Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@06:43:03 GMT

بیماری در کمین سگ بازها

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۵۶۵۸

بیماری در کمین سگ بازها

داوود یادگاری نیا متخصص عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره نگهداری سگ در منزل اظهار داشت: انگل‌های کیست هیداتید یکی از شایع‌ترین انواع انگل است که با نگهداری از سگ در منزل ایجاد می‌شود.

وی درباره علت این عارضه تصریح کرد: افرادی که در منزل خود سگ نگهداری می‌کنند چه در مناطق شهری چه در مناطق روستایی، در معرض ابتلای به این انگل خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین استفاده از میوه‌ها سبزیجات در روستا‌ها مانند هویج که در دل خاک رشد می‌کند، اگر این محصولات به صورت کامل و درست شسته نشود خطر ابتلای افراد را خواهد داشت.

یادگاری نیا افزود: این نکته نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرارگیرد، در پارک‌ها که سگ‌ها هم وجود دارند خطر ابتلا به این نوع انگل بسیار بالاست لذا کوکان نیز در آن مکان‌ها درحال بازی هستند و اگر با دستان آلوده خود مواد غذایی بخورند، تخم این انگل وارد دستگاه گوارش کودک شده و او را مبتلا می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره عوارض این بیماری نیز بیان کرد: این انگل با رفتن به کبد، ریه‌ها و تمام نقاط بدن باعث ایجاد کیست‌هایی می‌گردد که سبب بروز علائمی همچون بزرگی کبد، ایجاد کهیر، خارش و گاهی اوقات نیز سبب زردی می‌شود. بزرگ شدن کیست‌ها چندین سال طول خواهد کشید تا ایجاد علامت کند، اگر این کیست‌ها پاره شود فرد را به طرف شوک ناگهانی و مرگ خواهد برد.

وی تاکید کرد: باید بدانیم واکسینه کردن و مراقبت‌هایی که توسط کیلینیک‌های دامپزشکی انجام می‌شود نیز درجلوگیری از ناقل بودن سگ و همچنین ابتلای صاب سگ موثر نخواهد بود. زیرا در ایران سگ‌ها از عموما از مواد غذایی خام مانندگوشت تغذیه می‌کنند و ناقل این بیماری هستند.

انواع دیگر انگل‌ها

یادگاری نیا درباره دیگر انگل‌ها نیز تشریح کرد: انواع انگل‌ بر اساس محلی که وارد می‌شوند می‌توانند ارگان‌های مختلفی را بیمار کنند. جریان خون، بافت‌های بدن یا روده تعدادی از مکان‌هایی است که انگل در آن قرار گرفته و علائم گوارشی ایجاد می‌کنند. انگل‌های گوارشی همان آمیب ها و پروتوزوا هستند، معمولا سبب اسهال خونی طولانی به همراه دل درد و دل پیچه می‌شوند که چند هفته این علائم ادامه خواهد داشت. اگر از مواد، آب و سبزیجات استفاده کرده باشند مشکوک به آمیب هستند.

وی در ادامه بیان کرد: نوعی دیگر نیز انگل روده ژیاردیا است که این انگل نیز به دنبال خوردن آب و سبزیجات، مویده جات آلوده به وجود می‌آید. این نوع انگل معمولا در کودکان دیده شده که سبب نفخ و درد شکمی و اسهال مزمن بدون خون می‌گردد همچنین این انگل بر روی رشد مغزی و جسمی کودک نیز اثر می‌گذارد. اگر فردی دچار اسهال مزمن خونی و طولانی بشود بخصوص اگردر گذشته نزدیک مسافرتی به مناطق روستایی داشته است توصیه می‌گردد جهت معاینه و بررسی به پزشک مراجعه کنند.

یادگاری نیا درباره انگل‌هایی که وارد بافت‌های بدن میشوند تصریح کرد: دو نوع انگل عمده به بافت‌های بدن حمله می‌کنند، یکی از آن‌ها به نام پاسیولا است که بیشتر در مناطق شمالی دیده می‌شود. این انگل با خوردن سبزیجات محلی به بدن افراد وارد شده و علائمی مانند خارش بدن، درد قفسه سینه، درد عضلات گردن و شانه، سرفه‌های خشک و تب می‌شوند. این نکته بسیار مهم است که چند هفته و ماه بعد از خوردن سبزیجات محلی و ورود انگل به بدن بروز می‌کند. مصرف خوراکی محلی دلال که معمولا از سبزیجات محلی شمال کشور است می‌تواند منجر به این بیماری گردد. بررسی و انجام آزمایشات مختلف خونی که در خون فرد ائوزینوفیل بالا میرود که نشان دهنده وجود این بیماری در افراد است.
وی افزود: انگل دیگری نیزکه شمال کشور یافت میگردد و افرادی را که در شالیزار کار هستند و از کفش مناسب استفاده نمی‌کنند را تهدید می‌کنند؛ این انگل با چسبیدن به پوست بدن فرد وارد بدن شده، بیماری شبیه به بیماری فاسیولا در فرد ایجاد می‌کند. فرد دچار درد شکمی، درد عضلات، اسهال، دلپیچه، تنگی نفس و سرگیجه می‌گردد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: البته با توجه آموزش‌هایی که به عموم مردم داده شده است مردم با احتیاط بسیار از آبو سبزیجات استفاده کرده و سبزیجات را قبل از مصرف به خوبی ضد عفونی می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی کلینیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۵۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب‌الله یک کاروان ارتش اسرائیل را به کمین انداخت

جنبش حزب‌الله لبنان، بامداد امروز (جمعه)، اعلام کرد در یک کمین ترکیبی کاروانی زرهی از نیرو‌های ارتش اسرائیل را حدود ساعت ۲۳:۱۰ به وقت محلی هدف قرار داده است.

مقاومت لبنان اعلام کرد این عملیات ترکیبی با استفاده از راکت‌های هدایت‌شونده، توپخانه و موشک انجام شده است.

حزب‌الله در ادامه اشاره کرد بعد از رسیدن کاروان به نقطه موردنظر، رزمندگان مقاومت آنها را مورد حمله قرار دادند و دست‌کم ۲ خودروی زرهی در این عملیات منهدم شده است.

در این بیانیه اشاره شده است که ارتش اسرائیل بعد از عملیات حزب‌الله، با استفاده از بمب‌های دودزا شعاع دید را کور کرده تا تلفات را از کمینگاه به محل دیگری منتقل کند.

شبکه «المیادین» به نقل از منابع خود گزارش داد یک کامیون متعلق به گردان ۱۲ تیپ گولانی ارتش اسرائیل در این کمین هدف قرار گرفته و «به طور کامل منهدم شده است.»

رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند سازمان نظارت نظامی این رژیم انتشار جزئیات بیشتر درباره این عملیات را ممنوع کرده است.
با این حال، منابع اسرائیلی صبح امروز (جمعه) بدون اشاره به جزئیات بیشتر گزارش دادند یک نفر در این عملیات کشته شده است.

حزب‌الله همچنین در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که یک گروه از نیرو‌های ارتش اسرائیل را در مقر نظامی المالکیه در شمال فلسطین اشغالی مورد حمله قرار داده‌اند.

این گروه که تحت رصد نیرو‌های مقاومت لبنان بوده، هنگام ورود به مقر المالکیه با گلوله توپ مورد تهاجم قرار می‌گیرد. حزب‌الله تاکنون صد‌ها بار مواضع ارتش اسرائیل را در حمایت از مردم فلسطین مورد حمله قرار داده است.

مقاومت لبنان تاکید کرده است که تا زمان تداوم حملات ارتش اسرائیل در نوار غزه به عملیات‌های خود ادامه خواهد داد.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • فیلم| عملیات کمین حزب‌الله در رویسات العلم
  • فیلم/ عملیات کمین حزب‌الله در رویسات العلم
  • (ویدئو) کمین پیچیده حزب الله برای ارتش اسرائیل
  • حزب‌الله یک کاروان ارتش اسرائیل را به کمین انداخت