Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز- برنامه های جنبی دوازدهمین جشنواره عکس خبری دوربین. نت در سالن استاد بخشی زاده میزبان علاقه مندان عکاسی خبری و مطبوعاتی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سه شنبه شب برنامه چهاردهمین روز دوازدهمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت و ششمین روز بخش جنبی در شهر شیراز به میزبانی ساختمان شماره ۲ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و سالن استاد بخشی زاده برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور کمرنگ عکاسان خبری در رویدادی آموزشی

در ابتدای این برنامه ها که  از سوی دانشجویان و فعالان مطبوعاتی به ویژه عکاسان خبری کمتر مورد استقبال قرار گرفته بود، علی نجات بخش ویرایش عکس با استفاده از نرم افزارهایی مانند لایت روم و فتوشاپ را به صورت فشرده آموزش داد.

او درباره پردازش تصویر، پردازش دیجیتال، عملیات اصلی در پردازش تصویر، بکار بردن ترفندهایی برای ویرایش عکس توسط نرم افزارها مباحثی را مطرح کرد.

در ادامه احسان رافتی داریان، مسئول برگزاری جشنواره عکس خبری دوربین. نت که ۱۲ سال ادامه داشته روی صحنه قرار گرفت و گفت: امسال برای بخش جنبی جشنواره که به شهرهای دیگر ایران اختصاص داشت از برخی عکاسان خبری مشغول در خارج از تهران دعوت کردیم پیرامون پروژه ای که دنبال کرده اند صحبت کنند، از این رو با توجه به پروژه های مستندی که امین برنجکار و امیر صادقیان در استان فارس و استان سیستان و بلوچستان دنبال کردند این بخش به آنان اختصاص یافت.

وی افزود: از سال آینده و سیزدهمین جشنواره عکس دوربین. نت در نظر داریم با فراخوان تعداد بیشتری از عکاسان این حوزه را گسترش دهیم.

امیر صادقیان از «صیادان صید شده» گفت

سپس امیر صادقیان، عکاس خبری و مستند اجتماعی که از سال ۱۳۹۲ این هنر را آغاز کرده و از سال ۹۳ عکاسی خبری را با سرویس عکس رسانه های ملی پی گرفته به ارایه گزارش تصویری خود با عنوان «صیادان صید شده» پرداخت و گفت: این گزارش مستند شرح دردی بر صید و صیادی دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان است.

وی ادامه داد: من خشکسالی را برای عکاسی از سیستان انتخاب کردم چراکه این استان سالها دچار خشکسالی است.

صادقیان پس از معرفی منطقه سیستان و بلوچستان به ویژه دریاچه خشک شده هامون و رودخانه هیرمند توضح داد که روند عکاسی خود را این گونه شکل داده که ابتدا به خشکسالی پرداخته سپس همزمان با تحقیقات محلی پروژه عکاسی خویش را پیش برده است.

این عکاس خبری جوان تصریح کرد: برای این پروژه عکاسی مستند، گفت و گو با صیادان قدیمی سیستان و رفتن به زندگی آنان را تجربه کردم تا در نهایت در ۱۵ فریم عکس به یک گزارش تصویری قابل انتشار برسم.

وی با این توضیح که در مجموعه عکس خبری و گزارشی مستند یا پوششی بودن از اهمین برخوردار است افزود: معمولا در گزارش تصویری ایرادی گذاشته نمی شود و گزارش ها پوششی است اما مجموعه مستند متفاوت است و عکاس آنرا شکل می دهد.

صادقیان شیوه چینش فریم ها در مجموعه عکس مستند «صیادان صید شده» را شرح داد و گفت: مجموعه یادشده با پاها و عکس فرزند پیرمردی صیاد ساکن روستایی اطراف دریاچه هامون تمام می شود که تداعی کننده حال و روز دریاچه هامون است.

نمایش عکس های «بوی عطر برنج با طعم خشکسالی» برنجکار

این درحالی بود که صادقیان در ادامه به پرسش های حاضران در این نشست پاسخ داد و پس از او، امین برنجکار دیگر عکاس خبری ساکن شیراز به معرفی مجموعه خود با عنوان «بوی عطر برنج با طعم خشکسالی» پرداخت.

برنجکار که عکاس خبرگزاری مهر در استان فارس به شمار می رود و تجربه عکاسی از استان های خراسان، گلستان و سیستان و بلوچستان را در کارنامه خویش دارد با توجه به آنچه در فارس بر کشت و کار می رود گفت: جنگ آینده بر سر آب خواهد بود و استان ما در حالی وارد دهمین سال خشکسالی شده که رودخانه ها و تالاب ها و دریاچه های آن مورد غفلت قرار گرفته و عکاسان خبری کمتر به این موضوع می اندیشند.

وی در عین حال با توجه به موضوع مجموعه عکس «بوی عطر برنج با طعم خشکسالی» عنوان کرد: در این مجموعه دغدغه من کسب اطلاعات اولیه درخصوص کاشت برنج در نقاط برنج خیز استان بود.

برنجکار در ادامه به سختی های کار بر روی این پروژه پرداخت و از خطراتی که او را تهدید کرد سخن به میان آورد، سپس فیلم «چله نشین» منتخب اول دوازدهمین جشنواره دوربین. نت پخش شد.

این درحالی بود که احسان رافتی بار دیگر روی صحنه تالار استاد بخشی زاده قرار گرفت و پیرامون عکاسی خبری و انتخاب عکس برای رسانه به سخنرانی پرداخت.

درحالیکه بیش از نیمی از سالن از فرصت نمایش فیلم استفاده کرده و آنرا ترک کرده بودند، این عکاس خبری مبحث خود را به طور فشرده ادامه داد و با توجه به عکس های برتر سال ۲۰۱۷ مسابقه «ورلدپرس فتو» به نمایش آثار خبری برتر و منتخب این جایزه جهانی پرداخت.

آموزش شیوه های ساخت مجموعه عکس و انتشار در رسانه ها

رافتی در ادامه به معرفی عکس های خبری پس از اتفاق یا «ژنرال نیوز» پرداخت و درخصوص عکس خبری لحظه ای توضیحاتی ارایه کرد. این در حالی بود که او گریزی هم به عکاسی ورزشی زد و درباره پروژه های مجموعه عکس بلند مدت بیان کرد: این گونه عکاسی مستند خبری کمک می کند که موضوع توسط عکاس با وقت بیشتری دنبال شود.

مسئول آژانس عکس خبری دوربین. نت با توجه به آنچه در مجموعه های بلندمدت عکاسی مستند روی می دهد افزود: در این پروژه عکاس این امکان را دارد که مدام به دنبال فکر و شیوه عکاسی باشد، چنان که در خبرگزاری ها و آژانس های عکس دنیا از عکاس انتظار دارند.

رافتی داریان همچنین به تکس عکس خبری و مجموعه های کوتاه مدت که می تواند یک روز یا یک ساعت عکاسی شود پرداخت و در ادامه خصوصیات مجموعه عکس را برشمرد و گفت: یک مجموعه عکس باید دارای نمای عمومی، پرتره، نمای بسته، جزییات و عکس حرکتی باشد تا بتواند مجموعه ای کامل به شمار رود.

وی پس از معرفی گزارش تصویری که بر اساس رویداد یا اتفاق شکل می گیرد، داستان تصویری که پیرامون فرد یا افراد مشخصی است ضمن نمایش نمونه هایی به معرفی مقاله تصویری هم اهتمام ورزید و عنوان کرد: این شیوه عکاسی بر اساس ذهن و دیدگاه داستانی روایت می شود؛ این یکی از شاخصه های مهم آژانس های عکس است.

این در حالی بود که مسئول دوازدهمین جشنواره دوربین .نت در پایان به شیوه های انتشار عکس در خبرگزاری ها، روزنامه ها و رسانه های دیجیتال، فضای مجازی و آژانس های خبری پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه چهاردهمین روز دوازدهمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت و ششمین روز بخش جنبی با همکاری انجمن فیلم، عکس و پویانمایی استان فارس برگزار شد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۶۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه آشنایی با عکاسی فیلم در موزه سینما

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فنوری آنا، در ادامه برگزاری کارگاه‌های تخصصی در موزه سیتما، کارگاه اشنایی با عکاسی در فیلم و سینما توسط امیر عابدی عکاس شناخته شده سینما برگزار می‌شود.

این کارگاه سه شنبه ۱۱ اردیبهشت از ساعت ۱۵ در سالن فردوس موزه سینما برگزار می‌شود و علاقمندان برای ثبت نام و شرکت در این کارگاه می‌توانند  به نشنیclubmuseum.ir/workshops/۴۵ مراجعه کنند.

امیر عابدی از سال ۱۳۶۷ به صورت جدی عکاسی را در سینما آغاز کرد و تاکنون عکاسی بیش از ده‌ها فیلم بلند سینمایی، مجنوعه تلویزیونی، تیاتر و فیلم کوتاه را انجام داده است.

وی تاکنون جوایزی همچون سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم از جشنواره فیلم فجر را برای عکاسی فیلم سه زن، و تندیس زرین هشتمین جشن خانه سینما برای عکاسی فیلم مزرعه پدری را بدست اورده است. عابدی عکاسی فیلم‌هایی همچون: نسل سوخته، شب یلدا، چهارشنبه سوری، آلزایمر، یک شهروند کاملا معمولی، جاده قدیم، ساکن طبقه وسط، زندان زنان، قرمز، پرواز در نهایت، سریال مدار صفر درجه و ... را بر عهده داشته است.

به شرکت کنندگان در پایان کارگاه گواهی حضور داده می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امیریه دامغان میزبان پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان می شود
  • برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیم‌سازی اجباری تا متروکه‌های آلوده به تشعشعات اتمی
  • کارگاه آشنایی با عکاسی فیلم در موزه سینما برگزار می‌شود
  • برگزاری کارگاه آشنایی با عکاسی فیلم در موزه سینما
  • آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج
  • دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد
  • آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج
  • اختتامیه جشنواره قهرمان ایران/ بهترین‌های ورزش ایران معرفی شدند
  • خبر‌هایی از برگزاری جشنواره خیریه غذا در بیمارستان کوثر سمنان
  • حضور دانش‌آموز عکاس ایرانی در جشنواره‌ای در روسیه