Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@10:18:11 GMT

مازندران بهشتی برای غارنوردان و باستانشنان

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۰۹۱۶۱

مازندران بهشتی برای غارنوردان و باستانشنان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عبدالمطلب شریفی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی مازندران غار‌های طبیعی را از جمله جاذبه‌های گردشگری استان برشمرد و گفت: مازندران بهشتی برای غارنوردان و باستانشنان است و چند غار استان از جمله هوتو - کمربند بهشهر داری شهره جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی برنامه ریزی با ورزش و جوانان و هیئت کوهنوردی را از جمله طرح‌ها برای رونق طرح‌های غارنوردی برشمرد و افزود: ثبت و شناسنامه دار کردن غار‌ها از جمله طرح‌ها است.

شریفی از غار خورشید آخرین اسپهبد تبرستان به عنوان آخرین پناهگاه یاد کرد و گفت: این غار که احتمالا در اواخر دوره ساسانی ساخته شده است، در قرون اولیه اسلامی سنگر دفاعی مهم تبرستان بوده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی مازندران افزود: بیشتر غار‌های طبیعی مازندران توسط مردم محلی شناسایی شده اند و پای پژوهشگران دیرینه شناسی و متخصصان باستان شناسی به آن‌ها باز نشده است

غارنوردی و دیدن زیستگاه انسان‌های نخستین در مازندران

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بیش از ۱۰۰ غار در مازندران وجود دارد که به روی گردشگران آغوش گشوده اند، غار کمربند و هوتو بهشهر از معروفترین غار‌ها با شهره جهانی در مازندران است زیستگاه انسان‌های نخستین پارینه سنگی، میانه سنگی و نوسنگی بودند.

زیستگاه‌های انسان‌های پارینه سنگی، میانه سنگی و نوسنگی بر روی گردشگران در نوروز آغوش گشوده اند و تعطیلات فرصتی برای غارگردی است.

بیش از ۱۰۰ غار در مازندران وجود دارد که به روی گردشگران آغوش گشوده اند، غار کمربند و هوتو بهشهر از معروفترین غار‌ها با شهره جهانی در مازندران است زیستگاه انسان‌های نخستین پارینه سنگی، میانه سنگی و نوسنگی بودند.

غار کمربند در قسمت غربی شهرستان بهشهر و در حاشیه شرقی روستای شهید آباد واقع شده است که دارای ۱۰ متر طول و ۴ متر عرض بوده و از کف تا سقف پنج متر ارتباع دارد.

طی کاوش در این غار ۲۸ لایه ۲۰ سانتی متری شناسایی شده که از نظر گاهنگاری تاریخی حد فاصل ۹۵۳۰ ق. م. را شامل می‌شود و کاوشگری این غار به همراه غار هوتو در اواخر دهه ۴۰ میلادی توسط هیئت باستان شناسی دانشگاه پنسلیوانیا به سرپرستی پرفسور استانلی کون انجام شد.

غار هوتو در فاصله ۱۰۰ متری شرق غار کمربند واقع شده و مجموعا ۱۷ لایه استقراری از دوره فراپارینه سنگی تا دوره اسلامی در آن شناسایی شده است، ساکنان غار هوتو در دوره فراپارینه سنگی نسبت به درو غلات و کشت حبوبات آگاهی نداشته و تنها با سیستم تغذیه متناسب با گردآوری، شکار و صید امرار معاش می‌کردند.

غار نرگس:

در جنوب شرقی روستای گرجی محله و در جنب شمالی دره‌ای با شیب بسیار تند که رودخانه نکا از آن می‌گذرد قرار دارد، این غار دارای دو دهانه نسبتا بزرگ و شگفت انگیز در جهت شرقی – غربی بوده که دسترسی به تالار اول را به وسعت ۱۳۰ متر مربع میسر می‌کند و تالار دوم با وسعت تقریبی ۳۰۰ متر مربع در بخش غربی این غار واقع شده است.

غار دانیال:

این غار زیبا در ارتفاعات مشرف به سلمانشهر در غرب مازندران واقع شده است و برای رسیدن به این غار باید از روستای چاری و ارتفاعات جنگلی عبور کرد و به دهانه غار رسید.

داخل غار بسیار سرد بوده و آب گوارا و سردی هم در داخل آن جاری است، مواد آهکی چکیده زا سقف غار منظره زیبایی دارد و پهنای غار از دو تا پنج متر متغیر و طول آن نامعلوم است و به گفته بومیان به شش هزار متر می‌رسد، شباهت‌های زیادی بین غار دانیال و علیصدر وجود دارد.

غار اسپهبد خورشید:

برای رسیدن به این غار که از شهرت جهانی برخوردار است، صعود از ارتفاعات حاشیه شرقی جاده سواد کوه مقابل آبادی دوآب و ابتدای دوراهی خطیر کوه لازم است. دو آب و دوراهی خطیرکوه در ۷۰ کیلومتری قائمشهر به تهران و ۲۰ کیلومتری بعد از شهر پل سفید واقع شده است و از آنجا غار اسپهبد خورشید براحتی قابل مشاهده است.

این غار علاوه بر زیبائی‌های طبیعی از جاذبه‌های تاریخی نیز برخوردار است و عده‌ای مورخانه این اثر زیبای طبیعی را با نام دژ افسانه‌ای می‌شناسند و آثار باستانی داخل آن بیانگر این امر است که احتمالا از مراکز مهم دفاعی و پناهگاه اسپهبدان مازندران در قرون اولیه اسلامی است.

داخل غار اسپهدان، بصورت تالار‌های ساده و تقریبا دایره شکل است که ۱۹.۷۵ متر طول و ۱۴.۳۵ متر عرض داشته و فاصله بین کف و سقف آن به ۱۵ متر می‌رسد و از جمله طاق‌های مشهور جهان به شمار می‌رود و از ابتدای غار، راهروی باریکی وجود دارد که آثار اتاق‌های متعدد اطراف آن باقی مانده و دو اتاق بزرگ در راست و چند اتاق در سمت چپ با بنا‌های انتهار غار هر یک کاربرد مختلف داشته است.

سقف همه آن‌ها با چوب‌های قطور جنگلی تیرکشی شده است و جالب‌ترین قسمت غار بنای چپ آن است که تقریبا سالم مانده و با دقت در آن می‌توان به معمار داخل غار دست یافت. راهرو میانی غار ۱۱۵ متر طول دارد و در ابتدای آن پلکانی مشاهده می‌شود که هفت پله با ارتفاع ۲۷ سانتیمتر در آن دیده می‌شود که پله ششم به یک پاگرد تبدل شده و با گردش به چپ به داخل طبقه فوقانی راه پیدا می‌کند.

علاوه بر غار‌های ذکره شده، غار یخ مرا چالوس، لیدر، دیوخانه، کال، زنگیان، شیلک، سوت شاه، پیرزن خانی نور، چیلک چلندر و... از غار‌های زیبا و دیدنی مازندران به شمار می‌رود.

غار دسکند آمل:

از دیگر غار‌های زیبای مازندران است که همواره پای باستان شناسان و کوهنوردان به آن گشوده شده است، به فاصله ۸۵ کیلومتری از آمل و در فاصله ۷۰۰۰ متری شمال جاده و رودخانه هراز و همچنین در شرق روستای پلمون جاده‌ای که به سمت شهر رینه و روستای آبگرم می‌رود در سینه کش کوهی سترگ ۳۵ دخمه تا ارتفاع صد متری در دل کوه کنده شده اند.

این دخمه‌ها بصورت پناهگاه و مانند دژ مستحکمی است که راه یابی به بعضی از قسمت‌های آن سخت و غیر ممکن است و تنها راه دسترسی به آن‌ها استفاده از ابزار صخره نوردی است این دخمه سنگی یکی از شاخص‌ترین نمونه‌ها در محور هراز و حتی ایران است، تعدد طبقات با همدیگر در ارتباطند. تزیین دیواره بعضی از اتاق‌ها از کف تا ارتفاع ۶۰ سانتیمتر با کاهگل و گل اخری (در دخمه سنگی آب اسک نیز همین مورد وجود دارد)، ایجاد دیوار دفاعی با مصالح سنگ و ساروج و همچنین المان‌های کلی تنها بخشی از خصوصیات ویژه این دخمه‌ها است.

با بررسی غار دستکند آب اسک تنها یک غار در دو طبقه بسیار زیبا ساخته شده است که شامل یک اتاق روباز با یک طاقچه در جهت شرقی، طبقه دوم با یک سکو، ورودی قوسی شکل، اتاقی به ابعاد یک متر در دو متر، در جهت شرق این اتاق دالانی به طول یک با ارتفاع یک، که یک شخص بصورت خمیده می‌تواند وارد فضایی شود که در واقع شامل یک سرویس بهداشتی به همراه یک (احتمالا) حمام با سکویی به ارتفاع نیم متر و به طول یک مترو نیم ایجاد شده است. در حال حاضر بخش‌هایی از غار‌های دستکند روستای آب اسک توسط روستاییان بومی دامدار تبدیل به آخور و محل نگهداری علوفه و دام شده است یا اینکه این دخمه‌ها در ابتدا با همین نوع کاربری ایجاد شده باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، علی اسلامی یک دوستدار طبیعت و علاقمند به ورزش کوهنوردی در مازندران با بیان اینکه تاکنون بیشتر غار‌های استان را پیمایش کرده گفت: متاسفانه معرفی خوبی در زمینه شناسایی غار‌های استان صورت نگرفته و غارنوردی چندان جا نیفاده است.

وی با بیان اینکه هنوز دهانه بسیاری از غار‌ها بسوی طبیعت گردان گشوده نشده است افزود: مازندران با داشتن بیش از ۱۰۰ غار طبیعی و تاریخی از نظر داشتن غار‌هایی با عمق مناسب و طبیعی در کشور بی نظیر است.

اسلامی گفت: وضعیت این غار‌ها چندان مناسب نیست و متاسفانه بخشی از غار دستکند به آغل دام تبدیل شده است.

وی افزود: غار دانیال همانند غار علیصدر و از جمله غار‌های رودخانه‌ای به شمار می‌رود که باید با برنامه ریزی مناسب برای رونق تور‌های غارنوردی اقدام شود و حیف است از این جاذبه‌های طبیعی و ورزشی بهره چندانی نبریم.

انتهای پیام/آ

رونق طرح‌های غارنوردی با ثبت و شناسنامه دار کردن غار‌های مازندران

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۰۹۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود- در دل یک مرکز تجاری جایی که انتظار نمی‌رود، بهشتی از 161 هزار یار مهربان تو را فرامی‌خواند. باغی از کتاب‌ها که می‌توانی رایگان امانت بگیری.

محمد رحیم شربت ملکی زمانی کتابفروشی داشت. اما اتفاقی موجب شد عطوفت انسانی را ارجح دانسته و کتاب را از دنیای داد و ستد پول و زر به دنیای تبادل اندیشه و عشق بکشاند.

در گفتگویی که از وی در فضای مجازی موجود است می‌گوید زمانی که می‌دیدم کسی به کتابخانه مراجعه می‌کند و قدرت خرید ندارد، متأثر می‌شدم. دنبال فکری بودم که بتوانم کتاب را به دست کتاب‌خوان واقعی برسانم.این بود که ماجرای استتثنایی‌ترین کتابخانه ایران زمین شکل گرفت.

آقای ملک مدتی بعد از ماجرای مراجعات افراد به کتابفروشی این مجموعه را تبدیل به کتابخانه‌ای جهت امانت کتاب کرد. برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره پدر و مادرش و ایجاد چرخه‌های دانش افزایی و مطالعه، باغ کتاب ملک در مرکز تجاری ولنجک متولد شد. مالک این مجموعه حتی برای اینکه میزبان خوبی باشد در سال 75 مرکز کارشناسی و در سال 81 مدرک کارشناسی ارشد خود از رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی را ضمیمه بینش متعالی خود ساخت.

131 هزار کتاب در گردش

این مجموعه که همنشینی 161 هزار کتاب است در طول زمان با همت مردم توسعه یافته است و امروز گفته می‌شود، نیمی‌از کتاب‌ها اهدایی خود مردم است. در وضعیت فعلی نیز حدود 131 هزار کتاب از تعداد کل کتاب‌ها در سراسر ایران و در شهرها و روستاها در گردش بوده و امانت در دست مردم است.

کتاب‌ها تا چندی پیش حتی به صورت موضوعی نیز قفسه‌بندی نشده بود و مخاطب با ورود به این ملک، با دریایی از کتاب‌ها مواجه می‌شد و باید می‌گشت تا الماسی که به سراغش آمده پیدا کند.  با قفسه‌بندی موضوعی بازدید‌ها بیشتر هم شده است.

موضوعاتی از جمله منطق، فلسفه، ادبیات، ادیان و مذاهب، کودک و نوجوان، زبان‌های خارجی، شعر، ادبیات و رمان و حتی کتاب‌های درسی دیده می‌شود و اینطور نیست که کتاب‌ها کیفیت لازم را نداشته باشد بلکه مردم با شور و اشتیاق بهترین و حتی کمیاب ترین کتاب‌های خود را به این مجموعه اهدا می‌کنند.

ببرید و 6 ماه بعد برگردانید

نه تنها در این کتابخانه فهرست جستجوی کتاب نیست بلکه مقوله‌ای به نام عضویت نیز وجود خارجی ندارد. در باغ بهشت کتاب به روی همه گشوده است و از 10 صبح لغایت9 شب در تمامی ‌روزهای هفته در خدمت علاقه‌مندان است. حتی قفسه‌ای در خارج از کتابفروشی با هزاران کتاب تعبیه شده که در صورت تعطیلی کتابخانه علاقه‌مندان بتوانند از آن جا کتاب خود را تهیه کرده و دست خالی نروند.

این مجموعه بر اساس اعتماد و رفاقت بنا شده و برای امانت کتاب‌ها هیچ مدرکی و حتی نام نویسی وجود ندارد. مراجعان کتاب‌ها را می‌برند و در صورتی که ساکن تهران باشند تا 6 جلد و در صورتی که از شهرستان‌ها آمده باشند تا 8 جلد می‌توانند کتاب با خود ببرند.

اما به گفته فعالان این کتابخانه، مردم اغلب کتاب‌ها را بر گردانده و حتی کتاب هم برای هدیه می‌آورند. شعار باغ کتاب ملک این است که اگر قادر نبودید کتاب را برگردانید حداقل به فرد دیگری برسانید تا او نیز مطالعه کند و گردش مطالعه برقرار بماند.

افرادی که در داخل ایران سکونت دارند می‌توانند کتاب‌های امانی را تا 6 ماه در نزد خود نگه دارند و افرادی که خارج از کشور هستند تا یک سال می‌توانند کتاب‌ها را در اختیار داشته باشند.

می‌توان گفت در وضعیتی که سه هزار و 741 باب  کتابخانه عمومی در کشور فعال است، باغ کتاب ملک به سادگی با ایجاد فضایی از دوستی و نشاط و اعتماد متقابل بیش از کتابخانه‌های عمومی ‌بازدید و مراجعه کننده داشته است و جالب آنکه هیچگاه نیازی به ارائه گزارش از عملکرد خود نداشته و در شبکه‌های اجتماعی محور اصلی را تقدیر از اهداکنندگان  کتاب و چهره‌های اهل قلم و خود مردم قرار داده است.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • عجیب‌ترین استادیوم فوتبال جهان بر روی صخره‌های سنگی (فیلم)
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • انجام نخستین عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • موفقیت آمیزبودن عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • تالاب دورگه‌سنگی نقده میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • عکس| تصویری از مجسمه سنگی رونالدو و شباهت عجیبش به این بازیکن