Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاسی ترین اقدام کلانتری خبر معاهده و توافقنامه کلانتری و نجفی برای واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران بود، دعوایی که چندین سال در محیط زیست وجود داشت و در سال های گذشته ابتکار زیر بار واگذاری آن به شهرداری با مدیریت قالیاف نبود اما یک باره با تغییر شهردار روابط محیط زیست و شهرداری حسنه و ثمره آن اهدای پارک پردیسان بود!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست یکی از مسئولان دولتی است که با گذشت تنها 5 ماه از روی کار آمدن وی حاشیه های زیادی درست کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلانتری پیش از دولت یازدهم در دولت های هاشمی رفسنجانی و خاتمی مسئولیت داشته است؛ وی بیش از آنکه شخصیتی علمی در زمینه تخصصی خود باشد، شخصیتی سیاسی است تا جایی که در جریان فتنه 88 و انتخابات آن سال اعلام کرد که اگر میرحسین موسوی رای نیاورد، باید چادر سر کرده و از کشور فرار کند.

کنایه های کلانتری به ابتکار

کلانتری از همان ابتدا موضع های ابتکار را در بوته نقد قرار داده و از همان اول در نشست خبری خود با کنایه به ابتکار گفت: مساله آب فقط، خطر برای نظام نیست، خطر برای تاریخ هفت هزارساله این سرزمین است. این مساله را نباید با مساله جزیی‌تری مثل چند یوزپلنگ کمرنگ کنیم.آب را نباید قربانی یک گونه گیاهی کنیم.

این اظهارات کلانتری به مذاق حامیان گونه های کم یاب و در حال انقراض خوش نیامد و از همان ابتدا به این گونه اظهارات وی اعتراض کردند؛ نکته قابل توجه این است که پرداختن صرف به یک موضوع شایسته سازمانی با مسئولیت محیط زیست نیست.

کلانتری و تراریخته؛ نقطه انحراف کلانتری از ابتکار

چندین سال است که موضوع تراریخته یکی از اولویت های کشور بوده و اثبات سلامت آنها موضوعی است که در 4 سال گذشته با وجود تلاش وزارت بهداشت صورت نگرفته بود اما در شرایطی که ابتکار به عنوان یکی از مخالفان اصلی این محصولات به شمار می رفت نتیجه این آزمایش ها منتشر نمی شد.

نکته قابل توجه انتشار نتایج این آزمایش ها کاملا به صورت محرمانه همزمان با روی کار آمدن کلانتری بود؛ کلانتری از سال های قبلی یکی از مدافعان سرسخت این محصولات در کشور بوده که در نشستی حمایت خود را علناً آشکار کرد.

پس از نزدیک چهار سال بررسی، دانشگاه پزشکی یزد چهارشنبه هفته گذشته از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نظر سلامت برنج تراریخته را اعلام کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره این پرسش که "چرا نظر سلامت برنج تراریخته پس از نزدیک به چهار سال و در زمان حضور شما در رأس سازمان محیط زیست صادر شده است؟"، اظهار کرد: بهتر است این مطلب در مورد اعلام نظر سلامت برنج تراریخته را از وزارت بهداشت بپرسید.

هرچند ابتکار بلافاصله در تویتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و گفت: «ابتدا علف‌کش همراه GMO ( تراریخته) را معجزه‌گر خواندند، حالا مشخص شده مصرف زیادتر و آسیب به خاک و طبیعت گسترده‌تر شده؛ از تجربه جهان عبرت بگیریم.»

حجتی و کلانتری دو مسئول رو در روی هم/ تلاش کلانتری برای زمین زدن تولیدات کشاورزی

در شرایطی که کلانتری مساله آب را مد نظر قرار داده و در اصل به حل این بحران می پردازد نکات قابل تاملی را بیان کرده که حتی صدای حجتی را هم درآورده است؛ در شرایطی کلانتری از بحران آب صحبت می کند که فضا را به سمت کاهش کشت محصولات پیش برده و واردات محصولات کشاورزی که بیشتر آنها تراریخته هستند را در دستور کار خود قرار داده است.

کلانتری بر این معتقد است که صِرف توسعه طرحهای آبیاری نوین مانند آبیاری تحت فشار کافی نیست، بلکه باید مصرف آب را کاهش دهیم؛ اما نگاه جهاد کشاورزی بر اساس برنامه ششم توسعه پیشرفت کشاورزی است. در همین راستا حجتی در همایشی اعلام کرد که محدودیت آب نباید مانع ظرفیت‌های ما در خصوص مسائل باغبانی شود. ما در کشور ظرفیت‌های مغفول بسیاری داریم که راحت از کنار آنها می‌گذریم. هر جای این کشور را که نظاره کنیم مملو از ظرفیت‌هایی است که از آنها غافل بوده‌ایم.

دعوای کلانتری با جهاد کشاورزی به بخش خاک هم رسید تا جایی که وی اعلام کرده بود: در گذشته 15 تا 20 میلیون نفر جمعیت در کشور داشتیم و هرچه خواستیم آب و خاک را استفاده کردیم اما با افزایش جمعیت نیازها اضافه شد و آن چیزی که بی‌ارزش بود ارزش پیدا کرد و در مواردی مانند خاک به بحران رسیدیم و در آب از بحران گذشته‌ایم.

اما علیمراد اکبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی پاسخ این اظهارات کلانتری را به خوبی داده و گفت: اصلاً به این حرف‌ها توجه نکنید؛بیش از ۳۰ میلیون هکتار خاک با ظرفیت کشاورزی داریم که با توجه به محدودیت آب، متاسفانه از ۱۸.۵ میلیون خاک استفاده می کنیم.

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور که جهت گیری های سیاسی وی برای همه مشخص شده است، در همایش اخیر روز جهانی خاک که با حضور نماینده فائو در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده بود با تکرار ادعاهای خود درباره بخش کشاورزی ضمن اینکه بارها خودکفایی در محصولات کشاورزی را مزخرف دانسته، برنامه ششم توسعه را هم تحمیلی خوانده بود و محمود حجتی را به تسلیم شدن در برابر دستورهایی که از بالا می‌آید متهم کرد.

 

کلانتری و بایکوت آلودگی هوای کلان شهر ها

در شرایطی که عیسی کلانتری مساله آلودگی کلان شهر ها را یکی از اولویت های سازمان محیط زیست خوانده بود، با گذشت چند ماه از روی کار آمدن وی شاهد هستیم نه تنها اقدام عملی برای مقابله با آلودگی کلان شهر ها نشده بلکه تعداد روزهای ناسالم نیز افزایش پیدا کرده است.

کلانتری در ابتدا در خصوص آلودگی هوا گفته بود: کلان‌شهرها کشش این‌همه آلوده‌کننده را ندارند و علت برخی از مشکلات به صنعت خودرو، حضور ماشین‌های سنگین در طول شبانه‌روز، وارونگی هوا و مشکلات ناشی از آن در فصل زمستان برمی‌گردد.

وی درباره برنامه‌های سازمان متبوعش درباره مدیریت آلودگی کلان‌شهرها اظهار کرد: خوشبختانه با انتخاب شهردار جدید تهران هماهنگی‌های بیشتری در این زمینه با محیط زیست صورت می‌گیرد.

هرچند با تغییر شهردار روند آلودگی هوا بدتر شده است اما سکوت محیط زیست در این راستا قابل تامل است؛ در شرایطی که در سال های گذشته این مساله چالش زیادی میان شهرداری و محیط زیست به وجود آورده بود اما امسال این مساله در شهرداری و محیط زیست مسکوت مانده است.

طی دو ماه گذشته که آلودگی هوای کلان شهرها شدت پیدا کرده است، کلانتری در جایی گفته بود: دولت چاره‌ای ندارد. اگر جلوی خودروها را بگیریم تا هوا را آلوده نکنند حمل و نقل از بین می‌رود. گازوئیل‌ها هم غیراستاندارد است. بالاخره باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد.

وی در همین راستا ادامه داد: باید دعا کنیم باد بیاید تا آلودگی‌ها را جابجا کند وگرنه می‌توانیم بدون خودرو و بدون سوخت زندگی کنیم؟ کلانتری در این خصوص که دعا کردن برای بهتر شدن وضع هوا قطعاً نیازی به یک مسئول ندارد سخنی نگفته است!
 

دعوای آب در خوزستان بر سر نامه محرمانه کلانتری

شاید شاهکار اقدامات کلانتری را در موضوع نامه محرمانه وی دانست؛ در حاشیه سفر معاون اول رییس جمهور «جهانگیری»، جواد کاظم نسب، نماینده مردم اهواز از نامه ای محرمانه از سوی کلانتری پرده برداشت که حاکی از اجازه انتقال آب خوزستان به استان های دیگر بود.

کاظم نسب در این خصوص گفت: کلانتری به جای اینکه کار خود را انجام دهد، با یک نامه محرمانه اعلام کرده ما در خوزستان مشکلی نداریم و می توان آب را انتقال داد. وی در این نامه نوشته است که خوزستان مشکلی از بابت بی آبی ندارد بلکه مشکل مدیریت آب دارد.

این نامه محرمانه که مشکلات خوزستان را نادیده گرفته بود منجر به بروز درگیری هایی میان نمایندگان و کلانتری شد که در نهایت کلانتری نمایندگان را تهدید کرده و گفته بود «من خانم ابتکار نیستم که با من اینگونه برخورد می کنید».

 نماینده مردم دزفول هم در این راستا می گوید: این دولت مشکلات ایجاد می‌کند حضور آقای کلانتری امروز به عنوان رئیس محیط زیست در خوزستان مثلاً به این دلیل است که در بحث ریزگردها پیگیری می‌کنند و دنبال علاج مشکلات هستند،  امروز متوجه شدیم که این پوششی است برای انتقال آب.

به نظر می رسد کلانتری نه تنها عزمی برای حل مشکل گرد و غبار در استان خوزستان نگرفته است بلکه سیاسی بازی های او در این سازمان باعث می شود در آینده ای نه چندان دور خوزستان از هر سکنه ای خالی شود.

 

آب دریاچه ارومیه روز به روز کمتر می شود

در شرایطی که آب دریاچه ارومیه طی چند سال گذشته چندین سانتیمتر بالاتر آمده بود، کلانتری در بدو ورود خود اقدامات گذشته برای احیای دریاچه ارومیه را ناکارآمد خوانده و همه آنها را زیر سوال برد.

مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه با بودجه سنواتی احیا نمی‌شود، استقراض از خارج را راهکار تامین منابع مالی مورد نیاز این ستاد دانست و گفت: اگر سازمان برنامه و بودجه پول ندارد، دولت اجازه دهد از منابع خارجی وام بگیریم.

در همین راستا فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه تراز آب دریاچه در ۲۱ آبان سال جاری، 1270.29متر است، گفت: سال گذشته در همین زمان تراز آب دریاچه ارومیه 1270.50 متر بوده که 21 سانتی متر در مقایسه با سال گذشته کاهش تراز آب در دریاچه را شاهد هستیم.

سیاست های کلانتری در زمینه احیای دریاچه ارومیه هم کارآمد نبوده است؛ نکته ای که می توان به آن اشاره کرد بازی مسئولان محیط زیست با سیاست در این سازمان است. در شرایطی که سازمان محیط زیست تنها جایی است که فارغ از سیاسی بازی ها می تواند با اندکی برنامه ریزی به حل مشکلات جامعه بپردازد اما در چند سال گذشته با ورود سیاسی ترین افراد به این سازمان، مشکلات زیست محیطی هم بیشتر شده و پیامدهای آن سلامت مردم و محیط زیست را نشانه رفته است.

شاید سیاسی ترین اقدام کلانتری خبر معاهده و توافقنامه کلانتری و نجفی برای واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران بود، دعوایی که چندین سال در محیط زیست وجود داشت و در سال های گذشته ابتکار زیر بار واگذاری آن به شهرداری با مدیریت قالیاف نبود اما یک باره با تغییر شهردار روابط محیط زیست و شهرداری حسنه و ثمره آن اهدای پارک پردیسان بود!

انتهای پیام/ط

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۴۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: تکلیف مدیریت اجرایی پسماند‌های الکترونیکی در کشور مشخص نیست و کاملا غیر اصولی مدیریت می‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به مناسبت هفته زمین پاک با بیان اینکه «پسماند‌های الکترونیکی یکی از خطرناک‌ترین پسماند‌ها در جهان محسوب می‌شود»، اظهار کرد: متاسفانه عملا این پسماند‌ها در کشور طبق قانون مدیریت نمی‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید ساز و کار مناسبی برای این پسماند‌ها در کشور دیده شود و متولی مشخصی در این حوزه داشته باشیم، گفت: هفته زمین پاک به کار‌های نمادین اختصاص پیدا کرده و عملاً اقدام چشمگیر و اثرگذاری در این حوزه دیده نمی‌شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس معضل پسماند‌ها را یکی از اولویت‌های حوزه محیط زیست خواند و تاکید کرد: پسماند‌ها می‌توانند ثروت تولید کنند، ولی مهمتر از آن کاهش اثرات مخرب محیط زیستی آنهاست که در کشور ما به معضلی جدی بخصوص در استان‌های شمالی و استان‌های مسافرپذیر تبدیل شده است.

دیگر خبرها

  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • مداوای بچه کفتار توسط مرد دوست دار محیط زیست
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • توضیحات سلاجقه درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • اجرای مصوبه کاهش مصرف پلاستیک در قزوین
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند