Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-28@01:42:36 GMT

سوالات آزمون استعدادهای درخشان هم لو رفت؟

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۰۶۰۳۷

ساعت24- امسال آزمون ورودی پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی بایکدیگر ادغام و در روز جمعه ۱۱ خرداد برگزار شد که البته بدون حاشیه هم نبود.

 ساعاتی پس از برگزاری آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد و نمونه دولتی، اخبار و تصاویری در برخی کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی مدعی شدند که سوالات آزمون ورودی، شب قبل در اختیار برخی‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار این ادعا که نیازمند بررسی بیشتر است، از سوی دیگر برخی دانش آموزان به سختی بیش از حد سوالات آزمون اعتراض داشتند؛ بویژه دانش آموزانی که خود را برای ورود به مدارس نمونه دولتی آماده کرده بودند گلایه می‌کردند که سوالات آزمون مشکلتر از حتی آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان در سال‌های قبل بوده چه برسد به آزمون‌های نمونه دولتی.

عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آنچه درباره لو رفتن سوالات آزمون سمپاد مطرح شده صحت ندارد و کذب است، افزود: مسوولیت امنیت امتحانات با مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش است. با این حال فارغ از غوغا در فضای مجازی، تا کنون گزارش موثقی مبنی بر لو رفتن سوالات امتحانی به دست ما نرسیده است و این موضوع صحت ندارد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به ادغام دو آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان، سطح سوالات بویژه برای داوطلبان ورود به مدارس نمونه دولتی بسیار بالا بود و اعتراضاتی در پی داشت، گفت: هر ساله روال اینگونه بوده که سطح سوالات مدارس تیزهوشان بالاتر از آزمون مدارس نمونه دولتی باشد.

عمادی ادامه داد: امسال این دو آزمون با یکدیگر ادغام شدند، اما سختی سوالات در حد آزمون تیزهوشان بود. البته بنا بر این است که گروهی از دانش آموزان که بالاترین نمره را کسب می‌کنند وارد مدارس تیزهوشان شوند و معاونت متوسطه نیز از میان رتبه‌های پایینتر بعدی، گزینش و انتخاب خود را برای مدارس نمونه دولتی داشته باشد. بنابرابن جای نگرانی وجود ندارد.

ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۰۶۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در طراحی سوالات امتحانات نهایی ارزشیابی از یادگیری مورد توجه است به طوری که دانش‌آموزان از حفظیات دور باشند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو محسن زارعی، معاون وزیر آموزش و پرورش درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی اظهار داشت: این موضوع را نباید به صورت مقطعی و برشی بررسی کرد، شاید برداشت جامعه و آنچه که اتفاق افتاد، پس از اعلام میانگین نمرات آزمون نهایی پایه دوازدهم به این بود که این میانگین نشانگر افت تحصیلی است.

وی افزود: آموزش و پرورش بر این موضوع اصرار دارد که مبتنی بر شفافیت، وضعیت کنونی و نمای واقعی آموزش و پرورش را به نمایش بگذارد تا برای جبران کاستی‌ها برنامه‌ریزی کند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: شرایط مبتنی بر کیفیت آموزشی این‌گونه است که وضعیت فعلی را به خوبی بشناسیم و با اعلام به جامعه برای رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه‌ریزی لازم و جبران صورت گیرد.

زارعی ادامه داد: آموزش و پرورش در این موضوع نمرات را شفاف اعلام کرد تا برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود و معلمان دست به دست هم دهند و شاهد ارتقای کیفیت آموزشی باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در موضوع افت تحصیلی دانش‌آموزان باید عوامل سهیم را در نظر بگیریم که بخشی به انگیزه دانش‌آموزان و بخشی هم به دوره‌های آموزشی گذشته مربوط می‌شود، زیرا این موضوع در یک دوره اتفاق نیفتاده است.

وی یادآور شد: اشکالی هم که وجود دارد این است که در دوره‌های مختلف تحصیلی، بازخوردی از وضعیت آموزش نداریم و یکباره این بازخورد را در پایان دوران تحصیل انجام می‌دهیم. این موضوع باید در دوره‌های مختلف بررسی شود که در زمان خود مداخلات لازم صورت گیرد.

زارعی درباره تاثیر دشواری سوالات در امتحانات نهایی بر افت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار داشت: سوالات سخت شاخص دارد و شاخص هم ضریب دشواری است که در تحلیل آزمون‌ها، شاهد دشواری سوالات نبودیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه در طراحی سوالات مبنا قرار دادیم این است که توجه و ارزشیابی از یادگیری صورت گیرد و توجه به مفاهیم باشد و دانش آموزان و کل فرایند آموزش جهت‌دهی به سمت یادگیری داشته و از حفظیات و محفوظات دور باشند.

زارعی یادآور شد: در نوبت‌های قبل هم درصدی از سوالات مربوط به همین ارزشیابی از یادگیری متناسب با سطوح شناختی مختلف در سوالات امتحانات نهایی بوده است؛ بنابراین جمع‌بندی این نیست که سوالات سخت بوده است.

دیگر خبرها

  • ۶۰۰ معلم نمونه مازندرانی تقدیر می‌شوند
  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌
  • برگزاری آزمون سمپاد مهارتی در ۱۱ استان کشور
  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!
  • ۳۴۰ هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس سمپادونمونه دولتی رقابت می‌کنند
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • رفع تبعیض بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیازمند راهکار سازنده است
  • تجلیل از ۲۴ معلم نمونه بیرجند
  • رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان
  • انتقاد از رایگان نشدن هزینه سمپاد دهک اول تا چهارم