Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک تحلیلگر سیاسی منطقه، گفت: امروز بیداری جدید ظلم ستیزی و استقلال طلبی از یمن شروع شده است و قطعا کل منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، حسین رویوران، کارشناس مسائل سیاسی منطقه به مناسبت روز" جهانی همبستگی با مردم فلسطین " در پیش خطبه‌های نماز جمعه‌ این هفته‌ تهران، بیان‌ کرد: خداوند متعال می فرماید آنها مکر می‌کنند و خداوند در مقابل آنها تدبیر می‌کند و خداوند بهترین تدبیر کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توطئه های بسیاری علیه محور مقاومت در منطقه اتفاق افتاد، اما سرانجام تک تک آنها به نفع محور مقاومت تمام شد.

وی در ادامه‌ اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین محورها سوریه بود که آنها در سوریه به دنبال تغییر نظام و تصرف یکی از محورهای مقاومت بودند.  در این زمینه  سرمایه‌گذاری آمریکا و کشورهای مرتجع عربی بسیار بالا بود.

این تحلیلگر سیاسی منطقه، بیان‌ کرد: بیش از 100 هزار تکفیری از 70 کشور جهان آموزش دیده اند و به سوریه گسیل شده‌اند. در ابتدای بحران سوریه 143 کشور به عنوان حامی گروه‌های تکفیری در دنیا تحت عنوان "دوستداران سوریه" بسیج شدند. 

وی در ادامه‌ گفت‌: اتحادیه عرب سوریه را بیرون کرد و کل جهان عرب علیه سوریه قرار گرفت. در چنین شرایطی که دنیا به سوریه پشت کرده بود جمهوری اسلامی ایران در کنار سوریه قرار گرفت. پیروزی‌های خوب ابتدایی باعث تحریک روسیه برای قرار گرفتن در کنار سوریه شد.

رویوران در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تصریح کرد: امروز بیش از 95 درصد از سوریه در اختیار دولت است و تکفیری‌ها در یک استان به نام ادلب در محاصره کامل قرار دارند. این نشان می‌دهد که ایمان چه کارهایی می‌تواند در برابر سرمایه‌گذاری عظیم مالی ، انسانی و سیاسی انجام دهد.

وی همچنین با اشاره به این که سوریه امروز یکی از مهم‌ترین محورهای مقاومت در منطقه است، بیان‌ کرد: امروز سوریه با اعتقاد قوی در این محور قرار دارد. کشور دومی که تحول زیادی در آن اتفاق افتاد، عراق بود. حدود چهار سال پیش زمانی که تفکیری ها وارد عراق شدند و سه استان نینوا، صلاح الدین و الانبار را گرفتند و در چند کیلومتری بغداد واقع شدند، دولت عراق از آن جا که پیمان دفاع مشترک با آمریکا امضا کرده بود، تصورش بر این بود که  می‌تواند بر آمریکا اتکا کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه در ادامه‌، خاطر نشان کرد: اما آمریکا اعلام کرد که من کاری انجام نمی‌دهم. دولت عراق گفت‌ اگر نمی خواهید دخالت کنید حداقل سلاح هایی که به ارزش 60 میلیارد دلار از شما خریداری کرده‌ایم را به ما تحویل دهید، اما آمریکا اعلام کرد که ما نمی توانیم امروز به شما سلاح بدهیم. خیلی ها معتقد هستند که ورود تکفیری‌ها به سه استان عراق با تبانی آمریکایی ها بوده است.

وی یادآور شد: دولت عراق اعلام کرد که اگر آمریکا به ما کمک نکند ما به سمت ایران می رویم، اما آمریکا باورش بر این بود که کسی نمی‌تواند در برابر تکفیری‌ها ایستادگی کند و معتقد بود که تکفیری‌ها تا 30 سال دیگر در منطقه خواهند ماند، اما سپاه قدس به عراق رفت و هم آموزش نیروهای داوطلبی که بر اساس فرمان مرجعیت نجف آیت الله سیستانی داوطلب شده بودند را بر عهده گرفت و از سوی دیگر ایران تمام انبارهای سلاح خود را به سوی عراق باز کرد و سلاح مورد نیاز را به آنها فروخت.

رویوران در ادامه‌، اظهار کرد: یک نیروی در عراق شکل گرفت به نام "حشدالشعبی" که ظرف سه سال عراق را از نیروهای تکفیری پاکسازی کرد و تصور آمریکا را بر هم زد. انتخاباتی که حدود شش ماه پیش در عراق برگزار شد کسانی در آن پیروز شدند که نزدیک به این نیروی جهادگر و فداکار بودند. این نکته جالب است که بگویم بعد از تشکیل کابینه عادل عبدالمهدی مساله دیگری که قرار است نمایندگان مجلس در پارلمان جدید به بحث بگذارند خروج از پیمان دفاع مشترک با آمریکا است، چرا که معقتدند نه تنها برای آنها نفعی ندارد ،‌ بلکه حضور آمریکایی‌ها تهدید استقلال عراق است.

