Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-28@23:26:48 GMT

نخستین عکس واقعی از افق رویداد سیاهچاله منتشر شد +فیلم

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۸۶۶۰۶

رویداد۲۴ این تصاویر همزمان در شش نقطه جهان و در کنفرانس‌هایی با حضور دانشمندان و کیهان شناسان دست اندر کار این پروژه در حال برگزاری است.
یکی از حاضران در نشست اروپایی این پروژه پیش از اینکه نخستین تصاویر سیاه چاله‌ها به نمایش گذاشته شود گفت: «امروز سیاست باید از علم بیاموزد. برای این پروژه دانشمندان زیادی در سراسر جهان با همکاری و همراهی کنار هم بودند تا این مهم محقق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» اتحادیه اروپا ۴۴ میلیون یورو در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.     تعداد بازدید : 1 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   تعداد بازدید : 1 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
اما سیاهچاله چیست؟

سیاهچاله منطقه‌ای در فضا است که نیروی جاذبه اش به قدری قوی است که هیچ چیز نمی‌تواند از آن فرار کند. سیاهچاله غیرقابل مشاهده است. زیرا حتی نور را هم به تله می‌اندازد. اساس توصیف اصولی سیاهچاله بر معادلات نظریه نسبیت عام (general relativity) بنا شده که به وسیله آلبرت اینشتین فیزیکدان متولد آلمان ارایه شد. این نظریه در سال ۱۹۱۶ منتشر شد.
روی جاذبه نزدیک سیاهچاله قوی است. زیرا همه مواد سیاهچاله در مرکز یک نقطه متمرکز شده اند. فیزیکدانان این نقطه را یک تکینگی (سینگولاریتی singularity) می‌نامند. عقیده بر این است که این نقطه خیلی کوچک‌تر از هسته یک اتم است.
سطح سیاهچاله به عنوان افق حادثه (horizon event) شناخته می‌شود. سطح سیاهچاله یک سطح معمولی نیست که شما بتوانید آن را ببینید یا لمسش کنید. در افق حادثه، کشش جاذبه‌ای بی نهایت قوی است؛ بنابراین یک شیء می‌تواند در آنجا برای تنها یک لحظه وجود داشته باشد و با سرعت نور در داخل آن شیرجه می‌زند و فرو می‌رود.

افق رویداد یک سیاهچاله، مرزی شگفت انگیز در فضا

ستاره شناسان شعاع افق حادثه را برای تعیین اندازه سیاهچاله به کار می‌برند. شعاع یک سیاهچاله به کیلومتر مساوی است با سه برابر تعداد جرم‌های خورشیدی در سیاهچاله. یک جرم خورشیدی، جرم (مقدار ماده) خورشید است.
هیچ کس هنوز به طور مشخص یک سیاهچاله را کشف نکرده. دانشمندان برای اثبات این که یک شیء متراکم و به هم فشرده یک سیاهچاله است، باید اثراتی را که تنها یک سیاهچاله می‌تواند به جا بگذارد را اندازه گیری کنند. دو تا از چنین تأثیراتی عبارتند از: یک-خم شدن شدید یک شعاع نور و دیگری کند شدن بسیار شدید زمان. ستاره شناسان اشیای متراکمی را پیدا کرده اند که تقریباً مسلم است سیاهچاله هستند.
ستاره شناسان این اشیاء را سیاهچاله می‌نامند با وجودی که اندکی در مورد آن شک دارند.

مرگ یک ستاره غول پیکر
طبق قانون نسبیت، سیاهچاله ممکن است موقعی شکل بگیرد که یک جرم سنگین، سوخت هسته ایش را از دست بدهد و در اثر نیروی جاذبه خودش در خودش فرو بریزد. هنگامی که یک ستاره سوخت می‌سوزاند، فشاری رو به خارج به وجود می‌آید که در مقابل کشش رو به داخل جاذبه ایستادگی می‌کند. موقعی که هیچ سوختی باقی نمی‌ماند، ستاره نمی‌تواند بیش از این از وزنش محافظت کند.
در نتیجه، هسته ستاره در خودش فرو می‌ریزد. اگر جرم هسته سه یا بیشتر از سه برابر جرم خورشید باشد، هسته در کسری از ثانیه به داخل یک تکینگی سقوط می‌کند.
بیشتر ستاره شناسان باور دارند که کهکشان راه شیری -کهکشانی که منظومه شمسی ما در آن واقع شده- حاوی میلیون‌ها سیاه چاله است. دانشمندان شماری از سیاهچاله‌ها را در منظومه شمسی ما پیدا کرده اند. این اشیاء در بین ستارگان دوتایی‌ای یافت می‌شوند که اشعه ایکس خارج می‌کنند.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 سیاهچاله کلیپ روز کلیپ دیدنی کلیپ جالب فیلم دیدنی فیلم جالب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۶۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر

شهرستان خرم آباد یکی از شهر‌های استان لرستان است. این شهر زیبا آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. آبشار نوژیان، دریاچه گهر، آبشار گهر و آبشار بیشه از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می شوند، اما یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های این شهر دریاچه کیو است. این دریاچه، قلب تپنده شهرستان خرم آباد است. هم اکنون که فصل بهار فرا رسیده است، طبیعت این روستا رنگ و بوی بهار به خود گرفت.

شهروندخبرنگار ما با ارسال تصاویر آن را به نمایش گذاشت که مشاهده می‌کنید.

منبع: شهروندخبرنگار - لرستان

بیشتر بخوانید:

نمایی از هوای بارانی روستای حصار در کنگاور

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • (عکس) تصویر دردناکی که اوستوف اورونوف از مصدومیتش منتشر کرد
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • (عکس) تصویر دردناکی که ستاره پرسپولیس منتشر کرد
  • علت اصلی تعویض اورونوف مقابل آلومینیوم مشخص شد | تصویر دردناک منتشر شد
  • حضور ۵ تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: قزل‌آلای غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد