

مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

باید چرخه آموزش و پرورش اصلاح و مسائل و مشکلات معلمان برطرف شود، حقوق کارگران و بازنشستگان با تورم همخوانی ندارد، بنابراین در دستمزد کارگران و بازنشستگان باید اصلاحاتی انجام شود.

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

اکنون رئیس کمیسیون آموزش مجلس هستم و قصد دارم در این کمیسیون بمانم چراکه اهمیت فراوانی دارد.

مهمترین چالش استان را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

یکی از چالش‌های استان ما تنش آبی است که با کمبود آب روبرو بوده و نیازمند برنامه میان مدت و بلند مدت است،

استقرار مس آذربایجان نیز ضروری است با اینکه رئیس جمهور دستور داده اما همچنان عملیاتی نشده است.

حاشیه نشینی تبریز سومین چالش ماست، میزان فقرا افزایش و تعداد ثروتمندان کاهش می‌یابد، برخی مدارس فرسوده شده و نیازمند بازسازی هستند، زیرساخت راه و جاده مشکلات متعددی دارد، آزادراه تبریز-زنجان شاهراه ترانزیتی است و وضعیت مناسب ندارد.

کد خبر 6080896

دیگر خبرها

  • عدم تصویب جداول بودجه مانعی برای بحث پرداخت تسهیلات ایجاد نمی‌کند
  • حقوق کارگران و بازنشستگان با تورم همخوانی ندارد
  • تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | حقوق حداقل‌بگیران چند درصد افزایش می یابد؟
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت تصویب شد/ حداقل بگیران ۳۵ درصد
  • حداقل حقوق بازنشستگان 35 درصد افزایش یافت
  • حقوق بازنشستگان ۳۵ درصد افزایش یافت
  • بهادری جهرمی: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تصویب شد
  • خبر خوش سخنگوی دولت برای بازنشستگان تامین اجتماعی
  • تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • بهادری جهرمی: حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تأمین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت