Web Analytics Made Easy - Statcounter

بغداد - ایرنا - با گذشت بیش از سه ماه از برگزاری انتخابات پارلمان محلی در کردستان عراق، اختلاف بر سر تقسیم مناصب، همچنان مانع اصلی تشکیل دولت محلی جدید در این منطقه است.

به گزارش ایرنا، انتخابات پارلمان محلی در کردستان عراق روز 30سپتامبر گذشته (8 مهر) با برخی حرف و حدیث ها از سوی احزاب اپوزیسیون و متهم شدن دو حزب عمده بویژه حزب دموکرات کردستان عراق به تقلب گسترده، برگزار شد و بر این اساس اختلافات میان احزاب از روز نخست آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این اختلاف طی سه ماه گذشته با افت و خیزهای مختلف همچنان ادامه داشته و اکنون و بر سر تقسیم مناسب مناصب در دولت آینده، به اوج خود رسیده است.
در حالی که حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی با کسب 45 کرسی از مجموع 111 اکثریت را دست بالا در پارلمان آتی دارد تاکنون به درخواست های سایر احزاب بویژه همکار و رقیب تاریخی خود، اتحادیه میهنی کردستان عراق برای تقسیم مناصب پاسخ مثبت نداده است.
در انتخابات پارلمانی در اقلیم حزب دموکرات کردستان عراق اتحادیه میهنی کردستان عراق با 24 کرسی در رده دوم قرار گرفت و جنبش تغییر هم با 12 کرسی سوم شد.
اتحادیه میهنی و سایر احزاب کرد عراقی، حزب دموکرات را متهم می کنند که با تکیه بر رای اکثریت و سایر ابزارهای فشار سیاسی و امنیتی، قصد تشکیل یک دولت تک حزبی و مشارکت ندادن سایر احزاب در پست های کلیدی دارد، امری که بر خلاف سنت سیاسی سالهای اخیر در کردستان عراق است.
به گفته آنها، حزب دموکرات می خواهد دولت آینده را صرفا مناسب با معیارهای خود تشکیل دهد و این امر با اصل مشارکت سیاسی مغایرت دارد و در حالی که سایر احزاب بر تمایل خود برای یک مشارکت حقیقی در دولت آینده به رهبران حزب دموکرات اعلام کرده اند اما هنوز با پاسخ مناسب روبرو نشده اند.
آنها می گویند که حزب دموکرات بجای پذیرش اصل مشارکت با سایر احزاب، تلاش می کند با اعطای برخی مناصب به سایرین، دولتی کاملا دلخواه خود را تشکیل دهد که این امری غیرقابل قبول است.
مقامات حزب دموکرات اما می گویند که با توجه به اکثریتی که دارند می توانند حتی به تنهایی دولت را تشکیل دهند اما آنها همچنان خواهان توافق و مشارکت با سایر احزاب برنده در انتخابات بویژه اتحادیه میهنی هستند.
'فاضل میرانی'دبیر دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق در همین خصوص به خبرگزاری الفرات گفته است که این حزب به انتخابات و نتایج آن باور دارد و این امر مستلزم تقسیم مناصب با اتحادیه میهنی نیست، امری که تجربه سالهای گذشته نیز ناکامی آن را ثابت کرده است.
وی گفت که حزب دموکرات در عین حال وزنه مناسب برای اتحادیه میهنی را در دولت محلی آتی حفظ خواهد کرد اما این حزب دموکرات است که صدرنشین احزاب پیروز بوده است در عین حال به منافع عالی کردستان عراق و حفظ امنیت و ثبات آن پایبند است و آن را بالاتر از هر پست و امتیازی می داند.
از سوی دیگر 'سعدی احمد پیره' سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان عراق دیگر حزب عمده کرد عراقی نیز گفت که این حزب مناصب متعددی از جمله ریاست پارلمان محلی و معاون نخست وزیر در دولت محلی کردستان عراق را خواستار است.
حزب دموکرات، 'نیچروان بارزانی' نخست وزیر کنونی دولت محلی را بعنوان گزینه ریاست اقلیم که پیش از تعلیق در سال گذشته در اختیار مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات بود، و 'مسرور بارزانی' فرزند ارشد مسعود بارزانی را بعنوان گزینه نخست وزیری دولت محلی معرفی کرده است.
آبانماه گذشته، حزب دموکرات همچنین بسیار تلاش کرد پست ریاست جمهوری عراق را که تاکنون سهم اتحادیه میهنی کردستان عراق بوده، از آن خود کند، اما احزاب سیاسی در پارلمان عراق، 'برهم صالح' یکی از رهبران پیشین اتحادیه میهنی را بعنوان رئیس جمهوری جدید انتخاب کرد و به 'فواد حسین' نامزد مسعود بارزانی رای نداد.
بیم و امیدها از تشدید اختلافات یا رسیدن به توافق میان احزاب سیاسی کرد عراقی در حالی ادامه دارد که وضعیت سیاسی و امنیتی در عراق در پی تشدید تحرکات و جابجایی های گسترده نظامی آمریکا میان اقلیم و سوریه و نیز سایر نقاط عراق، نگرانی های گسترده ای از طرح های احتمالی واشنگتن برای بهم ریختن دوباره اوضاع این کشور ایجاد کرده است.
همزمان، در بغداد نیز اختلاف احزاب و ائتلاف های عمده سیاسی باعث شده، دولت عبدالمهدی نخست وزیر، همچنان از تکمیل شدن بازبماند و سه وزارتخانه کلیدی کشور، دفاع و دادگستری به دلیل اختلاف احزاب - به ترتیب - شیعه، سنی و کرد، پس از گذشت بیش از دو ماه، همچنان بلاتکلیف بماند.
خاورم*10*380**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عراق كردستان عراق رقابت دو حزب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۸۷۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار

به گزارش «تابناک»، سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت وگو با مهر گفت: زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ دلار صرفاً سیاسی است و به عملکرد اقتصادی دولت و بانک مرکزی مرتبط نیست، اظهار داشت: از گذشته تاکنون بازارسازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سواستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که برای آینده دلار چه چشم‌اندازی را تصور می‌کنید، بیان کرد: در کنار مسائل سیاسی ایجاد شده، درآمدهای ارزی نیز نقش مهمی در کنترل نرخ ارز دارند؛ چون در سال گذشته نیز وضعیت درآمدهای ارزی دولت خوب بود؛ درواقع بازار ارز سال ۱۴۰۲ را نسبتاً با ثبات طی کرده و اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی نیاز واردکنندگان را با نرخ نیما پاسخ می‌دهد؛ بنابراین به طور طبیعی نباید افزایش نرخ در بازار غیررسمی اثری بر قیمت‌ها داشته باشد و از بُعد دیگر دولت کالابرگ الکترونیک را راه اندازی کرده تا یارانه به مصرف کننده نهایی برسد و نوسانات نرخ دلار روی قیمت کالاهای اساسی اثری نگذارد.

دیگر خبرها

  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» کشته شد
  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • دولت رئیسی با ۸ پاسخ عجیب به ضرب‌الاجل اقتصادی قالیباف واکنش نشان داد / دعوای مجلس و دولت شدت گرفت
  • پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق