Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@02:55:21 GMT

ریشه‌های تقریب مذاهب در عقلانیت اسلام است

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۰۵۶۱۴

ریشه‌های تقریب مذاهب در عقلانیت اسلام است

مشاور مقام معظم رهبری در حوزه جهان اسلام گفت: ریشه تقریب مذاهب در گفت‌وگوی منطقی و در عقلانیت اسلام است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محمد علی تسخیری عصر امروز یکشنبه (۲۶ آذر ماه) در مراسم روز پژوهش که با حضور اساتید شعیه و سنی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد با بیان اینکه زمانی بود که تقریب غریب و مجهول بود، اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله واعظ زاده خراسانی که این امر را شروع کردند و ایشان نیز این مساله را از استاد بزرگشان آیت‌الله بروجردی دریافت کرده بودند با انتقادها و تهمت‌ها و سوالات و تحریفات زیادی در این عرصه مواجه بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرد غریبانه همه این چالش‌ها و حرفها را تحمل می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی برخی می‌گفتند تقریب نه در روایات و نه در آیات است؛ می‌گفتند تقریب با تبلیغ مکتب اهل بیت (ع) سازگار نیست. در آن زمان هر کسی در عرصه تقریب فعالیت می‌کرد غریب بود اما امروز این مساله یک حقیقت مسلم شده است. درست است که تقریب در روایت و آیات نیست  و حتی برخی از بزرگان به آن اشاره نداشته‌اند اما ریشه‌های آن در قرآن نمایان است و ریشه‌های تقریب‌ در عقلانیت اسلام است.

مشاور رهبری در امور جهان اسلام خاطرنشان کرد:‌ عقلانیت در همه جای قرآن مطرح است و ریشه تقریب در گفتگوی منطقی است. در آیه ۲۴ سوره سبأ خداوند به شرایط گفتگوی منطقی اشاره می‌کند. همچنین در آیه ۴۸ سوره سباء نیز بر این موضوع تاکید شده است که مسیر را گم نکنید و در همین آیه به شرایط گفتگوی منطقی اشاره شده است. ما باید در یک فضای سالم و منطقی به بحث و گفتگو بپردازیم نه در یک فضای شلوغ.

آیت‌الله تسخیری بیان کرد: قرآن یک تئوری کامل گفتگوی منطقی دارد و همواره بر این اصل اشاره دارد که دو گفتگوکننده باید هم‌سطح باشند. بزرگان ما در مسیر تقریب زحمت‌های زیادی کشیدند. مرحوم ایت‌الله واعظ‌زاده خراسانی خوشحال بودند که این دانشگاه محور گفتگوی منطقی باشند قبل از او نیز رهبری می‌فرمودند این دانشگاه را به جایی برسانید که محور پیشرفت و گفتگو در جهان باشد. ما امیدواریم این دانشگاه بتواند جایگاه رفیع در گفتگوها داشته باشد.

وی ادامه داد: امروز تمام مشکلات و تعدی بر حقوق سایرین به خاطر نبود گفتگوی منطقی است. راه تقریب، راه‌ مقدسی است. اگر تقریب نباشد تکفیری، داعش و گروه‌های انحرافی خروج می‌کنند که آنها می‌توانند چهره اسلام را مخدوش کنند.

در این مراسم مولوی نظر احمد سلامی، یکی از علمای برجسته اهل سنت مقاله «ادب اختلاف» را ارائه داد.

همچنین از پژوهشگران دانشگاه مذاهب تجلیل و از وب سایت جدید دانشگاه مذاهب اسلامی رونمایی شد.

در این مراسم از چهار اثر پژوهشی دانشگاه از جمله کتاب‌های «الجامع لشرحی التجرید» اثر حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه، «ما استدل به الحنفیة من آثار صهر ختم البریة» اثر مولوی محمد اسحاق مدنی استاد دانشگاه مذاهب اسلامی و عالم اهل سنت، دو کتاب و اثر حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین مختاری ـ رییس دانشگاه مذاهب اسلامی ـ با عنوان «درآمدی بر مبانی وحدت اسلامی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» و «درآمدی بر سبک زندگی از منظر اسلام» و نیز منشور اخلاق پژوهش دانشگاه رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۵۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر جدید از افزایش منطقی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران / دریا بیگی تشریح کرد

به گزارش صدای ایران به نقل از ایسنا، نصرالله دریابیگی در این باره اظهار کرد: در جلساتی که با مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و معاونین ایشان داشته‌ایم سه پیشنهاد مهم را درباره افزایش حقوق کارگران بازنشسته تحت پوشش کانون عالی بازنشستگان طرح کردیم؛ اول این که افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تورم ۴۳.۶ درصدی موجود را پوشش دهد؛ دوم آن که دراجرای ماده ۴۱ قانون کار ۳۵ درصد افزایش سطوح مزدی را لحاظ کنند و افزایش مزایا هماهنگ با دریافتی کارگران و کارکنان دولت باشد.

نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با اشاره به این که مذاکرات مزدی این کانون همچنان ادامه دارد، مبنای افزایش حقوق سالانه بازنشستگان را مصوبه شورای عالی کار عنوان و اظهار کرد: ماده ۴۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی تکلیف این مهم را روشن کرده است.

دریابیگی گفت: مطالبات کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی مطالبات برحق حداقل ۵ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی و خانواده‌های آنان مبنی بر افزایش حداقل ۳۵ درصدی حقوق این قشر است.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد کارگران بازنشسته تامین اجتماعی دریافتی ماهانه‌شان کمتر از ۱۰ میلیون تومان است؛ گفت: دریافتی بازنشستگان عضو کانون‌های بازنشستگی تامین اجتماعی فقط کفاف هزینه‌های ۱۵ روز را می‌دهد و اختلاف فاحشی با سایر بازنشستگان دارند.

مسئول کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان مازندران با تاکید بر این مطلب که ذخایر صندوق تامین اجتماعی حاصل تلاش میلیون‌ها کارگر زحمتکش ایرانی است، گفت: مسئولان سازمان تامین اجتماعی در برابر صاحبان صندوق تامین اجتماعی یعنی کارگران و بازنشستگان مسئول هستند و نباید بابت تعهدات مالی خویش در برابر کارگران بازنشسته آدرس غلط بدهند.

به گزارش روابط عمومی کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی، نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با خاطرنشان ساختن وعده‌های دولت و مجلس برای حل مشکلات معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی، گفت: سوال من از تمامی مسئولان این است که چگونه می‌توان با دریافتی ماهانه کمتر از ۱۰ میلیون تومان هزینه‌های یک خانوار کوچک را تامین کرد؟. از مسئولان تامین اجتماعی توقع داریم در این شرایط همراه جامعه شریف بازنشستگان باشند.

دیگر خبرها

  • متدینین در مسئله عفاف و حجاب، منطقی بحث کنید
  • مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است
  • سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است
  • خبر جدید از افزایش منطقی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران / دریا بیگی تشریح کرد
  • افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد
  • توزیع اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد مبنای منطقی ندارد
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب