Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایلنا، مهدی الیاسی: هشدار بانک مرکزی مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت موسسه قرض‌الحسنه خاتم‌الانبیا، گامی دیگر در ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی بود. این تشکیلات غیرمجاز که مانند بسیاری از تعاونی‌ها و موسسات مالی غیر مجاز، تحت عنوانی مقدس ( خاتم‌الانبیاء ) فعالیت می‌کرد نسبت به انتشار غیرقانونی اوراق گواهی سپرده سرمایه‌گذاری اقدام کرده بود و متاسفانه علی‌رغم تجارب تلخ سپرده‌گذاری در سایر تعاونی‌ها و موسسات غیرمجاز، بار دیگر عده‌ای از هموطنان نسبت به سرمایه‌گذاری در آن اقدام کرده‌ و اموال خود را در معرض خطر قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی در نقد عملکرد بانک مرکزی می‌گویند چرا این قبیل موسسات، مدتی بدون مجوز فعالیت می‌کنند و پس از آن که تعداد زیادی از شهروندان در این موسسات غیرقانونی سپرده‌‌گذاری کردند، بانک مرکزی نسبت به غیرقانونی بودن این موسسات هشدار می‌دهد. در واقع هشدار بانک مرکزی را نوشداروی پس از مرگ سهراب می‌دانند.

در این خصوص توجه به چند نکته ضروری است:

1. ریشه این انتقاد به تصور نادرست از وظایف و امکانات بانک مرکزی مربوط است. در واقع بسیاری از شهروندان تصور می‌کنند بانک مرکزی از قوه‌ای قهریه برای برخورد با موسسات غیرمجاز برخوردار است. در این خصوص وظایف و اختیارات بانک مرکزی با وظایف و اختیارات قوه قضاییه خلط شده است. بانک مرکزی نهاد ناظر بر بازار پول است که در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در بخشی ویژه، بانک‌ها و موسسات مالی مجاز را معرفی کرده است. طبیعی است هر بانک و موسسه‌ای که در این فهرست موجود نباشد از نظر بانک مرکزی غیرقانونی است و این وظیفه قوه قضاییه است که با اختیارات قانونی‌اش نسبت به برخورد با این موسسات برخورد کند.

2. حتی در مورد بانک‌ها و موسسات مالی مجاز و قانونی نیز بانک مرکزی نمی‌تواند صحت عملکرد آتی مدیران این بانک‌ها و موسسات را گارانتی کند. اساسا چنین تضمینی در هیچ یک از بخش‌های اقتصادی وجود ندارد. مگر وزارت صنعت می‌تواند تضمین بدهد که فلان شرکتی که مجوز دارد و مثلا تلویزیون تولید می‌کند، حتما محصول با کیفیت ارائه می‌دهد؟ بدیهی است در صورتی که یک تولید کننده یا وارد کننده تلویزیون مرتکب تخلف شد این وظیفه دستگاه قضایی است که با متخلف برخورد کرده و به شکایت خریداران ِ متضرر رسیدگی کند. همین روند بدیهی در مورد بانک‌ها و موسسات متخلف نیز صادق است.

4. اگر یک فروشنده تلویزیون یا سازنده اتومبیل، مرتکب تخلف شد و مثلا پس از دریافت پول، خودرو یا تلویزیون را تحویل مشتری نداد، وزارت صنعت مسئول پرداخت وجوه پرداختی خریداران از محل بودجه عمومی نیست. بلکه این قوه قضاییه است که با توقیف اموال شرکت متخلف، خسارت افراد متضرر را پرداخت می‌کند. این رویه رایج در همه بخش‌های گوناگون صنعتی و تجاری کشور است و این رویه عینا در مورد بانک‌ها نیز صدق می‌کند.

آنچه در سال‌های اخیر شاهد بودیم این است که برخی اصول بدیهی اقتصادی و حقوقی فراموش شده و عده‌ای، چیزی که از هیچ یک از نهادهای ناظر ( مثلا وزارت صنعت یا کشاورزی) توقع ندارند را از بانک مرکزی متوقع هستند.

3. این که علی‌رغم هشدارهای مکرر سال‌های اخیر، همچنان عده‌ای از هموطنان در موسسه‌ای غیرقانونی مانند موسسه قرض‌الحسنه خاتم‌الانبیا سپرده‌‌گذاری می‌کنند، جز «رفتار غیرمسئولانه عده‌ای از شهروندان در قبال اموال خود» نام دیگری ندارد. افرادی که همواره نیز توقع دارند بانک مرکزی تاوان رفتار غیرمسئولانه آنان را از محل منابع خود ( که متعلق به عموم مردم است ) پرداخت کند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۵۱۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد

جام جم آنلاین اصفهان؛ بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین تعداد وام پرداختی در سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داد.

این بانک در سال گذشته بیش از ۳ میلیون و ۸۵۰هزار فقره وام پرداخت کرده است. وام‌های پرداختی بانک در سال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۳ میلیون فقره بوده است.

برای دومین سال پیاپی است که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران موفق می‌شود بیشترین تعداد وام‌های پرداختی در سطح شبکه بانکی کشور را به خود اختصاص دهد.

گفتنی است مبلغ وام‌های پرداختی بانک نیز با رشد ۸۸درصدی در سال گذشته به مبلغ ۲۱۴ همت رسیده است.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

دیگر خبرها

  • تدوام ثبات قیمت دلار مبادله‌ای/ یورو کاهشی شد
  • تدوام ثبات قیمت دلار مبادله‌ای؛ یورو کاهشی شد
  • دیدار معاون فرهنگی اجتماعی انتظامی استان با رییس بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • برخورد با مراکز غیرمجاز سقط جنین به‌صورت جدی دنبال می‌شود
  • حساب پس‌انداز برای این افراد غیرقانونی شد
  • لزوم استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم‌الانبیا در حل مشکلات بندرعباس
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱/ تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت
  • وام بزرگ ۳۰۰ میلیون تومانی را از این بانک‌‎ها دریافت کنید