وی با اشاره به مساله یمن، بیان‌ کرد: هشت سال پیش با موج بیداری اسلامی مردم در یمن به خیابان ها ریختند و شعار می دادند که باید علی عبدالله صالح سرنگون شود، اما به دلیل توطئه دشمن موفق به برقراری حکومت اسلامی نشدند، اما حرکت عظیمی که در یمن رخ داد، ریشه‌دار تر بود و سید عبدالملک حوثی طباطبایی که رهبر این جنبش در یمن بود موفق شد مردم را تا حد زیادی بسیج کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در منطقه در ادامه، تاکید کرد: عربستان سعودی به دلیل هم مرز بودن با یمن و حضور بیش از پنج میلیونی یمنی در داخل عربستان، تغییرات و دموکراتیک شدن یمن برایش قابل قبول نبود به همین دلیل توطئه‌ای را چیدند و مطرح کردند که علی عبدالله صالح کناره‌گیری کند و معاون او جایگزین شود. جالب است که عربستان آنقدر از علی عبدالله صالح حمایت کرد که حتی زمانی که مورد سوء قصد قرار گرفت در ریاض جراحی پلاستیک شد، اما در نهایت تحت فشار مردم عربستان ناگزیر به کنار گذاشتن او شد.

وی افزود: عربستان انتخاباتی را در یمن برگزار کرد که تنها یک کاندید در آن حضور داشت. در یک انتخابات با یک نامزد مسلما یک رای نیز برای انتخاب رییس جمهور کافی بود. در نهایت رییس جمهور جدید نیز سیاست های قبلی را ادامه‌ داد و آن نتیجه‌ قیام مردم  شد و ایشان ناچار شد با لباس زنانه از شهر فرار کند و به عربستان پناهنده شود و عربستان به بهانه بازگرداندن دولت مشروع جنگی را از چهار سال پیش آغاز کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی در منطقه، گفت‌: عربستان سعودی بیش از صد میلیارد دلار سلاح خریداری کرده و همه اینها را علیه یمن به کار گرفته است، اما در طی این چهار سال نتوانسته جنبش انصار الله را شکست دهد که این نشان می‌دهد که در یمن یک حماسه در حال وقوع است.  امروز در کنگره آمریکا بحثی در خصوص میزان دخالت آمریکا در جنگ یمن مطرح است و خود آمریکایی ها در حال فاش کردن دخالت آمریکا در این جنگ هستند.

وی افزود: آمریکا بخش اطلاعات هوایی، خدمات به نیروی هوایی عربستان را بر عهده دارد، چرا که عربستان به تنهایی اساسا توان ارائه سرویس‌های لازم به هواپیماهای اف 15 و 16 را ندارد. پیروزی انصار الله در این جنگ یک تحول بزرگ در سطح منطقه است. اگر ما فرض را بر این بگذاریم که منشا بیداری اسلامی از تونس بود و کشورهای اسلامی را تحت تاثیر قرار داد، آن چه که امروز در یمن اتفاق افتاده است نهضت جدید بیداری اسلامی است. بیداری جدید ظلم ستیزی و استقلال طلبی از یمن شروع شده است و قطعا کل منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

رویوران در پایان گفت‌: آن چه که در مصر و تونس، الجزایر و مغرب علیه سفر محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) می بینیم اولین نشانه های بیداری اجتماعی و مردم نسبت به بسیاری از مسائل سیاسی است. این موضع گیری ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۴۲۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظاتی عجیب از سقوط ابرهای بارور در عربستان!

گزارش کامل از گزیده‌خبرهای امروز «تابناک با تو» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

 

لحظاتی عجیب از سقوط ابرهای بارور در عربستان! 

عوارض و فواید طب سوزنی چیست؟


جت شخصی تیلور سوییفت، حسرت تمام سلبریتی‌ها شد


چگونه می‌توان انسان‌ها را بطور ناخودآگاه به پذیرش یک فکر متقاعد کرد؟


آیا در این تصویر تازه عجیب از مریخ صدها «عنکبوت» دیده می‌شود؟!


خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود اما...


دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!


خواص بی‌شمار پوست کیوی که تا امروز نمی‌دانستید

آمریکا، هواپیمای روز قیامتِ جدید می‌سازد


خالکوبی یک داوطلب وسط جلسه کنکور سوژه شد


واقعیت علمی درباره «مثلث برمودا» چیست؟


زن گربه‌ای و بتمن، سوژه خنده کاربران ایرانی شدند


این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است


کشف حیرت‌انگیز یک گورستان در محل نیروگاه برق


سوسک‌های زنده‌یاب به کمک امدادگران می‌آیند!


استایل گران‌قیمت نانسی در آمریکا جلب‌توجه کرد


فال روزانه یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳


شوک بزرگی که به آیفون‌بازها وارد شد


تصادف مرگبار یک اتوبوس ایرانی در جنوب ارمنستان
تجاوز ۴ مرد افغان به پسر ۱۶ساله در حاشیه تهران

 

دیگر خبرها

  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • لحظاتی عجیب از سقوط ابرهای بارور در عربستان!
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • رژیم صهیونیستی توان دفاع از خود را هم ندارد
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل