Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:38:06 GMT

معمای قاچاق کالا - علی حبیبی*

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۳۸۱۱

معمای قاچاق کالا - علی حبیبی*

تهران - ایرنا - قاچاق کالا همواره به اشکال مختلف در جامعه بوده ولی هیچگاه رفع نشده و این سوال را به اذهان متبادر می کند که چرا مساله ای به این مهمی هنوز لاینحل باقی مانده است.

امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس اخیرا در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر بین 70 تا 90 درصد کالای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود که هیچ کسی پاسخگو نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همزمان مهدی ابویی معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در یادداشتی نوشت در 25 سال گذشته هر سال خبر از بهبود وضعیت مبارزه با قاچاق کالا و ارز داده شد، اما با وجود تشدید نظارت در مرزها و همچنین افزایش تعداد تجهیزات کنترلی، حجم قاچاق از مبادی رسمی نه‌ تنها کاهش نیافته بلکه رشد هم داشته است.
مبادی رسمی قاچاق کالا چه کسانی هستند که این کار را انجام می دهند. اگر حرف ایوبی و خجسته درست باشد مساله مبارزه با قاچاق با دشواری های زیادی همراه خواهد بود و خیلی افراد از جمله تولیدکنندگان و جوانان جویای کار در اثر پیامدهای قاچاق، دچار آسیب های جبران ناپذیری خواهند شد.
حالا پرسش این است که چه کسانی از قاچاق کالا سود می برند، قطعا کسانی که منافع آنان در قاچاق است از آن سود می برند. آنان یک شبه به سودهای کلانی دست می یابند و به چند برابر نسبتی که سود می برند، به تولید و اشتغال جامعه ضربه می زنند.
ضربه به تولید و اشتغال به این معنی است که جوانان زیادی نتوانند به کار و حرفه ای مشغول شوند، این مملوس ترین نتیجه قاچاق کالا است.
اما زیان های قاچاق کالا به اینجا ختم نمی شود بلکه با ورود کالاهای قاچاق، خیلی از کارخانه ها تعطیل و کارگران بیکار می شوند و این مساله به آسیب های اجتماعی جامعه می افزاید.
در این وضعیت چنانچه دولت برای افراد جویای کار، اشتغال ایجاد کند از آن طرف قاچاقچیان همه این اقدامات را بر باد می دهند و محصولات تولیدی تولیدکنندگان نیز روی دستشان می ماند.
ورود قاچاق کالا از طریق مبادی رسمی عدد بزرگی است و برای مبارزه با آن نیز به عزم ملی و اقدامات گسترده نیازمند است. اگر به این همت و عزم نرسیم، جامعه همچنان با زیان های قاچاق دست به گریبان خواهد بود.
جدا از قاچاق کالا از مبادی یاد شده، این کالاها از طریق مسافران نیز جابجا می شود یعنی براساس مقررات هر مسافر می تواند 80 دلار کالا به همراه داشته باشد که خیلی از مواقع این مقدار به چند برابر این رقم می رسد.
در زمان حاضر 10 دستگاه در زمینه نظارت و مقابله با قاچاق کالا فعالیت می کنند که با وجود این، نظارت به صورت کامل صورت نمی گیرد.
این دستگاه ها مسئولیت های مختلفی از جمله راه‌اندازی سامانه‌های اطلاعاتی شفافیت‌ زا در حوزه‌های مختلف و مدیریت و به روزرسانی آن، کشف و شناسایی کالای قاچاق و همچنین مجازات قاچاقچیان دارند. اما در این حوزه کم ‌اظهاری یا خلاف‌ اظهاری از مواردی است که حوزه تخلفات گمرکی همچنان با آن درگیر است.
در جامعه ما دستگاه های نظارتی زیادی وجود دارد، برای مثال در زمینه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا همانطور که گفته شد 10 دستگاه درگیر کار هستند اما قاچاق همچنان ادامه دارد و قاچاقچیان کار خود را انجام می دهند.
مساله قاچاق کالا در جامعه ما به یک معما تبدیل شده و با وجود فعالیت دستگاه های متعدد در این زمینه اما مساله قاچاق کالا حل نشده و به یک معما شبیه است، معمایی که همه زیان می بینند مگر کسانی که در امور قاچاق فعال هستند.
-------------------------------------------------------------------------------
*دبیر سرویس اجتماعی ایرنا

اجتمام**1569**1021
انتشار: حسین نوروزیان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۳۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت قاچاقچی پوشاک در ماکو

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، حسین نجف زاده گفت: پرونده قاچاق ۴۴۰ ثوب بلوز زنانه خارجی به ارزش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال در شعبه اول ویژه مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی شهرستان خوی رسیدگی شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی افزود:شعبه رسیدگی کننده با بررسی محتویات پرونده و ارائه نکردن اسناد و مدارک معتبرگمرکی، تخلف انتسابی را محرز و علاوه بر ضبط پوشاک کشف شده متهم را به پرداخت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی معادل ارزش ریالی کالا محکوم کرد.

به گفته نجف زاده، همچنین شعبه حکم به پرداخت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال معادل ارزش ریالی کالا بابت خودروی حمل کالای قاچاق صادر و در مجموع متهم به پرداخت ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

نجف زاده گفت: ماموران انتظامی شهرستان خوی گزارش تخلف را در بازرسی از یک دستگاه خودروی سواری کشف و پرونده آن را برای رسیدگی به  تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

دیگر خبرها

  • کشف محموله ۵ میلیارد ریالی قاچاق در خشکبیجار
  • هدف ستاد تعطیلی واحدهای صنفی نیست/صنوف با قوانین هماهنگ شوند
  • کشف کالا‌های قاچاق در کهگیلویه به ارزش ۲ میلیارد ریال
  • کشف یک میلیارد تومان دخانیات قاچاق در جنوب تهران
  • هشدار ستاد مبارزه با قاچاق کالا به صاحبان مالها
  • مجازات قاچاقچی لوازم خانگی در مهاباد
  • محکومیت قاچاقچی پوشاک در ماکو
  • مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • قاچاقچی کالا در همدان نقره داغ شد
  • قاچاقچی سیگار در اردبیل جریمه شد