Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@23:02:20 GMT

سخنان مهم «مرد نامرئی» مذاکرات هسته‌ای

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۱۳۰۳۳

قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که از او به عنوان «مرد پشت‌پرده» مذاکرات هسته‌ای با ایران یاد می‌شود گفته خروج از برجام از اثربخشی تحریم‌های آمریکا خواهد کاست.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس «ویلیام جوزف برنز» (بیل برنز) قائم مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا که بابت نقشش در راه‌اندازی کانال مخفیانه مذاکره با ایران «مرد پشت‌پرده» یا «مرد نامرئی» مذاکرات هسته‌ای لقب گرفته، درباره تبعات منفی اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای بر روی نظام تحریم‌های آمریکا هشدار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برنز در مصاحبه مفصلی که شنبه گذشته با پایگاه آتلانتیک انجام داده اقدام دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای برجام را «اشتباهی جدی» توصیف کرده است. او گفت: «اولاً گمان می‌کنم خروج از این توافق (برجام) اشتباهی جدی بود. فکر می‌کنم این اقدام باعث شد توانایی ما برای مقابله با رفتار‌های ایران در منطقه کاهش پیدا کند.»

دیپلمات آمریکایی همچنین ادعا کرد خروج از برجام با ایجاد اختلاف میان ایالات متحده و نزدیکترین متحدانش در اروپا همان کاری را که انجام داده که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه به دنبال آن بوده است.

ویلیام جوزف برنز، اخبار سیاسی، خبر‌های سیاسی، سیاست خارجی
برنز درباره خروج آمریکا از برجام گفت: «من فکر می‌کنم این اقدام باعث وارد آمدن لطماتی فراتر از موضوع ایران شد و با افزایش اختلاف‌افکنی میان ایالات متحده و متحدان اروپایی ما همان کاری را که پوتین می‌خواست برای او انجام داد.»

وی در ادامه به آثار طولانی‌مدت اقدام دولت ترامپ پرداخت و تصریح کرد: «علاوه بر این، فکر می‌کنم این کار [خروج از برجام]آثاری به همراه خواهد داشت که چندان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.» قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «[خروج از برجام]در بلند مدت، اثربخشی تحریم‌های یکجانبه ما را کاهش خواهد داد. ۵ یا ۱۰ سال بعد ممکن است متوجه شویم خیلی‌ها در جستجوی راه‌هایی برای کاستن از آسیب‌پذیری خودشان در برابر نظام مالی آمریکا برآمده‌اند-این چیزی است که وزیر خارجه آلمان آن را علناً بر سر زبان آورده است.»

ویلیام برنز در ادامه درباره اهداف دولت ترامپ در قبال ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: این دولت، بیش از آنکه به دنبال رسیدن به توافق بهتر با ایران باشد به دنبال وادار کردن تهران به تسلیم است. او تأکید کرد: «من درباره رویکرد این دولت نگران هستم. رویکرد دولت بیشتر به تسلیم کشاندن یا متلاشی کردن حکومت ایران است تا رسیدن به توافقی بهتر با آن.»

برنز در ادامه به وجود دیدگاه‌های مختلف در دولت فعلی آمریکا در بحث راهبرد‌ها در قبال ایران اشاره کرد و گفت: «جان بولتون (مشاور امنیت ملی کاخ سفید) هیچ‌گاه علاقه‌اش به تغییر نظام ایران را پنهان نکرده است. فکر می‌کنم خود رئیس‌جمهور طرفدار مداخله‌جویی در خاورمیانه نیست، بنابراین درباره اینکه او با به کارگیری لفاظی‌های خصمانه و هیاهو درباره ایران به دنبال درگیری نظامی است تردید‌های زیادی دارم.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته و در تلاش است کشور‌های دیگر را به حمایت از تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران فرا بخواند. 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تابناک برجام ویلیام برنز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۱۳۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت

به گزارش خبرآنلاین ، دنیای اقتصاد نوشت: تحلیلگران ۳عامل مختلف سیاسی-اقتصادی را به‌عنوان محرک‌های کاهشی نرخ ارز مطرح می‌کنند.

نخست کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، دوم وجود احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و سوم اخبار مثبت درآمدهای نفتی.

نرخ دلار آزاد در حال ادامه دادن به روند کاهشی خود است. تحلیلگران 3 عامل مختلف را برای توجیه این روند کاهشی ارائه می‌دهند. خروج ریسک‌های غیراقتصادی از بازار، خبرهای جسته‌وگریخته مبنی بر مذاکرات هسته‌ای و آمار خوب صادرات نفتی این عوامل را تشکیل می‌دهند. دلار در بازار دیروز به مرز کانال‌های 61 و 62هزار تومانی رسید. روند کاهشی بازار ارز تشدید شد.

دلار در بازار روز گذشته از کانال 63 خارج شد و سطوح قیمتی کانال 62 را نیز پشت سر گذاشت. بسیاری از تحلیلگران ارزی روند نرخ دلار در سال جدید را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه می‌کنند.

در بازار ماه‌های ابتدایی سال گذشته نیز قیمت شاخص‌های ارزی پس از یک دوره نوسانات افزایشی دچار افت شد و پس از آن به ثبات رسید. به‌طور مثال نوسانات افزایشی و کاهشی دلار در سال گذشته تا روزهای ابتدایی تابستان به طول انجامید و پس از آن قیمت اسکناس آمریکایی زیر سقف 50 هزار تومانی به ثبات نسبی رسید.

علل آغاز روند افزایشی در سال جدید عمدتا به سیگنال‌های منفی و ریسک‌های سیاسی باز می‌گردد. این موارد با تشدید انتظارات تورمی سبب ایجاد تقاضای کاذب در بازار شد و قیمت‌ها را افزایش داد. اما تحلیلگران فشار کاهشی روزهای اخیر بازار را متشکل از 3 نیرو می‌دانند. نیروی نخست؛ کاهش سطح ریسک‌ها و سیگنال‌های منفی مذکور است. پس از اتمام درگیری‌های منطقه‌ای و کمرنگ شدن احتمال گسترش این درگیری‌ها هیجانات موجود در بازار نیز تخلیه و زمینه افت نرخ در بازار سکه و ارز فراهم شد. عامل دومی که تحلیلگران از آن به عنوان نیروی کاهشی یاد می‌کنند سیگنال‌های مثبت، اما غیررسمی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای است و آخرین عامل که برخی آن را به‌واسطه اثرگذاری برطرف عرضه مهم‌ترین عامل می‌دانند، مساله افزایش درآمدهای نفتی است که هم رسانه‌های خارجی و هم برخی از مقامات رسمی از آن خبر می‌دهند. بازار ارز تهران در روز گذشته با توجه به موارد ذکر شده افت قیمت‌های نسبتا شدیدی را تجربه کرد. هر برگ دلار آزاد در بازار روز گذشته با افت هزار و 450 تومانی خود در رقم 62 هزار تومان به فروش رسید. البته گفتنی است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی عصر دیروز وارد کانال 61 هزار تومانی شد. یورو و پوند نیز در بازار دیروز به ترتیب هزار و 500 و هزار و 620 تومان کاهش یافتند. 23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900409

دیگر خبرها

  • خروج رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق آتش‌بس صحت ندارد
  •  سخنگوی حماس : تکذیب ادعای خروج برخی رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق تبادل اسرا
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور