Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-09@01:44:51 GMT

باید و نبایدهای مراسم اعتکاف

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۷۱۲۶

باید و نبایدهای مراسم اعتکاف

  فرارو-  اعتکاف، اقامت در مسجد برای مدتی مشخص (دست‌کم سه روز) همراه با روزه است. ارکان این عبادت، ماندن در مسجد و روزه است و هیچ عبادت یا عمل خاص دیگری برای آن تعیین نشده است، با این حال، معتکفان بیشتر وقت خود را صرف انجام اعمال عبادی می‌کنند. نحوه اقامت و یا خروج از مسجد، احکام و شرایطی دارد که در کتاب‌های فقهی، در باب اعتکاف بیان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتکاف زمان مخصوصی نیز ندارد، ولی در روایات بهترین زمان برای اعتکاف ماه رمضان، به‌ویژه دهه سوم آن بیان شده است.   در ایران، از سال‌های نخست دهه هشتاد شمسی، گرایش به اعتکاف در ماه رجب گسترش یافته و در ایام البیض (۱۳، ۱۴ و ۱۵) این ماه در اکثر شهر‌ها و مساجد بزرگ این کشور مراسم برگزار می‌شود.   احکام و شرایط اعتکاف

زمان
برای اعتکاف زمان مخصوصی معین نشده است ولی براساس روایات، پیامبر(ص) در ماه رمضان اعتکاف می‌کرد. از همین رو، بهترین زمان برای اعتکاف، ماه رمضان، خاصه دهه سوم آن، دانسته شده است. امروزه در ایران سنت اعتکاف به‌ویژه در ایام البیض (روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵) رجب رواج دارد.

مدت
مدت اعتکاف نزد امامیه نباید از ۳ روز کوتاه‌تر باشد و اگر اعتکاف مستحب باشد، معتکف می‌تواند آن را قطع کند مگر در پایان روز دوم که واجب است آن را ادامه دهد یعنی روز‌های دیگر واجب می‌شود. منظور از ۳ روز از آغاز طلوع فجر روز اول تا غروب روز سوم است. معتکف باید پیش از غروب آفتاب در محل اعتکاف حاضر شود تا از آغاز شب در آنجا باشد. دیدگاه اهل سنت درباره مدت اعتکاف مختلف است و به نظر اکثر فقها حداقلی برای اعتکاف نیست.

مکان
در روایاتی اعتکاف را خاص مسجد الحرام، مسجد النبی(ص) در مدینه و دو مسجد کوفه و بصره شمرده‌اند، اما روایاتی نیز وجود دارد که در آنها اعتکاف در مسجد جامع یا مسجدی که امامی عادل در آن نماز جمعه یا جماعت خوانده باشد، روا شمرده شده است. از این رو، در بین فقهای امامیه فتاوای مختلفی در این زمینه وجود دارد.

نزد فقیهان متقدم، اختصاص جایگاه اعتکاف به مساجد چهارگانه غلبه داشته است اما در سده‌های بعد این محدودیت تردید برانگیز شده است، چنانکه شهید اول و شهید ثانی گفته‌اند اینکه اعتکاف را فقط به مساجد اربعه منحصر کنیم سخنی ضعیف است. برخی از فقها نیز اعتکاف در غیرمساجد اربعه را با قصد رجا و احتمال مطلوبیت به طور عام تجویز کرده‌اند. در عصر حاضر بیشتر فقها برگزاری اعتکاف در مساجد جامع و برخی دیگر از مساجد مهم شهرها را مجاز می‌شمارند.

شرط روزه بودن
طبق فقه امامیه، روزه از ارکان اعتکاف است و فرد در ایام اعتكاف باید روزه بگیرد؛ بنابراین، كسی كه نمی‌تواند روزه بگیرد، مانند، مسافر، مریض و زن حایض یا نفساء و كسی كه عمداً روزه نگیرد، اعتكافش صحیح نیست. با توجه به اینکه روزه‌گرفتن در روزهای عید فطر و عید قربان حرام است، اعتکاف در این روزها یا دو روز قبل از عید به طوری كه روز سوم آن عید باشد صحیح نیست. لازم نیست روزه مخصوص اعتكاف باشد، بلكه هر روزه‌ای مانند روزه قضا یا نذری کافی است.

خارج نشدن از مسجد
در مدت اعتکاف، خروج از مسجد تنها در حد پرداختن به اموری خاص جایز است. مصالح عامی همچون اقامه نماز جمعه، تشییع جنازه، اقامه شهادت و عیادت بیمار، و یا رفع نیازهای شخصی چون تهیه خوراک لازم و قضای حاجت از مصادیق این موارد شمرده شده است. در موارد مجاز نیز معتکف نباید در جایی بنشیند و تا حدی که ممکن است نباید در سایه راه برود.

محرمات
در اعتکاف چند چیز از جمله مباشرت جنسی حتی در حد بوسیدن همسر، استفاده از عطر، خرید و فروش، مگر برای رفع حاجت و نیز مشاجره و جدال درباره امور دنیوی بر شخص معتکف حرام می‌شود. ارتکاب برخی از محرمات علاوه بر باطل کردن اعتکاف موجب کفاره نیز می‌گردد.

اعتکاف سال ۱۳۹۷ چه زمانی برگزار می شود؟

مراسم اعتکاف رجبیه سال ۹۷ از غروب ۲۹ اسفند، هم‌زمان با شب میلاد امام علی (ع) در ۳۰۱ مسجد استان تهران و مساجد جامع سایر شهرها آغاز می‌شود و تا پایان روز دوم فروردین ۹۸ ادامه دارد.

همچنین این مراسم  با حضور ۱۸۰۰ نفر - ۹۰۰ نفر زن و ۹۰۰ نفر مرد - در مسجد جمکران نیز برگزار می‌شود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: اعتکاف ایام البیض اعمال ماه رجب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۷۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مأموریت نهاد‌ها و دستگاه‌ها برای حمایت و پشتیبانی از مساجد پسندیده است

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، در اولین گردهمایی ملی قرارگاه های راهبری مساجد استان ها، ضمن تأکید بر اینکه در برابر مسجد، آرم های نهادها و دستگاه ها باید رنگ ببازد و آنچه که باقی می ماند، وحدت و همدلی در جایگاه خادمی مسجد، برای عمران معنوی و مادی مساجد است گفت: مأموریت نهادها و دستگاه ها برای حمایت و پشتیبانی از مساجد، تا پشت در مساجد ممدوح و پسندیده است و لیکن داخل مسجد، باید نظام طبیعی و مردمی، با محوریت امام جماعت جاری و ساری باشد و مداخله هیچ نهاد و دستگاهی، درون مسجد قابل قبول نیست.

حاج علی اکبری، با تصریح بر اینکه جلسه ای با این کیفیت، با شرکت جمع حاضر و با موضوع مسجد، برای اولین بار است که تشکیل می شود، در تشریح سابقه و مسیر طی شده برای برگزاری این گردهمایی گفت: از مدتی قبل با عزیزان و رؤسای نهادها و دستگاه های مرتبط، طی جلسات متعدد و متوالی دور هم نشستیم و همفکری کردیم، ناظر بر ارتقاء وضعیت مساجد در کشور و هم عهد شدیم که حق مسجد، چنانکه شایسته است در نظام مقدس جمهوری اسلامی ادا شود.

این هم عهدی نهادی و دستگاهی، این نقطه امید را بر می انگیزد که تلاش جمعی و جدیدی را برای خدمتگزاری به مساجد آغاز کنیم و اکنون به همگرایی بیشتری در ارتباط با مسائل اصلی و راهبردی مرتبط با مساجد رسیدیم و در نهایت، جمع بندی نهادها و دستگاه های مرتبط برای همکاری و هم افزایی، به محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم و تذکرات و رهنمودهای معظم له دریافت شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ادامه داد، نمایندگان ولی فقیه در استان ها مصمم هستند با همراهی ائمه جمعه، نهادها و دستگاه های استانی فصل تازه ای از تمرکز بر حل و فصل نظام مسائل مساجد در استان ها را در ادامه خدمات قبل، آغاز کنند.آنچه که مدنظر است، طراحی سازوکارهای مناسب، معطوف به ظرفیت های موجود، برای پشتیبانی از مساجد است و این مسیر به شکل گیری تشکیلات و ساختار جدید منجر نخواهد شد.

وی گفت: در دولت سیزدهم، اهتمام جدی و قابل تحسینی به امر مسجد وجود دارد و در این زمینه، در جستجوی یافتن راه های جدیدی برای خدمت به مساجد، با مشارکت وزارتخانه ها و ارکان دولت هستیم و تعامل با وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش در حوزه اختیارات و وظایف، در گام اول، در دستور قرارگاه ملی مسجد قرار دارد و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تأکید کرد: مأموریت نهادها و دستگاه ها برای حمایت و پشتیبانی از مساجد، تا پشت در مساجد ممدوح و پسندیده است و لیکن داخل مسجد، باید نظام طبیعی و مردمی، با محوریت و مدیریت امام جماعت و همراهی پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی هنری مساجد جاری و ساری باشد و مداخله هیچ نهاد و دستگاهی، درون مسجد قابل قبول نیست.

حاج علی اکبری در پایان گفت: در برابر مسجد، آرم های نهادها و دستگاه ها باید رنگ ببازد و آنچه که باقی می ماند، وحدت و همدلی در جایگاه خادمی مسجد، برای عمران معنوی و مادی مساجد است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدیر حوزه‌های علمیه کشور: مسجد کانون تمدن اسلامی است
  • بنیاد هدایت توفیقات مساجد را روایت می‌کند
  • ضرورت تلاش جمعی دستگاه‌ها برای ادای حق مساجد
  • قرارگاه ملی مسجد باید بر تقویت ساختار مردمی اداره مساجد همت گمارد 
  • مسجد کانون تمدن اسلامی است
  • تخصیص اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی «چهلستون» و «یری پایین» زنجان
  • برای ترمیم زخم‌های کهنه وارد شده بر پیکر مساجد، به اراده جمعی نیاز داریم
  • مأموریت نهاد‌ها و دستگاه‌ها برای حمایت و پشتیبانی از مساجد پسندیده است
  • ۵۰ مسجد کردستان میزبان جشن‌های عمومی دهه کرامت هستند
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله