Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - منابع ترک از کشف شواهد درباره قتل «جمال خاشقجي» در بازرسي از کنسولگري عربستان دراستانبول ترکيه خبر دادند.
دفتر دادستان کل ترکيه اعلام کرد، با وجود تلاش‌ها براي کتمان مستندات قتل «خاشقجي» روزنامه‌نگار منتقد سياست‌هاي رژيم سعودي، در بازرسي‌هاي اوليه از کنسولگري عربستان در استانبول، دلايل مهمي از قتل «خاشقجي» به دست آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دلايل به دست آمده گمانه‌زني‌ها درباره کشته شدن خاشقجي را تقويت مي‌کند.
درهمين حال؛ شبکه تلويزيوني «سي.ان.ان» روز دوشنبه اعلام کرد، عربستان سعودي در حال آماده سازي گزارشي درباره ناپديد شدن «جمال خاشقجي» است.
براساس اين گزارش، عربستان احتمالا در اين گزارش اذعان خواهد کرد که خاشقجي روزنامه‌نگار شناخته شده سعودي بر اثر اشتباه در هنگام بازجويي کشته شده است.
«سي ان ان» افزود: اين گزارش هنوز درحال آماده سازي است و احتمال اعمال تغييرات در آن وجود دارد. همچنين اين احتمال وجود دارد در نتيجه‌گيري اين گزارش اعلام شود، اين عمليات بدون تاييد قبلي انجام شد و کساني که مسئول آن هستند نيز مجازات خواهند شد.
«جمال خاشقجي» روز سه‌شنبه ( 10 مهرماه )، پس از ورود به کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه ناپديد شد.
اين در حالي است که رسانه‌ها پيش ازاين گزارش دادند جسد خاشقچي مُثله و با آثار فراوان شکنجه در استانبول پيدا شده است. نام خاشقجي در فهرست افراد بازداشتي و تحت تعقيب رژيم آل سعود قرار داشت و وي از بيم بازداشت، در خارج از عربستان زندگي مي کرد.

با توجه به شواهد به دست آمده و ناتواني دولت عربستان در ارائه شواهد لازم مبتني بر خروج «خاشقجي» از سفارت عربستان مسئله به قتل رسيدن وي امري قطعي است.
اما با اين وجود دولت عربستان به دنبال اين است که با سلب مسئوليت از خود عاملين قتل خاشقجي را به عنوان افراد خودسر به اين جنايت متهم کند.
سناريويي که «دونالد ترامپ» نيز در اعتبار بخشي به آن پيش قدم شده است. وي روز گذشته در مصاحبه‌اي گفت: ناپديد شدن خاشقجي کار افراد خودسر است.
وي که پيش از اين عربستان را تهديد به تنبيه کرده بود، نظر خود را زماني تغيير داد که عربستان به طور تلويحي تهديد کرد که هر اقدام منفي مرتبط با ناپديد شدن خاشقجي را تلافي خواهد کرد.
«بردلي پي ماس» کارشناس امنيت و روابط بين الملل در خصوص سناريوي عربستان مي‌گويد: چه کسي باور مي‌کند که افراد خودسر کسي را در سفارت به قتل رسانده‌اند و کسي متوجه نشده است.
تحت اين شرايط بايد ديد دولت ترکيه به عنوان کشوري که اين جنايت در خاک آن رخ داده است و شواهد کافي براي قضاوت درخصوص قتل خاشقچي را نيز در دست دارد، چگونه به اين اقدام غيرقانوني و تروريستي عربستان واکنش مي‌دهد.
بديهي است سکوت ترکيه و تسليم شدن اين کشور در برابر سناريوي ساختگي عربستان مي‌تواند زمينه‌ساز رشد تروريسم دولتي در خاک ترکيه شود. 139/120
نويسنده: منوچهر شفيعي
کليدواژه ترکيه عربستان جمال خاشقجي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۹۱۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد.

 دیدار قبلی امیرعبداللهیان و همتای سعودی اسفند 1402 در جده و در جریان اجلاس فوق العاده OIC به منظور بررسی تحولات جنگ غزه انجام شده بود.

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیاامیرعبداللهیان عازم گامبیا شدنشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند