استاد دانشگاه علامه: آرمانشهر جز با آرمان شخص ایجاد نمی شود
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۹۳۷۱
تهران- ایرنا- استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در حدیث مدینه علم، پیامبر خود را شهر می دانند. در برخی مطالعات آرمانشهری هم بیان می شود که آرمانشهر ایجاد نمی شود مگر با آرمان شخص، این حدیث هم به نظر من بیانگر این امر است.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، علیرضا امیدبخش استاد و مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی روز سه شنبه در هم اندیشی تخصصی مهدویت و چالش ها دانشگاه امام صادق(ع) ، در ابتدای سخنان خود گفت: مفهوم آرمانشهر، ناکجا آباد یا یوتوپیا اولین بار توسط تامس مور اندیشمند انگلیسی در کتاب یوتوپیا مطرح شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«واژه اتوپیا یا یوتوپیا به هر دو معنی مدینه فاضله و خوبستان یا در ضد خود، به جای بد معنی می دهد. بعدها این واژه در بیان صاحب نظران ناظر به دو وضعیت موجود و مطلوب دلالت کرد. همچنین اولین گام در تبیین این واژه همیشه همراه با نومیدی،نقص و کمبود است.»
امیدبخش در ادامه افزود: در مطالعات آرمانشهری شخصیت دیگری که جایگاه ویژه ای دارد، ارنست بلوخ فیلسوف امید با کتاب پنج جلدی اصول امید خود است. او در آن کتاب انسان را اساساً موجودی آرمانشهری میداند. همچنین به نوعی در ادبیات اسطوره ای، میتوان روایت آفرینش در داستان آدم و حوا را نیز تعبیر به حرکت از یک وضعیت مطلوب به وضعیت نامطلوب زمینی کرد.
استاد دانشگاه علامه ادامه داد: البته مطابق با مقاله ای که ثمر عطار استاد دانشگاهی در آمریکا می نویسد، یوتوپیا از منابع غربی اخذ نشده و به نقل حی بی یقظان این کلمه شباهت زیادی به کلمه طوبی عربی دارد.
امید بخش افزود: در بررسی تاریخ مطالعات آرمانشهری ما به دو مقطع بر می خوریم. یکی پیش از جنگ جهانی که متکی بر اندیشه امید و خوش بینی است. دوم بعد از جنگ جهانی که گرایش ها به سمت ناامیدی، بدبینی و شکل گیری ادبیات دیستوپیا به معنای ویرانشهری است. مطالعات آرمانشهری مطالعاتی بین رشته ای است. در فلسفه، در معماری، در علوم سیاسی، در انسان شناسی میتوان از آن سخن گفت. پس سخن از مطالعات مستقل و اختصاصی آرمانشهری رای درستی نیست.
مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: در بررسی جریان ها و گفتمان های موجود در مطالعات آرمانشهری ما به دو گفتمان می رسیم. اولین گفتمان می گوید که بیرون از مسیحیت و دنیای غرب مفهومی به نام آرمانشهر وجود ندارد.
« گفتمان غالب در حال حاضر گفتمانی است که در هر دو انجمن مطالعات آرمانشهری آمریکا(1976) و اروپا(1980) ترویج می شود. این گفتمان اصلاحی معتقد است که ما غربی ها در تعریف و طراحی و توسعه اندیشه آرمانشهری اشتباه کردیم. برای اصلاح این اشتباه باید روی مباحث هویتی فرهنگ ها تمرکز کنیم. در همه فرهنگ ها سه هویت ملی،هویت دینی و هویت قومی باید مدنظر قرار بگیرد که در همه اینها اندیشه آرمانشهری وجود دارد. از همین رو به جاست که ما برگرفته از این نکته در اندیشه آرمانشهری خود بر هویت ایرانی،هویت اسلامی و هویت شیعی و قومی خود تاکید کنیم.»
امید بخش در ادامه اضافه کرد: موضوع پایان نامه من مطالعه تطبیقی اندیشه آرمانشهری تامس مور با مدینه فاضله فارابی بود. غربی ها معتقد بودند که مارکس اولین نظریه پرداز آرمانشهر جهانی و کسی چون جرج اُرول (نویسنده مشهور معاصر) از اولین نویسندگان ویرانشهرند. در حالی که فارابی زودتر از آنان با مخاطب قرار دادن همه عالم و ابتنای بر زبان فلسفه، این اندیشه را مورد نظر قرار داده بود و معتقد بود بحث امام و رهبری جامعه را در این مدینه هدایت می کند.
استاد دانشگاه علامه افزود: من پیرو پژوهش ها در مطالعات آرمانشهری هستم ، سه سال پیش برداشت تازه ای نسبت به حدیث مدینه علم (انا مدینه العلم و علی بابها) پیامبر اکرم (ص) پیدا کردم. در مطالعات آرمانشهری شهر مهم است. افلاطون معتقد بود تا زمانی که یک ایده در شهر انجام نشود، کارا نیست. در این حدیث پیامبر خود را شهر میدانند. در برخی مطالعات آرمانشهری هم بیان می شود که آرمانشهر ایجاد نمی شود مگر با آرمانشخص. این حدیث هم به نظر من بیانگر این امر است. همه حرکت های ما در این مسیر باید به این حدیث ارجاع دهد.
**9222**1601**
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۹۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، امام جمعه موقت خرمآباد، در جلسه استانی ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) لرستان، گفت: امام خمینی (ره) نه تنها برای مسلمانان بلکه برای جهانیان و آزادگان الگو است.
حجتالاسلام بهروز شمسیفر افزود: امام خمینی (ره) نه تنها به ایران و ایرانی هویت داد بلکه به اسلام هویت داد و اسلام و مسلمانان را شخصیت بخشید.
شمسیفرگفت: کسی را پیدا نمیکنیم که مدیون امام نباشد، جایگاهی که مراجع، علما و حوزههای علمیه پیدا کردند را مدیون امام هستند، بنابراین بزرگداشت این امام هرچه باشکوهتر باشد بُردی برای جهان اسلام و ایران است، به ویژه بعد از عملیات وعده صادق این مراسم بیشتر به زیر ذرهبین میرود.
امام جمعه موقت خرمآباد گفت: همه باید تلاش کنیم این مراسم از نظر کمی و کیفی باشکوه برگزار شود.
سرپرست شورای هماهنگی تبلیغاتاسلامی استان لرستان نیز گفت: امام خمینی (ره) نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان به اندیشههای دینی و ذهنهای بیدار هویت بخشید.
حجتالاسلام احمدرضا غلامی افزود: این اندیشه ظلم ستیزانه امروز بیش از هر زمان دیگری جهانی شده و نمونه آن حرکت معنادار دانشجویان آمریکایی در حمایت از مردم فلسطین است که بهخوبی ثابت میکند اندیشه امام در سراسر جهان گسترش یافته است.
وی در ادامه با اشاره به ویژه برنامههای سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) عنوانکرد: سلسله نشستهای تبیینی جهت بازشناسی اندیشههای حضرت امام (ره) توسط اساتید حوزه و دانشگاه در سطوح مختلف برنامه ریزی شده و اجرا خواهد شد.
حجت الاسلام غلامی در پایان گفت: در روز چهاردهم خرداد نیز مراسم عمومی با حضور اقشار مختلف مردم برگزار و نظیر این مراسم در همه شهرستانها و بخشهای تابعه استان برگزار میشود.