Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@22:42:16 GMT

آیین یلدا در سرزمین کهن و همیشه بهار مازندران

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۹۰۹۶

آیین یلدا در سرزمین کهن و همیشه بهار مازندران

ساری- ایرنا- مازندران که به سرزمین همیشه بهار معروف است در مناسبت‌ها، آداب و رسوم مختلفی دارد که شب یلدا به عنوان یکی از آداب و رسوم مهم این دیار از ویژگی خاصی برخوردار است

به گزارش ایرنا، ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب چله (یلدا) آخرین شب پاییز که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است را تا سپیده دم بیدار می مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌دارند تا بلندترین شب سال ، سردی و تاریکی آن را در کنار هم و با محبت و گرمای وجود هم به صبح رسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شب اول زمستان در مازندران به ' گت چله ' معروف است و در این شب براساس سنت دیرینه همه افراد خانواده دور هم و بیشتر در خانه بزرگ فامیل جمع می ‌شوند و با خوردن هندوانه، انار و سایر میوه‌ها و آجیل، سرمای فصل زمستان را از خود دور می‌کنندو اعتقاد بر این است که با خوردن هنداونه در شب یلدا، هرگز در زمستان سردی از وجودشان بیرون رفته و سردشان نمی شود.
جشن یلدا در مازندران همانند مناطق دیگر کشورمان با گرد هم آمدن و شب‎نشینی اعضای خانواده و فامیل ها در کنار یکدیگر برگزار می‎شود، در آیین شب یلدا یا شب چله و یا همان گت چله به زبان مازندرانی، خوردن آجیل مخصوص که با انجیر خشک، شکلات، کشمش و نبات همراه است، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون همچون خرمالو متداول است که همه نماد و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادی است.
زمستان در مازندران با وجود کوههای مرتفع و سر به فلک کشیده از غرب رامسر تا شرق گلوگاه، بعد از سپری شدن شب چله از راه می رسد و به همین دلیل افراد معتقدند که در پایان فصل پاییز و آغاز فصل سرد زمستان باید با جمع شدن در نزد بزرگان و ریش سفیدان، شبی پرخاطره داشته و با گرمی دل های به هم پیوسته در این شب بلند سال، زمستان و پایان سال خوب و شادی را سپری کنند.
مردم اعتقاد دارند که این شب یک شب خوب و شادی آور است و شگون ندارد که بی غذا باشند و به همین دلیل اعتقاد دارند که در این شب برنج پخت کنند؛ البته در برخی از مناطق پخت آش دوغ و آش ترشی هم متداول است.
بخشدار هزارجریب نکا در مورد آیین های شب یلدا در روستاهای هزارجریب به ایرنا گفت: شب یلدا برای همه روستاییان همچون سایر شهروندان، شبی خوش یمن و با برکت است که باید با شادی سپری شود.
محمد محمدیان افزود: دورهم نشینی، شب زنده داری، بیان داستان و خاطرات گذشته از جمله برنامه های این شب بزرگ سال است.
وی ادامه داد: غذاها و خوراکی های محلی شب یلدا در روستاها و نقاط مختلف شهری، پشت زیک، برنجک ، نان محلی ، نان روغنی ، اسبه حلوا ، جریز حلوا، خمیر طلا، خمیر آش ، آغوز نون و ...است.
سیده راضیه حسینی اهل روستای سه کیله نکا از جمله بانوان هنرمند و کدبانوی روستایی است که با وجود اینکه در شهر زندگی می کند و زندگی شهری را برای برخی از امکانات پسندیده است؛ از آیین ها و سنت های روستایی دور نمانده و تهیه غذاها و شیرینی های محلی در مناسبت های خاص را برای خانواده در دستور کار دارد.
وی با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ بومی و محلی در بین نسل جوان به خبرنگار ایرنا گفت: همه ما موظف به این فرهنگ سازی هستیم و نباید شهرنشینی و زندگی مدرن بر سنت های بومی و محلی ما اثر منفی گذارد.
حسینی در مورد خوراکی های متداول شب یلدا در شرق مازندران می گوید: اغلب روستاهای شرق مازندران شب یلدا را با میوه های جنگلی همچون کندس، خرمالو ، ولیک و انار سپری می کنند و خوراکی های مهم آن اسبه حلوا، پشت زیک، جریز حلوا است.
وی گفت: زنان کدبانوی مازندران، انار را از میوه های مهم شب یلدا می دانند و به همین دلیل هم مقداری انار سالم را در جای خشک و خنک برای استفاده در شب چله نگهداری می کنند.
این بانوی کدبانوی سه کیله ای ادامه داد: 'جریز حلوا ' یکی خوراک های مخصوص منطقه هزار جریب به خصوص دهستان پی رجه، استخرپشت و بخش هزارجریب است و حلوایی سنتی به نام جریز حلوا ست که با آرد گندم ، دوشاب، مغز سائیده شده ی گردو و کنجد تهیه می شود.
حسینی، ' خمیر طلا ' را یکی دیگر از غذاهای سنتی روستاییان در شب یلدا دانست که معمولا در اعیاد و دور هم نشینی های شبانه از جمله شب یلدا پخت می شود و استقبال کننده زیادی دارد.
وی با اشاره به تهیه' اسبه حلوا' بعنوان یکی از پرطرفدارترین حلوای شب یلدا افزود: این حلوا بعد از چیدن خرمالوی محلی و تهیه دشوی محلی پخته شده و از تخم مرغ، گردو، آرد، دشو تهیه می شود.
محمدرضا اکبری از دیگر شهروندان نکایی هم دور هم نشینی را رسمی متداول در روستاهای نکا و کل مازندران دانست که در شب یلدا از رونق بیشتری برخوردار است و جوانان در این شب با دورهم نشینی در کنار آتش، بازی کتک کاری از رسم متداول برخی روستاها در بین جوانان است و با شعرخوانی و امیری خوانی این شب را تا صبحگاه بیدارند.
وی گفت: شعری که برای شب یلدا می خواند این است: ' امشو شو یلداهه، پیشوم جریزحلواهه؛ امشو شو یلداهه، پیشوم خمیر طلاهه.
اکبری از دیگر رسم و رسوم این شب را خرجی بردن داماد برای عروس عنوان کرد و افزود: در گذشته در این شب از سوی خانواده داماد برای دخترانی که نامزد داشتند خرجی شب یلدا شامل خوراکی های مختلف و مرغ و ماهی برده می شد.
وی گفت: قصه گویی و شعر خوانی و نی نوازی پیران و ریش سپیدان فامیل از دیگر سنت های قدیمی در روستاهای شرق مازندران است که همچنان در برخی روستاها متداول است و گرمی خاصی به این دورهمی می بخشد.
یلدا که به شب زایش خورشید(مهر) معرف است؛ بلندترین شب سال است و با توجه به اینکه در پایان فصل برداشت محصولات کشاورزی واقع شده است؛ زمان خوبی برای دور هم نشینی و شادی اهالی فامیل است که به همین دلیل روزها قبل از رسیدن یلدا، همه در تکاپوی تهیه خوراکی های مخصوص این شب هستند و در نقاط مختلف استان و کشور با رسم و رسوم های مختلف، زیبا و شاد برگزار می شود تا پیوند پاییز با زمستان در این شب بلند سال، همراه با شادی، برکت و خوشی باشد.
خبرنگار: مریم نظری**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7332/1899

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۹۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوه گری بهار در طبیعت سراب گیان نهاوند + فیلم

سراب گیان یکی از زیباترین و پر آب‌ترین و از جاذبه‌های بکر و طبیعی استان همدان است که در نزدیکی شهرستان نهاوند واقع شده است. وجود چشمه، تپه باستانی گیان، آبشار، درختان چنار کهن و جنگل به زیبایی این منطقه افزوده است، این منطقه آب و هوای بسیار خنکی دارد و توجه طبیعت دوستان را به سوی خود جلب کرده است. در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگرانی بسیاری است.

گیان در زبان کردی به معنای جان است و یکی از دلایل نامگذاری این منطقه زیباییهای ویژه آن است به همین دلیل آن را سراب جان نیز می نامند.

شهروند خبرنگار ما بخش‌هایی از طبیعت زیبای سراب گیان را به نمایش گذاشت که تماشای آن خالی از لطف نیست.

منبع: حسین سهرابی - همدان

بیشتر بخوانید:

جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • اردیبهشت ماه، زمان کنترل و کاهش خسارت کرم خراط درختان گردو
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت
  • برپایی آیین های عزاداری شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در مازندران
  • برف روبی گردنه بیژن یاسوج + ویدئو |‌ حجم برف را این ماه دوم بهار ببینید
  • بهار در اشترانکوه لرستان+فیلم
  • جلوه گری بهار در طبیعت سراب گیان نهاوند + فیلم
  • بیا در آغوشم؛ به یاد «حسین بختیاری» که بهار پر کشید
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۳:۰۰
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
  • دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