Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@01:59:55 GMT

فصل تحرک بیشتر وزارت خارجه

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۵۰۵۸

فصل تحرک بیشتر وزارت خارجه

تهران- ایرنا- آمریکای ترامپ، این روزها مرتکب اقدامات خلاف مقررات بین‌المللی و صلح جهانی می‌شود. این اقدامات، عمدتاً متوجه ایران و جهان اسلام است.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله ای، آورده است: قطعنامه مربوط به قدس که شب سه شنبه آمریکا آن را وتو کرد و اعلام راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا که بر کشورهای ایران، کره شمالی، روسیه و چین تمرکز کرده ولی تمرکز آن روی آن بیشتر است، از جمله این اقدامات خلاف آمریکا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شورای امنیت سازمان ملل متحد شب سه شنبه، پیش نویس قطعنامه‌ای را که در آن بر عدم تاثیرحقوقی اقدام اخیر آمریکا در قبال قدس تاکید شد، به رای گذاشت. در پیش نویس این قطعنامه یک صفحه‌ای که توسط مصر ارائه شد، تاکید شده بود که هر تصمیمی در قبال وضعیت قدس هیچ تاثیر حقوقی ندارد. پیش نویس این قطعنامه به این دلیل ارائه شد که اخیراً دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد. این قطعنامه که روز شنبه میان 15 عضو شورای امنیت توزیع شده بود، برای تصویب نیازمند حداقل 9 رای موافق بود و اگر توسط هیچ یک از پنج عضو دائم یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه یا چین وتو نمی‌شد، مصوبه تلقی می‌شد.

این پیش نویس می‌گوید: هر تصمیم یا اقدامی که مبتنی بر تغییر ساختار و وضعیت شهر مقدس قدس باشد، تاثیر حقوقی ندارد، باطل است و باید براساس قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت لغو شود. مصر در پیش نویس این قطعنامه از تمامی کشورها خواسته بود از ایجاد مقرهای دیپلماتیک در قدس مطابق با قطعنامه 478 شورای امنیت خودداری کنند. در این قطعنامه همچنین از تمامی کشورها خواسته شده بود مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت درخصوص قدس عمل کرده و هیچ اقدام یا به رسمیت شناختنی را برخلاف این قطعنامه‌ها انجام ندهند.

با اینکه 14 عضو شورای امنیت سازمان ملل به این قطعنامه رای مثبت دادند، آمریکا با برخورداری از «حق وتو» که البته یک امتیاز ناحق است، آن را وتو کرد و اجازه نداد مردم فلسطین به حق ملی و طبیعی خود که متعلق بودن قدس به آنان است دچار مزاحمت رژیم صهیونیستی نباشند. اقدام رئیس‌جمهور آمریکا منطقه خاورمیانه را متشنج کرده و وتوی این قطعنامه بر این تشنج خواهد افزود و صلح را در منطقه به خطر خواهد انداخت. نشانه‌های بارز این واقعیت، یکی این است که دولت خودگردان فلسطین اعلام کرده است از این پس آمریکا را به عنوان یکی از میانجی‌های صلح قبول ندارد و دیگر اینکه این حرکت آمریکا خشم ملت فلسطین را افزایش داده و با استقبال سران رژیم صهیونیستی مواجه شده است.

در همین حال، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در خلال مبارزات انتخاباتی‌ قول داده بود سیاست «آمریکا اول» را اجرایی نماید، راهبرد امنیت جدید کشورش را که براساس همین شعار تنظیم شده، برای اجراء ابلاغ کردو در بندهای ابتدائی آن، از بازسازی روابط دوستانه با کشورهای خاورمیانه به عنوان اهرمی موثر در ایجاد حرکت جمعی علیه ایران یادکرد. در این راهبرد، از کره شمالی هم به عنوان دشمن شماره 2 و هدف دوم حرکت تحت هدایت آمریکا برای برخورد با دشمنان یاد شده است. از چین و روسیه هم به عنوان کشورهایی که در پی ضربه زدن به منافع امنیتی و مالی آمریکا هستند یاد شده و در همانجا باز هم از ایران و کره شمالی به عنوان رژیم‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه، تهدید‌کننده مردم آمریکا و عامل تهدید برای متحدان این کشور نام برده شده است.

طرفه اینکه ترامپ در ادامه این سند، بار دیگر ایران را «اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی» دانسته و آن را به بهره گیری از بی‌ثباتی خاورمیانه برای بسط نفوذ خود و اقدام به حمله سایبری علیه منافع آمریکا متهم کرده است. وی برخلاف گذشته، این بار برجام را مورد حمله قرار نداده ولی گفته توافق هسته‌ای تاثیری در کاستن از شدت اقدامات ناخوشایند ایران، نداشته است. وی معتقد است آمریکا اصرار داردکه در مقدمه برجام، پیش‌بینی شده انعقاد توافق هسته‌ای به ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه کمک می‌کند و از آنجا که صلح و ثبات هنوز هم گم گشته بزرگ این منطقه است، پس «روح برجام نقض شده است».

نکته قابل تامل این است که چون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 9 بار و دبیرکل سازمان ملل متحد تاکنون 4 بار، پایبند ماندن ایران به برجام و قطعنامه 2231 به عنوان سند حقوقی بین‌المللی پشتیبان این توافق چند جانبه را تایید کرده اند، رئیس‌جمهور آمریکا به همین دلیل نمی‌تواند ایران را متهم به نقض خود برجام نماید و لذا به کلمه «روح» متوسل شده و ایران را به نقض روح برجام متهم کرده است.
همین گریز از واقعیت و توسل به الفاظ و ادبیات انحرافی علیه ایران، نشان می‌دهد ترامپ در برابر استحکام رفتار و منطق ایران دچار استیصال شده و به پراکنده گوئی روی آورده است. درست در همین نقطه است که وزارت امور خارجه کشورمان باید با احساس ضعف شدید دیپلماسی آمریکای ترامپ، با قدرت و قوت وارد عمل شود و از فرصت طلائی موجود حداکثر بهره‌برداری را به عمل آورد.

جمهوری اسلامی ایران، چه در رفتار و چه در منطق، کاملاً براساس قانون پیش رفته و تخلفی در کارنامه خود ندارد. در عرصه مبارزه با تروریسم ما حرف اول را می‌زنیم و دولت آمریکا به دلیل شکست سختی که در سوریه و عراق در حمایت از تروریسم به ویژه داعش متحمل شده از ما عصبانی است و رجزخوانی‌های توخالی ترامپ به همین دلیل است. در عرصه توان موشکی، افزایش برد موشک‌ها و ایجاد تنوع در آن، حق ملت ایران است و براساس حقوق ملت‌ها هیچکس حق ندارد در این زمینه به ما ایراد بگیرد. ما از کسی برای افزایش قدرت دفاعی خود دستور نمی‌گیریم و با برخورداری از قدرت دفاعی بالا در برابر زورگویان می‌ایستیم.

وزارت امور خارجه کشورمان با استفاده از این اهرم‌ها می‌تواند در منطقه و در سطح جهان حرف روشنی را مطرح کند و دولت آمریکا را منزوی نماید. اکنون تحرک وزارت امور خارجه یک اهرم فشار کارآمد است که قدرت و کارآمدی بالائی برای به شکست کشاندن ترامپ دارد، واقعه‌ای که خواسته بسیاری از دولت‌ها و حتی فعالان سیاسی خود آمریکاست.

*منبع:روزنامه جمهوری اسلامی، 1396،9،29
**گروه اطلاع رسانی**1893**2002**انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۵۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد

 به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز، سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا به دلیل مخالفت خود با سیاست واشنگتن در رابطه با جنگ غزه، استعفا کرد.

وب سایت این وزارتخانه نشان داد که هاله گریت همچنین معاون مرکز رسانه منطقه‌ای دبی بود و تقریباً دو دهه پیش به عنوان افسر سیاسی و حقوق بشر به وزارت امور خارجه پیوست.

او در وب‌سایت شبکه‌های اجتماعی لینکدین نوشت: من پس از ۱۸ سال خدمت برجسته در مخالفت با سیاست غزه آمریکا، در آوریل ۲۰۲۴ استعفا کردم. 

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه که در نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه درباره این استعفا گفت این وزارتخانه کانال‌هایی برای نیروی کار خود دارد تا در صورت مخالفت با سیاست‌های دولت، نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

پیش از این نیز سه مسئول آمریکایی در اعتراض به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه استعفا کرده بودند.

نزدیک به یک ماه قبل، آنل شلین از دفتر حقوق بشر وزارت امور خارجه استعفای خود را اعلام کرد و جاش پل، مقام وزارت امور خارجه در ماه اکتبر استعفا کرد.

طارق حبش، یکی از مقامات ارشد وزارت آموزش آمریکا که فلسطینی-آمریکایی است، در ماه ژانویه از سمت خود کناره گیری کرده بود.

آمریکا در بحبوحه حمله مداوم اسرائیل به غزه که ده‌ها هزار شهید برجای گذاشته و سبب ایجاد یک بحران انسانی شده است، در سطح بین المللی و گروه‌های حقوق بشری به دلیل حمایت از اسرائیل مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

گزارش‌هایی از نشانه‌هایی از مخالفت در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با ادامه افزایش تلفات در جنگ وجود دارد.

در ماه نوامبر، بیش از هزار مقام در آژانس توسعه بین المللی آمریکا بخشی از وزارت امور خارجه، نامه سرگشاده‌ای را امضا کردند که در آن خواستار آتش بس فوری شدند. اسنادی که از سیاست دولت انتقاد می‌کنند نیز به کانال مخالف داخلی وزارت امور خارجه ارسال شده است.

این جنگ همچنین باعث بحث شدید و تظاهرات ضد جنگ در سراسر آمریکا، مهمترین متحد اسرائیل شده است.

دیگر خبرها

  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند
  • سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد