Web Analytics Made Easy - Statcounter

راوی پروژه «آرش کمانگیر»یکی از راه های برون رفت موسیقی ما از تکرار را استفاده از ابعاد هزار ساله موسیقی مقامی دانست و گفت: موسیقی داستان دار ایران ریشه کردی دارد که در آن عرفان، تغزل و نمایش دیده می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،   آلبوم موسیقی «آرش کمانگیر»  به خوانندگی شهرام ناظری و  آهنگسازی پژمان طاهری و اجرای ارکستر مجلسی اتریش به رهبری طاها عابدیان و  روایتگری قطب الدین صادقی و تهیه کنندگی محمد حسین  توتونچیان توسط انتشارات ققنوس شامگاه جمعه ۲۴ اسفند رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آلبوم موسیقیایی بر اساس منظومه  «آرش کمانگیر «آرش کمانگیر اثر سیاووش کسرایی  است که  روز ۲۲ اسفند در در برج میلاد تهران به اجرا رفته است.آلبوم موسیقیایی  «آرش کمانگیر» متشکل از هفت قطعه به نام‌های «شب»، «قصه»، «امید»، «آهنگ دگر»، «بدرود»، «آرش» و «سوگ» است. ضمن اینکه پژمان طاهری، طاها عابدیان، فرهاد صفری و بابک غسالی تکنوازانآلبوم «آرش کمانگیر» هستند و غیر از تکنوازی ویولای طاها عابدیان که در وین ضبط شده است، دیگر تک نوازی‌ها و دکلمه در تهران صدابرداری شده است.

در این مراسم «قطب‌الدین صادقی» درباره همکاری  با پروژه «آرش کمانگیر» گفت: تخصص من در حوزه موسیقی است و این برای اولین‌بار است که در خدمت هنرمندانی در عرصه موسیقی هستم؛  شعر؛ بسیار گرانسنگ‌ و بدون تردید حماسی ترین شعر تاریخ معاصر است، شاملو و اخوان شعرهای حماسی دارند ولی این شعر به دلیل حوادث سال های چهل شمسی از اهمیت زیادی برخوردار است ، شعر کسرایی  شعر میهن دوستی است و چیزی است که برای من اهمیت دارد. این اثر ادای دینی به فرهنگ مهری است و  دوباره زنده کردن  اسطوره های  ملی و به چرخه روز در آوردن ان توسط هنرمندان خلاق است، پیوند زدن این اسطورها با حوادث روز کار سختی است امیدوارم این اثر مورد  قبول اهل فن و دوستداران قرار بگیرد.

 راوی پروژه «آرش کمانگیر»با اشاره به سابقه داستان سرایی در خنیاگری ایرانی توضیح داد:  خنیاگری یا آواز -داستان را در خسرو و شیرین می بینید این در زمان باربد چگونه روایتگری می شود، شیوه ترکیب داستان و موسیقی با حمله اعراب به ایران نابود شده است و مغولان آن را از بین بردند و تنها در بین کردها زنده مانده است   که به آن چریکه می گویند،  دن ژه ها در مجالس بزرگان،عزا و عروسی حضور داشتند ، ۴۵۰ داستان موسیقیایی در کردستان هست،موسیقی که  پژوهشگران آن را ضبط کرند البته به جز کردستان در خراسان نیز اینها وجود دارند که دو تار می نوازند اینها نیز از کردستان به این منطقه کوچ داده شده اند، در واقع بزرگترین فرهنگ شفاهی ما را خنیاگران روایت می کنند، موسیقی امروز ما مجلسی است، موسیقی داستان دار ایران ریشه کردی دارد و  در  آن عرفان، تغزل و نمایش می بینیم؛ یکی از راه های برون رفت موسیقی تکراری ما استفاده از ابعاد هزار ساله موسیقی مقامی است.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل اصفهان کانون های مساجد عراق شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد موسیقی تکراری راه برون رفت استفاده قطب الدین صادقی موسیقی مقامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۴۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از بزرگراه آستارا – آستارا تا پایان تابستان

رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور روز گذشته در بازدید از روند اجرایی پروژه بزرگراه آستارا – آستارا گفت: این پروژه به طول یک هزار و ۴۰۰ متر در نقطه مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور آذربایجان در حال انجام است و نقش بسزایی در حمل و نقل ترانزیتی ایفا می‌کند.

او با بیان اینکه این بزرگراه در کنار پایانه مرزی جدید در کاهش بار ترافیکی کامیون‌ها اثر گذار خواهد بود، افزود: قطعاً همکاری دستگاه‌های همسو به پیشبرد این پروژه کمک خواهد کرد.

به گفته معاون سازمان راهداری، پروژه بزرگراه آستارا - آستارا شامل یک دهنه پل بزرگ به طول ۳۲ متر، دور برگردان غیرهمسطح، ساختمان اداری مرزبانی، آب رو و زیرگذر است.

اکبری با بیان اینکه این پروژه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: امیدواریم پروژه بزرگراه آستارا - آستارا تا پایان شهریور ماه تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

او همچنین گفت: با توجه به تردد میانگین روزانه ۳۰۰ کامیون به خارج از کشور از طریق مرز آستارا، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بین المللی در این شهرستان ضروری است.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • نماهنگ «نحن المنتقمون» منتشر شد/ یک موسیقی برای نمایش اقتدار
  • بهره‌برداری از بزرگراه آستارا – آستارا تا پایان تابستان
  • مرکز آموزشی دارالفنون اردبیل در آستانه بهره برداری
  • ۹۶ درصد مصوبات سفر رئیس‌جمهور به ایلام اجرایی شده است‌
  • امید تازه در پروژه ۱۰ ساله لرستان
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • آذربایجان شرقی مشکل تامین اتوبوس و حمل و نقل عمومی دارد
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است