Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:15:54 GMT

عید پاکی که خونین شد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۷۸۲۱

عید پاکی که خونین شد

تهران-ایرنا- حمله تروریستی رخ داده در سریلانکا در روز عید پاک مسیحیان بازتاب گسترده‌ای در سطح جهانی داشته و بسیاری از رسانه های داخلی نیز به پوشش این حمله تروریستی پرداختند.

روز گذشته هشت انفجار تروریستی در مکان‌های مختلف، مراسم روز عید پاک مسیحیان سریلانکا را به خاک و خون کشید. این انفجارها که در سه کلیسا، سه هتل و دو مکان دیگر صورت گرفت، منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 600 نفر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی خبرگزاری ها، تارنماها و روزنامه های داخلی حاکی از آن است که برخی مطبوعات و رسانه ها تصویر و تیتر نخست خود را به این حملات تروریستی اختصاص داده و علاوه بر توصیف این حادثه، از زوایای گوناگونی به بررسی آن پرداختند.
رسانه های هردو طیف اصولگرا و اصلاح طلب به طور مشترک در مواضعی یکسان ضمن پرداختن به پیشینه درگیری‌های تروریستی در سریلانکا، واکنش مقامات داخلی و سایر کشورها را بازتاب داده اند. همچنین اشتباه فاحش ترامپ در اعلام کشته شدگان این حادثه که با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی روبه‌روشد، از دیگر محورهای مورد توجه رسانه های داخلی است.
نگرانی‌ها از افزایش افراطی گری، خشونت های مذهبی در سریلانکا، سایه ترورویسم بر جهان از دیگر محورهای مورد توجه رسانه های داخلی در این ارتباط است.

رسانه های اصلاح طلب
...............................
**عید پاک خونین
روزنامه آرمان در گزارشی در صفحه نخست خود با تیتر «روز خونین سریلانکا» نوشت: سریلانکا دیروز شاهد انفجارهای پیاپی و برنامه‌ریزی‌شده‌ علیه کلیساها و هتل‌های این کشور بود. در ساعات آغازین روز، وقوع انفجارهایی کلمبو- پایتخت این کشور- را لرزاند. هدف کلیساها و هتل‌های محل اقامت خارجیان عنوان می‌شود و تقریبا 6 انفجار نخست همزمان اتفاق افتاد. براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، دولت سریلانکا مقررات منع رفت ‌و آمد اعلام کرده است. گفتنی است 70 درصد جمعیت سریلانکا بودایی، 7درصد مسیحی، 11 درصد هندو و تقریبا 10 درصد مسلمان هستند.

**سابقه درگیری‌ها در سریلانکا
روزنامه آفتاب یزد در این باره نوشت: از سال 2009 میلادی که جنگ داخلی در سریلانکا به پایان رسید، خشونت‌های مذهبی همچنان به شکل مداوم ادامه داشته است. در بسیاری از این خشونت‌ها به طور معمول گروههای تندرو بودایی به مساجد یا املاک متعلق به مسلمانان حمله می‌کنند. اکثریت جمعیت سریلانکا بودایی هستند. به دلیل همین خشونت‌ها در ماه مارس سال 2018 میلادی (حدود یکسال پیش) در این کشور وضعیت اضطراری اعلام شد. جنگ داخلی سریلانکا نتیجه مبارزه مسلحانه شورشیانی بود که با نام 'ببرهای تامیل' برای استقلال سرزمین‌هایی که اقلیت قومی تامیل در آن زندگی می‌کنند، می‌جنگیدند.این جنگ داخلی که به مدت 26 سال به طول انجامید، در نهایت با شکست 'ببرهای تامیل' به پایان رسید. در جریان این جنگ بین 70 تا 80 هزار نفر کشته شدند. بر اساس تازه‌ترین سرشماری‌ها، حدود 70 درصد جمعیت 22.5 میلیونی سریلانکا از بودائیان ترواده هستند. پیروان این دین در سریلانکا از قومیت سینهالی هستند که اکثریت جمعیت این کشور رادر بر می‌گیرند.

روزنامه ابتکار می نویسد: سریلانکا در سال گذشته میلادی دچار آشوب و بحران سیاسی بود. رانیل ویکرمسینگه که به دنبال درگیری‌های خشونت‌بار در سریلانکا روز چهارم آبان 1397 از سمت نخست‌وزیری برکنار شده بود، روز یکشنبه 25 آذر همان سال مجددا به قدرت بازگشت و پس از آن ناآرامی‌ها خاموش شد.
پیش از آن نیز این کشور دچار تنش‌های دینی میان مسلمانان و بوداییان بنیادگرا بود و آشوب و درگیری در مرکز سریلانکا در اسفند 1396 به اوج خود رسید. در آن زمان در پی پخش خبری در مورد قتل یک بودایی به دست یک مسلمان در یک نزاع گروهی، شهروندان سیلانی بودایی با حمله به برخی مسلمانان، چندین مغازه‌ و خودرو آنها را آتش زدند.

**واکنش‌ مقامات ایرانی
واکنش های مقامات ایرانی و سایر کشورها در قریب به اتفاق رسانه های داخلی بازتاب داشته که در ادامه برخی از آنها را می خوانیم:
روزنامه آرمان نوشت: محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران در پی حمله تروریستی رخ داده در سریلانکا با تسلیت به دولت و مردم سریلانکا، تروریسم را یک تهدید جهانی خواند و اظهار کرد که باید به صورت جهانی با آن مقابله شود. ظریف در پیامی توییتری نوشت: از حمله تروریستی علیه عبادت‌کنندگان در روز عید پاک در سریلانکا بسیار اندوهگین شدم. به مردم و دولت دوست سریلانکا تسلیت می‌گوییم. با قربانیان و خانواده‌های آن‌ها ابراز همدردی کرده و برایشان دعا می‌کنیم. تروریسم یک تهدید جهانی بدون دین است و باید به صورت جهانی محکوم شده و با آن مقابله شود.

به گزارش آفتاب یزد سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز عملیات تروریستی در پایتخت سریلانکا بویژه حمله به کلیساها در روز عید پاک را که صدها کشته و مجروح بر جای گذاشت به شدت محکوم و با خانواده قربانیان این جنایات و دولت و ملت سریلانکا عمیقا ابراز همدردی کرد. او گفت: جنایت امروز بار دیگر نشان داد پدیده نفرت‌انگیز تروریسم به معضلی جهانی، فارغ از هرگونه مرز و نژاد و ملت و مذهب تبدیل شده که جز با اراده پولادین همه کشورها و استفاده از تمام ظرفیت‌ها، بدون برخوردهای دوگانه با آن قابل ریشه‌کن شدن نیست.در پی انفجارها ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز به 'مایتریپالا سیریسنا'، رئیس‌جمهوری سریلانکا تسلیت گفت.

به‌ گزارش ‌ایسنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: « و امروز سریلانکا: صاحبان کثیف‌ترین آموزه‌های ضد بشری، پیروان همه ادیان را نشانه گرفته‌اند. دو ماه قبل در نامه‌ام به دبیر کل سازمان ملل متحد، در مورد انتقال تروریست‌ها از منطقه عربی به شبه قاره توسط آمریکا و مرتجعین هشدار داده بودم.» همچنین علی نجفی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:« حمله تروریستی اخیر در سریلانکا را محکوم می‌کنیم. تروریسم تهدید جانی است که همه باید با آن مقابله کنند. تسلیت به مردم و کشور سریلانکا.»

**واکنش سایر کشورها
روزنامه آرمان با استناد به وبسایت کرملین به نقل از پوتین نوشت: آقای رئیس‌جمهوری، مراتب تسلیت مرا بابت تبعات فاجعه‌بار یک سری حملات تروریستی که شهرهای کشورتان را درگیر کرده است، بپذیرید. تمایل دارم که تایید کنم روسیه در مباره با تهدید تروریسم بین‌المللی یک شریک معتبر برای سریلانکا بوده و خواهد بود.
دنیای اقتصاد نوشت: در پی انفجارهای امروز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به «مایتریپالا سیریسنا»، رئیس‌جمهوری سریلانکا تسلیت گفت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز «حملات تروریستی هولناک» در سریلانکا را محکوم و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان انزجار نفرت پراکنی‌های دینی و تعصب را در پی این حملات محکوم کرد.امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز این حملات را محکوم کرد. احمد الطیب، شیخ الازهر نیز حملات تروریستی خونین در سریلانکا را محکوم کرد.

به گزارش آفتاب یزد، وزارت خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای حملات تروریستی امروز به شماری از کلیساها و هتل‌های سریلانکا را محکوم کرد.در همین راستا، محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که دولت و مردم این کشور در پی وقوع حملات امروز، در کنار سریلانکا می‌ایستند. ترزا می نخست‌وزیر انگلیس نیز این واقعه را دهشتناک توصیف کرد و در توئیتر خود نوشت: خشونت علیه کلیساها و هتل‌های سریلانکا وحشتناک است و قلب من با آنهایی است که از این واقعه متأثر شده‌اند. وزارت خارجه کشورهای بحرین، قطر و امارات نیز در محکومیت این اقدام بیانیه صادر کردند. جاسیندا آردرن نخست‌وزیر نیوزیلند که کشورش تجربه واقعه تروریستی کرایست چرچ علیه مسلمانان را از سر گذرانده است نیز حملات سریلانکا را محکوم کرد. فرانک والتر اشتاین‌مایر رئیس‌جمهور آلمان و ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا نیز این اقدام را محکوم کردند.

**گاف ترامپ
روزنامه شرق نوشت: دونالد ترامپ در هر اتفاق ناراحت‌کننده‌ای نقش مشخصی را ایفا می‌کند چه آتش‌گرفتن کلیسای نوتردام باشد چه 8‌انفجار در روز عید ایستر در کشور سریلانکا . اتفاقی وحشتناک که سبب شده است اکثر سیاستمداران بزرگ نسبت به آن واکنش نشان دهند از مکرون و مرکل تا ماریا کری و ترامپ . اما در این میان ترامپ گاف بزرگی داد و تعداد کشته‌شدگان این حادثه را 138 میلیون نفر عنوان کرد درحالی که کل جمعیت این کشور 21 میلیون نفر بود . همین توئیت او که کمی بعد هم حذف شد به عنوان یکی دیگر از گاف‌های این رئیس‌جمهور با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی روبه‌روشد .

فرارو نیز در این باره می نویسد: رئیس جمهوری آمریکا که به طور معمول روزش را با توئیتر آغاز می کند، روز یکشنبه نیز در پیام تسلیتی به مردم سریلانکا به دلیل حمله تروریستی، تعداد کشته های این حملات را 138 میلیون نفر اعلام کرد. ترامپ از زمان به قدرت رسیدن در کاخ سفید هم از بابت محتوای پیام ها و هم نگارش مرتکب اشتباهات فاحشی شده که بلافاصله به سوژه رسانه ها تبدیل شده است.

**سایه ترورویسم بر جهان
روزنامه ابتکار در یادداشتی نوشت: در طول سال‌های گذشته تروریسم به عنوان مهم‏ترین مسئله امنیتی جهان مورد توجه قرار گرفته، اما مسئله امنیت پیچیده‌تر از تفاسیر رایج است. هنوز یک تعریف واحد از امنیت وجود ندارد و نظریه‌پردازان روابط بین‌الملل هیچ توافق جامعی بر سر چیستی آن حاصل نکرده‌اند، زیرا در ماهیت و مفهوم آن عناصر هنجاری موجود است که چگونگی دریافت‌ها از امنیت را مربوط به قیود و چند‏وچون‌های فراوانی می‌کند. در این رابطه، امنیت در جهان امروز حول چند پرسش کلیدی می‌چرخد؛ نخست امنیت چه کسی یا چه چیزی باید موردتوجه قرار بگیرد و چه نهادهایی مسئول تامین آن هستند و دوم اینکه چه کسی یا چه چیزی امنیت را مورد تهدید قرار می‌دهد و برای تامین آن از چه شیوه و روش‌هایی باید استفاده شود؟
اعتماد در گزارشی می نویسد: در جهان امروز فرقی نمی‌کند، مسلمان باشید یا مسیحی، یهودی باشید یا بودایی و زرتشتی، هیچ‌ کس از تروریسم کوری که بر جهان سایه افکنده در امان نیست. روز گذشته قرعه حمله تروریستی دیگری به نام سریلانکا کشوری در جنوب آسیا افتاد. حمله مرگباری که همزمان با عید پاک مسیحیان در این کشور رخ داد تا زمان تنظیم این گزارش جان بیش از 200نفر را گرفت و بیش از 400 نفر نیز زخمی شدند. به گزارش سی‌ان‌ان به نظر می‌رسد، حملات گسترده‌ای که روز یکشنبه در کلیساها و هتل‌های لوکس سریلانکا رخ داد کاملا برنامه‌ریزی شده و هماهنگ بود به نحوی که عملا این کشور را در شرایط اضطراری فرو برد و مقامات این کشور در ساعات نخست در حالت آچمز قرار داشتند.

**نگرانی‌ها از افزایش افراطی گری
روزنامه ایران در گزارشی نوشت: گروه‌های مسیحی می‌گویند در سال‌های اخیر از سوی راهبان بودایی مورد ارعاب فزاینده قرار می‌گیرند و سال گذشته میلادی درگیری‌هایی بین اکثریت بودایی و اقلیت مسلمان در سریلانکا رخ داد زیرا بودایی‌های تندرو مسلمانان را متهم می‌کردند که افراد را به زور به اسلام دعوت می‌کنند. یکی از کلیساهایی که دیروز در سریلانکا هدف انفجار قرار گرفت، کلیسای سنت آنتونیو واقع در کلمبو، پایتخت سریلانکا بود. این کلیسا یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم سریلانکا است. مسئولان این کلیسا با انتشار تصاویری از داخل آن در فیس بوک از میزان تخریب کلیسا و خون قربانیان که روی در و دیوار بود، از عموم مردم سریلانکا طلب کمک کردند.
اتحادیه ملی مسیحیان پروتستان سریلانکا که بیش از 200 کلیسا و سازمان‌های دیگر مسیحی در این کشور را نمایندگی می‌کند نیز دیروز در واکنش به انفجارها اعلام کرد، سال گذشته 86 مورد از ارعاب، تهدید و خشونت علیه مسیحیان در سریلانکا گزارش شد.

رسانه های اصولگرا
.............................
**افراط گرایی و نژاد پرستی
روزنامه جوان در واکنش به این حادثه تروریستی نوشت: ظـاهـــراً نـژادپرستی ترامپی و افراط‌گرایی تکفیری با مدل عربستان سعودی مسابقه ترور گذاشته‌اند. شش هفته بعد از حمله تروریستی به مسجد مسلمانان در نیوزیلند که 50 نفر در آن قربانی شدند، دیروز همزمان با عید پاک مسیحیان سه کلیسا و چند هتل در سریلانکا هدف حمله تروریستی قرار گرفت که در اثر آن، دست‌کم 207 نفر کشته و صد‌ها تن زخمی شدند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت حملات دیروز را به عهده نگرفته، ولی یک سازمان اطلاعاتی خارجی، پیش از انفجار‌ها درباره اقدام تروریستی گروه تکفیری موسوم به «جماعت توحید سریلانکا» هشدار داده بود.

**پیشینه خشونت های مذهبی در سریلانکا
روزنامه خراسان در مطلبی نوشت: از سال 2009 میلادی که جنگ داخلی در سریلانکا به پایان رسید، خشونت‌های مذهبی همچنان به شکل مداوم ادامه داشته است. پیش از آن نیز این کشور دچار تنش‌های دینی میان اسلام گرایان افراطی و بودائیان بنیادگرا بود .بر اساس آمار سرشماری سال 2012، از کل جمعیت 22 میلیون نفری سریلانکا، 70 درصد بودایی، 12٫6 درصد هندو، 9٫7 درصد مسلمان و 7٫6 درصد مسیحی هستند.
روزنامه رسالت می نویسد: با پایان جنگ داخلی در سریلانکا، خشونت‌های مذهبی همچنان به شکل مداوم ادامه داشته است.در بسیاری از این خشونت‌ها به طور معمول گروه‌های تندروی بودایی به مساجد یا املاک متعلق به مسلمانان حمله می‌کنند.به دلیل همین خشونت‌ها در ماه مارس سال 2018 میلادی (حدود یک‌سال پیش) در این کشور وضعیت اضطراری اعلام شد.جنگ داخلی سریلانکا نتیجه مبارزه مسلحانه شورشیانی بود که با نام «ببرهای تامیل» برای استقلال سرزمین‌هایی که اقلیت قومی تامیل در آن زندگی می‌کنند، می‌جنگیدند.این جنگ داخلی که به مدت 26 سال به طول انجامید، در نهایت با شکست ببرهای تامیل به پایان رسید. در جریان این جنگ بین 70 تا 80 هزار نفر کشته شدند.

**سناریوهای احتمالی
وطن امروز در تحلیلی نوشت: برخی بر این باورند گروه‌های خارجی برای بر هم زدن شرایط داخلی در سریلانکا این حملات را انجام داده‌اند و برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد ممکن است این اقدام در پاسخ به رفتار وحشیانه تروریست سفید‌پوست مسیحی باشد که به نماز جمعه در نیوزیلند حمله کرد، در این صورت سناریوی آنهایی که به دنبال آغاز درگیری در جنوب و جنوب شرق آسیا بوده‌اند وارد مرحله عملیاتی خواهد شد و می‌توان انتظار داشت در شرق آسیا شاهد درگیری‌های جدیدی در اطراف مرزهای چین باشیم، چرا که عملیاتی کردن خطرات امنیتی در مرزهای چین و شرق و جنوب شرق آسیا می‌تواند هزینه‌های امنیتی جدیدی را به این کشور تحمیل کند و به این ترتیب بروز و ظهور داعش و جریان‌های تروریستی به عنوان یکی از پارامتر‌های درگیر‌کننده چین، این کشور را در میان‌مدت درگیر فرآیند امنیت در حوزه پیرامونی‌اش خواهد کرد.

**واکنش ها به حملات تروریستی سریلانکا
به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه قزاقستان با انتشار بیانیه‌ای حادثه‌های تروریستی اخیر سریلانکا را محکوم کرد.در این بیانیه آمده است: قزاقستان حملات تروریستی در پایتخت سریلانکا شهر «کلمبو» و همچنین شهرهای «نگومبو» و «باتیکالوا» که بر اثر آن تعدادی زیادی از افراد غیر نظامی کشته شد به شدت محکوم می‌کند.

تارنمای مشرق به نقل از فلسطین الیوم نوشت: جنبش مقاومت اسلامی حماس روز یکشنبه حملات تروریستی به کلیساها و هتل‌های سریلانکا را که دست‌کم 207 کشته به‌جا گذاشته است محکوم کرد.جنبش حماس اعلام کرد که این اقدام وحشیانه غیرقابل توجیه به‌منزله تجاوز به بشریت و کل دنیا است.این جنبش ضمن تسلیت برای خانواده‌های قربانیان و برای ملت سریلانکا بر همبستگی کامل خود با خانواده‌های داغ‌دیده تأکید کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حزب‌الله لبنان روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای انفجارهای پیاپی روز یکشنبه در سریلانکا را که به کشته شدن بیش از 200 نفر منجر شد، به شدت محکوم کرد.حزب‌الله با بیان اینکه «تروریست‌ها دین ندارند»، از همه مومنان جهان با هر گونه گرایش دینی و مذهبی خواست تا اختلافات را کنار بگذارند و برای مقابله با این «آفت خطرناک» صف واحد تشکیل دهند.حزب‌الله در روز میلاد امام مهدی(عج) تعجیل فرج امام زمان(عج) را خواستار شد تا همگان از صلح و امنیت جامعه بشری برخوردار شوند.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344*1025

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رسانه هاي داخلي عيد خونين سريلانكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۷۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سانا، رئیس جمهور روسیه گفت حملات تروریستی گروه‌های افراطی، از سوی سازمان‌های اطلاعاتی برخی کشورها حمایت می‌شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: تروریسم همچنان یکی از خطرناک‌ترین تهدیدها در قرن بیست و یکم است. هدف از حملات تروریستی که سازمان‌های اطلاعاتی برخی کشورها در آن دخیل هستند، از بین بردن پایه‌های قانونی و برهم زدن ثبات کشورهای دارای حاکمیت است. بی شک مهمترین شرط تقویت حاکمیت کشورها و امنیت آنها حفظ ارزش‌های معنوی و اخلاقی و دفاع از آنهاست.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که همانطور که تجربه تاریخی نشان می‌دهد کشورهایی که هویت ملی خود را حفظ می‌کنند و به فرهنگ خود پایبند هستند به شکلی هماهنگ و مستقل پیشرفت می‌کنند.

پوتین با اشاره به حمله تروریستی اخیر مسکو افزود: شیوه‌های جنایتکاران پیچیده‌تر و وحشیانه تر شده است که این امر یک بار دیگر در حمله تروریستی خونباری ۲۲ مارس در مسکو خود را نشان داد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: سازمان‌های اطلاعاتی و آژانس‌های اجرای قانون هویت عاملان این حمله تروریستی و سازمان دهندگان آن را مشخص می‌کنند و هیچ یک از آنها نباید از مجازات در امان بمانند.

کد خبر 6087976

دیگر خبرها

  • پشت پرده حملات تروریستی در ایران و روسیه
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • حملات تروریست نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است
  • محکومیت حمله رژیم صهیونیستی در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • محکومیت حمله رژیم رژیم صهیونیستی در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند
  • پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است