Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:57:42 GMT

اعتکاف؛ درنگی به قصد قربت

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۳۲۱۶

اعتکاف؛ درنگی به قصد قربت

خرم آباد - ایرنا - دنیای به ظاهر متمدن امروزی و زندگی پیچیده ماشینی، انسان را چنان سرگرم نموده که فرصت تفکر وسیر سلوک معنوی را از دست داده و روابط اجتماعی دچار تغییر و تحول شده تا جایی که افراد کمتر یکدیگر را حضوری ملاقات می کنند.

در چنین شرایطی دین اسلام برنامه بازیابی معنوی به نام اعتکاف دارد که در واقع مقدمه و زمینه ای برای گسستن فرد از سرگرمی های پوچ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بعبارتی؛ اعتکاف، فرصت بسیار مناسبی است تا انسانی که در پیچ و خم های مادی غرق شده، خود را باز یابد و به قصد بهره بردن از ارزش های معنوی از علایق مادی دست بکشد و خود را در اختیار پروردگار بگذارد و تقاضا کند که او را در راه راست ثابت نگهدارد تا بتواند به دریای بیکران انس و مهر خداوند متصل شود.
در اعتکاف می توان خانه دل را از اغیار تهی کرد و نور محبت خدا را در آن جلوه گر ساخت و می توان به خویشتن پرداخت و معایب و کاستی های خود را شناخت، می توان به فکر تدارک و جبران فرصت های از دست رفته بود؛ می توان به مرگ اندیشید و خود را برای حضور در پیشگاه خدا آماده کرد.
اعتکاف فرصتی برای بازگشت به خویشتن است که زمینه دارا بودن یک زندگی اجتماعی سالم در جامعه را فراهم می کند.

**اعتکاف؛ درنگی به قصد قربت
حجت الاسلام رمضان تیموری مدرس حوزه و دانشگاه در این خصوص در گفت و گو با ایرنا گفت: اعتکاف عملی مستحب است که بر اساس آن فرد حداقل به مدت سه روز در مسجد می‌ماند و روزه می‌گیرد ؛ اعتکاف در شرع به معنی التزام به توقف و درنگ در مسجد به قصد قربت است.
وی با اشاره به اینکه اعتکاف از جمله سنت‌های پیامبر (ص) است اظهار داشت: پیامبر (ص) برای اولین بار در شهر مدینه و در دهه اول ماه رمضان در مسجد اعتکاف کردند، سال بعد در دهه دوم و سال بعد از آن در دهه سوم این اعتکاف پیامبر (ص) تکرار شد و پیامبر (ص) در این مدت چادری را در مسجد برای خودشان برپا می‌کردند.
حجت الاسلام تیموری مولف و نویسنده کتب دینی به سابقه اعتکاف در ایران اشاره کرد و گفت: درباره سابقه اعتکاف در ایران در دوران صفویه و در شهر‌های اصفهان و قزوین شیخ لطف‌الله میسی چنین می‌گوید که در قزوین و اصفهان بر اجرای اعتکاف اهتمام ورزیده و هدف ارجاع مردم به نور حقایق و دعا و توسل برای دوام حکومت علوی موسوی بوده است.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط امروزی برنامه های مناسب آموزشی در مساجد اجرا می شود افزود: اساس اعمال اعتکاف بر روزه‌داری و اقامت در مسجد است و هیچ عبادت خاص دیگری برای آن تعیین نشده با این حال افرادی که معتکف می‌شوند برای این که در این مدت بیشترین بهره معنوی را ببرند تا جایی که بتوانند اعمال عبادی انجام می‌دهند.
این پژوهشگر دینی به زمان اعتکاف اشاره کرد و گفت: برای اعتکاف زمان خاصی وجود ندارد، ولی بهترین زمان برای اعتکاف ماه رمضان و خصوصا دهه سوم آن است، در کشور ما اعتکاف در ایام البیض ماه رجب (یعنی روز‌های 13 تا 15 ماه رجب) انجام می‌شود.
حجت الاسلام تیموری در خصوص مدت اعتکاف نیز می گوید: زمان اعتکاف نباید کمتر ازسه روز باشد و اگر اعتکاف مستحب باشد (یعنی بر اساس نذر نباشد) معتکف می‌تواند آن را قطع کند، اما در پایان روز دوم ادامه اعتکاف واجب است و نمی‌توان آن را ترک کرد؛ منظور از 3 روز هم از آغاز طلوع فجر روز اول تا غروب آفتاب روز سوم است.
وی به مکان حضور معتکفین اشاره کرد و گفت:روایاتی وجود دارد که اعتکاف را مختص مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد کوفه و مسجد بصره دانسته‌اند، اما روایات دیگری هم هست که اعتکاف در مسجد جامع یا هر مسجدی که امامی عادل در آن نماز جمعه یا جماعت می‌خواند را صحیح دانسته است.
استاد حوزه و دانشگاه به شرایط معتکفین اشاره کرد و اظهار داشت:شرط اصلی اعتکاف روزه‌دار بودن است؛ بنابراین کسی که نمی‌تواند روزه بگیرد اعتکافش صحیح نیست؛ از دیگر شرایط اعتکاف خارج نشدن از مسجد مگر برای اموری خاص است.

** اعتکاف برنامه ای فردی با ابعاد اجتماعی است
آرزو فلاحی نیا مدرس حوزه و مشاور دینی دانشگاه در این خصوص در گفت و گو با ایرنا گفت: اعتکاف با اثرات تربیتی و اجتماعی که دارد متشکل از عبادات واجب ومستحب، عملی شفابخش و سازنده برای فرد و جامعه است.
وی با اشاره به اینکه اعتکاف همچون عبادات دیگر بانیت و قصد قربت همراه است اظهار داشت: اعتکاف، مسجد ،خودسازی و شب زنده داری برای ساختن جامعه ای با دفاع مقتدرانه است.
فلاحی گفت:می توان گفت اعتکاف نه تنها آثار فردی دارد بلکه ثمره اش جامعه ای پویا و در حال سیر به سمت کشتی نجات بخش اهل بیت است و معتکف شدن تمرینی برای موفقیت در تمام مراحل زندگی است.
به گفته وی ، ادیان الهی با توجه به همین نیاز روحی، با آن که انسان را به حضور در جامعه و شرکت در فعالیت های اجتماعی فرا می خوانند، فرصت هایی را نیز برای خلوت نمودن او با خداوند فراهم شده که یکی از این فرصت ها اعتکاف است.

**آیین معنوی اعتکاف در 100 مسجد لرستان
معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی لرستان می گوید: آیین معنوی اعتکاف در بیش از 100مسجد استان با اولویت مساجد جامع هر شهر و مساجد محله‌ ها برگزار می شود.
حجت ‌الاسلام احمدرضا غلامی در گفت و گو با ایرنا گفت: برای برگزاری آئین معنوی اعتکاف از 100 روحانی جهت اجرای برنامه های مختلف فرهنگی،مذهبی دعوت شده است که این آیین از ۲۹ اسفندماه سال 97 آغاز می شود و تا دوم فروردین سال ۹۸ ادامه دارد.
1920/6060

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مذهبي مناسبت ها اعتكاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۳۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است

به گزارش خبرنگار مهر، ساسان زارع معاون هماهنگ کننده قرارگاه بقیه الله در یازدهمین همایش سراسری مسؤولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر که در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد با اشاره به مواجه مستقیم جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی ابراز کرد: در این مواجهه غول‌های تکنولوژی دنیا در حوزه پدافند در مقابل ما قرار گرفتند و یک جنگ تمدنی در حوزه تسلیحات نظامی شکل گرفت.

وی با اشاره به دلیل این که طرف مقابل مغلوب شد، اظهار کرد: یک بار کشورهای عربی جمع شدند تا کوچک‌ترین ضربه‌ای به اسرائیل بزنند؛ ولی با وجود این که تا بن دندان مسلح بودند و در زمان خود هیچ کسری تسلیحاتی نداشتند ولی شکست خورده جنگ را ترک کردند ولی دلیل اینکه امروز این پیروزی رقم خورد این بود که الگوی تهیه تسلیحات نظامی ما بومی بود.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه بقیه الله با بیان اینکه وقتی کشوری یک اسلحه تولید می‌کند توان مقابله با آن را هم دارد، گفت: آن چیزی که امروز باعث شد که طرف مقابل مقهور و مغلوب شود این بود که با تسلیحات و تکنولوژی روبرو شد که هیچ اطلاعی از آن نداشت.

