Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالفضل محرمی دبیر آموزش و پژوهش اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه جامعه علمی ما مصرف گراست، گفت: طی چند سال گذشته شاهد رشد چشمگیری در عرصه پژوهش و تحقیق مخصوصا در علوم بنیادی و پزشکی بودیم اما علی رغم این تلاش ها جامعه علمی کشور هنوز درگیر مشکلات عدیده ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر آموزش و پژوهش اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه طی سال های گذشته مسئولین و اعضای جامعه دانشگاهی تمام تلاش خود را برای پیشرفت در راه علم انجام دادند، تصریح کرد: اما واقعیت این است که این تلاش ها کافی نیست و کشور ما به زعم برخورداری از امکانات بالقوه نتوانسه در زمینه تحقیق و پژوهش گام های اساسی و موثری را بردارد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولین نتوانستند به اندازه کافی برای محققین و دانشجویان خوش فکر ایجاد انگیزه کنند یا انگیزه های موجود را تقویت سازند، بیان کرد: به واسطه عدم حمایت و تزریق نکردن بودجه کافی پژوهشی در دانشگاه ها، جامعه علمی ما تولید کننده علم نیست و آمارها در دهه های اخیر نشان می دهد که جامعه علمی ما به مصرف گرایی رو آورده است که این خود آغاز گر رکود علمی است.

محرمی در خصوص بومی سازی برخی از علوم و تالیف محتوای علمی به جای ترجمه، گفت: اگر به تاریخ علمی جهان نگاه و رجوع کنیم، مشخص می شود بیشتر دانشمندان و بزرگان علم اکثرا ایرانی یا اسلامی بودند. اما الان وضعیت برعکس شده است و ما در دهه گذشته های نگاه می کنیم جامعه ما و علوم غربی استفاده می کند و نتوانسته در راستای بومی سازی علوم گام های موثری را بردارد.

در ادامه این فعال دانشجویی افزود: در حال حاضر و در اثر کم کارهای علمی کشورهای غربی که اکنون سردمدار علوم جدید هستند، دستاورد تحقیقات این بزرگوارن را به غارت می بردند و ممکن است به نام خود ثبت کنند.

وی با اشاره به اینکه راه پژوهش و نوآوری در کشور با چالش ها و کم لطفی های مسئولین مواجه است، گفت: زمانیکه یک محقق و پژوهشگر روال کار خود را به اتمام می رساند و خلق کالا یا خدمات جدید متوجه می شود نتایج پژوهش هایش در جامعه ملموس نیست و توسط مسئولین به کار گرفته نمی شود، با دلزدگی و سرخوردگی مواجه و متقاضی واقعی تحقیق و پژوهش در کشور کاهش می یابد.

محرمی تصریح کرد: زمانیکه مقالات علمی، کتب، پایان نامه دانشگاهی و ...در کتابخانه ها خاک می خورند و مورد توجه مسئولین قرار نمی گیرند و از سوی دیگر طرح مساله پایان نامه در راستای نیازهای کشور نیست، حاصل آن رکود علمی می شود.

دبیر آموزش و پژوهش اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه ذکر مشکلات پژوهش در کشور گفت: یکی از دلایل دیگر عدم ارتباط منسجم بین دانشگاه های کشور است؛ همچنین بین دانشگاه ها و مراکز و سازمان های اجرایی نیز ارتباط دوسویه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: عدم اختصاص بودجه کافی برای امر پزوهش مشکل بعدی در این راه است، حتی ضوابط منسجم و قابل اجرا برای حمایت از محققان و پژوهشگران وجود ندارد، که این خودش به معضل فرار مغزها در سالیان اخیر منجر می شود که زیان های جبران ناپذیری را برای کشور در برداشته است.

محرمی بخشی از پویایی علمی در دانشگاه ها را نیز بر عهده اساتید دانست و گفت: اساتید دانشگاه در کنار مباحث آموزشی باید دانشجویان را تشویق به مباحث پژوهشی کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از اهداف دانشگاه آشناسازی دانشجویان با تحقیق و پژوهش است که این مطلب در برخی از دانشگاه های ما مورد توجه قرار نمی گیرد و برخی از دانشجویان مباحث اولیه نوشتن طرح پژوهشی را یادنگرفتند.

انتهای پیام/

300 / 167 جامعه علمی علوم بنیادی پایان نامه دانشجویی کنفرانس های علمی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: جامعه علمی علوم بنیادی پایان نامه دانشجویی کنفرانس های علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۹۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن برخورد‌های صورت گرفته از سوی پلیس و دولت آمریکا با دانشجویان حامی فلسطینیان در این کشور، خواستار حمایت جهانی دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی جهان از این جنبش دانشجویی اصیل شد.

در متن این بیانیه آمده است:
"بلوغ و باروری جنبش دانشجویی اصیل در ایالات مختلف آمریکا، در محکومیت صهیونیسم، با سرکوب و دستگیری گسترده دانشجویان توسط مدعیان دموکراسی و آزادی بیان در این کشور مواجه شده است. دانشجویانی که از کالیفرنیا تا تگزاس، غیرتمندانه در دفاع از کودکان و مردم مظلوم غزه به میدان آمده اند هرگز از مطالبات اساسی خود مانند پایان دادن به جنگ غزه، قطع ارتباطات دانشگاهی با رژیم اشغالگر قدس و محاکمه عوامل نسل کشی غزه کوتاه نخواهند آمد. شکل گیری، تثبیت و استمرار این جنبش دانشگاهی و بشردوستانه، خواب راحت را ازچشم فاتلان کودکان غزه ربوده و علاوه بر آن، فردایی آکنده از آگاهی و ظلم ستیزی را در فضای دانشگاهی و علمی غرب نوید می‌دهد. گستردگی، آگاهی و استقامت سه رکن اصلی این جنبش بی سابقه در آمریکا محسوب می‌شود. جنبشی که با سرعتی مثال زدنی در حال تعمیم به دیگر حوزه‌های جغرافیایی و آموزشی غرب است. 
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تقدیر از صلابت دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها که علی رغم خفقان ناشی از سلطه لابی‌های صهیونیستی در آمریکا به میدان حمایت از هم نوعان خود در غزه آمده اند، جنایت و برخورد‌های صورت گرفته علیه آنها را قویا محکوم می‌کند. همچنین این سازمان، خواستار حمایت گسترده همه دانشگاه‌ها، مراکز علمی و فرهنگی جهان، فارغ از هر نژاد و مذهبی، از حرکت انسان دوستانه و تاریخی دانشجویان آمریکایی مدافع حقیقت و حقانیت است. بدیهی است که اتحاد جهانی در حمایت از دانشجویان به پاخاسته در برابر جریان زور و اشغالگری، حداقلی‌ترین مسئولیت انسان‌های آزاده و خیراندیش دنیا در قبال این جوانان غیور خواهد بود. به امید آنکه چنین تحرکاتی ضمن افشای هر چه بیشتر ماهیت نظام سلطه، منجر به پایان یافتن جنگ غزه و شکست جنایتکاران صهیونیست و حامیان آنها شود. انشاالله.

دیگر خبرها

  • دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز
  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • رتبه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قابل توجه است
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • رقابت ۳۸ هزار مازندرانی در بزرگترین ماراتن علمی کشور
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود