Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@16:23:09 GMT

روایت زندگی طلبه ای که در دانشگاه به خاک و خون نشست

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۲۱۰۹۲

روایت زندگی طلبه ای که در دانشگاه به خاک و خون نشست

روز 27 آذر ماه روز شهادت شهید دکتر مفتح به مناست فعالیت های چشمگیر این شهید والا مقام در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه به روز « وحدت حوزه و دانشگاه » نام گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ روز 27 آذر ماه روز شهادت شهید دکتر مفتح به مناست فعالیت های چشمگیر این شهید والا مقام در راه  تحقق  وحدت حوزه  و دانشگاه  به  روز « وحدت حوزه و دانشگاه » نام گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ولادت

روحانی و عالم فرزانه مرحوم مرحوم حاج شیخ محمود مفتح از واعظان مشهور همدان بود، در نهایت اخلاص و صداقت روزگار می گذراند و وی چون در ادبیات فارسی و عرب تبحر داشت، اشعار زیادی در مدح اهل بیت سروده است، در خانه چنین فاضل و دانشکمندی، در سال 1307 ه.ش فرزندی دیده به جهان گشود که او را محمد نامیدند.

محمد بلافاصله بعد از گذراندن تحصیلات اولیه با ترغیب و تشویق پدر وارد حوزه شد و دنباله رو راه پدر در سخنرانی و مدح اهل بیت (ع) پرداخت و سنتی به نام « پامنبری » را در شیعیان ایرانی ترویج داد، لذا بسیاری از شخصیت اصلی وی در محافل دینی و مذهبی شکل گرفت.

 

دوران تحصیلات و هجرت به قم

از هفت سالگی که پایش به مدرسه گشوده شد و در زمینه ادبیات از پدر خود بهره مند شد، بلافاصله پس از خاتمه تحصیلات مقطع ابتدایی وارد حوزه علمیه همدان شد و از محضر آیت الله ملاعلی قلی همدانی از دروسی چون فقه و ادبیات عرب بهره مند شد.

محمد در سال 1322 در سن 15 سالگی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه مهاجرت کرد و در مدرسه دارالشفا به کسب علوم و معارف دینی با جدیت و اهتمامی جدی پرداخت.

ذوق سرشار و استعداد عالی به همراه کوشش پرجوش و وجود اساتید برجسته سبب آن شد تا مفتح به طور شگفت انگیز  و شایان توجهی دروس حوزه از جمله رسائل، مکاتب و کفایه را طی چندین سال فرا گرفت و در زمره اساتید حوزه علمیه قم قرار گرفت.

 

حمله به مفتح در مدرسه فیضیه

آیت الله محمد مفتح از جمله افرادی بود که در جریان حمله ماموران ستم شاهی به مدرسه فیضیه مضروب گردید.

یکی از شاهدان عینی به نقل از شهید مفتح نقل می کند: « عبای کلفتم را انداختم روی سرم تا وقت چوب خوردن زیاد صدمه نبینم».

ایشان علی رغم اینکه به شدت مجروح شده بودند به همراه سایر حادثه دیدگان مدرسه فیضیه قم به منزل امام خمینی (ره) مراجعه کرد ، در همین حال مجروحان بستری در بیمارستان قم را هم به دستور ساواک بیرون ریخته بودند، این ها هم در منزل امام گرد آمدند.

شهید مفتح در نقل ماجرای رجوع طلاب به منزل امام خمینی بعد از حمله به مدرسه فیضیه می گوید:  « همه آمده بودند، عده ای با دست شکسته، پای شکسته، چشم از حدقه بیرون آمده، وضع عجیبی بود! یادم نمی رود امام بی اختیار اشک می ریخت، دستمال بر می داشت و مرتب اشک هایش را پاک می کرد و می فرمود: برای یاری اسلام آماده باشید، کمربندهایتان را محکم ببندید که این صدمات در برابر اسلام چیزی نیست.

ایشان علی رغم ضرب و شتمی که شده بود؛ روز بعد از حادثه به همراه سایر علمای حوزه علمیه قم به عیادت طلاب مجروح رفتند.

 

وحدت حوزه و دانشگاه

محمدمهدی مفتح در خصوص نظر شهید مفتح در اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه  اظهار می کند: شهید مفتح در خصوص این مسئله ایمان داشتند و می گفتند که باید به دانشگاه ها رسوخ کرد و دانشجویان را با مبانی اسلام آشنا کرد.

 

وی افزود: جوانانی که از شهرها و روستاهای مختلف وارد دانشگاه می شوند تحت تاثیر افکار و اندیشه های استکبار قرار نگیرند و روحانیت برای آن ها پناهگاهی شود.

 

فرزند شهید مفتح با تاکید بر اینکه شهید مفتح علی رغم اینکه یک روحانی بودند وارد دانشگاه نیز شدند، گفت: پدر به عنوان یک دانشجو با دانشجویان دانشگاه های کشور معاشرت می کردند تا مسائل آنان را بفهمند و در پی حل مسائل آنان برآیند و به این دلیل ایشان حتی بالاترین مدرک دانشگاهی پی.اچ.دی را نیز گرفتند.

 

وی ادامه داد: در نهایت باید گفت که شهید مفتح در آغاز جوانی و بلافاصله بعد از آشنایی با افکار امام خمینی (ره) افکار ایشان را در حوزه و دانشگاه ترویج کردند.

 

شهادت

با طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی، گروه های التقاطی در  صحنه سیاسی جامعه ظاهر شدند.

گروهک فرقان که از یکسو همچون نهروانیان در حماقت و تعصب غوطه می خوردند و از سوی دیگر، به دست نفوذی عای آشکار و پنهان وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا فعال شده بودند و به نام دین و قرآن بر ضد روحانیت مبارزه می کردند.

آن ها بعد از مدتی شروع به ترور شخصیت های برجسته نهضت کردند که یکی از اهداف این گروه شهادت شهید دکتر مفتح بود که در روز 27 آذر ماه 1358، ساعت نه صبح به دست سه نفر از اعضای این گروهک ترور شد و تلاش های تیم پزشکی نیز سودی نداشت و ایشان هم زمان با اذان ظهر به لقاالله پیوست.

پیکر مطهر آن عالم ربانی پس از برپایی مراسم با شکوه، تشییع و در صحن مطهر حضرت معصومه (س) در قم به خاک سپرده شد و این روز به مناست فعالیت های چشمگیر این شهید والا مقام در راه  تحقق وحدت حوزه و دانشگاه به روز « وحدت حوزه و دانشگاه » نام گرفت.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۱۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالب‌زاده با وجود اهانت‌های گروه‌های مختلف، هیچگاه نه مردد شد و نه ترسید/زیست شهیدانه در زندگی نادر دیده می‌شد

همایش «قدس از چشمان آقای نادر» روز گذشته ۹ اردیبهشت ماه به مناسبت سالگرد عروج نادر طالب‌زاده در سالن سوره حوزه هنری با حضور تعدادی از چهره‌های فرهنگی و هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، همایش «قدس از چشمان آقای نادر» روز گذشته ۹ اردیبهشت ماه به مناسبت سالگرد عروج نادر طالب‌زاده در سالن سوره حوزه هنری با حضور تعدادی از چهره‌های فرهنگی و هنری برگزار شد.

حسن رحیم‌پور ازغدی سخنران افتتاحیه این همایش در توصیف ویژگی های منحصر به فرد نادر طالب‌زاده گفت: یکی از موارد، قدرت شخصیت او بود. هرکسی نمی‌تواند در خود، انقلاب شخصیتی ایجاد کند. اینکه فردی در شخصیت خود انقلاب کرده و فاعل باشد و نه منفعل، بیانگر قدرتمندی بودن او است.

وی افزود: طالب‌زاده از چه محیط و جایگاهی به چه محیطی  آمد؟ چند نفر مانند او را می‌شناسید که مسیری از زندگی در آمریکا و تحصیل در دانشگاه کلمبیا تا حضور در جبهه جنگ را پیموده باشد؟ همینطور جبهه بعد از جنگ.

ازغدی اشاره کرد: طالب‌زاده  با وجود اهانت‌هایی که از گروه‌های مختلف به او می‌شد، نه هیچ گاه مردد شد و نه ترسید. منبع جوشان ایمان او واقعا حیرت انگیز است.

این نویسنده بیان داشت: همه چیز در زندگی‌ای که در آمریکا داشت، برای او محیا بود؛ همان چیزهایی که همه آرزوی آن را دارند و برای آن حاضر هستند حتی خیانت کنند. 

دکتر مجید شاه حسینی، رئیس فرهنگستان هنر از دیگر مهمانان این همایش بود که تصریح کرد: ویژگی جالب در شخصیت نادر طالب‌زاده این بود که هرچه از او می کندند، بی‌تعلق‌تر می‌شد. هرچه از او دریغ می‌کردند، روحیه او با نشاط‌تر می‌شد. 

وی بیان داشت: جمله حاج قاسم سلیمانی «که باید شهید زندگی کنی تا شهید شوی» در شخصیت آقای طالب‌زاده صادق بود و ما زیست شهیدانه را در او دیدیم. بنابراین بنده قطعا معتقد هستم که ایشان در میان شهدا هستند. طالب‌زاده حتی نسبت به کسانی که به او بدی می‌کردند نیز حسن نیت داشت.

شاه‌حسینی در ادامه خطاب به جوانان گفت: سلوک هنری نادر طالب‌زاده را روز به روز مرور کنید. هرچه او جلوتر رفت، موحدتر و انقلابی‌تر شد.

رئیس فرهنگستان هنر در پایان اظهار داشت: نادر طالب‌زاده با این شیوه زندگی، حجت را بر همه ما تمام کرد. نه حق خستگی، نه دلشکستگی و نه توقع برای کسی باقی نگذاشت.

دکتر سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه این همایش بیان داشت: این روزها که شاهد خیزش دانشجویان و اساتید آمریکا بخصوص دانشگاه کلبمیا محلی که نادر عزیز در آن تحصیل کرده بود، در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین هستیم که البته مدعیان آزادی بیان با برخوردهای خشن و بی رحمانه، اساتید و دانشجویان را به شدت سرکوب و صدها نفر از آن‌ها را بازداشت کرده‌اند، بیشتر به یاد نادر عزیز می افتیم.

دکتر حسینی تاکید کرد: اگرچه نادر طالب‌زاده در آمریکا تحصیل کرد اما مثل غربزده‌ها مرعوب و مفتون تمدن مادی غرب نشد چرا که با بینش عمیق ماهیت واقعی صهیونیسم و امپریالیسم را بخوبی شناخته بود.

وی اظهار داشت: طبق سخن امام علی (ع) که فرمود: «رُبّ کلام انفذ من صولة» چه بسا سخنی که نفوذش از یورش و حمله کردن (نظامی) بیشتر باشد، لذا تاثیر کلام هنرمندانه در مواردی می‌تواند از جنگ و قدرت نظامی بیشتر باشد، همچنان که رهبر معظم انقلاب تاثیر رسانه را از موشک و پهباد افزون دانستند و حاج نادر عزیز از جمله کسانی بود که این مسئله را بخوبی درک کرده بود و حضورش در عرصه رسانه و هنر برای تحقق این هدف بود.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: اسم «نادر» برای مرحوم نادر ظالب‌زاده کاملا با مسمی بود و بر این باوریم که ایشان نادره‌ای در حوزه رسانه بود و با خوش فکری و انتخاب هوشمندانه جریان سازی می‌کرد. او بسیاری از اندیشمندان و متفکران غرب را می‌شناخت و از ظرفیت آن‌ها برای نقد و افشای ماهیت نظام سلطه استفاده می‌کرد.

رضا برجی، مستندساز حوزه جنگ، از دیگر سخنرانان همایش «قدس از چشمان آقای نادر» و طی سخنانی گفت: نادر این را درک کرد که تا ما نتوانیم فرهنگ ایرانی-اسلامی را توأما در کشورها گسترش دهیم، با مشکل مواجه هستیم.

وی اشاره کرد: در زمان آقای احمدی نژاد التماس کردیم یک رقم معقول به ما بدهند تا با کمک بچه‌های جهاد و روی زمینی که خود اهالی بوسنی در اختیار ما می‌گذارند، یک مسجد بسازیم، اما این پول را به ما ندادند. در همان زمان، سرهنگ قذافی پیش از سقوط خود یک مسجد نیمه کاره ساخته بود که اگر بخواهیم این هزینه را به امروز محاسبه کنیم، ۳۵ میلیارد می‌شود.  

این مستندساز بیان داشت: شرایط مدیریتی حوزه‌های فرهنگی ما، خیلی وحشتناک است و نادر این موضوع را نیز درک کرده بود. ما شروع به آموزش بچه‌های لبنانی در باغ فردوس کردیم و آن‌ها با همین آموزش چهار ماهه، شبکه المنار را تاسیس کردند. سپس اقدام به آموزش بچه‌های افغانی و بعد، بوسنیایی کردیم. اما مسئولین باغ فردوس را بستند و آن را به یک موزه تبدیل کردند. ما مطمئن شدیم که این اتفاق، حاصل جریان نفوذ است. این شبکه نفوذ، دقیقا می‌داند که در وزارت ارشاد باید چه کاری انجام دهد و در نتیجه، باغ فردوس را نابود می‌کند.

وی در مورد اهمیت حوزه مستند خاطرنشان کرد: در دنیا، یکی از مهم‌ترین بخش‌های شبکه‌های تلویزیونی، «مستند» است. همین بخش در تلویزیون ما، یکی از بی‌عرضه‌ترین بخش‌ها است. در کشورهای دیگر گفته می‌شود که اگر می‌خواهی فیلمسازی یادبگیری، اول چند فیلم داستانی بساز و بعد سراغ مستند برو؛ اما این سیر در کشور ما معکوس است. 

برجی ادامه داد: در مورد فیلم سینمایی داستانی هم موضوع آن مهم است. آیا ما باید از این خوشحال باشیم که ۸۰ میلیون نفر در کشور «فسیل» را تماشا کردند؟ واقعا چنین مواردی خوشحالی ندارد.

وی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌هایی که نادر طالب‌زاده داشت، این بود که چرا دانشگاه‌های ما نسبت به سایر دانشگاه‌ها عقب است؟ چرا الان تمام دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، فریاد غزه سر می‌دهند اما دانشجوهای ما بی‌خیال هستند. این اتفاق به دلیل بی‌خیال بودن مسئولین دانشگاه‌های ما است. 

برجی در پایان اشاره کرد: من یقین دارم نادر طالب‌زاده، فرج‌الله سلحشور و جمال شورجه، خط قرمز نفوذ را رد کردند و باید حذف فیزیکی می‌شدند.

دیگر خبرها

  • پدر طلبه شهید همایون معدنی به فرزند شهیدش پیوست
  • پذیرش طلبه در حوزه علمیه خواهران الزهراء (ع) بندرعباس
  • اطلاعیه پذیرش طلبه در حوزه علمیه خواهران الزهراء (ع) بندرعباس
  • از افغانستان متحد دفاع می کنیم
  • روایتی از طلبه جهادگر و مادر ۵ فرزند/ بچه ها برکت آوردند
  • آشتی داخلی، محور نشست فتح و حماس در پکن
  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • اجرای اندیشه های شهیدمطهری فرهنگ کشور رادربرابرتهاجمات حفظ می کند
  • طالب‌زاده با وجود اهانت‌های گروه‌های مختلف، هیچگاه نه مردد شد و نه ترسید/زیست شهیدانه در زندگی نادر دیده می‌شد
  • راهبرد جامع بیمه ایران برای سال ۱۴۰۳؛ تمرکز بر دیجیتالیزه کردن و نوآوری در بیمه‌های زندگی