Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي، نشست کشورهاي عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو)، که در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه در بلژيک برگزار مي شود، با جلسات پيشين اين سازمان متفاوت است.
"جاناتان مارکوس" (1) در بي بي سي اسپانيايي نوشت:کشورهاي عضو پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) در بلژيک گرد هم آمده اند تا در نشستي دو روزه به بحث و تبادل نظر بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اين دوره از اجلاس ناتو با ديگر اجلاس اين سازمان متفاوت است. حضور "دونالد ترامپ"، رئيس جمهور آمريکا در اروپا، به عنوان فردي که به متحدان کشورش اهميت چنداني نمي دهد، اجلاس امسال را متفاوت کرده است.
با توجه به سياست هايي که ترامپ از زمان حضور در کاخ سفيد، و حتي پيش از آن در جريان مبارزات انتخاباتي اش، پيش گرفته است، تنش هاي دوره اي بين آمريکا و بسياري از متحدانش جنجال برانگيز شده است، به گونه اي که اگر اين تنش ها گسترش يابند، آينده اتحاد آمريکا با کشورهاي عضو ناتو را نيز در ابهام فرو مي برد.
کارکرد ناتو چيست؟
پيش از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، کشورهايي که به هر نحو از حمله احتمالي شوروي بيم داشتند، در سازماني بين المللي به نام "سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو)"، اتحادي نظامي دفاعي را تشکيل دادند تا در صورت لزوم با تهديدات موجود مقابله کنند.
زماني که جنگ سرد به پايان رسيد، ناتو برنامه ها و طرح هاي جديدش را پيش گرفت. بدين ترتيب کشورهاي موسس اين سازمان به گسترش ثبات در کل منطقه اروپا با پذيرش اعضاي جديد پرداختند؛ ضمن آنکه مشارکت در طرح هاي دفاعي ديگر کشورها را نيز در دستور کار قرار دادند. در اين ميان مي توان از منطقه بالتيک ياد کرد، ناتو با حضور نظامي در منطقه ياد شده از هر گونه تجاوز خارجي و نسل کشي مردم جلوگيري مي کند.
اما با اين حال عملکرد سازمان ناتو از زمان شروع به کارش نشان داده که همواره چيزي فراتر از يک سازمان نظامي بوده است.
ناتو يک سازمان بين المللي متمرکز در «غرب» است که بخشي از فعاليت هاي آمريکا و متحدانش را براي نظم دادن به جهان، پس از شکست نازيسم در سال 1945 ، بر عهده دارد.
اما در واقع ناتو يک اتحاد از ارزش هاي مشترک کشورهاي حوزه اقيانوس اطلس هم است. به همين سبب و با توجه به ويژگي هاي شخصيتي "دونالد ترامپ"، ورود او به کاخ سفيد خطرناک است.
آيا پيمان آتلانتيک شمالي در حال فرو پاشي است؟
به صورت سطحي اگر بخواهيم در نظر بگيريم، تنش هاي فزاينده بين آمريکا و بسياري از متحدانش در سازمان ناتو، بر سر پول است.
به اشتراک گذاري مسائل مالي و هزينه هاي اين سازمان، مدت ها است که به موضوعي کليدي در نشست بين اعضاي ناتو بدل شده است. هزينه هاي دفاعي کشورهاي عضو ناتو در اروپا به گونه اي نابرابر و بر اساس عوامل مختلفي تقسيم بندي شده اند.
ترامپ اولين رئيس جمهوري نيست که بر اين موضوع تاکيد دارد.
اما به لحاظ نحوه بيان مسئله و اساس آن، وي موضوع جديدي را مطرح ساخته است.
موضوع اصلي مورد بحث در ناتو آن است که بنابر توافق اعضاي ناتو، کشورهاي عضو بايد 2 درصد از توليد ناخالص داخلي شان (ارزش کلي کالاهاي توليد و خدمات ارائه شده) را تا سال 2024 به مصارف دفاعي اختصاص دهند.
به نظر ترامپ ساختار ناتو قديمي و مربوط به همان زمان تاسيسش است؛ او معتقد است اين سازمان براي ادامه فعاليتش بايد در قوانين و دستورالعمل هايش تغيير ايجاد کند.
با اين همه، هزينه مشخص شده در بسياري از کشورها در حال افزايش است.
اما اين مسئله براي رئيس جمهور آمريکا ارزشي ندارد و به گونه اي ديگر مطرح مي شود. رئيس جمهور آمريکا بر اين باور است که آمريکا بيش از ديگر کشورهاي عضو اين سازمان هزينه مي کند؛ وي در موقعيت هاي گوناگون تاکيد کرده است که همکاري و سود رساني در ناتو بايد دو طرفه باشد.
