Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@17:21:10 GMT

غنی یا فقیر، کدام قانون‌مدارترند؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۲۱۱۰۴۴

غنی یا فقیر، کدام قانون‌مدارترند؟

روانشناسان دریافتند که بسیاری از افراد ثروتمند، خود را بالاتر از قانون احساس می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌‎میل، آیا پول می‌تواند ریشه انجام کارهای غیراخلاقی و  غیر قانونی باشد؟ ارتباط پول و بی‌قانونی چیست؟ نتایج مطالعات جدید روانشناسان دانشگاه برکلی نشان داده است که افراد ثروتمند بیشتر احتمال دارد رفتارهای غیراخلاقی مانندمشاجره و رانندگی ناایمن، انجام دهند، زیرا ثروت منجر به این می‌شود تا به خود حق بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان در این بررسی ارتباط میان ثروت و انجام کارهای غیراخلاقی را مورد بررسی قرار دادند.

متاسفانه، نتایج نشان می‌دهد که ثروتمندان گاهی خود را برتر از قانون احساس می‌کنند و بیشتر در معرض انجام رفتارهای غیراخلاقی هستند.

حتی دیده شده است که این افراد گاهی افراد پایین‌تر را نادیده گرفته و حق آنها را از بین می‌برند.

دچر کلتنر، مدیر این تیم مطالعاتی و روانشناس دانشگاه برکلی که سالهاست بر روی تاثیرات ثروت و قدرت بررسی می‌کند، در این باره می گوید:  تاثیر منفی قدرت، قانون طبیعت انسان است.

او تفاوت در نحوه برخورد غنی و فقیر با شرایط مختلف اجتماعی را ارزیابی کرده و می افزاید: ثروت اساسا یک مکانیسم قدرت است و این قدرت می‌تواند محدودیت‌های جامعه را از بین ببرد و منجر به این شود که افراد آزادانه عمل کنند و حتی گاه باعث می‌شود تا کمتر نسبت به کاری که انجام می‌دهند، احساس شرم کنند و دیدگاه متفاوتی نسبت به دیگران داشته باشند.

نتایج این مطالعه نشان داد، افرادی که دارای اتومبیل‌های گرانقیمت هستند، چهار برابر بیشتر احتمال انجام بی‌قانونی را نسبت به افراد با اتومبیل‌های ارزان‌تر دارند.

شاید این مثال جالب باشد که اگر فردی از طبقه عادی دزدی کند، بر تعداد انگشت‌شماری از افراد جامعه تاثیر بگذارد، اما اگر فرد ثروتمندی دزدی یا تخلف کند، بر تعداد بیشتری از افراد جامعه تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام فساد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۱۱۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ساماندهی اجاره بهای مسکن تأیید شد

هادی طحان نظیف اظهار داشت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها که در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان بود که ایرادات و ابهاماتی داشت و با رفع ابهامات، خلاف موازین شرع شناخته نشد.

به گزارش مهر، وی در نشست خبری امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه) خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: ۱۰ طرح و لایحه، ۵ اساسنامه و ۳ استعلام دیوان عدالت اداری در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و پاسخ داده شد.

طحان نظیف توضیح داد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها از سال گذشته در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان بود که ایرادات و ابهاماتی داشت و با رفع ابهامات، این طرح خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و امیدواریم که این طرح به اهداف خود در جهت سامان‌دهی این موضوع بیانجامد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

دیگر خبرها

  • تاثیر ذرات آلاینده بر کنترل هیجانات / تجربه بیشتر افسردگی و اضطراب در روزهای آلوده
  • مردم در مرحله دوم انتخابات به افراد اصلح و ارجح رای بدهند
  • قبل از مصرف قهوه ژن‌های خود را بررسی کنید!
  • اثرات منفی استرس روی چهره و ظاهر افراد
  • ویدیو/ از طرح دغدغه‌های کارگران تا دوری از باندهای قدرت و ثروت
  • شورای تامین مالی برای تحقق جهش تولید تشکیل شد
  • طرح ساماندهی اجاره بهای مسکن تأیید شد
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد
  • بررسی تاثیر حملات حماس، اسرائیل و اتفاقات اخیر منطقه بر بازار‌های مالی
  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