Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین-ایرنا-مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: در راستای حفاظت از بناهای ارزشمند تاریخی، عملیات اجرایی مرحله دوم‌ مرمت آب انبار تاریخی روستای لوشکان از توابع بخش اسفرورین شهرستان تاکستان آغاز شد.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، محمد علی حضرتی با اشاره به اهمیت آثار تاریخی و محوطه‌های پیش از تاریخ بخش اسفرورین، گفت: تاکستان یکی از حوزه‌های تمدنی دشت قزوین و حلقه ارتباطی تمدن‌های گمشده مستقر منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: این منطقه با وجود آثار مهمی چون تپه‌های باستانی و محوطه‌های پیش از تاریخ، آب انبار تاریخی لوشکان و حصار یاری آباد می‌تواند به عنوان یکی از حوزه‌های مهم گردشگری استان قزوین تعریف می شود.
حضرتی درباره روند مرمت آب انبار تاریخی روستای لوشکان،گفت: آب انبار تاریخی این روستا از توابع بخش متعلق به دوره قاجار است که فاز اول عملیات مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی شامل برداشت بافت نامتعارف ساخته شده با آجر سه سانتی و اجرای دوباره سر در راه شیربوده است.
وی ادامه داد: همچنین آوار برداری بام راه شیر و بام مخزن، خندان کردن بندهای آجری، اجرای دوغاب گچی دو لایه، تسطیح و شیب بندی با پوکه معدنی، اجرای اندود سیمان، اجرای اندود عایق رطوبتی و آجر فرش روی بام و ساخت دیواره غربی مخزن آب انبار و دیواره شمالی پاشیر با یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی میراث فرهنگی از دیگر کارهای صورت گرفته در مرحله اول مرمت این بنا بوده است.
وی اظهار کرد: فاز دوم عملیات مرمت آب انبار لوشکان شامل اجرای آجر فرش بام و راه شیر، بندکشی آجرفرش بام و راه شیر، ایجاد ارتباط از راه شیر به مخزن آب انبار، اجرای ورودی آجری از راه شیر به مخزن و آجر فرش کف مخزن آب انبار و بندکشی است که با 750 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی میراث فرهنگی تحت آغاز شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در پایان یادآور شد: امیدواریم با ساماندهی و مرمت این آثار بتوانیم گام مهمی در راستای حفاظت و نگهداری از مواریث ارزشمند تاریخی-فرهنگی و تقویت فرصت‌های گردشگری استان در حوزه روستایی برداریم.
استان قزوین با یک درصد مساحت کشور، دارای یک هزار و 304 اثر ثبت شده تاریخی و طبیعی در فهرست آثار ملی است.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۰۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه ذخیره آب در بندر امام‌حسن بوشهر

ابوالحسن عالی در توضیح این خبر به ایسنا گفت: این پروژه با 500 میلیارد ریال اعتبار اجرایی شده که از این میزان 80 میلیارد ریال در پروژه هزینه شده است.

وی بیان کرد: پروژه مخزن 2 هزارمترمکعبی ذخیره آب در بندر امام حسن به همراه تاسیسات جانبی در دست اجراست که پیش‌بینی شده در صورت تحقق اعتبارات مصوب دهه فجر امسال وارد مدار بهره‌برداری شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تصریح کرد: پروژه احداث مخزن یکی از رویکردهای اصلی شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر برای تامین آب شرب پایدار است که این مهم تاکنون در مناطق مختلف استان عملیاتی شده است.

 عالی افزود: مخازن ذخیره آب کمک می‌کند تا در صورت قطع آب شبکه اختلالی در روند توزیع آب در بین مشترکان صورت نگیرد.

منبع: روزنامه قدس تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه ذخیره آب در بندر امام‌حسن بوشهر
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • عملیات اجرایی مخزن آب شرب شهر گوجان آغاز شد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • همراه با اخبار ورزشی دهم اردیبهشت استان قزوین
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی