Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویژگی بارز شهید تند گویان که وی را از دیگران متمایز می‌کرد وجه انقلابی بودن و اعتقاد به مکتب در کنار تخصص بالاب ود که او را یکی از ماندگارترین وزرای کابینه رجایی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازسپاس؛ محمدجواد تند گویان وزیر نفت کابینه شهید رجایی یکی از شاخص‌ترین وزرای کابینه شهید رجایی بود که در سال ۱۳۵۹ توسط نیروهای ارتش عراق اسیر شد و پس از سال‌ها در اسارت کشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویژگی بارز شهید تند گویان که وی را از دیگران متمایز می‌کرد وجه بارز انقلابی بودن و اعتقاد به مکتب در کنار تخصص بالابود که او را یکی از ماندگارترین وزرای کابینه رجایی کرد چنانچه در مصاحبه‌ای در پاسخ به این‌که «به اعتقاد شما، در شرایط فعلی نفت مهم‌تر است یا مکتب؟» پاسخ داده است: «اکنون مکتب مغز این جامعه را تشکیل می‌دهد و نفت خونی است که باید در رگ‌های آن جریان داشته باشد. این ثروت ملی، یک کالای اولیه است که میزان استخراج و صدور آن دقیقاً در اختیار خود ماست و صرفاً برای تأمین لوازم ضروری و غیر لوکس در کشور مورداستفاده قرار خواهد گرفت.»

صرف‌نظر از مدت کوتاه دوران وزارت وی اعتقاد شخصی این وزیر به استفاده از تولید داخلی و تکیه‌بر نیروی انسانی داخل از کشور را می‌توان مهم‌ترین ویژگی دوران کاری وی در مهم‌ترین وزارت کابینه رجایی دانست.

حلقه مفقوده‌ای که امروزه مدیران نفتی ما به‌شدت از روی آوردن به آن بیزارند و تخصص نیروهای داخلی و اتکا به قدرت نیروی انسانی داخلی در کار مدیر نفتی در کشور به چشم می‌خورد، شرکت‌های داخلی همچنان چوب این بی‌اعتمادی وزارت نفت را می‌خورند.

گرچه امروز عصاره طراوت و جوانی در وزارت نفت تنها در سایه رابطه می‌تواند به بقا و رشد خود ادامه دهد اما در کابینه آ زمان رجایی این مکتب‌شناسی و بصرت در کنار تخصص و اعمال به جوان‌هایی مانند تند گویان بود که کابینه رجایی را به یکی از بانشاط‌ترین و درعین‌حال انقلابی‌ترین کابینه ریاست جمهوری معرفی کرد.

شهید تند گویان در کتابخانه دانشکده نیز فعال بود و در تدوین کتاب «چهار زندان انسان» که پیاده شده سخنرانی‌های علی شریعتی در دانشکده نفت از روی نوار بود مشارکت داشت. در نامه‌ای که اداره ساواک آبادان در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۵۰ برای تهران نوشت آمده است: «به‌تازگی چند نفر به سرکردگی محمدجواد تند گویان به دلایلی که عمالشان بی‌تأثیر از دانشجویان دانشگاه‌های دیگر مثل پلی‌تکنیک تهران نیست، پای سخنرانانی مثل شریعتی،‌ هاشمی نژاد و حجازی را به دانشگاه بازکرده‌اند و علیه ریاست دانشگاه شایعه‌پراکنی می‌کنند».

مشارکت در فعالیت سیاسی در دانشگاه تند گویان را به یکی از سیاسی‌ترین دانشجویان ممتاز دانشگاه تبدیل کرده بود چنانچه پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه نتوانست در اولین مهروموم‌ها به استخدام دولت درآید و این مورد به دلیل سوءسابقه وی که توسط ساواک منتشرشده بود نیز موجود است.

وجه بارز تند گویان در اخلاق رفتار و شوخی و بذله‌گویی‌هایی که وی در رفتار با دوستان و خانواده‌اش داشت همواره سرمشق بسیاری از جوانان هم‌دوره او بود، چنانچه این شوخی و بذله‌گویی او در دوران تصدی وزارت نفت هم به همراه وی در محیط کاری بود.

اعتقاد راسخ به استفاده از توان داخلی توسط تند گویان یکی از وجوه بارز اعتقاد وی به اقتصاد مقاومتی در مهروموم‌های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود و اجرای این موضوع توسط وی چنان به مذاق برخی از کاخ‌نشینان خارج دوست خوش نمی‌آمد، اما عزم راسخ تند گویان برای ارتقاء بهره‌وری ملی چنان جزم شده بود که هیچ‌چیز نمی‌توانست وی را از اراده خود مبنی بر ارتقاء تولید ملی بازبدارد.

اما در محیط کار وی به بیت‌المال و استفاده از آن بسیار حساس بود چنانچه به گفته همسرش، باوجودی که در وزارتخانه یک خودروی بنز با راننده در اختیار او بود، او تنها یک روز با راننده سرکار رفت و ترجیح داد که با پیکان و با رانندگی خودش سرکار برود. حقوق او به‌عنوان وزیر ۷٬۰۰۰ تومان بود.

سرانجام پس از پایان گرفتن جنگ و تبادل اسرا و کشته‌شدگان میان دو طرف، پیکر محمدجواد تند گویان که در اثر شکنجه در عراق جان سپرده بود، به کشور بازگردانده و در ۲۵ آذر ۱۳۷۰ در ایران به خاک سپرده شد.

وحید ابراهیمی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۷۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی قضایی به مشکلات ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی دهقانی بیان کرد: نام سال با تدبیر رهبر معظم انقلاب به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است و همه باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای تحقق این شعار و راهبرد مهم تلاش کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تولید و نقش آن در رونق اشتغال در خوزستان اظهار کرد: حمایت از تولید همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و از سیاست‌های کلان قوه قضائیه است، لذا بر همین مبنا، دادگستری استان همچون سنوات گذشته با عزم جدی برای حمایت قضائی از تولید در فرایند‌های قانونی ورود پیدا خواهد کرد.

وی بیان کرد: ارتباط و تعامل بین ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید باید همچنان اولویت کار مسؤولان خوزستان در سال جاری قرار گرفته به نحوی که شاهد رفع موانع تولید و گسترش تولید در واحد‌های تولیدی استان باشیم.

دهقانی با بیان اینکه خوزستان ظرفیت بالایی در زمینه تولید و اشتغال دارد و نباید اجازه داد مشکلات مانع شکوفایی اقتصادی در این استان شود، نشان کرد: انتظار ما این است که دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق شعار سال از تمام ظرفیت خود برای حمایت از تولید استفاده کنند.

وی گفت: در سال گذشته در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ مهار تورم، رشد تولید، با ورود به موقع دادگستری و حمایت‌های قضائی ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی استان، ۲۶ هزار و ۳۴۲ نفر کارگر خوزستانی به کار بازگشتند و یا از اخراج آنها جلوگیری شد.

دیگر خبرها

  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای شعار سال تدوین شد
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال تدوین شد
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر
  • رسیدگی قضایی به مشکلات ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است