Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده اسبق مجلس و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه گفت: با استانی شدن انتخابات مجلس مخالفم؛ چون سلب کننده حق مردم است. برای اینکه مجلس، مجلس بهتری شود راهکار‌های دیگری وجود دارد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، عماد افروغ، جامعه‌شناس و نماینده اسبق مجلس در سومین برنامه «چهل ۵۷» که پنج‌شنبه شب (۲۳ اسفند) از شبکه شما به روی آنتن رفت، به بیان خاطرات و شرح حال خود از دوران دانشجویی و نیز بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلف و کلان کشور پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افروغ با بیان اینکه تغییرات برخی‌ها پس از جنگ اجتنا‌ب‌ناپذیر نبوده و می‌شد جلوی این تغییرات را گرفت، تصریح کرد: می‌توانستیم برخی اتفاقات پس از جنگ از جمله الگوی توسعه و سازندگی خاصی که دنبال شد را نداشته باشیم؛ این الگو قبل از انقلاب و در زمان شاه امتحانش را پس داده بود و همین منجر به وقوع انقلاب شده بود و توجه نداشتیم با ظرف تمرکزگرایانه قبل از انقلاب، مظروف گرانقدر انقلاب اسلامی را پیاده کرد.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: حالا هم تا این ظرف عوض نشود، اقتصاد درون‌زا و مولد را هم نخواهیم داشت.

وی در ادامه درباره حضور اجتماعی زنان در دوران پس از انقلاب اسلامی گفت: حضور اجتماعی زنان به لحاظ کمی و کیفی با دوران قبل از انقلاب اصلا قابل مقایسه نیست؛ خانواده‌های سنتی قبل از انقلاب حتی اطمینان نداشتند که فرزندان دختر خود را به مدرسه بفرستند، اما بعد از انقلاب به دلیل وجه اخلاقی انقلاب اسلامی مردم این اطمینان را پیدا کردند که فرزندان دختر خود را در همه عرصه‌ها وارد کنند.

افروغ همچنین درباره مسئله مشارکت سیاسی مردم بعد از انقلاب نیز اظهار داشت: مشارکت مردم در مسائل مختلف در دوران پس از انقلاب نیز اصلا قابل مقایسه با قبل از آن نیست و شاید اساسا مشارکتی قبل از انقلاب وجود نداشته است، اما مشارکت سیاسی که تبلور آن شرکت در انتخابات است، اصلا کافی نیست.

وی در توضیح این نکته افزود: مشارکت باید در همه عرصه‌ها از جمله فرهنگی و اقتصادی وجود داشته باشد؛ مشارکت خوب، ظرف خوب می‌خواهد و با ظرف متمرکز به جا مانده از دوران پهلوی، نمی‌توان مشارکت همه‌جانبه را محقق کرد.

افروغ در همین بخش با تأکید بر اینکه مگر می‌توان کسی به مردم‌سالاری دینی معتقد باشد و «نظارت استصوابی» را زیر سوال ببرد، تاکید کرد: در عین حال، من به برخی شیوه‌های بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی منتقد هستم و معتقدم ایراد دارد. شیوه بررسی و تایید صلاحیت‌ها باید معرفی‌کننده و منعکس کننده وضعیت جامعه باشد.

این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که با استانی شدن انتخابات مجلس موافقید یا خیر، تصریح کرد: خیر؛ چون سلب کننده حق مردم است. برای اینکه مجلس، مجلس بهتری شود راهکار‌های دیگری وجود دارد.

وی ادامه داد: تا وقتی که یک رابطه قدرت – ثروت وجود دارد و قدرت دولتی منشا دسترسی به ثروت‌های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی وجود دارد، نمی‌توانیم شاهد یک رقابت طبیعی که از پایین بجوشد، باشیم.

افروغ در ادامه با نقد فضای علمی و دانشگاهی کشور گفت: نهاد‌های علمی ما در گرفتار فرم و ساختار شده‌اند و حتی در مقابل سرقت علمی هم نمی‌توانند کاری بکنند، به دلیل اینکه دانشگاه استقلال کافی را ندارد.

این جامعه‌شناس گفت: همان نظام ترمی و فرمالیزم دانشگاه به حوزه هم سرایت کرده و حوزه از وظیفه اصلی‌اش دور مانده است و حوزه نیز به شدت در نقد و نقادی، مصلحت‌اندیش شده است؛ در حالی که روحانیت، اولی به نقد است.

وی در ادامه به مهمترین چالش‌های پیش رو در دهه پنجم انقلاب اشاره کرد و گفت: فقدان نگرش منظومه‌ای و پراکنده فکر کردن و نیز فقدان انبساط فکری دو تهدید و چالش پیش رو است. در دوران پس از انقلاب، در اداره فقهی کشور هنوز نتوانسته‌ایم چالس ربوی بودن نظام بانکی را حل کنیم و داریم کلاه شرعی می‌گذاریم.

افروغ در بخش پایانی این برنامه به مسئله مدل مطلوب توسعه اشاره کرد و اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی برخلاف بسیاری از اسناد ما که عملی نیست، از جمله الگو‌هایی است که قابلیت عملیاتی دارد، اما به آن توجه نمی‌شود. نباید در این راه صرفا اتکای ما به دانشگاه‌ها و مدارک دانشگاهی باشد، باید به مسئله «مهارت» و «استادکاری» نیز توجه کنیم که یک رکن اقتصاد مقاومتی است.

وی درباره مسئله شکاف در میان جامعه و مسئولان و علت آن، گفت: مصلحت‌اندیشی بیش از حد و مسامحه دارد کمر این مملکت را می‌شکند، در حالی که به گفته شهید مطهری، اسلام در ذات خود یک حقیقت است، نه مصلحت.

این استاد دانشگاه در پایان در خصوص مسئله فیلترینگ تصریح کرد: هرچقدر به این سمت برویم که شبکه‌های اجتماعی داخلی خودمان را نظام‌مند و تقویت کنیم، بهتر است؛ اگر برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی باشند که منافع ملی و انقلاب ما را به چالش بکشند و نقد آن‌ها همراه با دروغ باشد، با فیلترینگ آن کاملا موافقم، اما اگر قرار باشد سلایق سیاسی و جناحی پشت این فیلترینگ قرار بگیرد، موافق نیستم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عماد افروغ استانی شدن انتخابات انتخابات مجلس انتخابات حق رای حوزه انتخابیه برنامه چهل 57

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۱۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود

مرتضی ولی پوری گفت: در خصوص دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی براساس تاکیدات مقام معظم رهبری، تاکنون حدود ۲۸ جلسه ستاد انتخاباتی استان برگزار شده است. همچنین قریب به ۱۷ هزار نفر عوامل اجرا، نظارت، نماینده، فرماندار و همکاران نیروی انتظامی دخیل در انتخابات و ‌مجری انتخابات این دوره هستند.

وی افزود: بر اساس چهار مولفه‌ای که مقام معظم رهبری پیرامون مشارکت امنیت، سلامت و رقابت انتخابات در سال گذشته مؤکدا مطرح کردند، دستورات ایشان را نصب العین قرار داده و موضوعات مربوط به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را در شهرستان کرج رصد کرده‌ایم.

وی افزود: اهمیت انتخابات بر کسی پوشیده نیست، انتخابات نماد مردم‌سالاری دینی و مظهر اراده مردم و یک رویداد سیاسی اجتماعی در سطح کشور است. علاوه بر مشارکت همگانی، همه اصحاب رسانه به عنوان عوامل اجرایی این رویداد بزرگ مسئولیت دارند که در راستای تشویق و تقویت حضور حداکثری مردم در انتخابات مشارکت کنند.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای برگزاری این دوره از انتخابات مجلس تاکید کرد: اقدامات خوبی در سطح استان انجام شده و جلسات متعدد و مختلفی با گروه‌های سیاسی، احزاب و جریانات، سمن‌ها، اقشار مختلف، با حضور اصحاب رسانه برگزار شده و جلسات دیگری هم برگزار خواهد شد.

ولی پوری در ادامه با بیان اینکه در این مرحله هم از آمادگی کامل برخوردار هستیم، گفت: در این راستا عوامل اجرایی آموزش‌های لازم را کسب کرده و همچنان آموزش‌های لازم را خواهند دید. فرمانداران و بخشداران استان هم جلسه لازم و هیأت اجرایی را تشکیل داده و برای برگزاری انتخابات آماده هستند، همچنین عوامل اجرایی سر صندوق‌های رأی هم آماده برگزاری انتخابات با شور و نشاط هستند.

وی بیان کرد: مرحله دوم صرفا در حوزه انتخابی کرج، فردیس اشتهارد برگزار خواهد شد و رقابت برای انتخابات یک نفر خواهد بود. تعداد حوزه‌ها در شهرستان کرج، فردیس و اشتهارد و نیز بخش پلنگ آباد، مشکین دشت و آسارا تا کنون بر اساس آنچه که هیأت‌های اجرایی و نظارت بنا بر تشخیص تعیین کرده‌اند تعداد ۸۷۶ شعبه اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات تصویب و تعیین شده است که ۶۶۹ شعبه متعلق به کرج و ۱۵۹ فردیس و هشت شعبه اشتهارد است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز افزود: کد دو رقمی به دو نامزد انتخاباتی این دوره اختصاص داده شده و روز ۱۱ اردیبهشت اسامی نامزدهای انتخاباتی در قالب آگهی توسط فرماندار محترم منتشر خواهد شد. مدت مجاز تبلیغات به مدت هفت روز از ۱۳ اردیبهشت تا ۲۰ اردیبهشت است و نامزدهای انتخاباتی تبلیغات خود را آغاز خواهند کرد.

وی ادامه داد: نقطه حائز اهمیت توجه به مفاد ماده ۷۴ قانون انتخابات است که دو نامزد انتخاباتی می‌توانند از فضاهای اداری مثل سالن‌ها و فضاهایی که امکان برگزاری جلسه داشته باشند، استفاده کنند و امکانات با هماهنگی قبلی برای تبلیغات آنها فراهم‌ خواهد شد.

وی درباره اینکه رای گیری به چه صورت انجام خواهد شد، گفت: ضمن اینکه برای رأی گیری به صورت الکترونیکی به ویژه در کرج این آمادگی وجود داشت، اما این تشخیص با وزارت کشور بود و دستوری مبنی بر اخذ رأی به این شیوه اعلام نشد. لذا به صورت نیمه الکترونیکی انتخابات و رأی گیری برگزار خواهد شد.

ولی پوری گفت: افرادی که قبلاً در حوزه انتخابیه کرج رأی داده‌اند می‌توانند مجددا در این دوره از انتخابات شرکت کنند. افرادی که هیچ رأیی نداده‌اند در سراسر کشور می‌توانند رأی دهند. مدارکی که برای اخذ رأی نیاز است کارت ملی یا شناسنامه یا کارت پایان خدمت یا گذرنامه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز بیان کرد: در این راستا با توجه به مشارکت و تلاش اصحاب رسانه از تعدادی از مدیران مسئول تجلیل و از خبرنگاران هم در دو مرحله به پاس زحمات آنها تحلیل خواهد شد. امیدواریم همانطور که انصافا در مرحله اول انتخابات زحمت کشیدند، در این مرحله هم از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

ولی پوری در ادامه گفت: امیدواریم که هریک از عوامل دخیل در این انتخابات به نحو احسن نقش خود را ایفا کرده و مردم پرشورتر از قبل به پای صندوق رأی بیایند. همانطور که در جلسات متعدد مطرح شده انتخابات متعلق به گروه و دستگاه خاصی نیست، مؤید این ادعا هم ترکیب و تشکیل هیأت‌های اجرایی و نظارت است. همانطور که از رأی مردم در مرحله اول صیانت شد، در مرحله دوم هم از آراء مردمی صیانت خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • مردم در دور دوم انتخابات به افراد «توانمند» و «تحول‌گرا» رأی دهند
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند
  • ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  • همه جرائم انتخاباتی دور اول انتخابات مجلس رسیدگی شدند
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • دیدار های منتخب مردم استان سمنان در انتخابات مجلس خبرگان
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود