موزه ملی علوم و فناوری، پیشرو حضور در میادین بین المللی
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۹۹۹۰۱
تهران- ایرنا- حضور در میادین بین المللی و عرضه دانسته ها و اندوخته های علمی یکی از راهکارهای شکوفایی و پیشرفت به شمار می رود که موزه ملی علوم و فناوری با وجود نوپایی، توانسته با قراردادن خود در رده بندی موزه های برتر جهان و کسب میزبانی چهل و ششمین کنفرانس سیموست (CIMUSET) به این نقطه برسد.
به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار علمی ایرنا، توجه به روند توسعه علوم، همگانی کردن و انتقال میراث آن به دنیای نوین امروزی در جهت آشنا کردن نسل جدید با دستاوردهای علمی کهن ایران، از عوامل ایجاد موزه علوم و فناوری شد تا علاوه بر معرفی پیشینه علمی ایران، به حضور در میادین بین المللی و رقابت با موزه های جهان، بپردازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در همین راستا، در چهل و ششمین مجمع سالانه کمیته بینالمللی موزهها و مجموعههای علوم و فناوری (CIMUSET) که با عنوان «موزهها در دنیای دیجیتال» در سال جاری در شهر اُتاوا کانادا با همکاری موزه انجنیوم Ingenium و با حضور بیش از 50 کشور دنیا برگزار شد، موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران با حضور در این مجمع و معرفی ظرفیت های ایران، توانست نظر بُرد اجرایی سیموست را برای میزبانی این مجمع در سال 2020 جلب کند.
در نهایت از بین کشورهای ایران، چین و کره جنوبی، «ایران» رسما بعنوان میزبان چهل و هشتمین مجمع سالانه موزههای علوم و فناوری جهان در سال 2020 انتخاب شد.
برنامه های ایران برای میزبانی از این کمیته بین المللی، خبرنگار علمی ایرنا را برآن داشت تا به گفت و گو با «سیف الله جلیلی» رئیس موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی بپردازد.
** گذری بر تاریخچه تاسیس سیموست
مجمع سالانه کمیته بین المللی موزه ها و مجموعه های علوم و فناوری با نام مخفف سیموست که یکی از کمیتههای شورای بینالمللی موزهها (ICOM) است از سال 1972 میلادی (1351) و با هدف حفاظت از میراث علوم و فناوری و اشاعه دانش، توسعه و پیادهسازی برنامههای ایکوم، تدوین برنامهای با موضوع حفاظت از میراث فرهنگی در موزههای علوم و فناوری و پیشنهاد آن به ایکوم، همکاری و تبادل اطلاعات میان موزهها، متخصصان، کارشناسان و افرادی که به نحوی با علوم و فناوری و اشاعه آن در ارتباطند، معرفی زمینههای مورد علاقه موزههای علوم و فناوری در چارچوب ایکوم، همکاری با کمیتههای ملی و سازمانهای منطقهای ایکوم و سایر کمیتههای بینالمللی در موضوعات مرتبط ایجاد شد.
این کمیته نه تنها در زمینه موزههای علوم و فناوری سنتی و تاریخی، بلکه ساینسسنترها و مراکز علم فعلی که به ترویج و توسعه علم و فناوری در میان اقشار جامعه بویژه کودکان در سراسر جهان میپردازند، را نیز شامل میشود. بر همین اساس حضور در این کمیته بین المللی، به منزله رونمایی و در معرض دید قرار دادن دستاوردهای علمی کهن و نوین کشورهای جهان است که از بُرد بین المللی بالایی برخوردار است.
موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، تنها موزه مشابه مراکز علم در دنیا است که در سال 1389 با هدف ایجاد فضایی فعال و آگاهیبخش و به منظور آشنایی با میراث و خدمات علمی، فرهنگی دانشمندان و فرهیختگان ایرانی آغاز به فعالیت کرد و در این مدت کوتاه توانست جایگاه مناسبی در میان سایر کشورهای پیشکسوت این کمیته کسب کند و میزبانی چهل و ششمین کنفرانس سیموست را به دست آورد.
** برگزاری سیموست 2020 با محوریت نقش موزه های علوم در فرایندهای محیط زیستی
رئیس موزه ملی علوم و فناوری با اشاره به اینکه بیش از 60 کشور در این کنفرانس شرکت خواهند داشت، گفت: کنفرانس سیموست از جمله کنفرانس های دارای بُرد بین المللی است که در میان موزه های علوم و مراکز دانشگاهی شناخته شده و پرطرفدار است و میزبانی آن، فرصت خوبی را برای معرفی کشور و دستاوردهای ایران فراهم می کند.
وی افزود: هدف از برگزاری این کنفرانس، رونمایی از آخرین دستاوردهای نمایشی موزه علوم و فناوری در سراسر جهان است که هر سال یک موضوع خاص را مورد بررسی قرار می دهد. به همین منظور بناداریم کنفرانس سیموست 2020 را با محوریت نقش موزه های علوم در فرایندهای محیط زیستی، برگزار کنیم تا در یابیم که گرمایش زمین چه اثری بر علوم خواهد داشت.
جلیلی یادآور شد: براساس آن، فراخوان ارسال مقاله در سراسر دنیا داده می شود و همه کشورهای عضو مشارکت خواهند کرد. همچنین مطابق با این محوریت، کارهایی که در کشور در این زمینه انجام شده است، ارایه می شود.
** هزینه های کنفرانس سیموست، بر عهده کشورهای شرکت کننده
رئیس موزه ملی علوم و فناوری با بیان این که این کنفرانس 5 روزه خواهد بود که سه روز کنفرانس و دو روز باقیمانده برای بازدید از موزه علوم و فناوری و فضاهای فرهنگی است، خاطرنشان کرد: تاثیر و بُرد جهانی این کنفرانس برای ما مهمترین مطلب است چرا که تنها مرجع در جهان است و هر سال کشورهای زیادی تلاش می کنند تا میزبانی آن را بر عهده داشته باشند.
وی درباره هزینه این کنفرانس هم اظهار داشت: قانون سیموست بر این امر حاکم است که هر عضوی حق عضویت خود را پرداخت می کند و بار مالی برای کشور میزبان نخواهد داشت. بر همین منوال، میزبانی ایران نه تنها هزینه ای بر دوش کشور ندارد و تمامی هزینه ها بر عهده کشورهای شرکت کننده است بلکه در کنار معرفی کشور، ارزآوری هم صورت می گیرد.
** برگزاری بهینه کنفرانس، نیازمند ورود بخش خصوصی
جلیلی گفت: در سپتامبر 2019 (شهریور 98) کشور ژاپن میزبان این کنفرانس خواهد بود اما پیش از آن نماینده سیموست جهت بازدید امکانات و فضاهای موزه به ایران خواهد آمد تا در کنفرانس 2019 گزارش آن را خدمت اعضا ارایه دهد.
وی ادامه داد: پس از آن، ثبت نام و فراخوان کنفرانس سیموست 2020 که قرار است در ایران برگزار شود، آغاز می شود.
جلیلی با اشاره به اینکه تحریم ها تاثیری بر برگزاری کنفرانس سیموست ندارد اما راهکار برگزاری بهینه آن، ورود و حمایت بخش خصوصی به این عرصه است، تصریح کرد: زیرساخت های این میزبانی مهیا شده است اما به یقین حمایت بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان ما را در برگزاری بهتر آن یاری خواهد کرد.
علمی*9294**1485*1834
منبع: ایرنا
کلیدواژه: علمي آموزشي موزه علوم نوروز 98
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۹۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره آغاز به کار غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز و شکل حضور هنرمندانی که در این دوره بینال اثر دارند، توضیح داد: در اینگونه رویدادهای بینالمللی که هنرمندان اثر دارند، معمول است که به سبب احترام، برای حضور از آنها دعوت میشود و احتمالاً تعدادی از این هنرمندان میتوانند حضور داشته باشند که ما هم میزبانی میکنیم. حضور هنرمندان زمانی قطعی میشود که کار صدور ویزای آنها به نتیجه برسد. به همین دلیل ما از همه هنرمندان دعوت به حضور کردیم و انتخاب حضور، با خودشان است.
آغاز به کار رسمی پاویون ایران در بینال ونیز با حضور سفیر ایران
وی در مورد آغاز به کار غرفه ایران در بینال ونیز بیان کرد: غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز آغاز به کار کرده است و ظهر روز گذشته ۸ اردیبهشت به وقت محلی و بعدازظهر به وقت ایران، محمدرضا صبوری سفیر ایران در ایتالیا از غرفه ایران بازدید کرد و این حضور به غرفه ایران رسمیت داد، چراکه ما بنا نداشتیم برنامهای برای افتتاح غرفه داشته باشیم.
خراسانیزاده تصریح کرد: استقرار دوستان در ونیز برای حضور در غرفه ایران در ونیز، کمی با تاخیر همراه شد و زمان پروازها تغییر کرد؛ یعنی بنا داشتیم دوم اردیبهشت ماه کار غرفه ایران در ونیز شروع شود که یک هفته به تعویق افتاد.
وی درباره مضمون غرفه ایران که به کودکان غزه میپردازد، اشاره کرد و گفت: مضمون غرفه ایران، حمایت هنرمندانه از مردم مظلوم فلسطین است که ماجرای داغ این روزهای دنیاست. در سلسله اعتراضاتی که در جای جای جهان نسبت به رژیم صهیونیستی رقم میخورد و به ویژه در دانشگاههای آمریکا شاهد هستیم، این جریان در حال همه گیر شدن است و به همین دلیل ما در ونیز کلی خواهان داریم. در شهر ونیز به دلیل اینکه ساکنان چندانی حضور ندارند و غالب افراد حاضر از گردشگران، هنرمندان و کیوریتورها هستند و همین افراد اعتراضات خودشان را به رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشتهاند، لذا مضمون غرفه ما، بسیار برای آنها جالب و جذاب است.
مضمون غرفه ایران در ونیز کلی خواهان دارد
رییس پاویون ایران در شصتمین بینال هنر ونیز در پاسخ به این پرسش که در دفاع از مضمون «کودکان غزه» چه میگوید، توضیح داد: این یک جریان کیوریتال است که مبنای اصلی آن، ۵ اثر از هنرمندان نقاش تراز اول ایرانی است که همگی درباره کودکان غزه کار شده است و در کنار هر اثر قطعه شعری از محمود درویش شاعر بینالمللی فلسطینی انتخاب شده که متناسب با مضمون اثر است و به چند زبان ترجمه شده است. در کنار این آثار یک ارزش افزودهای هم داریم؛ برای مثال از آینه کاری ایرانی برای بازنمایی بیشتر یکی از آثار استفاده کردیم به صورتی که بازتابش آینهها روی هفت قطعه آینهکاری طراحی شده هنرمندان بوشهری را داریم که در فضایی تاریک، اتفاقی کهکشانی را رقم میزند.
وی ادامه داد: همچنین، برای ۵ اثر، واقعیت مجازی ساخته شده که مخاطبان از طریق عینکهای وی آر یا واقعیت مجازی، میتواند به لایههای درونی اثر مراجعه کنند و در فضای اثر هنری حرکت کنند. در مورد اثر دیگری، موشن گرافی داریم که لایه به لایه، اثر بازنمایی و بازسازی میشود یا آثار دیگری که به کمک هنر چیدمان، نمایشهایی از این دست چیده شده تا آثار تکمیل شوند و در نهایت یک روایت یکپارچه از این اتفاق را شکل داده است. امیدورایم در بازه زمانی هفت ماهه این آثار مورد توجه قرار بگیرد تا هم از حیث هنری و هم از حیث مضمونی بتواند ظرفیتهای هنری ایرانی را به دنیا معرفی کند.
نظارت بر نگارخانهها با پرونده الکترونیکی
وی در بخش دیگری از این گفتوگو درباره بحث نظارت بر نگارخانهها و صحبتهایی مبنی بر تغییر سیاستهای قبلی به خبرنگار مهر گفت: در مورد نگارخانهها از سال گذشته یک روند جدی آغاز شد که با کمک صاحبان نگارخانهها، مجوزهایی که قبلاً صادر شده بود، دارای پرونده الکترونیکی شدند. بر این اساس، نگارخانهداران به سامانهای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرده بود، مراجعه و مجوز خود را تبدیل به مجوز الکترونیک کردند. در ادامه فعالیتی که پرونده الکترونیک نگارخانهها دارد، باید برنامهها و محتوای نمایشگاههایی را که دارند، روی سامانه بارگذاری کنند. در دستورالعمل فعلی نگارخانهها (که البته نسخه جدید آن کاملاً بازنگری و جامعتر شده است که به وقت خودش ابلاغ خواهد شد)، اشاره شده که نگارخانهها باید محتوای نمایشگاهها را در بازه زمانی نزدیک به برگزاری آن، به مرکز هنرهای تجسمی در سطح تهران و در سطح استانی به ادارات کل ارشاد اعلام کنند که اگر این اتفاق نیفتد، خودش یک تخلف محسوب میشود.
انواع تخلفاتی که از گالریها سر میزند
خراسانیزاده درباره موارد تخلف آمیزی که از برخی نگارخانهها سر میزند، تصریح کرد: وقتی محتوایی خارج از ضوابط نمایشگاهی به نمایش در میآید، ۲ تخلف اتفاق میافتد؛ اول اینکه این نوع آثار به مرکز هنرهای تجسمی ارایه نشدهاند و دوم اینکه در حال حاضر مسوؤلیت ارایه آثار برعهده نگارخانهداران است، چراکه خودشان با شناخت قوانین جامعه باید در چارچوب قوانین عمل کنند.
وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که اکثر نگارخانهداران تلاش دارند ضوابط را رعایت کنند و وقتی تعدادی تخلف دیده میشود باید مراعات کنیم به نام همه نگارخانهداران تمام نشود و این ذهنیت نادرست که خارج از ضابطه عمل میکنند، تغییر کند. اما برخی موارد تخلف درست است و میپذیرم که باید تذکرات از جمله به صورت شفاهی و یا با ثبت در پرونده نگارخانهها باشد و با اینگونه تخلفات مقابله شود.
برنامه موزه هنرهای معاصر تهران تا ۱۴۰۴ بسته شد
مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بازگشت نظم به برنامههای موزه هنرهای معاصر تهران گفت: جدول برنامههای موزه هنرهای معاصر تهران تا ابتدای سال ۱۴۰۴ بسته شده است که اتفاقاً در بسیاری از زمانها نیز تک نمایشگاه نیست، یعنی همزمان دو الی سه نمایشگاه برگزار خواهد شد. البته اطلاعرسانی این نمایشگاهها چون باید با نظارت کیوریتور باشد، در زمان مقتضی اعلام میشود اما نمایشگاهها برای ما مشخص است و حتی اگر خودمان نیز بخواهیم برنامه جدیدی داشته باشیم، باید از سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شود.
خراسانیزاده در پایان درباره برگزاری بینالها و جشنوارهها به ویژه جشنواره «تجسمی فجر» در موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: اگر منظور برگزاری نمایشگاه آثار شرکتکنندگان است که خیر؛ موزه هنرهای معاصر تهران شأنی فراتر از شرکتکنندگان دارد. در عین حال باید بپذیریم موزه هنرهای معاصر، نگارخانه نیست و باید جایگاه موزهای آن مدنظر قرار گیرد و آثار در سطح خاصی میتوانند وارد فضای آن شوند. بنابراین امشال هم همچون سال گذشته که همزمان با «تجسمی فجر شانزدهم» در موزه نیز رویداد (آثار مفاخر هنرهای تجسمی از گنجینه موزه و پوسترهای انقلاب) را داشتیم، متناسب با شأن موزه عمل خواهیم کرد.
کد خبر 6090390