Web Analytics Made Easy - Statcounter

«داریا» در نزدیکی بلندی های جولان قرار دارد و تا پیش از این گروه هایی مانند جیش الاسلام منطقه حائلی میان ارتش سوریه و جبهه مقاومت با جولان به وجود آورده بودند اما با آزادسازی این منطقه، اسرائیل نگران نزدیکی جبهه مقاومت به مرزهایش شد.به گزارش بلاغ،سبحان محمدی دانشجوی ارشد روابط بین الملل دانشگاه تهران طی یادداشتی درباره اقدام آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان نوشت: بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان، سابقا بر این اعتقاد بودند که عنصر ژئوپلیتیک در سیاست خارجی آمریکا در دوره دونالد ترامپ جایگاه و اهمیتی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این مفروضه در خاورمیانه منتقدان جدی دارد.

مدتی پیش، با به رسمیت شناختن بیت المقدس ( بخش شرقی اشغالی این شهر )  به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و حالا؛ بلندی های جولان توسط ترامپ به عنوان بخشی از آن  رژیم، فقط با منطق « ایالات متحده اسرائیل! ! !»  قابل توجیه است و نشان دهنده ظهور نوعی تغییرات ژئوپلیتیک سیاسی مبتنی بر قدرت لابی‌گری است.

در جنگ شش روزه در سال 1967 میان کشورهای عربی و اسرائیل، منطقه بلندی‌های جولان ( این ارتفاعات از دیدگاه نظامی ، به دلیل اِشراف بر مناطق و شهرهای مهم سوریه و اسرائیل و همچنین منابع آبی مانند دریاچه طبریه، دارای ژئوپلیتیکی راهبردی است ) در کنار دیگر مناطق اشغالی مانند بخش غربی رود اردن و صحرای سینا در مصر ، به اشغال اسرائیل درآمد.

در همان سال شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه 242، خواستار عقب نشینی اسرائیل از این مناطق و بازگشت به پشت مرزهای 1967 شد. اما نه تنها این قطعنامه سبب تمکین رژیم صهیونیستی از قوانین بین المللی نشد بلکه در 1981 رسما این رژیم، بلندی‌های جولان را به خاک خود ضمیمه کرد.

قطعنامه 497 در همان سال بار دیگر حاکمیت مبتنی بر اشغال اسرائیل بر جولان و انضمام آن را محکوم کرد و باعث شد کشورهای عضو سازمان ملل، حاکمیت اسرائیل را به رسمیت نشناسند. روندی که تا چندی پیش ادامه داشت.( در ارتباط با اشغال بخش شرقی بیت المقدس هم ، قطعنامه 478 شورای امنیت که در اوت 1980 به تصویب رسید ، الحاق این منطقه به اسرائیل را غیرقانونی می‌داند )

برای بررسی بیشتر و علت این اقدام ترامپ ، باید بر روی یکسری از اهداف رژیم صهیونیستی و تصمیمات گذشته آمریکا در سوریه تمرکز کنیم. 

اولا ، در سال 2016 و با آزادسازی منطقه داریا در جنوب غربی دمشق ، ارتش سوریه به سمت جبهه شمال  تغییر راهبرد داد . این منطقه به دلیل فاصله کمی که با دمشق و مراکز مهم سیاسی – نظامی داشت مانع از تمرکز موثر ارتش سوریه در جنگ علیه تروریست‌ها در مناطق دیگر می‌شد.

اما نکته مهم تر اینکه داریا در استان ریف دمشق و در نزدیکی بلندی‌های جولان قرار دارد و تا پیش از این گروه‌هایی مانند جیش‌الاسلام منطقه حائلی میان ارتش سوریه و جبهه مقاومت با جولان به وجود آورده بودند. اما با آزادسازی این منطقه، اسرائیل نگران نزدیکی  جبهه مقاومت به مرزهایش شد. ثانیا؛ آمریکا در سال گذشته به یکباره از تصمیم خود برای خروج 2000 نظامی‌اش از سوریه پرده برداشت.

نیرو های آمریکایی در مناطق شمال شرقی سوریه و با هدف حمایت از کردها مستقر شدند. حضور آمریکایی‌ها در منطقه   " ماسه و مرگ "، فارغ از فشار بیشتر بر دولت سوریه و تاثیر بر آینده سیاسی آن، تغییر توازن به نفع امنیت اسرائیل را منجر می‌شد. حال با این تصمیم در درجه اول امنیت اسرائیل به مخاطره می‌افتاد.

در نتیجه تکاپو نتانیاهو برای جبران این خلاء و دستیابی  به تضمین امنیتی از سوی واشنگتن پس از خروج آمریکا از سوریه ، در دسامبر2018  او طی گفت‌وگویی با ترامپ اعلام کرد که آنها راه های دیگری برای ادامه تاثیرگذاری بر منطقه دارند. حالا با گذشت زمان مشخص شد که یکی از راه های جایگزین آنها ، به رسمیت شناختن حاکمیت نامشروع رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی  است.

ثالثا باید به تحولات سیاسی داخلی این رژیم هم توجه داشته باشیم. در حوزه امنیتی، سال گذشته که میان لیبرمن ، وزیر دفاع اسرائیل  و نتانیاهو بر سر موضوع آتش‌بس در نوار غزه (در پی اقدام موفق حماس در پاسخ راکتی به حملات رژیم صهیونیستی)  اختلاف نظر به وجود آمد و در نهایت به استعفای لیبرمن انجامید ( نتانیاهو به آتش بس با غزه تمایل داشت و  مقامات امنیتی این رژیم استدلال کردند که عدم آتش بس، اسرائیل را از هدف اصلی خود یعنی دور ساختن و تضعیف ایران در سوریه ، دور می‌کند).

مضاف بر آن این استعفا کابینه ائتلافی نتانیاهو را با بحران مواجه کرد و موضوع انتخابات زودهنگام را در حالی مطرح کرد که نظرسنجی‌ها نشان از بی‌اعتمادی ساکنان سرزمین‌های اشغالی به مدیریت بحران دولت داشت.

با وصف این شرایط ، نزدیک‌تر شدن بیشتر اسرائیل و آمریکا در خصوص مواضع منطقه‌ای مانند آینده جولان، می تواند جایگاه نتانیاهو را در داخل و پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام به عنوان هم پیمان در مدار آمریکا و حفظ نگاه اولویت امنیتی در دولت آینده او که قطعا برای رای‌دهندگان حفظ این نگاه حائز اهمیت است، را تقویت کند.  

انتهای پیام/

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۴۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو احتمالا بازداشت شود

طی روز‌های اخیر نتانیاهو تلاش زیادی برای جلوگیری از چنین تحولی انجام داده است.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ضمن نفاق خواندن این حکم، اعلام کرد در صورت لزوم از «اسرائیل» خارج نخواهیم شد.

در همین رابطه کانال ١٢ رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد اسرائیل انتظار دارد دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت نتانیاهو، گالانت و هالیوی را در این هفته صادر کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • رئیس کمیسیون اروپا: حمله اسرائیل به رفح کاملا غیرقابل قبول است
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • نوبت مکافات جنایت
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است / حمایت مالی آمریکا متوقف شود
  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است
  • نتانیاهو احتمالا بازداشت شود