Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:13:23 GMT

حدادعادل: نام «خدایی شریف‌زاده» آشنا و معتبر است

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۹۳۸۸۵

حدادعادل: نام «خدایی شریف‌زاده» آشنا و معتبر است

تهران - ایرنا - رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی مرحوم خدایی شریف‌زاده سخن شناس و ادیب مشهور تاجیکستان را ارباب شایسته علم و تکنیک این کشور معرفی کرد و گفت: نام وی در محیط پژوهشی ادبیات فارسی، آشنا و معتبر است.

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از فرهنگستان زبان و ادب فارسی، انجمن علمی ایران شناسی دانشگاه تهران با همراهی باشگاه شاهنامه‌پژوهان و چند انجمن شاهنامه‌خوانی دیگر از روز گذشته(شنبه) تا پایان هفته نمایشگاهی تخصصی با موضوع «عکس و کتاب در حوزه فردوسی و شاهنامه‌پژوهی» برپا کرده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این نمایشگاه به یاد و در تکریم استاد خدایی شریف استاد فقید دانشگاه ملی و عضو وابسته آکادمی علوم تاجیکستان، برگزار شده است.
همزمان با این رویداد فرهنگی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز پیامی به شرح زیر به برگزار کنندگان این نمایشگاه ارسال کرد.
«لازم می‌دانم مراتب خوشوقتی و سپاسگزاری خود را از دانشگاه تهران و انجمن علمی ایران ‌شناسی آن دانشگاه، در برگزاری مراسمی به یاد استاد فقید، دکتر خدایی شریف، دانشمند تازه درگذشتۀ کشور تاجیکستان، که با همراهی باشگاه شاهنامه‌پژوهان برپا شده است، اظهار کنم.
نام خدایی شریف‌زاده در محیط پژوهشی ادبیات فارسی، نامی آشنا و معتبر است. استاد شریف‌زاده، پروفسور دانشگاه ملی تاجیکستان، «ارباب شایستۀ علم و تکنیک تاجیکستان»، عضو اتحادیۀ نویسندگان این کشور و عضو وابستۀ آکادمی علم‌های جمهوری تاجیکستان و در یک کلام، دانشمندی صاحب‌نظر و صاحب‌مکتب بود.
آثار ارزشمند و ماندگار و نیز بیش از نیم قرن تلاش‌های مؤثر وی در نظام آموزش تخصصی ادبیات در تاجیکستان، درخور ارزیابی و گرامیداشت است.
استاد شریف‌زاده ده‌ها عنوان کتاب و حدود 300مقاله تألیف کرد که در نشریه‌ها و دانشنامه‌های تاجیکستان، ایران، روسیه و دیگر کشورها منتشر شده است.
تهیۀ برنامه‌های آموزشی و تألیف کتاب‌های درسی یکی از محورهای فعالیّت دانشگاهی استاد شریف‌زاده است.
تدریس درسنامۀ نظم‌شناسی، معانی و بیان، سبک‌شناسی، سرچشمه‌شناسی، تحلیل متن ادبی، روش تعلیم ادبیات، نامه‌نگاری و دیگر فنون ادبی، به ابتکار و تلاش وی در دانشگاه ملّی تاجیکستان صورت گرفت.
پروفسور خدایی شریف‌زاده چهره‌ای مطرح و ماندگار در سطح بین‌المللی بوده و سخنرانی‌های علمی متعددی در مراکز ایران‌شناسی و تاجیک‌شناسی ایران، روسیه، بریتانیا، چک، افغانستان، هندوستان، پاکستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان داشته است.
کتاب «شاهنامه و شعر زمان فردوسی» از جملۀ آثار خدایی شریف‌زاده است که به مباحث پژوهشی در محتویات «شاهنامه» و زمینۀ پیدایش آن اختصاص یافته است. این کتاب از تازه‌ترین آثار وی است که در سال 1395 برندۀ جایزۀ «سعدی» جمهوری اسلامی ایران نیز شد.
اینجانب، ضمن آرزوی رحمت و مغفرت برای روح آن مرحوم، آرزو می‌کنم فعالیت‌هایی نظیر آنچه استاد خدایی شریف در حیات پربار علمی خود به انجام رساند در محیط‌های علمی و پژوهشی تاجیکستان تداوم یابد و از این پس نیز شاهد ارتباط فرهنگی هرچه بیشتر جمهوری اسلامی ایران با مراکز علمی و فرهنگیان تاجیکستان و همکاری صمیمانه‌تر فرهیختگان و ادیبان دو کشور باشیم.»
فراهنگ * 1880 ** خبرنگار: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۳۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمانی دختران فوتبال ایران در تورنمنت کافا

آفتاب‌‌نیوز :

تیم فوتبال دختران ایران، آخرین دیدار خود در تورنمنت جوانان کافا را برابر قرقیزستان برگزار کرد و به تساوی یک بر یک دست یافت و در نهایت با سه پیروزی و یک تساوی به مقام قهرمانی این مسابقات دست یافت. در این دیدار، پرنیا رحمانی در دقیقه ۶۶ برای ایران گلزنی کرد.

تیم فوتبال دختران زیر ۱۸ سال ایران، پیش از این برابر تیم‌های تاجیکستان با حساب پنج بر صفر، ازبکستان با حساب چهار بر دو و مقابل ترکمنستان با حساب هفت بر صفر به برتری دست یافته بودند و پس از تساوی مقابل قرقیزستان، با ۱۰ امتیاز به مقام قهرمانی رسیدند.

رقابت‌های زیر ۱۸ سال فوتبال دختران کافا ۲۰۲۴ با حضور تیم‌های ترکمنستان، تاجیکستان، ایران، ازبکستان و قرقیزستان، طی روز‌های دوم تا نهم اردیبهشت به میزبانی تاجیکستان و در شهر دوشنبه برگزار شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • قهرمانی دختران فوتبال ایران در تورنمنت کافا
  • ثبت عملکرد دستگاهها برای برگزاری کنگره شهدا در سامانه دولت
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • ۲ انیمشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • دختران ایران، تاجیکستان را گلباران کردند
  • تاجیکستان هم مغلوب دختران فوتبال ایران شد
  • فوتبال دختران زیر ۱۸ سال کافا؛ اعلام ترکیب ایران برابر تاجیکستان
  • ۵۴۳ میلیون دلار، ارزش خدمات باغ ملی گیاه شناسی