Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، انیمیشن یکی از معدود آثاری است که در این چند سال توانسته به پیشرفت‌های خوبی در کشور و همچنین در بازار‌های جهانی دست یابد و نگاه تولید کنندگان خارجی را به خود جلب کند.

مرتضی رضایی کارگردان فیلم‌های انیمیشن، در خصوص یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی به خبرنگار ما گفت: جشنواره پویانمایی بستری است تا کارگردانان این حوزه گرد هم جمع شوند و تجربیاتشان را در اختیار هم قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین آثار خارجی که در این جشنواره اکران می‌شود هم می‌تواند رویکرد خوبی در جهت ارتقای سطح کیفی این حوزه داشته باشد.

وی ادامه داد: انیمیشن یک ابزار مکالمه با نسل آینده است و ما می‌توانیم به عنوان یک اصل اساسی رسانه‌ای آن را در نظر بگیریم و تنها به عنوان یک ابزار سرگرمی بچه هایمان به آن نگاه نکنیم. عنصر اصلی در انیمیشن تخیل و خیال است و همین عنصر را باید به آن جان دهیم و قصه را به تصویر بکشیم. در پایان هم باید بگویم مهم‌ترین حامی انیمیشن در کشور مردم هستند که می‌توانند زمینه رشد آن را مهیا کنند و با حمایتشان از انیمیشن‌های داخلی، می‌توان در آینده‌ای نزدیک به پیشرفت‌های خوبی دست یافت.

این کارگردان درخصوص رده سنی این حوزه اظهار داشت: انیمیش یکی از معدود آثاری است که بزرگ و کوچک نمی‌شناسد و هر مخاطبی را به خود جذب می‌کند؛ اما متاسفانه در کشور ما این حوزه را مختص کودکان می‌دانند و فیلمسازان هم تنها در این مسیر گام بر می‌دارند و خود را محدود به سن کودکان می‌کنند، اما در دیگر کشور‌ها تولیداتشان حد و مرز ندارد و برای تمام سنین آثار شاخصی را تولید می‌کنند. انیمیشن زبان گویایی دارد که با فرمتی خاص و رنگ و لعاب‌هایی جذاب مخاطبانش را مجذوب خود می‌کند.

رضایی در ادامه به اثرش در جشنواره پویانمایی اشاره و تصریح کرد: «جوانمردان» را در این جشنواره دارم؛ قصه «جوانمردان» در دوره مغول می‌گذرد که سرداران ایرانی در این بازه مقاومت‌هایی انجام دادند. بعد از یک دوره مقاومت‌ها نامنظم شد و گروه‌های کوچک مردمی شکل گرفت و با حفظ باور‌ها و ارزش‌های جامعه مبارزه ادامه پیدا کرد. این مجموعه هم با روایت این ماجرا‌ها پیام مبارزه با ظلم را به نوجوانان آموزش می‌دهد. ایجاد حس میهن پرستی با انگیزه‌های ملی، مذهبی و حماسی از مهمترین ویژگی‌های مجموعه «جوان‌مردان» است.

وی در خصوص پیشرفت انیمیشن در کشور عنوان کرد: اگرچه ارتقای کیفیت را هم نمی‌توان منکر شد، اما مهمترین مساله اصلی تولید انیمیشن بحث مالی آن است که با مشکلاتی روبرو است. به طور طبیعی اگر بخواهیم انیمیشن در کشور ما ارتقا پیدا کند، باید هزینه مناسبی هم برای آن اختصاص دهیم. این واقعیتی انکارناپذیر است که انیمیشن در ایران پیشرفت خوبی داشته است؛ اما نه در حد و اندازه پتانسیل ایران. یکی از اتفاق‌های خوبی که در این حوزه افتاده این است که با فعالیت‌های انجام شده، دیگر کلمه انیمیشن برای مدیران کلان کشور کلمه نامفهومی نیست؛ ولی هنوز انیمیشن جزو دغدغه‌های اصلی ما نشده و دلیل آن هم نشناختن واقعی این هنر است. قدرت فراگیر انیمیشن در جهان هنوز مورد توجه خیلی‌ها واقع نشده است.

سیامک واحد کارگردان انیمیشن کوتاه «پلکان» هم در ادامه این گفتگو گفت: انیمیشن پلکان را در این جشنواره دارم؛ «پلکان» محل گذر است. گذرگاهی که اتفاقی را به اتفاق دیگر وصل می‌کند و شخصیت‌ها از آن استفاده می‌کنند تا خود را از نقطه الف. به ب. برسانند، اما زمانی که پلکان به کل دنیای شخصیت ماجرا گسترده شود، همه مکان‌های ممکن دیگر را از صحنه بیرون می‌کند.

وی درخصوص پیشرفت انیمیشن در کشور افزود: اگر بتوانیم کار‌های بهتری بسازیم، حتما به دستاورد‌های خوبی خواهیم رسید. شاید در کشور ما زیرساخت‌ها فراهم نباشد یا حتی شرایط کاری تولید کنندگان انیمیشن در ایران با تولید کنندگان کشور‌هایی که در این زمینه با سابقه هستند، قابل قیاس نباشد؛ اما حتما این تجربه قابل تکرار است. فقط نکته اینجاست که ما باید بتوانیم نیرو‌های توانمند، خلاق و لایقمان را حفظ کنیم. انیمیشن ساز تا امنیت و ثبات شغلی نداشته باشد، نمی‌تواند آنچه را که باید خلق کند را به نمایش بگذارد. همین بی ثباتی باعث می‌شود که ما هر روز شاهد از دست رفتن متخصصان این رشته باشیم.

این کارگردان اظهار کرد: تمامی فعالان حوزه انیمیشن ایران در یک نکته هم‌نظرند که امروزه فضای دانشگاهی از فضای واقعی کار منفصل است و این وضعیت شامل حال انیمیشن نیز می‌شود. نیازی به برشمردن تبعات این وضعیت نیست، اما می‌توان با نگاه به بخش دانشجویی جشنواره پویانمایی انعکاس این انفصال را مشاهده کرد. یکی از نمونه‌های آن، معیار انتخاب داوران برای این بخش از جشنواره است که ظاهراً مبتنی بر پیش فرضی ناخودآگاه از جدایی دانشگاه و فضای کار است.

وی در خصوص قهرمان پروری در آثار انیمیشن گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در انیمیشن می‌تواند مفید باشد، همان قصه گویی است و مخاطب با انیمیشن‌هایی ارتباط می‌گیرد که قصه داشته باشد. من در این مسیر تلاش می‌کنم تا قصه را به نوعی ملموس برای بیننده ترسیم کنم. من برای خلق شخصیت‌های داستانی به شدت آن‌ها را تخیل می‌کنم و آن را به دنیای واقعی پیوند می‌زنم.

واحد در پایان به بازار‌های جهانی اشاره و خاطرنشان کرد: در رقابت در بازار‌های خارجی توانستیم موفق عمل کنیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم. ما در زمینه انیمیشن جوایز بسیاری گرفتیم، اما من معتقدم زمانی موفق خواهیم بود که بچه‌ها کارهایمان را دوست داشته باشند. ما توانستیم در تولید مشترک هم با دیگر کشور‌ها وارد عمل شویم که این هم خود گام موفقی در این عرصه است و هم حضور داوران خارجی در این جشنواره می‌تواند سکوی پرتابی در این حوزه باشد که آثارمان در دیگر کشور‌ها هم به نمایش در آید و منجر به پیشرفت‌های جهانی شود.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انیمیشن سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۶۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران، در نوزدهمین دوره «شب کارگردان» آیین نکوداشت اکبر زنجانپور روز یکشنبه ۹ اردیبهشت برگزار می‌شود.

در این مراسم که به همت انجمن کارگردانان طبق رسم سال‌های گذشته و در تاریخ ۹ اردیبهشت مصادف با تولد حمید سمندریان کارگردان فقید تئاتر ایران برپا می شود، مدالیوم این انجمن صنفی به پاس سال‌ها تلاش و استمرار در حوزه کارگردانی تئاتر به اکبر زنجانپور اهدا می‌شود.

همچنین در این مراسم از چند چهره تئاتری دیگر نیز تجلیل و تندیس انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران به آنها اهدا می‌شود.

این مراسم روز یکشنبه و از ساعت ۱۷ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

کد خبر 6088659 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
  • ووشوکار پرافتخار ایران طلایی شد/موسوی بر سکوی قهرمانی ایستاد
  • فراخوان جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • حضور فرهنگی هنری ایران در بوسنی و هرزگوین
  • حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود
  • چالش‌های یک شتاب‌دهنده در حوزه تولید محتوا/ درآمدزایی از انیمیشن به شرط ورود به بازار بین‌المللی
  • جشنواره پژواک رادیو با تقدیر از پیشکسوتان و برنامه‌سازان برگزار شد
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • اقتباس بهترین راه ارتباط کودکان با سینما