Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، این نشست با حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن،محمد بنیادی، فعال و پیشکسوت قرآنی، احمد حاجی شریف، فعال قرآنی، محسن موسوی بلده، قاری و پیشکسوت قرآنی، مجید معارف، استاد و رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و جمعی دیگر از فعالان و مدیران قرآنی به بررسی تبیین دستاوردهای قرآنی چهار دهه از انقلاب اسلامی پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفاع مقدس ما یک جهاد قرآنی و بیداری اسلامی بود

در ابتدای این نشست ولی یاراحمدی، فعال قرآنی نیز در این نشست با اشاره به اینکه قرآن مبنای اعتقادی و انگیزشی شکل‌گیری و پیشرفت انقلاب اسلامی بوده، اظهار کرد: امام خمینی (ره) یک انقلاب قرآنی را برای احیای اسلام پایه‌گذاری کرد. قرآن بر سایر حوزه‌ها نیز تاثیرگذار و در آن‌ها نقش‌آفرین بوده است. دفاع مقدس ما یک جهاد قرآنی و بیداری اسلامی هم ادامه بیداری قرآنی است. رهبری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، رهبری قرآنی است و هر دو گفتار، رفتار، منش و مدیریت قرآنی دارند.

وی ادامه داد: بسیاری از فعالیت‌های قرآنی سابقه‌ای در پیش از انقلاب نداشتند و به نوعی مولود انقلاب هستند که از آن‌جمله می‌توان به رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما، مسابقات قرآنی و همین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اشاره کرد. دیپلماسی قرآنی ما در سطح جهان از کارهای مهمی است که پس از انقلاب شکل گرفت. فعالیت‌های قرآنی شاید در برخی کشورها از ما سابقه بیشتری هم داشته باشد، ولی در مجموع روح قرآن و مفاهیم آن که زندگی اجتماعی و حاکمیت را متأثر می‌کند، منحصر به انقلاب اسلامی ایران است.

رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: جمهوری اسلامی ایران، پرچمدار جریان ترجمه و تفسیر قرآن کریم است. ترجمه قرآن به ۱۳۰ زبان زنده دنیا به منزله توجه مفهومی به قرآن و گسترش مفهومی این کتاب آسمانی است.

مرحوم «مروت» و «مولایی» احیا گر تلاوت در ایران هستند

در ادامه محسن موسوی بلده به بیان نکاتی در خصوص قرائت پرداخت و افزود: جریان تلاوت و استماع   از زمان پیامبر اجرا شد. بحث تلاوت توسط پیامبر برای خودشان در دل شب باید برخیزند و قرآن تلاوت کنند و به همین دلیل حیف میدانم که بحث تلاوت را تنها فن و هنر بدانیم درحالی که تلاوت باید درحد فهم قرآن نیز برسد.

وی با اشاره به اینکه پیامبر سنگینی جلوه خدا که همانا کتاب قرآن است را تحمل کرده درحالیکه اگر بر کوه عرضه میشد کوه متلاشی میشد، افزود:چطور این قرآن بر پیامبر نازل می‌شود و پیامبر این عظمت را دارد که از کوه با استقامت‌تر است چه نیازی به تلاوت داشتند، بنابراین جریان تلاوت بسیار مهم است. پیامبر خود جریان استماع اصوات را درجامعه تصویب کردند یعنی مردم درجامعه اسلامی هم خودشان باید بخوانند و هم بنشینند و گوش کنند.

این استاد قرآنی در ادامه با بررسی تاریخی تلاوت و قرائت قرآن تصریح کرد: بحث تلاوت و استمرار قرائت توسط ائمه و توسط شیعه بنیان گذاری شد. کتابت قرآن در قرون  اول که علامت گزاری شده و نقطه گزاری شد توسط  بزرگان شیعه در زمان خودشان بوده است. در واقع اولین علایم کتابت به امام سجاد نسبت داده شده است.علی الخصوص قرائت حفص از عاصم که هر دوی آنها حفص و عاصم شیعه هستند. با این حال شیعه ای که بنیان گذار بحث تلاوت و قرائت است از قرآن فاصله میگیرد.

وی با مقایسه کمی و کیفی بعد از انقلاب و بعد از آن افزود: قبل از پیروزی انقلاب کم توجهی به بحث تلاوت بود و در اوائل انقلاب با ظهور قاریانی در مشهد و تهران این فن مورد توجه قرار گرفت.

 موسوی بلده در ادامه گفت: اولین آثار قبل از انقلاب شبهای جمعه و تلاوت قرآن در رادیو توسط عبدالواسط بود.یک جوانی در کشور ما این جریان تعلیق قرائت را جرقه را زد و او همان مرحوم  استاد محمد تقی مروت بود.در آن دوران جوانی به نام محمدتقی مروت این جریان را به‌طور آشکار در کشور احیا کرد. او با استعداد درونی خود و مطالعه کتاب‌های موجود در کتابخانه ملک در بازار، تلاوت را آموخت و هرچه را یاد می‌گرفت به سرعت به ما منتقل می‌کرد. این جریان به سرعت رشد کرد و مهمترین جلسات حفظ و قرائت قرآن پس از پیروزی انقلاب شکل گرفت.

مولف کتاب «حلیه القرآن»، اظهار کرد: اتفاقات قرآنی پس از پیروزی انقلاب، مانند یک درخت بسیار پربار و تنومند رشد کرد. درختی که در پیش از انقلاب و همت اساتیدی همچون مروت، ریشه دارد.

تربیت قرآنی موجب پرورش نسلی از جنس شهید حججی می‌شود

سپس محمد بنیادی فعال و پیشکسوت قرآنی به بیان سخنانی پرداخت و گفت: ما در سنی هستیم که با عناوین و سرفصل ها زندگی می‌کنیم. در قبل از انقلاب شورای عالی فقط نماد داشت ولی در حال حاضر در کثرت قاری و استاد و حافظ پیشرو شده  همچنین   فعالیت‌ها و ظرفیت های چندین ساله وزارت ارشاد و آموزش و پرورش  نمایانگر تغییرات فعالیت های قرآن بعد از انقلاب است.

 بنیادی با تاکید براینکه ما فقر در ارائه داده ها داریم، افزود: تربیت قرآنی باعث پرورش شهید حججی ها خواهد شد و تمام هنرمندانی که در عرصه فعالیت‌ها  کار داشتند باید به این امر مهم توجه ویژه ای کنند.

سپس احمد حاجی شریف که سالهای متمادی  مسئول چاپ و نظارت در سازمان دارالقرآن بوده و در حاضر نیز فعال قرآنی شناخته می شوند به ارائه نکاتی در خصوص چاپ و نشر قرآن در چهار دهه از انقلاب پرداخت.

وی در ابتدا گفت: کمیته‌های مختلف ستاد مراسم دهه فجر که شورای تبلیغات اسلامی آن را برعهده دارد در ایام دهه فجر تشکیل می شود که  یکی از آنها قرآن است که امسال به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری عباس سلیمی این کمیته به صورت ویژه ای برنامه های مختلفی ارائه خواهد داد .

وجود ۱۳۰  ترجمه فارسی قرآن از برکات انقلاب اسلامی است

حاجی شریف سپس به قیاس چاپ و ناشران قرآنی  پرداخت و گفت: قبل از پیروزی انقلاب تعداد ناشران کم بودند مثل جاودان و اقبال بودند وقتی میخواستند قرآن چاپ کنند به روحانیون داده وبعد از تایید آنها چاپ انجام می شد  و هیچ  نظارت تخصصی در قرآن وجود نداشت در مرداد ۱۳۶۴ وظیفه چاپ و نشر قرآن به سازمان تبلیغات محول شد که  بر همین اساس تعداد ناشرین بعد از انقلاب با قبل ازانقلاب  قابل مقایسه نیست.

وی افزود: از مرداد ۱۳۶۴ تا پایان ۱۳۹۶، مجوز انتشار حدود ۱۶۵ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۹۰۰ جلد قرآن از سوی سازمان دارالقرآن صادر شد. البته با احتساب مجوزهایی که پیش از سال ۶۴ نیز صادر شده، این تعداد به حدود ۲۰۰ میلیون جلد می‌رسد.

معاون سابق نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم، گفت: پیش از انقلاب، تعداد ترجمه‌های قرآن کریم، کم بود. از جمله ترجمه‌های آن دوران می‌توان به اثر مرحوم الهی قمشه‌ای یا مرحوم مصباح اشاره کرد. حدود ۱۰۰ سال پیش از آن‌هم ترجمه‌های قرآن به ترجمه‌ای از بصیرالملک و چند ترجمه دیگر محدود می‌شد. امروز بیش از ۱۳۰ ترجمه قرآن کریم که بیش از ۹۰ مورد آن‌ها ترجمه فارسی هستند، در کشور انجام شده است. تعدادی ترجمه هم به زبان‌هایی همچون انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، کردی، ترکی و سواحلی صورت گرفته است. پیش از انقلاب، تنها ترجمه انگلیسی قرآن را شاکر انجام داده بود. 

وی به مساله خوشنویسی قرآن اشاره و اظهار کرد: تنها خط  قرآن قبل از انقلاب نوشته طاهر خوشنویس بود ولی در حال حاضربیش از هفتاد خوشنویس قرآن را بصورت کامل کتابت کرده و این کتابهایشان چاپ می شود.

رسانه های تخصصی قرآنی موضوعی خاص و مخاطبانی عام دارند

محمدحسین محمد زاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما هم در این نشست به پررنگ تر شدن رسانه های قرآنی بعد از انقلاب پرداخت و گفت: بی شک امام یکی از عناصر خیرات و برکات و تمدن اسکانی هستند که در حال حاضر ما بعد از چهل سال می توانیم از آثار آن صحبت کنیم . ادامه‌دهنده این خط نیز مقام معظم رهبری است. این دو شخصیت تاثیرگذار، بدون شک منادی ایران در عصر حاضر هستند.

محمدزاده اولین دستاورد رسانه ای بعد از انقلاب را وجود رسانه های تخصصی قرآنی نام برد و افزود: دستاورد رسانه ای بعد از انقلاب وجود رسانه های قرآنی بوده است، اولین شبکه تاسیسی بعد از انقلاب رادیو قرآن بوده است. واژه تخصصی در شبکه تخصصی قرآنی فقط به موضوع خاص در شبکه ها اختصاص دارد مثل ورزش و سلامت که موضوعی خاص دارند ولی مخاطبین همگان هستند. در واقع برنامه ها با هدف مخاطب عام تهیه و تدارک دیده می شود در شبکه های قرآنی اگر به موضوعی خاص می پردازد  اما اقیانوسی است بیکران که در درون خود جای داده است.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ادامه داد: رادیو قرآن، نخستین شبکه تاسیس شده پس از انقلاب اسلامی بود. پس از آن، رادیو معارف در دهه ۷۰ تاسیس شد و در اواخر همین دهه، شاهد تاسیس شبکه قرآن و معارف سیما بودیم. دهه ۸۰ رادیو معارف انگلیسی شکل گرفت و اوایل دهه ۹۰ نیز رادیو تلاوت متولد شد. آخرین مولود رسانه‌ای در حوزه قرآن نیز، رادیو ترتیل بوده که دو سال از راه‌اندازی آن در ماه رمضان می‌گذرد.

 سلیمی نژاد، داور بین المللی و حافظ قرآن کریم نیر در این نشست به بیان اهمیت به نقش زنان در ادوار گذشته در راستای فعالیت های قرآنی پرداخت و به نکاتی در خصوص پررنگ تر شدن زنان اعم از همراهی بانوان با کاروان نور در حج اشاره کرد.

همچنین علی‌اکبر ملکشاهی، قاری بین‌المللی کشور از دیگر سخنرانان این نشست با اشاره به اینکه مفاهیم انتزاعی که انقلاب اسلامی قرآن را به متن و عرصه و عمل کشانده است بسیار مهم است، گفت: انقلاب اسلامی قرآن را از حاشیه به متن آورد و افرادی را پرورش داد که در عمل، قرآن را ترجمه کردند.

وی در ادامه به دیدارهای اخیر مقام معظم رهبری با جامعه قرآنی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری همیشه در بیانات خودشان بر این موضوع که انقلاب اسلامی قرآن را به صحنه آورده است، تاکید دارند. بسترسازی‌ که انقلاب اسلامی از قرآن داشته بی‌نظیر بود، اما از آن استفاده نشده است. نگاه‌های ژرف‌نگری نیاز است تا این بسترسازی‌ها بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 4303339

منبع: مهر

کلیدواژه: تجلیل از فعالان قرآنی تلاوت قرآن قاریان قرآن قرآن کریم محمدحسین محمدزاده نشست هم اندیشی ماه مبارك رمضان علوم انسانی علوم اسلامی نمایشگاه قرآن معرفی کتاب علوم انسانی اسلامی قرآن فلسفه قرآن کریم شیعه سازمان اوقاف و امور خیریه نشست علمی امام زمان حضرت مهدی عج ملاصدرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۹۷۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی‌کوشا پیش از ظهر یکشنبه در مراسم روز ملی شوراها در سنندج اظهار کرد: موضوع شورا از مهمترین مباحثی است که در ادبیات و دایره‌المعارف انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ذکر شده و از ارکان و وجوه حکمرانی مردمی امام و انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که در قانون اساسی تعبیه شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین شاخصه انقلاب اسلامی و مهمترین ویژگی امام و رهبری توجه و اتکا به نیروی مردمی بوده و هست، افزود: نوع رفتار و مسلک امام نشان می‌دهد اتکای اصلی به مردم داشتند.

استاندار کردستان ایجاد حساب ۱۰۰ امام، راه‌اندازی کمیته امداد امام و تشکیل بسیج مستضعفین در راستای توجه به محرومان و مردم را از دستاوردهای امام راحل در اوایل شکل گیری پیروزی انقلاب اسلامی خواند.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: معتقدم خدمات شهری و روستایی در چهارچوب مدیریت و شوراها باید تعریف شود و دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی از زیرمجموعه شورا تعریف شوند.

وی به شکل گیری مجلس جدید اشاره کرد و گفت: نمایندگان منتخب مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی افرادی توانمند و مجرب هستند و باید در جایگاه خود اثرگذار باشند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه در طول ۲ سال اخیر در استان ۱۴۰ سفر شهرستانی و روستایی داشته‌ام، افزود: در این سفرها مشکلات مردم از نزدیک شنیده شد و معتقدم باید با حضور در میان مردم مشکلات احصا و رفع شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ برای شهرداری‌ها ۴۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده و قیر تأمین شد که در سال ۱۴۰۲ این مبلغ به یک‌هزار و ۶۰ میلیارد تومان رسید.

استاندار کردستان یادآور شد: کمک دولت به دهیاری‌ها نیز در سال گذشته ۳۲۵ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ این مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.

زارعی‌کوشا به رویدادهای فرهنگی استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: رویداد هزار دف در پالنگان با پیش بینی پنج هزار نفر جمعیت برنامه‌ریزی شد اما به رویداد منحصربفردی تبدیل شد که جمعیت بی‌شماری به این روستا مراجعه و در رویداد شرکت کردند.

وی اضافه کرد: اینگونه رویدادها در سایر روستاهای استان نیز برگزار شده و مورد استقبال مردم بوده است.

وی مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای استان و بازگشت ۴۰ هزار نفر مردم از روستا به شهر، اجرای راههای روستایی را از اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم خواند و گفت: باید با همدلی و برادری بتوانیم برای خدمت به مردم گام برداریم.

کد خبر 6090695

دیگر خبرها

  • نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل در قم
  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد