Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@00:32:11 GMT

هواپیما در «خارج از مرز»

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۳۴۳۴

هواپیما در «خارج از مرز»

تهران-ایرنا- «خارج از مرز» عنوان نمایشگاهی از یحیی رویدل است که ایده هواپیما و کرگدن همانند کارهای گذشته اش در یک بستر ذهنی، رویکردی سمبولیستی و فیگوراتیو را خلق کرده است.

یحیی رویدل به بهانه افتتاح نمایش خود با عنوان «خارج از مرز» به خبرنگار تجسمی ایرنا گفت: هواپیما برای من نمادی از پرواز، رهایی و زندگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من عاشق هواپیما هستم و مجموعه‌ای از هواپیما‌های کوچک و بزرگ دارم که خود آن ها را می‌سازم.
وی افزود: در واقع ایده اصلی از جایی شروع شد که با صحنه‌ای از لاشه هواپیمای قدیمی مواجه شدم که در جلوی چشمانم آن را با سنگ قطعه قطعه می‌کردند و قطعات آلمینیومی بدنه آن را می‌دزدیدند. این صحنه تاثیر عمیقی بر من گذاشت و همانطور که در مجموعه گراند در یکی از نقاشی‌هایم خود کرگدنی هستم ایستاده بر روی هواپیما».
رویدل در پاسخ به حضور کرگدن در آثار خود افزود: من خود را مشابه کرگدن‌هایی که می‌کشم می‌دانم، موجوداتی سرسخت که کارهای زیادی از آن‌ها بر می‌آید، آن‌ها قوی هستند و می‌توانند تخریب زیادی به وجود بیاورند اما در عین حال ساکت و آرامند.
وی درتشریح نمایشگاه «خارج از مرز» افزود: در این مجموعه تمرکز بر روی زمان است و سعی کردم با نمادهایی غیر مرسوم،گذشته، حال و آینده را به نوعی در تمامی آثار به تصویر کشم و امید به آینده و عشق به زندگی را در کنار هم نشان دهم.
این هنرمند جوان با اشاره به تاثیر واقعیت زندگی در آثارش گفت: «من احساس خود به زندگی را در این واقعیت تلخ که هواپیمای من سقوط کرده است و تکه تکه شده می بینم و این همان حس من به زندگی و معاصریت اکنون است. در عین حال که به جاودانگی و ابدیت فکر می کنم، معتقدم رسالت من در این دنیا همین نقاشی است.»
«خارج از مرز» چهارمین نمایشگاه انفرادی وی است که مجموعا 28 اثر نقاشی و طراحی خود را در ابعاد مختلف در معرض نمایش قرار خواهد داد و 10 اثر با تکنیک رنگ روغن با استفاده از تنالیته‌ی رنگ های خاکستری، کرگدن‌هایی مریض و معیوب که نماد رخوت و سنگینی هستند را به تصویر کشیده است.
در بیانیه این نمایشگاه به قلم این هنرمند آمده است: «در ادامه این زمین‌گیر بودن به ظاهر همیشگی، سراسر جغرافیای هستی‌ام مزین به لاشه زاریست پولادین و مدفون به زیر غبار و خاکستر. رویای عبور از حقیقت این افق مرگ افکن و رهایی از همنشینی این ارواح عزادار مرا وامی‌دارد تا این میهمانی شبانه مرگ را پایان بخشم و هجوم سنگین طوفان این تباهی را پس زنم و در هم تنیدگی نا خوشایند را به سمت رهایی طی کنم. کاوش کنم حس کامل را خارج از مرز، خارج از هرگونه تاج گذاری و یا انتخاب جمعی تا به دست آورم خویشتن باکره‌ام را در افق مطلق.»
یحیی رویدل، متولد 1367 است و تا کنون سه نمایشگاه انفرادی با نام های «تاریخ مصرف»، «همین حوالی» و «گراند» برگزار کرده است.
نمایشگاه «خارج از مرز»، جمعه 30 آذر ماه در گالری دیلمان افتتاح می شود و تا 12 دی ماه برقرار خواهد بود.
گالری دیلمان در خیابان شریعتی، بالاتر از ظفر، تقاطع خیابان پورمشکانی (کودکان غزه)، شماره 50 واقع شده است.
فراهنگ**9031** 1418

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تجسمي نقاشي خارج از مرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۳۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی غروب شنبه در جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید استان سمنان به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان ضمن بیان اینکه مستند سازی، تهیه فیلم و رمان در خصوص کنگره به صورت ویژه در حال انجام است، ابراز داشت: طی پیگیری‌ها با همکاری رسانه‌ها این امر در دستور کار قرار دارد.

وی ضمن بیان اینکه مستندات، آثار و رمان‌ها حول محور زندگی تمامی شهدای والامقام استان انجام می‌شود، افزود: فیلم سینمایی ویژه زندگی شهید محمود اخلاقی و سریال تیم آزادی نیز در دستور کار است.

استاندار سمنان از برپایی نمایشگاه مستندات و آثار تولید شده مرتبط قبل از برگزاری کنگره خبر داد و ابراز داشت: این نمایشگاه برای بازدید ارزشمند رهبر معظم رهبری آماده می‌شود.

هاشمی برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید استان را از اولویت‌های کاری در استان در سال جاری خواند و تصریح کرد: به همین منظور از سفر دوم رئیس جمهور به استان نیز اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برآورد می‌شود این کنگره در کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه به عفاف و حجاب و حفظ سرمایه‌های اجتماعی اثرپذیری خوبی داشته باشد.

کد خبر 6090254

دیگر خبرها

  • نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود
  • فیلم| اعتراف اشکان خطیبی به زندگی سخت در خارج از ایران؛ خودم به همه چیز پشت پا زدم
  • فیلم| اشکان خطیبی به زندگی سخت در خارج از ایران اعتراف کرد: خودم به همه چیز پشت پا زدم
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • انسان مدرن اولیه تک‌شاخ سیبری را دیده بود
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه شغلی دارد؟
  • پشیمانی بازیگر مطرح از رفتن به خارج از کشور | خودم به همه چیز پشت پا زدم
  • نوه دختر امام خمینی در خارج از کشور مشغول چه کاری است؟
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن