Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزشی وزارت علوم، گفت: در زمینه رشته‌های تحصیلی نیز اتفاقات خوبی افتاد و در زمینه بین رشته‌ای نیز در سه سال اخیر برای 70 رشته بین رشته‌ای مجوز صادر کردیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، مراسم تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه فردوسی مشهد دیروز با حضور مسئولان دانشگاهی در دانشکده علوم پایه این دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم مجتبی شریعتی نیاسر، معاون وزیر علوم گفت: آموزش و پژوهش دو بال تکامل یک جامعه هستند و با حرکت در یک راستا مشکلات جامعه در عرصه‌های مختلف را رفع می‌کنند.

وی با بیان اینکه پژوهش‌های دانشگاهی باید منجر به حل مشکلات جامعه شود خاطرنشان کرد: آموزش باید برای پژوهش باشد و این پژوهش باید با حل مشکلات جامعه بتواند نیاز مردم را برطرف کند.

معاون آموزشی وزارت علوم، ادامه داد: مأموریت گرایی یک موضوع مغفول مانده در آموزش عالی است که نبود این مقوله ما را با چالش مواجه می‌کند.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: در آموزش عالی هیچ حوزه مدیریتی نباید جدای حوزه‌های مدیریتی دیگر فعالیت کند و از آن جا که آموزش و پژوهش هم راستا با هم هستند باید به ‌صورت تلفیقی اهداف خود را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه تعداد دانشجویان در ایران چند برابرمتوسط جهانی است، بیان کرد: خوشبختانه در این چهار سال گذشته با پذیرش تعداد کمتر دانشجو توانستیم این امر را کنترل کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، ادامه داد: در زمینه رشته‌های تحصیلی نیز اتفاقات خوبی افتاد و در زمینه بین رشته‌ای نیز در سه سال اخیر برای 70 رشته بین رشته‌ای مجوز صادر کردیم.

شریعتی نیاسر در ادامه سخنانش به کمبود امکانات دانشگاهی اشاره و تصریح کرد: کمبود این امکانات به ویژه در امر پژوهش بسیار مشهود است که ناشی از بی‌مهری دستگاه‌های اجرایی نسبت به پژوهش‌های آموزش عالی است.

وی با بیان اینکه این بخش نیازمند افزایش اختصاص بودجه است ابراز امیدواری کرد که در لایحه بودجه به این امرو توجه بیشتری کند

معاون آموزشی وزارت علوم در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر هدفمند و کاربردی بودن پروژه‌های دانشگاهی بیان کرد: پروژه‌های تقاضا محور باعث ارتقای سطح کیفی می‌شوند، اما شاهدیم که پروژه‌های تحصیلات تکمیلی عموما عرضه محور هستند که این اصلا مطلوب نیست.

اولین مأموریت یک دانشگاه جامع تولید علم و حرکت در مرزهای علم و دانش است

در ادامه این مراسم محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اولین مأموریت یک دانشگاه جامع را تولید علم و حرکت در مرزهای علم و دانش دانست و افزود: دانشگاه‌ها همچنین با رفع نیازهای جامعه باید به افزاش رفاه اجتماعی کمک کنند.

وی بیان کرد: افزای ثروت ملی و کمک به تحقق برنامه‌های رفاهی از دیگر ماموریت‌های دانشگاه است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تربیت فرهیختگان و افزایش سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه را از ماموریت‌های یک دانشگاه جامع دانست و افزود: در دانشگاه فردوسی مشهد در تلاشیم تا با وجود محدودیت‌های زیاد دانش و پژوهش در اکوسیستم، این دانشگاه به جایگاه خود برسد.

کافی تولید علم را وظیفه دانشگاه عنوان کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از دانشگاه‌ها مقاصد سیاسی را دنبال می‌کنند که این امر باعث می‌شود نتوانند رسالت و ماموریت اصلی خود را عملیاتی کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با ارتباط آموزش و پژوهش و همچنین تعاملات اعضای هیئت‌علمی با دانشجویان خصوصاً دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعاملات گروه‌های آموزشی با یکدیگر درزمینه های پژوهشی افزایش یابد.

لازم به ذکر است در پایان مراسم از برگزیدگان علمی و فناوران برتر تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۶۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی

دریافت 48 MB

به گزارش خبرنگار مهر، نشست ۵ ساعته خانه گفتگوی تحول در علوم انسانی با حضور بیش از ۸۰ استاد برجسته و چهره‌های علمی و فرهنگی کشور در سالن شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد.

محمد مقیمی استاد دانشکده مدیریت و رییس دنشگاه تهران در این نشست گفت: اجتهاد علمی در حوزه تحول علوم انسانی یعنی اینکه دو بال قدرت نظریه پردازی و جسارت و جرأت و پذیرش ریسک که عمدتا ناظر بر اجرای این مقوله در محیط دانشگاه است را مدنظر داشته باشیم و این موضوع را با جدیت در دانشگاه دنبال کنیم. در راستای این دغدغه، شورای تحول علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت و یک دوره مدیریتی را پشت سر گذاشت و امروز در دوره جدید مدیریت شورای تحول علوم انسانی که آقای دکتر عاملی استاد محترم دانشگاه تهران مسئولیت آن را پذیرفتند، دوره‌ای تازه را در زمینه تحول در علوم انسانی آغاز کرده‌ایم.

در ادامه این نشست سعید رضا عاملی رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: دانشجویان المپیادی های فیزیک و ریاضی اکثرا در رشته های فیزیک و ریاضی تحصیل می کنند و همه تمایلات به سمت رشته های پزشکی، مهندسی های پول ساز و رشته هایی که به لحاظ کسب و کار و به شئون اجتماعی در جایگاه بالایی قرار دارند است.

مهدی الوانی رییس سابق دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت: یک نوعی شبکه های دانش آفرینی بین دانشگاهیان ایجاد کنیم این شبکه ها باید ایجاد شود و اداره بازی و ستاد درست کردن فایده ندارد، استادان ما با یکدیگر ارتباط ندارند و این یعنی ما شبکه های دانش آفرینی نداریم.

کد خبر 6092279

دیگر خبرها

  • ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری حذف می‌شود
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شهرکرد
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • صدور مجوز جذب ۳۰۰‌معلم برای مناطق محروم و صعب‌العبور در هرمزگان
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است