Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - همدان- ايرنا- معاون استاندار همدان و فرماندار ويژه ملاير جايگاه انگور و فرآورده هاي آن را در چرخه اقتصادي و رونق توليد اين شهرستان اثرگذار دانست و گفت: به طور قطع ثبت جهاني انگور، اقدامي موثر براي برندسازي محصول انگور و کشمش و مسيري همواره براي رونق اين حوزه است.

به گزارش ايرنا باب الله فتحي روز دوشنبه در نشست هم انديشي و بررسي مشکلات انجمن توليد و صادر کنندگان کشمش ملاير حيات تمامي فعالان اين حوزه از بخش توليد و باغداري تا فرآوري و صادرات را با يکديگر پيوسته دانست و افزود: بروز اخلال در هر يک از اين بخش ها، ديگر قسمت ها را نيز دچار اشکال مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به سفر اخير نماينده سازمان خواروبار و کشاورزي ملل متحد «فائو» به ملاير بيان کرد: پنج کميته زير نظر يک دبيرخانه مشترک اجرايي با مسئوليت معاون برنامه ريزي و توسعه فرمانداري ويژه ملاير تشکيل و يک برنامه ريزي فشرده 2 ماهه اجرا شد.
فرماندار ويژه ملاير با تقدير از تمامي فعالان اين صنعت، دستگاه هاي اجرايي مرتبط و تلاش ويژه خبرنگاران در فرآيند اطلاع رساني اين رويداد مهم گفت: اميدواريم بزودي شاهد برگزاري جشن ثبت جهاني انگور ملاير باشيم.
فتحي حمايت از توليد و کمک به واحدهاي کوچک صنعتي را از سياست هاي مورد توجه دولت در راستاي حفظ و افزايش اشتغال و توليد عنوان کرد و افزود: واحدهاي فرآوري کشمش ملاير نقش مهمي در ايجاد اشتغال اين شهرستان ايفا مي کنند که شايسته توجه و حمايت ويژه است.
وي با اشاره به مشکلات پيش روي اقتصاد کشور ناشي از تحريم هاي ظالمانه آمريکا، حمايت دوسويه دولت و توليد کنندگان از يکديگر را براي گذر از اين شرايط دشورا ضروري دانست و بيان کرد: اعتماد به بخش خصوصي به رفع موانع و عبور از مشکلات کنوني کمک قابل توجهي مي کند.
معاون استاندار همدان درباره ديدگاه ها و مشکلاتي که از سوي فعالان حوزه فرآوري کشمش در ملاير مطرح شد نيز اظهار داشت: افزايش تعامل دولت، واحدهاي صنعتي فرآوري کشمش و کشاورزان و باغداران به طور قطع کليد حل مسايل و مشکلات اين حوزه است.
فتحي همچنين نگاه بلند مدت باغداران و واحدهاي فرآوري کشمش به اين حوزه را از ضرورت هاي ارتقاء و تداوم اين فعاليت اقتصادي در شهرستان عنوان کرد و افزود: با همراهي مديران با ديگر بخش هاي فعال در اين صنعت مي توانيم با ترسيم چشم اندازهاي بلند مدت، در راستاي رفع مسايل و مشکلات موجود گام برداريم.
**نهضت نخريدن کشمش بي کيفيت راه اندازي شود
نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي نيز به نقش مهم توليد و صادرکنندگان کشمش در رونق اقتصادي اين شهرستان اشاره و بيان کرد: در تلاش براي حل مشکلات فعالان اين صنعت هستيم.
محمد کاظمي با بيان اينکه پس از گذشت سال ها هنوز تمامي فرآيند توليد و فرآوري انگور و کشمش در ملاير سنتي است افزود: از وضعيت توليد، فرآوري و صادرات محصولات باغي راضي نيستيم.
وي ادامه داد: با وجود اينکه حدود يک سوم جمعيت ملاير درگير اين صنعت هستند، اما تمامي فرآيند اين صنعت سنتي است و اين روند بايد تغيير پيدا کند.
نائب رئيس کميسيون حقوقي و قضايي مجلس دهم به سيستم هاي نوين باغداري در دنيا اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزي پس از 40 سال هنوز نتوانسته باغدار و کشاورز ما را با فناوري روز فرآوري باغداري و توليد انگور آشنا کند و باغداران همچنان همانند اجداد و پدرانشان انگور را توليد مي کنند.
کاظمي با بيان اينکه مقصر اصلي تنها دولت نيست، بلکه بايد از خودمان نيز گلايه کنيم ادامه داد: با شرايط کنوني نبايد انتظار داشته باشيم دولت تمامي امکانات را در اختيار باغداران قرار دهد، بلکه تحول در اين صنعت نيازمند ورود جدي فعالان و کارخانه داران انگور و کشمش است.
وي خطاب به کارخانه داران و واحدهاي فرآوري کشمش تاکيد کرد: در اين زمينه پيشقدم شويد و نهضت نخريدن کشمش بي کيفيت و محصولي که مطابق با فناوري روز توليد و فرآوري نشده باشد را راه بيندازيد.
کاظمي اين اقدام را در راستاي تشويق باغداران براي توليد محصول با کيفيت و مطابق با فناوري روز دانست و اظهار داشت: حالا که به سمت ثبت جهاني انگور ملاير نزديک شده ايم، زحمات و تلاش ها نبايد هدر برود و اين صنعت را بايد خودمان متحول کنيم.
نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي همچنين به فعاليت پژوهشکده انگور و کشمش و موسسه اي در وزارت جهاد کشاورزي اشاره کرد و افزود: هنوز به صورت عملي آثار عملياتي اين موسسه ها را نديده ايم و اين يک نقص است.
کاظمي با بيان اينکه در تنوع و تازه خوري محصول نيز ضعف داريم بيان کرد: فعالان اين صنعت در بخش خريد و صادرات، وزارت جهاد کشاورزي، موسسه ها و کارخانه داران بايد در اين زمينه به باغداران کمک کنند تا به سمت باغداري نوين حرکت کنيم.
وي همچنين به مشکلات سامانه نيما و ورود ارز حاصل از صادرات به کشور بويژه براي صادرکنندگان کشمش اشاره کرد و گفت: اين مشکل را از طريق مسئولان ارشد کشوري همچون معاون اول رياست جمهوري و وزير جهاد کشاورزي با ارسال نامه هاي مختلفي به رئيس کل بانک مرکزي پيگيري کرديم تا مشکل حل شود.
**لزوم اصلاح فرآيند مهندسي محصول انگور و کشمش ملاير
ديگر نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي نيز بر لزوم اصلاح فرآيند مهندسي محصول انگور و کشمش در اين شهرستان تاکيد کرد و افزود: هنوز شيوه و مدل کاشت، داشت، برداشت، فرآوري و بسته بندي اين محصول در ملاير با مشکل مواجه است.
حجت الاسلام احد آزاديخواه با تاکيد بر اينکه بايد به سمت صادرات در تازه خوري انگور حرکت کنيم بيان کرد: در تنوع محصول انگور مشکل داريم و در صادرات تازه خوري انگور هنوز هيچ نقشي در بازارهاي جهاني نداريم.
وي تغيير در نوع کشت و آبياري تاکستان هاي انگور را ضروري دانست و گفت: اين فرهنگ بايد در بين باغداران و کشاورزان به وجود آيد که بايد در باغداري از روش هاي نوين استفاده کنند.
سخنگوي کميسيون فرهنگي مجلس دهم خطاب به کارخانه داران و واحدهاي فرآوري کشمش در اين شهرستان تاکيد کرد: از لاک کارخانه کشمش بيرون بياييد و به سمت ايجاد صنايع تبديلي انگور گام برداريد.
حجت الاسلام آزاديخواه با تاکيد بر اينکه در آستانه ثبت جهاني انگور ملاير صادرات را بايد توسعه دهيم و تنوع در محصول ايجاد کنيم ادامه داد: ما در تمامي مراحل براي حل مشکلات اين صنعت همراه و همگام فعالان، کارخانه داران و باغداران هستيم.
وي خاطرنشان کرد: براي حل مشکلات صادرکنندگان کشمش در زمينه تعهد ارزي و سامانه نيما نيز اقدامات و پيگيري هاي لازم در سطح کشوري انجام شده است و کميته ويژه اي در حال بررسي مشکلات صادرکنندگان کشمش ملاير است تا بتوانيم در اين زمينه گام مثبتي برداريم.
**انبارداري کشمش يک بار براي هميشه حل شود
رئيس انجمن توليد و صادرکنندگان کشمش ملاير نيز تاکيد کرد: انبارداري کشمش بايد يک بار براي هميشه در اين شهرستان حل شود تا ديگر کشمش وارد گوني نشود.
منوچهر رضايي خواستار تقويت و توسعه دانش نرم افزاري و سخت افزاري باغداران در توليد محصول شد و افزود: براي ارتقاي وضعيت توليد محصول بايد فاصله زمين و انگور را در روستا از بين ببريم.
وي با تاکيد بر اينکه باغداران نياز به کمک بلاعوض براي توسعه و بهبود محصول و تاکستان هاي خود دارند بيان کرد: چنانچه اين اتفاق رخ داد شاهد ارتقاي 50 تا 60 درصدي کيفيت محصول و کاهش مصرف آب هستيم و آلايندگي آب در فرآوري محصول نيز از بين مي رود.
رئيس انجمن توليد و صادرکنندگان کشمش ملاير صادرات غيرنفتي را در شرايط کنوني مزيتي عمده دانست و گفت: بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور بر اساس نرخ سامانه نيما مشکلي عمده بر سر راه صادرکنندگان کوچک همچون کشمش است که بايد اين مشکل حل شود.
رضايي ادامه داد: صنعت کشمش ملاير بيش از نيمي از صادرات استان همدان را به خود اختصاص داده است که براي حفظ و توسعه اين ميزان صادرات نياز است مطالبات و مشکلات فعالان اين صنعت پيگيري و حل شود.
به گزارش ايرنا، در اين نشست شماري از فعالان حوزه فرآوري و صادرات کشمش مهمترين مسايل و ديدگاه هاي خود در اين حوزه را مطرح کردند و همچنين از پيشکسوتان صنعت کشمش ملاير نيز تجليل به عمل آمد.
سالانه بيش از 240 هزار انگور و بيش از 40 هزار تن کشمش در شهرستان ملاير توليد مي شود.
7528/2090
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۲۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، قربان قربانی صبح یکشنبه در همایش توسعه کشت محصولات کم‌آب بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه اظهار کرد: در گذشته ۲۵۰ هزار هکتار پنبه در کشور کشت می‌شد که از این میزان ۱۸۰ هزار هکتار مربوط به استان گلستان بود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ۷۰ درصد پنبه کشور در استان گلستان تولید می‌شد، افزود: کشت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار هکتار می‌تواند ما را در محصول پنبه به خودکفایی برساند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: باتوجه به تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی ما باید در بحث محصولاتی چون گندم، برنج، شکر، چغندرقند و پنبه به خودکفایی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت پنبه در گلستان به دلیل کم آبی به ۱۴ هزار هکتار رسید و گلستان بیشترین کاهش سطح زیر کشت را در کشور تجربه کرد.

قربانی با اشاره به اینکه استان گلستان به رقم سرسبز بودن مشکل کم آبی دارد، گفت: در کشت محصولات کشاورزی باید به سمت محصولات کم آب بر حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۷۵ تنها دو رقم پنبه در کشور موجود بود که برای بهره برداری این محصول نیاز به ۲۲۰ روز زمان بود اما اکنون ۱۴ رقم تجاری پنبه در کشور موجود است که طی ۱۱۰ روز به بهره برداری می‌رسد.

قربانی اظهار کرد: پنبه یک محصول اشتغالزا است که هر چهار هکتار پنبه‌کاری یک شغل مستقیم و پنج شغل در صنایع جانبی ایجاد می‌کند.

کد خبر 6090878

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن؛ محصول هوشمند چینی چه زمانی به ایران می‌رسد؟
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • تعیین تکلیف چای سنواتی باید مدبرانه‌ باشد
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان
  • افزایش سلامت دام‌ها با تولید محصول ایرانی
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی