Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@03:20:29 GMT

دستور پخت دمی لخلاخ بوشهری

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۵۹۸۳۸

دستور پخت دمی لخلاخ بوشهری

فیله ماهی رو به تکه‌های کوچک تری خرد می‌کنیم و همراه با زردچوبه، نیمی از زعفران و نمک و فلفل داخل یک کاسه ریخته و با هم مخلوط می‌کنیم تا ماهی به خوبی مزه دار بشه. برنج رو هم به خوبی شسته و بعد به همراه آب و نمک خیس می‌کنیم.

سرویس سبک زندگی فردا: یکی از محبوب‌ترین اقلیم‌های غذایی ایران مربوط به جنوب کشورمونه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
غذا‌هایی که بنا به خاستگاه تهیه اون ها، در مواد اولیه از آبزیان استفاده میشه و معمولا تند و تیز هستن که وجود اون‌ها در کنار هم مزه‌های شگفت انگیزی رو ایجاد می‌کنه. امروز قراره با هم طرز تهیه یک غذای معروف بوشهری رو تجربه کنیم که به نام دمی لخلاخ یا لخ لخ هم معروفه. در ادامه با طرز تهیه این غذای بسیار راحت و خوشمزه با ما همراه باشین.

مواد لازم برای تهیه دمی لخلاخ بوشهری
برنج ۳ پیمانه
فیله ماهی حلوا ۱ کیلو
سیر ۴ حبه
پیاز نگینی خرد شده ۲ عدد متوسط
شوید خشک شده یا تازه و خرد شده به میزان لازم
نمک، پودر فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
زعفران سابیده و دم کرده ۲ قاشق سوپخوری
گرد لیمو عمانی ۱ قاشق چایخوری
طرز تهیه دمی لخلاخ بوشهری مرحله به مرحله
فیله ماهی رو به تکه‌های کوچک تری خرد می‌کنیم و همراه با زردچوبه، نیمی از زعفران و نمک و فلفل داخل یک کاسه ریخته و با هم مخلوط می‌کنیم تا ماهی به خوبی مزه دار بشه. برنج رو هم به خوبی شسته و بعد به همراه آب و نمک خیس می‌کنیم.

مزه دار کردن فیله‌های ماهی

پیاز‌هایی رو که به صورت نگینی خرد کرده بودیم در یک تابه که مقداری روغن داخلش ریختیم و داغ شده می‌ریزیم و تفتشون میدیم تا سبک و طلایی رنگ بشن.

تفت دادن پیاز نگینی خرد شده

حالا حبه‌های سیر که پوست گرفتیم و ساطوری خرد کردیم رو به پیاز اضافه می‌کنیم و همراه هم تفت میدیم تا عطر سیر بلند بشه.

افزودن سیر ساطوری شده به پیاز تفت داده شده

حالا نوبت اضافه کردن فیله‌های ماهی مزه دار شده می‌رسه. فیله‌های ماهی رو هم اضافه می‌کنیم و همراه با سیر و پیاز تفت می‌دیم تا طلایی رنگ بشه و خوب تفت بخورن. سپس زیر حرارت رو خاموش می‌کنیم.

افزودن تکه‌های ماهی مزه دار شده به پیاز و سیر تفت داده شده

تو این مدت برنج رو آبکش کرده و به قابلمه حاوی مقدار مناسبی آب در حال جوش اضافه می‌کنیم و برای ۱۰ دقیقه زمان میدیم تا برنج در واقع نیم پز بشه. سعی کنین در پخت برنج دقت کنین تا برنج خیلی پخته و نرم نشه تا در زمان پخت دوم و دم کشیدن، برنج وا نره.

پخت برنج

بعد از زمان داده شده برای پخت برنج، اون رو آبکش کرده و یه قابلمه رو روی حرارت قرار میدیم تا کمی داغ بشه. سپس برنج رو یک لایه کف قابلمه ریخته و سپس یک لایه از شوید رو روی برنج می‌پاشیم.

برنج نیم پز شده

به همین صورت ادامه میدیم تا برنج به اتمام برسه و همچنین شوید‌ها رو هر بار روی لایه برنج می‌پاشیم.

ریختن شوید لا به لای برنج

و بالاخره تکه‌های ماهی رو روی لایه برنج و شوید ریخته و سپس درب قابلمه رو قرار میدیم تا برنج برای مدت ۳۰ دقیقه دم بکشه و بپزه.

ریختن مخلوط ماهی تفت داداه شده لا به لای شوید پلو
بعد از این مدت دمی لخلاخ آمادست. داخل قابلمه به آرومی برنج و ماهی رو با هم مخلوط کرده و سپس در ظرف مورد نظر ریخته و سرو می‌کنیم. برای سرو به صورت قالب، یک کاسه به شکل مورد نظرمون رو انتخاب می‌کنیم و با برس آشپزی داخلش رو کاملاً با روغن چرب کرده و بعد مخلوط برنج رو داخل کاسه ریخته و با فشار پشت قاشق اون رو منسجم می‌کنیم تا لایه‌های برنج به هم بچسبه. سپس کاسه رو روی ظرف سرو قرار داده و به آرومی بر میداریم تا برنج به صورت قالبی از ظرف خارج بشه. نوش جان!   منبع: 2نفره لینک کوتاه خبر: farda.fr/003St9

منبع: فردا

کلیدواژه: آموزش آشپزی دستور پخت غذا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۵۹۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس/ نشاء برنج در گیلان

با شروع فصل شالی کاری در گیلان کشاورزان گیلانی نشاء برنج را آغاز کردند.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) فصل نشا برنج
  • واگذاری زمین به خانواده‌های شاهد و ایثارگران بوشهری
  • راهپیمایی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب در بوشهر برگزار می‌شود
  • (تصاویر) نشاکاری برنج در گیلان
  • عکس/ نشاء برنج در گیلان
  • اصل حج بر وحدت بین مسلمانان است
  • ۹۵۶ بوشهری به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • درخشش قایقران بوشهری در مرحله دوم لیگ آب‌های آرام
  • سوگواری بوشهری‌ها به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • آیین تشییع پیکر مطهر دو شهید گمنام در قم