Web Analytics Made Easy - Statcounter

طراحان و تولیدکنندگان لباس در مراسم رونمایی از کتاب سال مدولباس ایران، دغدغه‌ها و گلایه‌های خود در زمینه تولید پوشاک ایرانی و رقابت با البسه خارجی را بیان کردند. ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مراسم رونمایی از دومین کتاب ملی مدولباس ایران با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس ایران و فعالان عرصه مدولباس در تالار رودکی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*چهار شرط لازم برای موفقیت لباس ایرانی

رحیم چگینی مدیرعامل شرکت تعاونی زاگرس‌پوش در این مراسم گفت: با چهار شرط لازم می‌توانیم در تولید کالای ایرانی موفق باشیم؛ اول تولیدکنندگان و طراحان لباس، دوم دولت،  سوم دانشگاهیان و صاحبان فکر و چهارم مردم. در ابتدا تولیدکنندگان و طراحان لباس را باید در نظر گرفت یعنی اگر بخواهیم محصول ایرانی قابل رقابت باشد باید از خودمان شروع کنیم، با نوآوری محصولاتی در شأن مردم ایران را تولید کنیم. اکنون که برای واردات لباسهای خارجی محدودیتهایی اعمال شده ما باید با استفاده از این فرصت طراحی، تنوع و کیفیت محصولات خود را ارتقاء دهیم و مطابق سلیقه مشتری تولید کنیم. کسی که مانتو، کت و شلوار یا پالتوی ایرانی می‌پوشد باید به پوشش خود افتخار کند و احساس بدی نداشته باشد.

چگینی با بیان اینکه بازار را لمس کنیم و مدلهای جدید را در نظر بگیریم، افزود: از سوی دیگر دولتمردان باید از تولیدکنندگان و طراحان لباس حمایت کنند تا قیمت تمام‌شده لباس پایین بیاید و همچنین با قاچاق لباس به داخل کشور مقابله شود. دانشگاهیان نیز باید ارتباط میان دانشگاه و بخش صنعت را برقرار کنند؛ متاسفانه دانشجویان این رشته ادعای حرفه‌ای بودن دارند اما زمانی که وارد این عرصه می‌شوند حرفی برای گفتن ندارند. طراحان ترکیه‌ای بازار جهانی لباس را به خوبی رصد می‌کنند تا با مدلهای جدید لباس آشنا شوند؛ لازم است طراحان ما نیز این کار را انجام دهند.

وی اذعان کرد: مردم نیز همیشه حامی لباس ایرانی بوده‌ و هستند، مردم باید تعصب ایرانی خود را در این زمینه حفظ کنند و اگر لباس ایرانی تنوع و کیفیت خوبی دارد دیگر به سراغ برندهای خارجی نروند. ما هم باید کالای باکیفیت تولید کنیم تا بتوانیم کشوری سرافزار داشته باشیم.

*تفاوت کلاس پوشاک ایرانی و خارجی

مهدی مذنبی مدیرعامل مجتمع «آرتا مد» در ادامه گفت: زیرساختهایی که در گذشته وجود نداشت بحمدالله امروز توسط کارگروه مدولباس ایجاد شده است؛ تولیدکنندگان لباس هر جا که تریبونی پیدا می‌کنند ناچارند از مشکلات خود بگویند. البته مردم ما آموخته‌اند که چگونه بحرانها را به فرصت تبدیل کنند.

مذنبی با انتقاد از وضعیت فعلی ارز در کشور، خاطرنشان کرد: مشکل ارز از معضلات بزرگ در تمامی بخشهای تولید است. در بسیاری از بخشها حلقه‌های ارتباطی موجود است اما متاسفانه از هم گسسته هستند. ما در روند، کیفیت و شیوه‌های تولید توانا هستیم اما نیاز به ارتقاء داریم؛ ما نیاز به خوراک، فکر، دیدن و دیده‌شدن داریم.

وی درباره تفاوت کلاس پوشاک ایرانی و خارجی، تأکید کرد: ایران بازار بزرگی برای فروش لباس دارد اما در این میان برندهای خارجی اقبال بلندی در تصاحب سهم بزرگی از بازار در کوتاه‌ترین مدت ممکن داشتند و به خاطر کیفیت خوب لباسهایشان ما را در محدودیت قرار دادند. پس ما باید کوشا باشیم تا کلاس پوشاک ایران را به کلاس جهانی برسانیم. ما باید برند ایرانی-جهانی ایجاد کنیم یعنی محصولات ایرانی‌ای تولید کنیم که قابلیت جهانی شدن داشته باشند نه اینکه فقط به دنبال تولید کالای ایرانی باشیم. ما نباید از برندهای خارجی واهمه داشته باشیم بلکه باید در بالاترین سطوح رقابتی گوی سبقت را از آنها برباییم.

مدیرعامل مجتمع «آرتا مد» ادامه داد: چینی‌ها ملحفه‌های بیمارستانی را جمع‌آوری و بازیافت می‌کنند و با استفاده از آن، تی‌شرتهای ارزان‌قیمت تولید می‌کنند که بی‌کیفیت‌ترین مواد و رنگ را دارد و در بازار ایران با قیمت حدوداً 10 هزار تومان عرضه می‌شود؛ لباس شب زنانه چینی در بازار ایران با قیمت 30 هزار تومان عرضه می‌شود، با این شرایط یک مغازه‌دار که ماهیانه 10 تا 30 میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کند چگونه می‌تواند کار کند و بدیهی است که ضرر می‌کند. تاکید می‌کنم که لباسهای ایرانی از بهترین و بهداشتی‌ترین مواد تولید می‌شوند و من تمامی واردکنندگان قانونی و غیرقانونی لباس را به حمایت از لباس ایرانی دعوت می‌کنم.

انتهای پیام/

 

 

R1489/P1011199/S4,40/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۱۹۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد

صندوق بین‌المللی پول از کاهش قابل توجه بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد ایران و الجزایر کمترین میزان بدهی خارجی را در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی طی این سال داشته‌اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود موسوم به چشم‌انداز اقتصاد منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی به بررسی میزان بدهی خارجی 28 کشور منطقه از جمله ایران پرداخته است.

بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی ایران به همراه الجزایر کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را در مقایسه با سایر کشورهای منطقه داشته‌اند.

در این گزارش نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 تنها 1.7 درصد اعلام شده است که کمتر از همه کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی به‌جز الجزایر است.

بدهی خارجی ایران در سال 2023 کاهش قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته است. در سال 2022 نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی 2.2 درصد اعلام شده بود که بر این اساس این رقم در سال 2023 کاهش 22 درصدی داشته است.

میزان بدهی خارجی الجزایر به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته میلادی 1.3 درصد گزارش شده است. بحرین با بدهی 201.4 درصدی بدهکارترین کشور خاورمیانه شناخته شده است.

متوسط بدهی کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به کل تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال 2023 برابر با 47.8 درصد برآورد شده است.

نسبت بدهی کشورهای صادرکننده نفت منطقه به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال نیز 42.9 درصد اعلام شده است. بر این اساس متوسط بدهی خارجی منطقه 28 برابر ایران بوده است .

صندوق بین‌المللی پول نسبت بدهی خارجی عربستان به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 را 26.6 درصد محاسبه کرده است که 15 برابر بدهی خارجی ایران است. بدهی خارجی امارات متحده عربی نیز معادل 94.7 درصد تولید ناخالص داخلی آن در سال جاری برآورد شده که 55 برابر ایران است.

نسبت بدهی خارجی برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال عبارت است از: آذربایجان 9.8 درصد، عراق 22.8 درصد، کویت 35.8 درصد، عمان 60.3 درصد، مصر 50.1 درصد، گرجستان 71.8 درصد، اردن 84.1 درصد، مراکش 48.8 درصد، پاکستان 40.1 درصد، تاجیکستان 64.7 درصد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • معرفی دو گزینه اروپایی سرمربیگری تیم ملی بسکتبال
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • شگفتی هیات‌های تجاری قطر و ترکیه از توانمندی صادراتی دانش بنیانها