Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@03:06:01 GMT

دولت همچنان خرید چای را ادامه‌ می‌دهد

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۸۷۰۲۷

دولت همچنان خرید چای را ادامه‌ می‌دهد

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی، ‌روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی دولت برای حمایت از تولید داخلی، خرید تضمینی برگ سبز چای است که در سالهای اخیر تلاش گردیده است علاوه بر رشد مناسب قیمت خرید تضمینی، با تقویت اعتبارات مربوط در قوانین بودجه سالانه، پرداخت مطالبات چایکاران در اسرع وقت صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس میانگین قیمت دریافتی چایکاران از هر کیلوگرم چای تحویلی به کارخانه‌ها از ۳۴۲۸ ریال در سال ۱۳۸۹ به ۱۹۵۴۲ ریال در سال ۱۳۹۷ (حدود ۵,۷ برابر) و میزان یارانه پرداختی دولت (با احتساب هزینه‌های تبعی) نیز طی دوره مذکور از ۲۹۰ میلیارد ریال به ۱۳۴۳ میلیارد ریال (حدود ۴.۶ برابر) افزایش یافته است.

همچنین به منظور استقرار زنجیره ارزش مطلوب و هماهنگی سیاست‌های اجرایی در حوزه تولید برگ سبز، فراوری و بسته‌بندی، بازاریابی و مصرف چای کشور، صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور با مشارکت چایکاران، کارخانه‌های چای، تجار (بازاریان) و دولت (حداکثر ۴۹ درصد سهام) ایجاد شده که در حال حاضر تعداد ۴۵۶۸۸ نفر چایکار و ۷۰  کارخانه چای عضو صندوق مذکور (با سرمایه ۵۶۰ میلیارد ریال) بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده تعداد سهامداران چایکار به ۶۰۰۰۰ نفر و صنایع مربوط به ۱۵۰ کارخانه برسد.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، تمهیداتی اتخاذ شد تا اعتبارات مربوط به یارانه نهاده‌های کشاورزی و عوامل تولید، خرید تضمینی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی به صورت یکپارچه و در قالب یک ردیف متمرکز تجمیع شود. بدین روی ظرفیت مطمئن‌تری برای تامین اعتبار خرید تضمینی چای از چایکاران عزیز در قالب ردیفی به اعتبار ۷۵۰۰ میلیارد ریال فراهم شده است (پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز برای سهم یارانه دولت بابت خرید تضمینی برگ سبز در سال زراعی پیش رو حدود ۱۵۰ میلیارد ریال است).

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بودجه چای حمایت از تولید دولت رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۷۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال نیازی به واردات گندم نداریم

عطااللّه هاشمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

به گفته او، براساس قانون ۲۴ ساعت پس از تحویل گندم به مراکز خرید، وجه گندم باید به حساب گندمکاران واریز شود که متاسفانه با گذشت ۲۴ ساعت از تحویل، ریالی به کشاورزان پرداخت نشده است.

هاشمی ادامه داد: بنابر آمار تاکنون میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰۰ هزارتن رشد داشته است، اما تا پایان اردیبهشت می توان آمار دقیق خرید را اعلام کرد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه بی توجهی به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم بزرگترین تهدید امنیت غذایی کشور محسوب می شود، افزود: عدم تحویل جایزه گندم و اصلاح قیمت با شعار سال و برنامه امنیت غذایی سازگار نیست  و به ضرر تولید داخل تمام می شود.

او با بیان اینکه امسال در تولید گندم به خودکفایی کامل می رسیم، گفت: برآوردها حاکی از آن است که با استمرار شرایط مساعد بارش، تولید گندم به بالای ۱۴ میلیون تن و خرید تضمینی بالای ۱۲ میلیون تن برسد. ناگفته نماند که تحقق این امر منوط به اصلاح قیمت گندم و پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • آغاز خرید گندم با نرخ هر کیلو ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از هفته آینده
  • قیمت گندم مشخص شد
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • پیش‌بینی تولید ۱۶۰ هزار تن گندم در بیله‌سوار
  • قیمت هر کیلو گندم ۱۷ هزار و پانصد تومان/ آغاز خرید از هفته آینده
  • خرید تضمینی گندم به ۸۵۵ هزارتن رسید
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد
  • مشمولان طرح کالابرگ فجرانه این خبر مهم را حتما بخوانند
  • امسال نیازی به واردات گندم نداریم