Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد تقی جغتایی رئیس بانک ذخایر مغزی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره  علت ذخیره سازی مغز انسان در این بانک بیان کرد: این روش علمی که هم اکنون یکی از مهمترین شیوه‌های بررسی مشکلات مغز در جهان به شمار می‌رود برای یافتن درمان‌های مؤثر بیماری‌هایی که  سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد نقش اساسی دارد و به همین  منظور بانک ذخایر مغزی ایران هم اکنون آماده همکاری با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های سراسر کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بانک مغز ایران در حقیقت از سال 95 اقدامات فرآوری را  آغاز کرده است و هم اکنون توانسته  120 مغزانسان را برای این بانک ذخیره سازی کند؛  زمان طلائی برای انتقال مغز به بانک، 4 الی 6 ساعت است که برای این کار  باید آن را درون محلول ویژه ای قرار داد و اگر بیش از حد از زمان این جابجایی بگذرد تقریبا مغز برای طی مراحل ویژه نگهداری طولانی و تحقیقات کارایی خاص خود را از دست می دهد .

جغتایی همچنین با تأکید بر اینکه در حال  حاضر همه افراد سالم می‌توانند با پر کردن فرم مخصوص مغزشان را بعد از فوت اهدا کنند، تأکید کرد: البته فعلا گردآوری مغز فوت شدگان مبتلا به آلزایمر، اسکیزوفرنی، پارکینسون، ALS و تومورها در رأس اولویت‌های بانک ذخایر مغزی ایران قرار دارد زیرا تشخیص اصلی‌ترین علت بروز این بیماری‌ها برای دستیابی به درمان‌های نوین آن نیازمند مدل‌های آزمایشگاهی اصلی است که مغز انسان مبتلا به این بیماری‌ها بهترین مدل به شمار می‌رود بنابراین گردآوری مغزهای اهدائی می تواند برای دستیابی به روش‌های درمانی الگویی مؤثر گام بزرگی را در عرصه پزشکی و درمان مبتلایان کسانی که هنوز زنده‌اند؛ بردارند.

رئیس بانک مغز ایران در مورد نحوه انتقال مغز فرد فوت شده نیز، گفت : ابتدا باید بگویم که تمام مجوز های لازم برای این اقدام اخذ شده و این انتقال با همکاری پزشکی قانونی و حضور یکی از کارشناسان در زمان خارج کردن مغز از بدن و در ماکز درمانی معرف، انجام می شود حتی خانواده ها می توانند به جای همه مغز، بخشی از این عضو متوفی را اهدا کنند و این اطمینان را می دهیم که چنین اقدامی کمک بزرگی برای بسیاری از بیمارانی می کند که هنوز زنده اند و در انتظار درمانهای نوین و موثر برای درمان کامل بیمارشان به سر می برند.

وی یادآوری کرد: هم اکنون برای دستیابی به درمان‌های نوین مبتلایان دیابت از نمونه‌های موش‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شود ولی این مسئله در مورد مغز انسان که ساختار و رفتارهای خاص خودش را دارد به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست بنابراین نمی‌توان مدل‌های حیوانی را جایگزین مغز انسان کرد، مسئله مهمی که اهمیت ذخیره‌سازی مرکز فرماندهی بدن را برای دستیابی به درمان‌های نوینی که منجر به مرگ بیماران می‌شود بیش از پیش افزایش می‌دهد.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۰۱۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره سازی ۱۵۲۰ تن گوشت و مرغ منجمد در لرستان

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، سید عماد شاهرخی امروز در جلسه تنظیم بازار استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه سال گذشته به ویژه روزهای پایانی سال نه تنها کمبودی در زمینه تامین کالاهای اساسی نداشتیم بلکه در بعضی از کالاها مانند مرغ مازاد نیاز استان هم تولید داشتیم، اظهار کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده که پیش بینی می‌کنیم به ۴ میلیون قطعه برسد.

به گفته وی ۴ میلیون قطعه جوجه ریزی ۳۰ درصد از نیاز استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد در سردخانه‌های استان ذخیره سازی شده است.

شاهرخی به موجودی کالاهای اساسی هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۹۸۴ تن برنج، ۴۲۴ تن شکر، ۲۰ تن گوشت قرمز منجمد، ۱۵۰۰ تن گوشت مرغ منجمد، ۱۳ هزار تن ذرت وارداتی، ۲ هزار و ۴۰۰ جو وارداتی، ۵ هزار تن کنجاله سویا وارداتی و ۶۲ هزار تن گندم موجودی کالاهای اساسی استان است.

وی به گزارش بازرسی‌های انجام شده در فروردین ماه سال جاری هم اشاره کرد و گفت: در فروردین ماه سال جاری ۸ هزار و ۷۱۷ بازرسی از نان و سایر اقلام در سطح استان انجام شد که منجر به تشکیل ۸۶۰ پرونده شد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ارزش ریالی تخلفات انجام شده ۲ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان بوده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903017

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • ۶۰ میلیارد ریال برای ذخیره‌سازی آب شرب خواف تخصیص یافت
  • چگونه اضطراب را درمان کنیم؟
  • ساعت‌های سرنوشت‌سازی پیش روی مذاکره‌کنندگان در قاهره است
  • ذخیره‌سازی ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد در لرستان
  • ذخیره سازی ۱۵۲۰ تن گوشت و مرغ منجمد در لرستان
  • جهاد اسلامی: مذاکرات ساعت‌های سرنوشت‌سازی را طی می‌کند
  • ذخیره‌سازی ۲۵ میلیون مترمکعب آب باران در سدهای بوشهر
  • پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ورود بیش از ۵ میلیون مترمکعب روان آب به سد‌های خراسان جنوبی