وی با بیان اینکه مشکل آمریکا با حاج قاسم این بود که با الگوی تصمیم گیری او آشنا نبودند و آن را نمی‌شناختند، گفت: هر ایده جدید حکمرانی که متولد می‌شود باید بتواند ساختارهای مخصوص به خود را گسترش دهد و سبک زندگی مختص خود را شکل دهد و اگر این کار را نکنند شکست می‌خورد.

زارع با بیان اینکه اگر ما نتوانیم ساختارهای زندگی برخاسته از ایده مرکزی ولایت فقیه و مردم سالاری دینی را شکل دهیم این ایده به تحقق نخواهد رسید، گفت: ما نمی‌توانیم یک سیستم غربی را وارد کشور کنیم و برداشت نهایی ما تمدن اسلامی باشد؛ بنابراین اگر ما نتوانیم ساختارهای بومی مبتنی بر مردم سالاری دینی را شکل دهیم هیچ گاه تمدن نوین اسلامی شکل نخواهد گرفت.

وی موفقیت موشکی ایران در مواجهه با اسرائیل را نمونه کوچکی از بلوغ مردم سالاری دینی در حوزه امنیتی و تسلیحاتی دانست و گفت: وقتی تکنولوژی غرب را وارد می‌کنیم در حقیقت فکر، ارزش و چارچوب‌های فرهنگی آن کشور را وارد کرده ایم و همین مشکل ما با رژیم پهلوی بود.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه بقیه الله با بیان اینکه این نکته تمدنی در دیگر حوزه‌ها هم باید شکل بگیرد، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با دهه هشتادی‌ها به آنها فرمودند که شما ایران را در قله تمدن دنیا خواهید دید و در جای دیگر فرمودند این تمدن شکل نخواهد گرفت مگر با کشور مستقل، پیشرفته، معنوی و الهام بخش.

وی مأموریت ویژه جامعه قرآنی عصر را ارتقای ظرفیت‌های معنوی جامعه بر مبنای ترویج انس با قرآن دانست و گفت: الگوی تمدنی مردم سالاری دینی با حضور و نقش آفرینی مردم مؤمن به وجود آمده است و این حضور باید به صورت پر رنگ تر ادامه پیدا کند.

زارع با بیان اینکه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری به دو دلیل باید الگوی عمل در گام دوم انقلاب تغییر کند و یک حرکت عمومی شکل بگیرد، افزود: دلیل اول اینکه مسائل گام دوم انقلاب از جنس فرهنگی و غیر ملموس است و دلیل دوم اینکه حرکت‌های فرهنگی و نرم نیاز به استمرار و امتداد اجتماعی و اتخاذ یک سبک زندگی مجاهدانه دارد.

وی با بیان اینکه یک تمدن به صورت تدریجی شکل می‌گیرد و به اوج می‌رسد گفت: هر چه تعداد جلسات خانگی بیشتر شود جامعه اسلامی‌تر می‌شود و نباید از این کار خسته شویم بلکه باید به این فعالیت خود ادامه دهیم و نتایج آن را بعدها ببینیم.

کد خبر 6089237 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • ۵۷ سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال ۱۴۰۳
  • روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند
  • بارش رحمت الهی در صحن و سرای پربرکت رضوی
  • سرمایه معنوی جمهوری اسلامی در این منطقه بی‌بدیل از جهان، رو به فزونی است
  • پاسداران بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند
  • شمس‌‍آذر هم جریمه مالی شد و هم معنوی
  • نقش مهم شبکه خانواده در حل بسیاری از مسائل جامعه
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • اعزام پنج هزار گلستانی به سفر معنوی حج تمتع