اما از طرفي بسياري از کشورهاي عضو ناتو هم توان تخصيص بودجه ي مشخص شده را ندارند.
"دونالد ترامپ"، بيش از همه آلمان را در اين ماجرا گنه کار مي داند، زيرا اين کشور نسبت به ديگر کشورهاي متحد آمريکا ثروتمندتر است. بنابراين واشنگتن به دنبال آن است تا آلمان نيز به مانند آمريکا در هزينه هاي بالاي ناتو مشارکت داشته باشد.
در اوايل ماه جاري، "دونالد ترامپ" در سخناني خطاب به "آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان، گفت، نمي دانم در عوض محافظت از شما، تا چه ميزان از طرف شما حمايت مي شويم.
وي ضمن اشاره به قرارداد گازي روسيه با آلمان، تاکيد کرد: «ميلياردها دلار به روسيه پرداخت مي کنند و ما احمق هايي هستيم که همه مبالغ (هزينه هاي ناتو) را مي پردازيم»
آيا تهديد از سوي روسيه تا اين حد جدي است؟
چالش هاي استراتژيک ناتو در حال تغيير است؛ آن ها در عين حال که پيچيده هستند، کم تر تعريف شده اند.
چالش هاي ناتو از يک سو بين خطرات احتمالي روسيه تا جنگ اطلاعاتي و سايبري گسترده شده اند و از سويي ديگر بين تروريسم تا مهاجرت گسترده پناهجويان در جريان است.
حتي مدل تهديد روسيه نيز تغيير کرده است. روسيه ديگر اتحاد جماهير شوروي نيست.
تهديد ياد شده به گونه اي نيست که ارتشي از تانک هاي روسيه به سمت غرب به راه افتند، بلکه طيف هاي مختلفي از استراتژي است که در حال حاضر اجرا مي شوند. به عنوان مثال مي توان از هک هاي اطلاعاتي، حملات سايبري و عمليات اطلاعاتي نام برد که همگي با هدف بي ثبات کردن دموکراسي در کشورهاي غربي صورت مي گيرد.
غرب همچنين روسيه را به قتل هاي سياسي نيز متهم کرده است. به عنوان مثال در ماجراي کشته شدن "آلکساندر ليتوينينکو" (2) در لندن در سال 2006 و تلاش براي قتل مامور سابق روس به نام "سرگي اسکريپال" (3)، در اوايل سال جاري، دولت هاي غربي به صورت مستقيم روسيه را مسئول اين اتفاقات معرفي مي کنند.
روسيه در واقع کشور ضعيفي است، اما همواره آماده استفاده از نيروهاي نظامي اش است. اين کشور به ويژه در نزديکي گرجستان و اوکراين همواره به صورت آماده باش به سر مي برد تا منافعش به خطر نيفتد.
به همين ترتيب روسيه نيز گسترش فعاليت هاي نظامي ناتو را به مثابه تهديد در نظر مي گيرد و همواره نسبت به تصميمات نظامي ناتو واکنش نشان مي دهد.
آيا ناتو مي تواند بدون ترامپ به کارش ادامه دهد؟
آمريکا ابر قدرتي است که در همه جاي دنيا منافع استراتژيکي را دنبال مي کند. تهديدي که اکنون از سوي روسيه متوجه غرب مي شود، متفاوت است: ديگر به مانند گذشته براي مقابله با روسيه به نيروهاي نظامي گسترده نيازي نيست.
از آنجايي که اروپا به دنبال رسيدن به اهداف خودش است، به احتمال زياد بايستي توان پرداخت هزينه هاي نظامي و دفاعي اش را هم داشته باشد.
در واقع، بر خلاف همه لفاظي هاي ترامپ، حقيقت امر آن است که اکنون آمريکا (در رقابت با روسيه) بيش از هر زمان ديگري وام دار اروپا است.
حتي برخي از چهره هاي برجسته دولت آمريکا، مانند "جيمز ماتيس"، وزير دفاع اين کشور از طرفداران سر سخت اتحاد آتلانتيک شمالي هستند.
اما شخص "دونالد ترامپ" چطور؟ آيا نسبت به ارزش هاي شرکاي اروپايي و کانادايي واشنگتن متعهد است؟ بسياري مي گويند که نه. آيا اهميت ناتو براي آمريکا را به رسميت مي شناسد؟ باز هم پاسخ بسياري منفي است.
پس از اين نشست ناتو، ترامپ با "ولادمير پوتين"، همتاي روسش در هلسينکي ديدار خواهد داشت. اين جلسه بسياري از اعضاي ناتو را ترسانده است. رئيس جمهور آمريکا چه چيزي را مي تواند به روسيه اعطا کند؟ مسکو از کدام يک از مسائل ناتو با خبر مي شود؟
با اين تفاسير مي توان نتيجه گرفت در صورتي که ترامپ به دور دوم رياست جمهوري آمريکا دست يابد، مي تواند ناتو را ترک کند و سپس بر پايه هاي آن عميقا آسيب برساند.
مترجم: محمد استادولي
Jonathan Marcus
Alexander Litvinenko
Sergei Skripal

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۳۴۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند

مقامات ارشد ارتش آمریکا در گفتگویی ناشناس با یک خبرگزاری از تصمیم اوکراین برای خارج کردن تانک‌های آمریکایی آبرامرز از خط مقدم نبرد با روسیه به دلیل آسیب پذیری بالای آنها در برابر پهپادهای روسی خبر دادند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "فوکوس" آلمان، اوکراین تانک های آمریکایی را از خط مقدم جبهه نبرد با روسیه خارج می کند. پهپادهای روسیه استفاده موثر از این تانک ها را تقریبا برای اوکراین غیرممکن می کنند.

به گفته مقامات ارشد ارتش آمریکا که به طور ناشناس با خبرگزاری آسوشیتدپرس صحبت کردند، اوکراین تصمیم گرفته است تانک‌های اصلی جنگی آبرامز M1A1 را فعلاً از میدان نبرد خود با روسیه دور نگه دارد. تعلیق استفاده از این تانک به دلیل افزایش تهدید پهپادهای روسی است که می توانند به سرعت تانک ها را شناسایی کرده و به آنها حمله کنند.

ایالات متحده آمریکا در ژانویه 2023 تصمیم گرفت 31 تانک آبرامز را به اوکراین بفرستد. دولت در کی‌یف ماه‌ها استدلال کرده بود که این تانک‌ها که هر کدام حدود 10 میلیون دلار هزینه دارند، برای شکستن خطوط روسیه در جنگ بسیار مهم هستند. با این حال، از آن زمان به بعد، به ویژه با استفاده از پهپادهای نظارتی روسی و هواپیماهای بدون سرنشین شکارچی قاتل، میدان جنگ به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

یک مقام ارشد دفاعی اوکراین در این باره به AP گفت: هیچ منطقه باز وجود ندارد که بتوان به سادگی از آن عبور کرد بدون ترس از شناسایی این تانک ها . با توجه به این واقعیت جدید، این تانک ها اکنون از خطوط مقدم خارج شده اند. ایالات متحده آمریکا قصد دارد با نیروهای اوکراینی برای تنظیم تاکتیک ها همکاری کند.

اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کندمخالفت یونان با تامین سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان