Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارومیه - آذربایجان غربی جزو مناطق پرخطر از نظر آب و هوایی محسوب می شود و یخبندان و سیل در کنار تهدید وقوع زلزله از مهمترین عوامل خسارت زای استان بشمار می روند.

خبرگزاری مهر – گروه استانها: سکینه اسمی - ایران با دارا بودن ۱۴۰۰ گسل فعال یکی از زلزله خیزترین کشورهای دنیاست که ۹۷ درصد مناطق آن زلزله خیز است اما هر گاه زلزله ای مهیب و ویرانگر مانند زلزله اهر، ورزقان، بم و یا حتی رودبار رخ می دهد، خسارات جانی و مالی آن بیشتر دامن مناطقی را که اغلب دارای بافت فرسوده هستند، می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران ۴۰ نوع بلایای طبیعی شناسایی شده که در آذربایجان غربی بستر بروز ۳۶ نوع از این بلایا فراهم است و طبق بررسی ها تنها ۳۰ درصد از ساختمانهای مسکونی در استان از مقاومت لازم در برابر بلایای طبیعی و به خصوص زلزله برخوردار هستند.

استفاده از مصالح بی کیفیت جهت کاهش هزینه اتمام ساختمان های مسکونی، نبود واحدهای تولیدی کافی برای تولید مصالح مورد نیاز در استان، عدم برنامه ریزی مناسب و اصولی مدیریت بحران از عواملی است احتمال خسارات هنگفت مالی و جانی را در برابر وقوع هر گونه بلایای طبیعی افزایش می دهد.

سالانه ۸۰ زمین لرزه با دامنه ۳ و بزرگتر در مقایش ریشتر در آذربایجان غربی رخ می دهدهر چند در ارومیه زلزله شدیدی تا به حال رخ نداده است که موجب تلفات جانی شدید شود ولی در شهرستان سلماس که بر روی گسل سلماس قرار دارد زلزله شدیدی رخ داده به طوری که زلزله سلماس ثبت جهانی شد.

آذربایجان غربی از نظر جغرافیایی در منطقه کوهستانی قرار دارد و با توجه به وجود دو هزار و ۸۵۴ روستا در این استان می طلبد تا به بحث ایمن سازی با حساسیت بیشتری نگاه شود این در حالی است که سالانه ۸۰ زمین لرزه در این استان رخ می دهد.

امسال ۱۷۸ زلزله در استان و ۱۰۰ کیلومتری حریم آن روی داده است

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی آذربایجان غربی سالانه به طور متوسط ۸۰ زلزله با دامنه ۳ و بیشتر در مقایس ریشتر در این استان رخ می دهد.

امیرعباس جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال تاکنون ۱۷۸ زلزله در سطح استان و ۱۰۰ کیلومتری حریم آن روی داده است، اظهارداشت: این زمین لرزه ها با بزرگی ۲.۵ در مقیاس ریشتر و بزرگتر در سطح استان بوده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سالجاری تاکنون ۵۹ مورد زمین لرزه بین ۳ تا ۳.۹ ریشتر و هفت مورد نیز در دامنه ۴ و بزرگتر در ریشتر بوده که نشان می دهد اتخاذ تدابیر ویژه در این زمینه ضروری است.

جعفری با بیان اینکه همچنین در سالجاری تاکنون ۱۲۱ زمین لرزه به بزرگی ۲ تا ۲.۹ ریشتر در استان رخ داده است، عنوان کرد: هر چند زلزله های سالجاری تلفات جانی و خسارات مالی چندانی در پی نداشت اما زنگ هشدار جدی بود.

۱۰ شهر و ۷۲۷ روستای آذربایجان غربی در خطر زمین لرزه قرار دارند

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی اظهارداشت: با جانمایی خط گسل بر روی مناطق مسکونی مشخص شد تعداد ۱۰ شهر با ۷۲۷ روستا با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر در استان روی خط گسل واقع شده در معرض تهدید زمین لرزه قرار دارند.

در حال حاضر ۱۰ شهر و ۷۲۷ روستای آذربایجان غربی با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت روی خط گسل قرار دارندجعفری با بیان اینکه بر اساس طرح نقشه پهنه بندی زلزله بیش از ۶۰ درصد استان در محدوده خطر قرار دارد، افزود: از شهرهای استان ۱۰ شهر سلماس، پیرانشهر، ربط، باروق، کشاورز، چهاربرج، سیلوانا، امیرآباد، سرو، سیه چشمه، قره ضیاءالدین هم اکنون بر روی خط گسل واقع شده اند.

وی با اشاره به جانمایی خطوط گسل بر روی مناطق مسکونی در استان ادامه داد: استفاده از مصالح بی کیفیت برای کاهش هزینه اتمام ساختمان های مسکونی از عواملی است که احتمال خسارات هنگفت مالی و جانی را در برابر وقوع هر گونه بلایای طبیعی افزایش می دهد.

جعفری با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی ۷۲۷ روستا با جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفر بر روی خط گسل قرار دارند، افزود: آذربایجان غربی از نظر جغرافیایی در مناطق کوهستانی قرار دارد و با توجه به وجود دو هزار و ۸۵۴ روستا در این استان می طلبد تا به بحث ایمن سازی با حساسیت بیشتری نگاه شود.

۳۰درصد از واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شدند

وی در خصوص مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی اضافه کرد: با توجه به اهمیت مقاوم سازی مساکن روستایی در برابر زلزله، تا کنون ۳۰ درصد از این واحد های مسکونی با مدیریت بنیاد مسکن استان مقاوم سازی شده اند و امیدواریم با ترویج فرهنگ مقاوم سازی ساخت و ساز ها در مناطق روستایی، این درصد افزایش یابد.

جعفری ادامه داد: در حال حاضر ۴۰ هزار واحد روستایی آذربایجان غربی تحت پوشش بیمه حوادث هستند و ۲۰۰هزار واحد مسکن روستایی نیز در این استان نیازمند رسیدگی و اجرای طرح بهسازی و مقاوم سازی است.

وی در خصوص ضرورت بیمه کردن ساختمان ها و واحدهای روستایی در استان ادامه داد: مقرر شده با دستور استاندار آذربایجان غربی تمامی واحدهای مسکونی روستایی در استان در برابر حوادث و بلایای طبیعی بیمه شوند.

یکی از مهمترین مواردی که در وقوع زمین لرزه مهم و با اهمیت جلوه می کند مقاوم بودن واحدهای مسکونی است که موجب کاهش بار خسارات مالی و در عین حال تلفات جانی می شود. ضرورتی که در استان آذربایجان غربی به دلیل زندگی و معیشت ۳۴.۶ درصد از جمعیت استان در بافت روستایی دوچندان به نظر می آید.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه طرح مقاوم سازی واحدهای روستایی در دست اجراست، افزود: برنامه اجرای طرح مقاوم سازی خانه های روستایی برای ۸۳ هزار واحد مسکونی آذربایجان غربی تدوین شده است.

طرح مقاوم سازی واحدهای روستایی آذربایجان غربی در دست اجراست

محمود بدلی با بیان اینکه، این طرح در مرحله اول در ۵۰۱ روستا در قالب ۷۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن روستایی اجرایی شده است، گفت: کارمزد تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی تنها پنج درصد است و همه روستاییان می توانند از این تسهیلات با مبالغ ۲۰۰ و ۱۸۰ میلیون ریال بهره مند شوند.

وی افزود: این تسهیلات در روستاهای مرزی ۲۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده که ۲۰ میلیون ریال بیشتر از دیگر روستاهاست و می توان آن را مشوقی برای مقاوم سازی روستاهای محروم دانست.

برنامه اجرای طرح مقاوم سازی خانه های روستایی برای ۸۳ هزار واحد مسکونی آذربایجان غربی تدوین شده استبدلی خاطرنشان کرد: تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در دیگر روستاهای آذربایجان غربی نیز به میزان ۱۸۰ میلیون ریال پرداخت می شود و مدت بازپرداخت آن نیز ۱۵ سال در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: روستاییانی که قصد ندارند از این تسهیلات استفاده کنند نیز می توانند برای استفاده از خدمات رایگان مشاوره تخصصی در خصوص اصول فنی منطقه از این اداره کل کمک بگیرند تا در صورت بروز حوادث طبیعی آمار تلفات کاهش یابد.

بدلی، با بیان اینکه ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله مهمترین هدف اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی است، افزود: امیدواریم با توجه به این امر، روستانشینان همراهی بیشتری در این خصوص داشته باشند.

در حال حاضر ۲ هزار و ۱۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در آذربایجان غربی وجود دارد؛ این استان مرزی دارای سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفر جمعیت است که ۳۴.۶ درصد از آن در مناطق روستایی و ۶۵.۴ درصد در مناطق شهری سکونت دارند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۸۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد

معاون امور مجلس،حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: خانه انصاری ارومیه در آینده نزدیک با کاربری جدید آماده میزبانی از گردشگران خواهد شد.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، جواد واحدی در بازدید از پروژه مرمتی خانه انصاری شهرستان اظهار کرد: خانه انصاری ارومیه از جمله خانه‌های قدیمی این شهرستان بوده که با تحویل به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی اقدامات مرمتی آن آغاز شده و امید است در آینده نزدیک با کاربری جدید آماده میزبانی از گردشگران باشد.

وی افزود: مرمت این بنای تاریخی در چند فصل انجام می‌شود و در این فصل مرمت و به‌سازی سازه‌ای بنا، حذف الحاقات نامتناجس و آسیب‌رسان و ساماندهی و اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی افزود: انجام مرمت‌های معماری اعم از نازک‌کاری و اجرای کف‌سازی متناسب، بازسازی بخش‌های تخریب شده بنا مطابق الگوی تاریخی، ساماندهی و محوطه‌سازی بنا و نیز اجرای دیوار محوطه حیاط ضلع جنوبی جزو اقداماتی مرمتی این بنا هستند.

کد خبر 749457

دیگر خبرها

  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • وقوع زمین لرزه ای به قدرت ۴.۶ ریشتر در سیرچ کرمان
  • وقوع زلزله در سیرج / کرمان لرزید
  • ارزیابی مناطق متاثر از زمین لرزه سیرچ/ خسارتی گزارش نشد
  • جزییات زلزله ۴.۶ ریشتری در کرمان
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود
  • مقاوم‌سازی ۲۵۶ واحد مسکن روستایی در فامنین
  • احیای واحدهای راکد در آذربایجان‌غربی
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • بررسی مسائل و مشکلات روستا‌های پیرانشهر با حضور مدیر کل بنیاد مسکن استان آذربایجان غربی