Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@05:28:33 GMT

لزوم جهت‌دهی به نیات واقفان برای رفع نیازهای شهری

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۷۱۷۵

لزوم جهت‌دهی به نیات واقفان برای رفع نیازهای شهری

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت اعلام کرد: اگر وقف را بین مردم با نیازمندی‌های جدید جوامع شهری تعریف کنیم قادر به حل مشکلات بسیاری خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، محمدحسن عاقل منش، امروز(سه‌شنبه، 22 آبان) در جلسه کمیسیون فرهنگی شورا که با حضور مدیرکل اوقاف گیلان برگزار شد، گفت: بسیاری از مسائل کشوری و شهری را با سنت وقف حل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت افزود: اگر وقف را بین مردم با نیازمندی‌های جدیدی که جوامع شهری با آن روبرو هستند، تعریف کنیم قادر به حل مشکلات بسیاری خواهیم بود.

 

عاقل منش اظهار داشت: تجربه استفاده از خیران برای ساخت مدارس و مساجد نشان داده که ظرفیت خوبی در جامعه ما وجود دارد.

 

وی با تاکید بر توجه به نیازهای روز و حل آنها از طریق وقف گفت: کارگزاران وقف می‌توانند در ارتباط با مدیران شهری از این نیازمندها مطلع شده و نیات واقفان را برای رفع نیاز روز هدایت کنند.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با بیان برخی از مشکلات شهر رشت از جمله کمبود قرائت‌خانه، کتابخانه، فضای بازی و پارک، گفت: ایجاد بازارچه‌های خوداشتغالی و بازارهای روز از دیگر زمینه‌های همکاری اوقاف گیلان و شورای شهر رشت می‌تواند باشد.

 

حجت الاسلام علیزاده، مدیرکل اوقاف گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه وقف ماهیت دیگر دوستی و مبارزه با خودخواهی دارد، گفت: در متن همه صحنه‌های بشری می‌تواند حضور داشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: وقف ابزار هدفمند و نظام‌مند و یک جریان فرهنگی است که در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زندگی انسان می‌تواند نقش بیافریند.

 

علیزاده تاکید داشت: وقف، همیار کارآمد فرهنگی برای متولیان فرهنگی کشور است.

 

وی اظهار داشت: وقف یک مهندسی فرهنگی است چرا که اگر در هر شهری موقوفات زیاد است کارهای فرهنگی و اقتصاری رونق بسیاری دارد.

 

مدیرکل اوقاف گیلان افزود: وقف صرفا یک مسئله مذهبی و شرعی نیست بکه نظامی کارآمد برای رفع نیازهای اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی اقشار مختلف است.

 

وی اذعان داشت: هنوز برخی از نخبگان علمی و فرهنگی جامعه ما وقف را در متن فعالیت خود نیاورده‌اند.

 

علیزاده اعلام کرد: نیاز است یک بسیج و تفاهم عمومی ایجاد شود تا حمایت همه‌جانبه از وقف و شناساندن وقف به مردم انجام شود.

 

وی یادآور شد: وقف در کنار مسئولین است و در موارد بسیاری می‌تواند به مسئولان شهری کمک کند.

 

مدیرکل اوقاف گیلان اظهار داشت: در حوزه توسعه فرهنگی و مذهبی شهری با شورای شهر اشتراک فعالیت داریم که در صورت انعقاد تفاهمنامه می‌توانیم ضمن پرهیز از موازی کاری اقدامات فرهنگی موثرتری انجام دهیم.

 

وی با بیان اینکه باید بپذریم از ظرفیت بخش خصوصی غفلت کرده‌ایم گفت: ظرفیت خوبی در این حوزه وجود دارد.

 

علیزاده به استفاده از ظرفیت خیران در ساخت و ساز بقاع متبرکه اشاره و اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون مردم گیلان 44 میلیارد تومان در قالب طرح مودت به بقاع متبرکه کمک کردند.

 

وی گفت: در سال جاری 35 وقف جدید با ارزش 21 میلیارد تومان در گیلان ثبت شده که بیانگر روحیه دینی مردم این خطه و نشان دهنده ظرفیت خیران گیلانی برای رفع نیازهای استان گیلان و شهر رشت است.

 

مدیرکل اوقاف گیلان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: آمادگی ایجاد فضای سبز و پارک در اراضی موقوفات داریم.

 

وی خواستار توجه ویژه شورای شهر رشت به بافت فرسوده خواهر امام شد و گفت: از دل‌نگرانی‌های ما بافت فوده پیرامون آستان خواهر امام بوده که نیازمند ورود جدی شورای شهر است.

 

حجت الاسلام علیزاده اظهار داشت: از انتظارات ما از استاندار گیلان تشکیل ستاد بازسازی با ریاست استاندار است تا اتفاق خوبی در منطقه خواهر امام بیفتد.

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: استان همدان خوزستان هفته کتاب و کتابخوانی شیراز محمد جواد ظریف طرح 550 هزار هکتاری افزایش سرانه مطالعه اردبیل اجلاس جهانی گردشگری نیات وقف کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۷۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس

مریم جلالی در مراسم واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم‌خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان فارس گفت: امید است این اقدام در فارس زمینه‌ای شود تا در تمامی ابنیه‌های میراثی حضور و فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی را ببنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: آنچه امروز در موزه‌ها می‌بینیم، کار دست هنرمندان صنایع‌دستی دیروز است و هنرمندان امروز حافظان و پاسداران میراث فرهنگی ما محسوب می‌شوند.

جلالی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم ایجاد و توسعه خانه‌های صنایع‌دستی تأکید کرد و گفت: ضروری است برای توسعه و ترویج و عرضه درست محصولات دست‌ساز هنرمندان خانه‌های صنایع‌دستی متعددی، چون نمد، منبت، خاتم، شیشه و... ایجاد شود.

او با اشاره انتخاب «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی در شیراز گفت: در حال حاضر به‌منظور حفظ میراث فرهنگی، هنر و معماری و صنایع‌دستی نهفته در بافت تاریخی شیراز، «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی شیراز تعیین‌شده است و جا دارد در این محله خانه‌های صنایع‌دستی متعددی ایجاد شود تا گردشگری تجربه محور رخ دهد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: در محله‌های قدیمی آسیب‌های اجتماعی زیادی وجود دارد که می‌توان از محل مسئولیت‌های اجتماعی وضعیت این محلات را به سازی کرد و با ایجاد فرصت برای هنرمندان در این مناطق صنایع‌دستی را رونق داد.

جلالی در ادامه سخنانش به جهانی و ملی شدن شهر‌ها اشاره کرد و گفت: همواره تأکید کرده‌ام که ملی و جهانی‌شدن شهر‌ها امتیاز نیست بلکه مسئولیت است و اگر مسئولیت خوب انجام نشود ممکن است این امتیاز سلب شود از این روباید مصوبات شورای جهانی صنایع‌دستی ضمانت اجرایی داشته باشند؛ بنابراین گزارش با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه، ۵ اتاق در عمارت ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان فارس به مدت دو سال واگذار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور
  • پارکینگ چهل اختران در اختیار شهروندان قرار گرفت
  • لزوم صدور پروانه‌های ساختمانی در کمتر از یک‌ماه
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین
  • لزوم جلوگیری از احداث ابنیه در مجاورت جاده‌های گیلان
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم
  • لزوم توجه به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای جهت اجرای شعار سال
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید