Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:51:56 GMT

سیره علوی، ضامن سعادت در حیات فردی و اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۳۸۰۴

سیره علوی، ضامن سعادت در حیات فردی و اجتماعی

زنجان - ایرنا - التزام عملی به سیره علوی می تواند در ابعاد فردی و اجتماعی، سعادت را برای جامعه فرآهم آورد، التزامی که امروز بیش از هر زمان دیگری محتاج آنیم.

به گزارش ایرنا، حیات طیبه و زندگی به رنگ خدا همان زندگی به سبک اسلامی است که در مدار خداباوری، اخلاق همدلی و همزبانی محقق می شود؛ در این میان سیره اهل بیت (ع) و در رأس آن سیره علوی می تواند بهترین چراغ راه و الگو برای تعالی انسان و جامعه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امام علی (ع) طی حیات گرانمایه خود اصولی همچون عدالت، ساده زیستی، مردمی بودن، توجه به رضایت همگانی و صداقت در سایه نگاه توحیدی خالص را در همه ابعاد زندگی سرلوحه رفتار و کردار خویش قرار می دادند که از آنها می توان به عنوان بهترین و برترین الگو در راه ایجاد یک مدینه فاضله بهره برد.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: این بیانیه نیز که در آن رهبر معظم انقلاب نقشه راه حرکت نظام جمهوری اسلامی ترسیم کردند، منبعث از نگاه حاکمیتی امیرالمومنین علی (ع) است.
حجت الاسلام ولی الله مصائبی افزود: در منشور حکومتی امام علی (ع) اصولی همچون مردم گرایی، پرهیز از خود پسندی و خودکامگی، پرهیز از منت گذاری، دوری از شتاب زدگی، مقابله با امتیاز خواهی پرهیز از تملق و رعایت امانت، تبلور برجسته ای دارند که عمل به آنها موجب می شود عدالت را به فراموشی سپرده نشود.
وی اظهار داشت: ممکلتی که سکه رایجش اهل بیت (ع) است، باید موضع گیری ها، رفتار ها و اعمال در آن هم مبنای الهی داشته باشد و بر ایمان الهی تکیه کند.
حجت الاسلام مصائبی گفت: ایران وارث نخستین انقلاب با تکیه بر آموزه های الهی در دنیای جدید است و از این جهت انقلاب اسلامی به عنوان کانون تولید قدرت نرم مطرح است؛ در چنین شریطی اگر می خواهیم اعتبار خود را حفظ کنیم باید شاخص های حکمرانی الهی که در سیره علوی تبلور یافته است، به دقت مراعات کنیم.
وی پاسخگویی را از شاخص های حکمرانی علوی عنوان کرد و اظهار داشت: پاسخگویی مسئولان، تحقق عدالت فراگیر را در پی خواهد داشت.
حجت الاسلام مصائبی ارتقای کیفیت ارائه خدمات و تامین حقوق شهروندی از مولفه های یک دولت اثر بخش عنوان کرد و افزود: این اثر بخش بودن در گرو حفظ و تقویت استقلال است.
وی با بیان اینکه امام علی (ع) همواره به نظم دهی به اقتصاد در جامعه تاکید داشت، افزود: تامین امنیت، رشد و اصلاح تربیت، بالندگی و آبادانی کشور در گرو همین موضوع نظم دهی به اقتصاد است.

** عدالت و انصاف در سیره حضرت علی
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه زنجان نیز نگاه توحیدی داشتن را عامل سعادت در بعد فردی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: از منظر امام علی (ع) اگر نگاه توحیدی در زندگی انسان وارد شود، و انسان هر لحظه خدا را شاهد و ناظر ببیند، این امر یک زندگی خوب را برای همه انسان ها تضمین خواهد کرد.
حجت الاسلام علی قره داغی نبود نگاه توحیدی را عامل وجود آسیب ها در جامعه برشمرد و افزود: بیشتر معضلات و مشکلات ناشی از این است که ما نگاه توحیدی به امور نداریم.
وی به اصل مهم اخلاقی انصاف در رفتار و گفتار اشاره کرد و اظهار داشت: اگر به سیره علوی توجه داشته باشیم، عدالت و انصاف در مواجهه امام علی (ع) را با افراد و اتقاقات درمی یابیم چرا که حضرت بین افراد جامعه فرقی نمی گذاشت و زندگی اش با زندگی کردن عادی تفاوتی نداشت.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز ترجیح دیگران بر خود و برای مصالح جامعه ار منافع خویش گذشتن را 2 نکته مهم در سیره علوی عنوان کرد و گفت: آیات مختلف در قرآن بر سلامت و درستی و پاکی اهل بیت (ع) گواهی می دهند که در میان آنها آیاتی هستند که به طور خاص به مقام حضرت امیرالمومنین(ع) اشاره دارند.
حجت الاسلام محرمعلی شیرمحمدی افزود: همه این آیات گویای این نکته است که انسان باید بر پایه فطرت پاک انسانی عمل کند و نسبت به دیگران با عدالت و انصاف رفتار کند و از خودگذشتگی داشته باشد.
وی اظهار داشت: موضوع دیگری که از سیره علوی می توان آن را آموخت، گسترش سرمایه های اجتماعی است، به گونه ای که فرد باید به نحوی حرکت کند که وحدت جامعه تقویت شود چرا که وحدت در یک جامعه اسلامی یک سرمایه بزرگ و موثر است.
حجت الاسلام شیرمحمدی اظهار داشت: امام علی (ع) چه در زمان زمامداری و چه در زمان های دیگر همواره در بین مردم بودند، و هر آنچه برای رفاه و امنیت عموم مردم لازم بود برای تامین آن تلاش می کردند.
وی تصریح کرد: اگر در حال و گذشته جامعه خودمان نیز دقیق شویم، در می یابیم که هر جا در برهه ای درخشیدیم ناشی از این بوده است که در جامعه به 2 اصل ترجیح دیگران بر خود و از منافع خود گذشتن برای مصالح جامعه، به نحو مطلوب عمل کردیم.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان خاطرنشان کرد: اکنون بر همه آحاد مردم و به ویژه برای مسئولان تکلیف است تا سیره اهل بیت (ع) و امام علی(ع) به خوبی بشناسند و تلاش کنند در این مسیر پای بند باشند چرا استمرار در این راه سعادت فردی و اجتماعی را در دنیا و آخرت تضمین می کند.
3088/8068

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي سيره علوي فرد اجتماع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۳۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عروس بزرگ امام خمینی درگذشت

    عصر ایران- خانم معصومه حایری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی  و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح امروز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

   وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست.

   از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

   او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب کند.

  با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما چند سال پیش گفت‌و‌گویی با او در عصر ایران منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی امام خمینی (ره) از سرکوب‌ها در آمریکا: آنها تحمل آشفتگی خوابشان را ندارند
  • فضیلت‌گرایی اخلاق توحیدی برترین مرتبه اخلاق است
  • عروس بزرگ امام خمینی درگذشت
  • اجرای موسی عصمتی میلیونی شد+فیلم
  • خون شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی است
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • آزادی فردی و اجتماعی باید مطابق شریعت باشد
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • واکاوی ابعاد مختلف مصوبه اخیر مجلس برای تعطیلات آخر هفته