Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@23:43:29 GMT

انتقاد از مدیریت غیرمردمی و غیرصنفی خانه-موزه جلال و سیمین

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۸۶۴۵۶

انتقاد از مدیریت غیرمردمی و غیرصنفی خانه-موزه جلال و سیمین

خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ: کار مرمت و بازسازی خانۀ دو نفر از نویسندگان معاصر، یعنی زنده یادان جلال آل احمد و سیمین دانشور، سرانجام پس از چهار سال به پایان رسید و مراسم افتتاح آن به عنوان «خانه- موزۀ سیمین و جلال» نیز در روز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۳۹۷ با حضور جمعی از مسئولان شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مراسم مزبور راجع به اقدامات گذشته در مورد این پروژه گزارش‌هایی از سوی مسئولان ارایه شد، ولی در بارۀ آیندۀ آن اطلاعات قابل توجهی در اختیار قرار نگرفت.

برای روشن شدن این بُعد از ماجرا به سراغ محمد حسین دانایی، خواهرزادۀ زنده یاد آل احمد رفتیم تا در این مورد صحبت کنیم.

* آقای دانایی، سرانجام خانه- موزۀ جلال آل احمد و سیمین دانشور افتتاح شد. با توجه به اینکه چندین سال است پیگیر مسایل مربوط به این خانه هستید، بفرمایید که نظرتان در این مورد چیست و آینده را چگونه می‌بینید؟

البته به علت مسافرت نتوانستم شخصاً در مراسم افتتاحیه حضور داشته باشم، ولی گزارش‌ها و عکس‌ها و ویدیوهایش را به طور کامل دیده ام و از حاضران هم شنیده ام که مراسم نسبتاً خوبی بوده، گرچه مقدار زیادی نمایشی و حتی تبلیغاتی بوده و بدتر آنکه از مدعوین در کوچۀ مجاور خانه پذیرایی کرده‌اند، آنهم برای اینکه حیاط و اتاق‌ها کثیف نشود! آسایش و راحتی اهل محل و همسایگان هم که لابد اصلاً مهم نبوده و ارزش فکرکردن نداشته است!

صرف نظر از این مطلب، مجلس به صورتی کاملاً رسمی و اداری برگزار شده، یعنی تمام سخنران‌ها و بالغ بر چهار پنجم حضار جزو مقامات و مسوولان و کارکنانشان بوده‌اند و گرچه چند نفری از همسایگان و اصحاب مطبوعات هم در مجلس حضور داشته‌اند، ولی به طور کلی جای مردم عادی از جمله بزرگان اهل قلم، اعم از نویسندگان، مترجمان، شعرا و استادان دانشگاه‌ها خالی بوده است. با وجود این، همین قدر هم باید شاکر باشیم که این اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی حداقل فعلاً از خطر تخریب و انهدام نجات یافته و به سرنوشت خانۀ شخصیت‌های بزرگی همچون عارف، نیما، اخوان و غیره مبتلا نشده است.

* در مورد آیندۀ این پروژه چه اطلاعاتی دارید؟

 به قرار اطلاع، بهره‌برداری از این پروژه به عهدۀ سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران خواهد بود و این سازمان هم لابد طبق الگویی که تا کنون در مورد سایر خانه- موزه‌ها عمل کرده، در این مورد هم اقدام خواهد کرد. همانطور که اطلاع دارید، چندسالی است که ساختن خانه- موزه در ایران هم رایج شده و موسسات و سازمان‌هایی مثل بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان، شهرداری‌ها و سازمان میراث فرهنگی در این زمینه کارهایی کرده‌اند، ولی ارزیابی عملکردها به طور کلی و صرفنظر از یکی- دو مورد انگشت شمار، حاکی از شکست و ناکامی پروژه‌های مزبور و عدم تحقق اهداف مورد انتظار است.

 * نظر و پیشنهاد شما در این موارد چیست؟

 زنده‌یادان جلال آل‌احمد و دکتر سیمین دانشور نویسندگانی مردمی بودند، یعنی از مردم، برای مردم و به خاطر مردم می‌نوشتند. علت محبوبیت عمومی‌شان هم همین صفت مردمی بودن است. از طرف دیگر، آنها به طور کلی به دستگاه‌های اداری و مقامات حکومتی عنایت و اعتمادی نداشتند و در خانه‌شان هم جز به طعن و تمسخر و تهدید از اینگونه افراد یاد نمی‌شد، اما متأسفانه در شرایط فعلی به علت فراگیرشدن حضور دولت و دولتی شدن امور در اشکال و قالب‌های مختلف و همینطور به علت ضعف نهادهای مردمی، عملاً تنها مرده ریگ مادی بازمانده از این دو نویسنده، به صورت انحصاری به دست نهادهای دولتی و شبه دولتی مثل شهرداری افتاده و نقش مردم در تأسیس و راه اندازی آن نادیده گرفته شده است.

این نادیده گرفته شدن، مخصوصاً در مورد یادگارهای بازمانده از این دو نویسندۀ مردمی، بدان معنی است که ما از گام اول به بیراهه رفته‌ایم و از مسیر اصلی خارج شده‌ایم. منظورم این است که تعیین تکلیف و مدیریت نهادهای عمومی و عام المنفعه جامعه که با خواست‌ها و انتظارات هزاران نفر ارتباط دارد، صرفاً بر عهدۀ دولت و شهرداری‌ها و سازمان‌های مشابه نیست و راه حل مسایل آنها نمی تواند صرفاً مبتنی بر تشخیص و تصمیم  موردی یک واحد اداری باشد، بلکه در این موارد باید به مردم اعتماد کرد و از نظریات و ظرفیت‌های موجود در نهادهای مردمی استفاده کرد.

پیشنهاد بنده به طور مشخص این است که شهرداری تهران با توجه به اینکه درگیر صدها مسأله مهم و کلان در سطح این شهر بزرگ است، حضور و مسوولیت خودش در این پروژۀ کوچک را درهمین حد زیربناسازی محدود بداند و به فکر تصدی‌گری مستقیم در دورۀ بهره برداری نباشد، بلکه اجازه بدهد که سازمان‌ها و نهادهای مردمی و به طور خاص نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی نویسندگان و دانشگاهیان و نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و محله وارد صحنه شوند و مدیریت این نهاد فرهنگی را به صورت هیأت امنایی در دست بگیرند.

کد خبر 4295135 حمید نورشمسی

منبع: مهر

کلیدواژه: جلال آل احمد سیمین دانشور نمایشگاه کتاب تهران کتاب و کتابخوانی ترجمه مصلی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ادبیات ادبیات جهان نمایشگاه مصلی تهران بازار نشر رونمایی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۸۶۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد استاندار لرستان از تورم شدید نیروی کار در شهرداری‌ها

استاندار لرستان گفت: کارکنان شهرداری مامور در سایر دستگاه ها باید ظرف یکسال با ایجاد شغل به دستگاه محل خدمت خود شهرداری بازگردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، ابوطالب شفقت در جلسه با شوراهای اسلامی و شهرداران استان اظهار داشت: تورم نیروی انسانی یکی از مهمترین معضلات شهرداری‌هاست و باید نیروهایی که توسط شهرداری ها جذب سایر ادارات شده  و مامور هستند باید ظرف یکسال با ایجاد شغل به بدنه شهرداری برگردند.

وی با بیان اینکه شوراها پل ارتباطی دولت و مردم هستند و می توانند زمینه ی مشارکت مردم را در حکمرانی با دعوت و تشویق آنها به وجود آورند افزود: هرجا از حضور و مشارکت مردم در امور اقتصادی، عمرانی و تولیدی غفلت شد به شکست منتهی شد.

استاندار لرستان با اشاره به این موضوع که شهرداران و شهرداری ها مسئول ایجاد نشاط اجتماعی فردی و عمومی هستند، گفت: تمامی اقدامات شهرداری ها از جمله ایجاد فضای سبز، ایجاد نماهای شهری، کاهش ترافیک و تنظیف زمینه ساز نشاط فردی و اجتماعی هستند.

شفقت تاکید کرد: در شهرهای کوچک باید شرایطی فراهم شود که باعث تشویق مردم برای مهاجرت به آنها شوند.

وی همچنین درباره نقش شهرداری‌ها در گردش اقتصادی داخل استان گفت: با توجه به ازدیاد پروژه‌های خرد در شهرداری‌ها جهت گردش مالی در داخل استان برای اجرای آنها از پیمانکاران بومی استفاده شود.

استاندار لرستان با بیان اینکه  شوراها محل مطالعات نظری و عملی شهرداران هستند، عنوان کرد: آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق سرچشمه  ایجاد سیل باید توسط دستگاه‌های مربوطه انجام شده و در شهرهایی مانند خرم‌آباد و پلدختر که رودخانه‌ها از میان شهر عبور می‌کنند باید تعاملات لازم با دستگاه های ذیربط انجام شوند.

وی با اشاره به نقش مهم نمایندگان شهرهای کوچک در مجلس شورای اسلامی به جهت تدوین قوانین محرومیت‌زدایی در این شهرها گفت: نمایندگان شهرهای کوچک در مجلس می توانند با تشکیل فراکسیون‌های لازم قوانینی را در جهت ایجاد زیرساخت‌ها و محرومیت‌زدایی از این شهرها تدوین کنند.

در این جلسه شهرداران و شوراهای اسلامی شهرهای مختلف استان مشکلات و نقطه نظرات خود را در برنامه های پیشرو تشریح کردند.

انتهای پیام/645/.

دیگر خبرها

  • تقدیر استاندار کرمان از اقدام مدیریت شهری رفسنجان/ دهه هشتادی‌ها مدیران فردای جامعه هستند
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • ۱۰۴۰ دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • انتقاد استاندار لرستان از تورم شدید نیروی کار در شهرداری‌ها
  • سیمینی که دانشور بود
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت